Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

[LBBG] Gamelaptop juni 2016

Voor de LBBG van juni 2016 gaan we op zoek naar een gamelaptop. De laatste keer dat we dat deden was december vorig jaar en toen moesten we het budget nog verhogen om ook laptops met wat snellere videokaarten binnen het budget te krijgen. Dat lijkt nu niet meer het geval te zijn door prijsverlagingen, dus houden we het budget van 1500 euro vast.

Voor dat bedrag zoeken we een laptop met in de eerste plaats een snelle videokaart, een GTX 970M heeft wat ons betreft de voorkeur. Daarnaast zijn een vlotte cpu en een flinke sloot ram gewenst. Uiteraard gaan we het liefst voor een grote ssd, of combi van hdd+ssd. Een goed ips-scherm heeft eigenlijk altijd wel onze voorkeur.

De laptop die uiteindelijk gekozen wordt willen we op de redactie testen. Om daar nog de tijd voor te hebben moeten we uiterlijk maandag 23 mei om 08:00 de keuze gemaakt hebben. Tot die tijd ontvangen we graag jullie meningen en ideeen over welke gamelaptop we moeten kiezen voor deze Laptop Best Buy Guide.
Kandidaten
Wat ons betreft zijn dit drie interessante kandidaten:

De Asus ROG G751JT-T7218T is er vanaf 1299 euro en komt inclusief GTX 970M, 8GB ddr3-ram en een Intel Core i7-4750HQ. Dat is een processor uit 2013, maar met vier cores, 8 threads en boost tot 3,2GHz zal dat geen bewerking zijn. Hij is minder zuinig dan huidige Skylake-chips, maar voor een gamelaptop is dat niet echt een probleem. Met gewicht van 4,8KG is deze Asus niet echt gemaakt om vaak mee op stap te nemen. Er zit dan ook een 17,3"-full-hd-scherm in, dat over een ips-paneel beschikt. Nadeel: een ssd ontbreekt. Wel is er een 1TB hdd aanwezig. Omdat de laptop ruim binnen het budget valt, kan er makkelijk een flinke ssd toegevoegd worden.

Voor 1499 euro is er de Medion Akoya X7841, die aan alle eisen voldoet. Er zit een GTX 970M in, 8GB ddr4 en een Intel i7-6700HQ-quadcore van de Skylake-generatie. Het 17,3"-scherm heeft een fullhd-resolutie en ips-paneel. Er is een 500GB hdd ingebouwd, samen met een 128GB ssd. Een prettige combo, maar wat opslagruimte betreft houdt het niet over.

De Asus en de Medion zijn flinke bakbeesten. Een veel compacter en lichter alternatief is bijvoorbeeld de MSI GS60 6QD(Ghost)-211NL, een 15,6"-laptop die volgens de specs 2kg weegt. Er zit een i7-6700HQ in, 8GB ddr4 en een 256GB pcie-ssd. De videokaart is een GTX 965M, die minder krachtig is dan de 970M in de grotere alternatieven.

Welke laptop heeft jouw voorkeur, of heb je een suggestie voor een ander model? We horen het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een laptop die misschien ook meegenomen mag worden is de Clevo P670RE6 GTX 970M
17,3", 6700HQ en 970M.
Dit is een built-to-order-laptop, dus de kosten voor geheugen en harde schijf (M.2 of SATA) moeten nog toegevoegd worden. (ruimte zat overigens. 4 x DDR4, 2 x M.2 en 2 x 7mm SATA)

In deze 'budget'-prijsklasse (voor een gaminglaptop) is er een interessant spanningsveld tussen cpu-generaties. Er zijn talloze Skylakes te krijgen, maar er zijn ook nog genoeg oudere Haswells in de markt (zoals eerder genoemde Asus ROG).
Nu zit ik er niet zo in, ik geloof dat het in de praktijk niet heel veel uitmaakt, behalve eventueel energiegebruik en het gebruik van DDR3 vs DDR4?

offtopic:
Verder houd ik dit topic goed in de gaten, want ik wil toevallig aan het einde van de maand een gaminglaptop van ongeveer 1500 euro kopen :*)

