Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke optie is het beste voor de snelste internetsnelheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kabel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11-05-2021
Allereerst wil ik zeggen dat ik weinig kennis heb over dit onderwerp, dus vandaar dat ik nu hier om advies vraag.

Mijn vader heeft een nieuw abonnement bij Ziggo aangesloten met een internetsnelheid van 200mb/s.
Nu is hij aan het klagen dat we maar 50mb/s krijgen.
De onderstaande link verwijst naar een afbeelding met de verschillende mogelijkheden.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/edK3yGO.jpg
Huidige Switch: Eminent EM4410 (5-poorts 100mb switch)
Huidige Router: Tp-link tl-wr1043nd (4x 1gb/s en wifi, duits model)

Optie 1 hebben wij op dit moment, Via de Ziggo-box gaat er een kabel naar een switch, van daaruit gaat een kabel naar de router waar de wifi op zit en de kabels door de muur naar de verschillende pc's gaat.

De twee kabels tussen de Ziggo-box, de switch en de Router zijn oudere kabels, deze moeten vervangen worden. (Ik heb de kabel tussen de Ziggo-box en de switch vervangen met een 5e-kabel, en toen direct op mijn laptop aangesloten, toen kreeg ik 180mb/s, met de oude kabel kreeg ik 80mb/s.)

De huidige switch moet eigenlijk ook vervangen worden,deze kan maar 100mb/s aan. We probeerden de switch te vervangen met een koppelstuk, maar hierdoor deed het internet het niet meer. Ik begrijp niet waarom dit niet kan omdat die switch in principe maar 2 kabels met elkaar verbindt. Dus zou een koppelstuk toch ook moeten werken?!?!?

Mijn vader wil graag optie 1 of optie 3 (van de afbeelding), maar welke is het handigst? En welke kabels en switch moet ik dan kopen om de huidige te vervangen? (Is de TP-Link TL-SG108e een optie?)

Ik hoop dat iedereen mijn vraag/uitleg begrijpt.. Ik heb er zelf weinig verstand van dus ik vind het ook moeilijk om dit uit te leggen. Wanneer iemand het niet begrijpt wil ik het graag nog toelichten.

Alvast bedankt voor de moeite!

Beste antwoord (via Kabel op 03-05-2016 18:41)

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
Zie dat je je net hebt ingeschreven. Welkom op Tweakers.

Er vanuitgaande dat de 50 Mbps puur de kabel betreft en niet de wifi.

Zoals Twanne zegt moeten de kabels vervangen worden. En als je dan toch kabels aan het trekken bent dan is optie 2 de beste oplossing.

Kort door de bocht. Als je een probleem met een koppelstuk kan oplossen moet je het geheel dummyproof maken en voor optie 2 gaan.

Vraag aan je pa of hij storingen wilt hebben en gezeik bij support (want dan zeggen ze dat het aan de switch/koppelstuk ligt) of een goeie oplossing.

Wil je een switch hebben dan kan het ook... Maar het blijft een storingspunt. Koop dan ook een goeie koppelstuk.
Dat zou moeten werken.
Ik begrijp niet waarom dit niet kan omdat die switch in principe maar 2 kabels met elkaar verbindt.
Heb het vermoeden dat je mogelijk een ISDN koppelstuk hebt gebruikt....en dat werkt niet.
De kabel heeft namelijk 8 aders die verbonden moeten worden. Een ISDN koppelstuk verbindt maar 4 aders...

Optie 2, gehele kabel vervangen door Cat 5e blijft de beste oplossing.
Optie 3 zou gewoon moeten werken.

Zie volgende topic voor de kabelkeuze:
Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

Edit:
Waarschijnlijk moeten we nu ook iemand inhuren omdat die kabels door de muren lopen,
Als de kabel in een buis ligt kan je de oude kabel prima als trekveer gebruiken.
Heeft de familie de kabel 'in-de-muur' gegoten...vervang de kabel dan door een pijp en trek daar de nieuwe kabel doorheen...

Edit 2: Extra wifi-punt (vervangende router)
Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7

[ Voor 45% gewijzigd door kwakzalver op 03-05-2016 17:15 ]

Alle reacties

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-08 00:18
volgens mij werkt dat 'koppelstuk' niet omdat de paren van de kabel dan niet meer kloppen. je gaat dan draad 1 met 8 verbinden, draad 2 met 7, enzovoort.
Tenzij je een crossover koppelstuk neemt.

Het beste (gebaseerd op de voorkeur van je vader) zal zijn om een Gbit switch ertussen te plaatsen.
dit is een goedkoop model dat ik zelf heb staan en doet zijn werk correct.

Of helemaal geen switch, maar dan wel zorgen dat je een goede kabel neemt, cat5E is goed genoeg voor de beoogde snelheden, wel best zorgen dat je kabel volle kopperen kern heeft.
Waarom heeft deze optie niet de voorkeur? hoe minder 'tussenschakels', hoe minder point of failures je hebt...

[ Voor 8% gewijzigd door Twanne op 03-05-2016 16:47 ]

• Kabel
Mijn vader wil graag een switch ertussen omdat het kan zijn dat de router nog een keer van plek veranderd.
Dus met die switch erin, hoeven we niet elke keer een kabel door het hele huis te veranderen. (dus eigenlijk voor de flexibiliteit)

Waarschijnlijk moeten we nu ook iemand inhuren omdat die kabels door de muren lopen, en wij zelf niet weten waar ze precies lopen. (een familielid heeft het toen gedaan voor ons, alleen is hij op dit moment niet meer in beeld)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:21

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voor de volledigheid: Over wat voor Ziggo modem hebben we het trouwens? En doet die dienst als modem, of ook als router?