[ Voor 12% gewijzigd door anandus op 02-05-2016 15:09 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03-07 16:44
De laptop die anandus aan geeft lijkt me ook wel een leuke. En dan zou het misschien om echt het maximale uit het geld te halen de componenten die niet aanwezig zijn :
- ram
- hardeschijf/ssd
- Windows
Dan los te kopen en niet bij laptopplus zelf. Dan krijg je immers het meeste voor je geld.
Het is ook niet voor niets een barebone laptop 😜

[ Voor 32% gewijzigd door CCJJVV op 02-05-2016 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06 22:23

BLACKfm

o_O

Ik ben zelf ook op zoek naar een degelijke game laptop en kwam zelf o.a. uit op de pricewatch: MSI GS40 6QE-012NL (Phantom),

Alhoewel 50 euro boven het budget, mogelijk een alternatief of misschien tegen de tijd van publicatie 5 tientjes goedkoper. Voor de mobiele gamer een optie, 17" is voor een vaste plek wel leuk, maar als je veel onderweg bent niet zo praktisch als deze 14" laptop.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
BLACKfm schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 10:42:
Voor de mobiele gamer een optie, 17" is voor een vaste plek wel leuk, maar als je veel onderweg bent niet zo praktisch als deze 14" laptop.
Ik vermoed dat een gamelaptop vaak een desktop-replacement is. In dat geval is een groot scherm juist fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-07 13:38
Ik zou ook gaan voor de Medion:
pricewatch: Medion Akoya X7841 (30020023)

Top specs voor die prijs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ervig
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-11-2024

Ervig

ervig#2891

Mijn oude gamelaptop (MSI gx-740 063nl) is echt aan vervanging toe! Ik kijk dan ook enorm uit naar de test ervaringen van Tweakers. Vanwege mijn gezinssituatie speel ik bij voorkeur een spelletje op de bank terwijl mijn vrouw tv kijkt. Ook neem ik de laptop regelmatig mee naar werk (en vrienden). Het is vooral een desktopvervanger en ik hoop dat jullie vooral de laptops met een 17" scherm testen. Een vaste pc is dan voor mij helaas geen optie.

Zouden jullie ook zaken als de hoeveelheid geluid die een laptop genereert willen meenemen? En ook kort wat willen toelichten over de nieuwe generatie videokaarten (waar ik toch vaak hoor dat men aanraadt om te wachten met aanschaf)?

Overigens is mijn budget momenteel beperkt en neem ik graag een van de testlaptops van jullie (na het testen) voor een vriendelijk prijsje van jullie over. Stuur maar een pm als dat mogelijk is :D

[ Voor 16% gewijzigd door Ervig op 16-05-2016 08:22 ]

Star Citizen Referral Code (5,000 UEC Free Signup Bonus) | Elite: Dangerous Thread

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15
We hebben uiteindelijk gekozen voor de Medion. Na het aandachtig bekijken van de productafbeeldingen kwamen we er namelijk achter dat de X7841 vrijwel dezelfde behuizing gebruikt als de Clevo P670RE6 GTX 970M :) Het chassis, scherm, etc, is dan ook waarschijnlijk hetzelfde. De beoordeling van de Medion zal dus ook grotendeels van toepassing zijn op de Clevo. Er zijn ook wel wat verschillen: zo heeft de Clevo 6GB vram en de Medion 3GB. Wat prestaties in games betreft maakt dat op full-hd echter weinig uit bij de 970M.

Het testexemplaar van de Medion komt deze week binnen en 1 juni publiceren we onze bevindingen in de BBG. Zoals altijd noemen we in de Best Buy Guide ook een aantal alternatieven in een lijstje onderaan. Mijn voorstel is om daar in ieder geval de Asus uit de TS in mee te nemen en de Clevo. Een derde alternatief zou bijvoorbeeld een kleinere laptop kunnen zijn voor wie liever een draagbare gamelaptop heeft. De 14" MSI GS40 die BLACKfm noemt lijkt mij een goede kandidaat hiervoor.

[ Voor 9% gewijzigd door Xtuv op 24-05-2016 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-06 21:16
Eerlijk gezegd vind ik een laptop met 970m niet echt gaming-geschikt. Een 980 heb je toch wel nodig om echt een paar jaar kunnen gamen op redelijke kwaliteit. De GPU zal als eerste de bottleneck worden voor goede prestaties.

de X7835 heeft voor 50 euro meer een gtx 980m. De barebone is wel wat ouder (dezelfde als mijn medion erazer uit 2013, de oude MSI barebone), maar voor gamen telt er IMHO maar 1 ding op zo'n laptop en dat is de GPU. Als je 1500 euro uitgeeft is amper 3% meer het verschil tussen een echte top-gpu en het wat mindere broertje.....Krijg je er nog 16gb meer geheugen bij ook...

Ik snap dat je met een budget werkt, maar ten eerste is 1500 euro aan de onderkant voor een gaming laptop, en ten tweede denk ik dat een dergelijke lichte overschrijding van het budget in dit geval de moeite waard is.

Het is wachten op nieuwe mobiele gpu's op basis van de 1080 kaarten..

P.S. Ik ben een echte laptopgamer, vanwege mijn werk reis ik regelmatig en dan zit ik ergens in en saaie hotelkamer, soms in buitengebieden waar weinig te beleven is. Een gamelaptop biedt dan uitkomst tov mijn ultrabook van de werkgever... Ik sleep dus een 17 inch ding van 4 kilo mee om me niet te vervelen. Ik kan met n=1 aangeven dat de barebones die ook in de X7835 niet ze sterk lijken, maar ze wel zijn. Mijn laptop reist al 3 jaar met mij de wereld over en gaat in mijn koffer. Er is dus heel wat mee gesmeten op vliegvelden. Hij is inmiddels aan vervanging toe vanwege de verouderd GTX 680m, maar ik wacht op een nieuwe gpu, een 1080 dus.

[ Voor 26% gewijzigd door Spanky79 op 26-05-2016 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:03
Met Pascal om de hoek verwacht ik wel meer dumpprijzen (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSeRT104
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-01-2022
Zit ook te kijken voor een game laptop. Maar het advies is dus ff wachten ??

-
Asus ROG GL752VW-T4231T
MSI GE72 6QC-048NL
-
Asus ROG GL752VW-T4157T
MSI Gaming Series GE72 6QD-016NL

[ Voor 53% gewijzigd door DeSeRT104 op 12-06-2016 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-06 21:16
Licht off-topic, maar ja, wachten is wat ik doe ja. Tot er een mobiele 1080 ipv de 980m in de laptops gestopt wordt.

Overigens vind ik de laptops die jij laat zien allemaal erg 'licht' van GPU om echt te gamen op 1080x1920. Ik heb zelf nu een gtx 680m, en ik vind hem inmiddels eigenlijk wel toe aan vervanging. Een 960 is (afhankelijk van hoe je ernaar kijkt) voor gamen in veel gevallen zelfs net even minder dan de 680

http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GTX-960M-vs-GeForce-GTX-680M

Als je wilt gamen op een laptop is het gaan voor de snelste GPU, de rest is eigenlijk allemaal van minder belang. Medion heeft dan zeker de beste bang-for-buck, ik twijfel nog tussen een alienware of toch een nieuwe medion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSeRT104
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-01-2022
Hmm, ok thnx for the info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08-2024
Dik anderhalve maand verder, ik ben erg benieuwd naar de uitslag :) Ben op zoek naar een goede game-laptop voor mijn zwagertje, dus kan het advies goed gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Thrilled schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:19:
Dik anderhalve maand verder, ik ben erg benieuwd naar de uitslag :) Ben op zoek naar een goede game-laptop voor mijn zwagertje, dus kan het advies goed gebruiken!
Hier staat het artikel:
reviews: Laptop Best Buy Guide - Juni 2016

Overigens kan ik je het advies van spanky79 ook aanraden:
Spanky79 in "[LBBG] Gamelaptop juni 2016"

Ik was zelf tot dezelfde conclusie gekomen en heb tweedehands voor 1000 euro de Medion Erazer 7835 gekocht. Betere videokaart en 16Gb geheugen. Wel oudere barebone en cpu, maar als gamelaptop echt een prima beest :)

Pagina: 1