Een koppelstuk zou gewoon moeten werken, zo heb ik het bij mijn ouders ook aangesloten (router verplaatst en geen zin om een nieuwe kabel te gaan trekken). Daar heb je ook helemaal geen "crossover koppelstuk" voor nodig. Wellicht is dat koppelstuk niet in orde, of zijn de kabels al ietwat brak en wordt dat verergerd door het koppelstuk. Heb je iets van informatie over dat koppelstuk?

Hoe lang zijn die twee kabels die nu gebruikt worden?

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 03-05-2016 16:59 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• G-bird
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-12-2017
Ik zou de ziggo modem in bridge zetten. Dan je eigen router en dan de switch en bij voorkeur een Gbit switch.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11 10:01

OgWok

U.N.C.L.E.

Alles wat oud is en te lage specificaties eruit (oude kabels, oude switch). Goede Gb switch kopen en 2e router eruit; de Ziggo box routeert toch al. WiFi? Accesspoint kopen en aansluiten op de switch, klaar.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • Beste antwoord

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
Zie dat je je net hebt ingeschreven. Welkom op Tweakers.

Er vanuitgaande dat de 50 Mbps puur de kabel betreft en niet de wifi.

Zoals Twanne zegt moeten de kabels vervangen worden. En als je dan toch kabels aan het trekken bent dan is optie 2 de beste oplossing.

Kort door de bocht. Als je een probleem met een koppelstuk kan oplossen moet je het geheel dummyproof maken en voor optie 2 gaan.

Vraag aan je pa of hij storingen wilt hebben en gezeik bij support (want dan zeggen ze dat het aan de switch/koppelstuk ligt) of een goeie oplossing.

Wil je een switch hebben dan kan het ook... Maar het blijft een storingspunt. Koop dan ook een goeie koppelstuk.
Dat zou moeten werken.
Ik begrijp niet waarom dit niet kan omdat die switch in principe maar 2 kabels met elkaar verbindt.
Heb het vermoeden dat je mogelijk een ISDN koppelstuk hebt gebruikt....en dat werkt niet.
De kabel heeft namelijk 8 aders die verbonden moeten worden. Een ISDN koppelstuk verbindt maar 4 aders...

Optie 2, gehele kabel vervangen door Cat 5e blijft de beste oplossing.
Optie 3 zou gewoon moeten werken.

Zie volgende topic voor de kabelkeuze:
Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

Edit:
Waarschijnlijk moeten we nu ook iemand inhuren omdat die kabels door de muren lopen,
Als de kabel in een buis ligt kan je de oude kabel prima als trekveer gebruiken.
Heeft de familie de kabel 'in-de-muur' gegoten...vervang de kabel dan door een pijp en trek daar de nieuwe kabel doorheen...

Edit 2: Extra wifi-punt (vervangende router)
Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7

[ Voor 45% gewijzigd door kwakzalver op 03-05-2016 17:15 ]

• Kabel
Ik wil graag iedereen bedanken voor de snelle en duidelijke reacties!

Ik ga morgen overleggen met mn vader en waarschijnlijk wordt het toch wel 1 kabel zonder iets er tussen.

Dan nog een laatste vraag, is het dan handig om de ziggo-modum in "bridge" te zetten? of maakt dit niet zo veel uit?

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Als het Ziggo modem routeert en je zet er nog een router achter dan wordt er dubbel "gerouteerd". Dat kan lastige situaties geven. Dus als het even kan niet doen.
Als het Ziggo modem bridge is laat hij alles door naar de (nu 2e) router en routeert hij helemaal niks. Routeren kost tijd, dus wil je de snelste verbinding dan geen dubbele router. Achter een bridge heb je overigens geen enkele beveiliging; alles is open. Bridge kan ook (vaak) niet als er via het modem gebeld wordt.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:21

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

OgWok schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 19:14:
Bridge kan ook (vaak) niet als er via het modem gebeld wordt.
Daar heb ik nog nooit van gehoord bij Ziggo. Heb je daar een bron van?

Edit: Zo te lezen heeft de bridge mode geen invloed op het kunnen gebruiken van telefonie: https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/bridge-modus/

[ Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 03-05-2016 19:26 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

^ Nee.

[ Voor 20% gewijzigd door OgWok op 03-05-2016 19:21 ]

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-11 15:40
Kabel schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:55:
Mijn vader wil graag een switch ertussen omdat het kan zijn dat de router nog een keer van plek veranderd.
Dus met die switch erin, hoeven we niet elke keer een kabel door het hele huis te veranderen. (dus eigenlijk voor de flexibiliteit)

Waarschijnlijk moeten we nu ook iemand inhuren omdat die kabels door de muren lopen, en wij zelf niet weten waar ze precies lopen. (een familielid heeft het toen gedaan voor ons, alleen is hij op dit moment niet meer in beeld)
Als die router ook voor WIFI toegang zorgt, dan plaats je hem 1 keer op de meest optimale plaats en dan ga je hem niet verplaatsen (als je hem op de optimale plek hebt staan, wordt het immers alleen maar slechter als je hem verplaatst)

1 kabel is de beste oplossing met minste kans op storingen. Doe koppelstukjes veroorzaken best vaak problemen, heb je die niet nodig dan gebruik je hem liever niet,

En tot slot, zoals al gezegd: dubbele router is niet handig. Stel daarom eventueel je router in als AP indien je dit niet met het modem wilt doen.
Pagina: 1