Verwijderd

Topicstarter
Tweakers!

Heb een poos terug eerder een vraag geplaatst via dit topic en kreeg aardig wat fijne en helpende input, dus ik wil dat nog eens proberen omdat ik er zelf niet helemaal uitkom door het enorme aanbod. Al aardig wat research gedaan naar mijn toekomstige camera, budget tot max 700/800 euro. Camera moet redelijk compact zijn, zodat ik hem eenvoudig mee kan nemen.

Op dit moment springt de nog zeer nieuwe Panasonic gx80 er voor mij uit. touchscreen, 16mp 4/3 sensor mét IS, VF aanwezig én naast naar verluid goede foto's ook 4k video; dus mooie videobeelden. Ik zag meer bezig zijn met fotografie, maar áls ik een filmpje schiet vind ik het belangrijk dat deze er wel gelikt uitziet (Daardoor de GX80 ipv bijv Oly OM-D 10 m. ii), als het kan ook in slechter licht, er vanuitgaand dat ik voorlopig even de kit-lens gebruik (foto/video).

Met het oog op compact; ook recent uitgekomen is bijv de Panasonic TZ100; compactcamera die toch goede plaatjes lijkt te schieten; maar wel weer kleinere sensor en niet mogelijkheid om te wisselen qua lenzen. Ik weet niet hoe dit soort camera's in lowlight presteren?

Concrete vraag: Doe ik goed aan bijv. GX80 of zijn er toch nog betere opties waar ik aan zou kunnen denken? Heb ook reeds gekeken naar bijv. Fuji XT10 en Sony A6000, maar deze missen bijv. touchscreen en zijn op videogebied wat minder. Sony A6000 lijkt dan misschien nog beste 'allrounder'?

_/-\o_

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-11 13:36

Verwijderd

Topicstarter
Dank! Wat dat betreft lijkt me de Gx80 een winner, ook door de nieuwe IS en het 4k filmen wat mooie beelden oplevert.

Vroeg me nog wel af; hoe verhoud zo'n camera als de Gx80 zich nu precies in plaatjes en video tot de TZ100 van Panasonic die ik eerder noemde? Dus eigenlijk; ga je het verschil in zo'n 1 inch sensor vs micro 4/3 sterk merken?

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-10 13:34
Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:57:
Dank! Wat dat betreft lijkt me de Gx80 een winner, ook door de nieuwe IS en het 4k filmen wat mooie beelden oplevert.

Vroeg me nog wel af; hoe verhoud zo'n camera als de Gx80 zich nu precies in plaatjes en video tot de TZ100 van Panasonic die ik eerder noemde? Dus eigenlijk; ga je het verschil in zo'n 1 inch sensor vs micro 4/3 sterk merken?
Een M43 sensor heeft een bijna 2x zo groot oppervlak en dat ga je zeker merken (123 vs 224 mm2 en aps-c is 368 mm2). Maar de lens maakt ook een boel uit natuurlijk, een lichtsterke prime geeft meer mogelijkheden dan de standaard kitlens.

Je kunt ook eens naar de Panasonic LX100 kijken, die heeft een m43 sensor, is goedkoper, heeft een lichtsterkere lens en kan ook 4k opnemen. De lens is F1.7-2.8 maar wel met minder zoom als je zoiets los zou moeten kopen ben je ook veel geld kwijt, de panasonic 12-35 f/2.8 is bv 999 euro. De foto's zijn alleen 12,7 MP, ik weet niet of je dat genoeg vindt.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je antwoord. Ik heb de LX100 inderdaad ook bekeken, maar vond 12 mp toch wat aan de lage kant. Moet zeggen dat het filmpje er inderdaad ontzettend mooi uitziet. Ben wel bereid te investeren in de camera want wil er voorlopig mee vooruitkunnen; vandaar mijn voorkeur voor (in ieder geval) 16 mp.

Heb ook nog gedacht aan een APS-c camera, maar die schijnen niet of nauwelijks IS te hebben - binnen mijn budget. Zijn er volgens jou, behalve de olympus om-d em mark ii nog uitdagers te noemen voor de gx80 die ik nu op het oog heb?

• Sluw
Als je video en compact belangrijk vindt denk ik alleen de A6000 (het mooiste is als je er ook een 35 of 50mm prime bij koopt. Maar ik weet niet wat je het belangrijkst vindt in je punten, in deze prijsklasse heb je geen perfecte camera maar wel hele goede.

Wat is je plan qua lens? Als je alleen de kitlens gaat gebruiken ben je niet beter uit dan met de LX100 (die lens is sowieso fantastisch). Ik weet niet wat je met de foto's gaat doen maar 12MP is prima voor fotoboeken en haarscherp op A3 en nog prima op 50 x 70cm.

Edit: ik zie dat de GX80 ook met de 12-32 wordt verkocht. Dat is op zich wel een prima startobjectief, niet zo lichtsterk. En M43 heeft genoeg mogelijkheden tot uitbreiden.

[ Voor 14% gewijzigd door Sluw op 03-05-2016 15:39 ]

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:05:
Dank voor je antwoord. Ik heb de LX100 inderdaad ook bekeken, maar vond 12 mp toch wat aan de lage kant. Moet zeggen dat het filmpje er inderdaad ontzettend mooi uitziet. Ben wel bereid te investeren in de camera want wil er voorlopig mee vooruitkunnen; vandaar mijn voorkeur voor (in ieder geval) 16 mp.

Heb ook nog gedacht aan een APS-c camera, maar die schijnen niet of nauwelijks IS te hebben - binnen mijn budget. Zijn er volgens jou, behalve de olympus om-d em mark ii nog uitdagers te noemen voor de gx80 die ik nu op het oog heb?
Meestal zit de stabilisatie in de lens ipv in de camera. Denk dat dit bij bijna iedere aps C camera wel mogelijk is.

Verwijderd

Topicstarter
Sluw schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 14:18:
Als je video en compact belangrijk vindt denk ik alleen de A6000 (het mooiste is als je er ook een 35 of 50mm prime bij koopt. Maar ik weet niet wat je het belangrijkst vindt in je punten, in deze prijsklasse heb je geen perfecte camera maar wel hele goede.

Wat is je plan qua lens? Als je alleen de kitlens gaat gebruiken ben je niet beter uit dan met de LX100 (die lens is sowieso fantastisch). Ik weet niet wat je met de foto's gaat doen maar 12MP is prima voor fotoboeken en haarscherp op A3 en nog prima op 50 x 70cm.

Edit: ik zie dat de GX80 ook met de 12-32 wordt verkocht. Dat is op zich wel een prima startobjectief, niet zo lichtsterk. En M43 heeft genoeg mogelijkheden tot uitbreiden.
Ik heb idd ook naar de A6000 gekeken. Lijkt ook een fijne camera, hoewel hij op videogebied iets minder zal zijn. wél weer hogere aantal mp, dus dat is een pré. Grote nadeel was voor mij de afwezigheid van een touchscreen; daarom ben ik toch nog verder gaan kijken.

Wat betreft lens wil ik het voorlopig eerst even proberen met de kitlens; ben relatief nieuw in de fotografie, dus kan me na wat oefening evt, verdiepen in andere lenzen. Wat betreft de foto's; ik ben niet van plan om ze te gaan afdrukken op groot formaat, ze zullen met name op grotere (tv) schermen bekeken worden, moet ik wel zeggen dat ik daar vaak gebruik maak van de zoomfunctie; dan is 16 mp misschien toch een betere optie of haalt dat niet veel uit? De lens van de Gx80 lijkt inderdaad een aardig begin. Als ik echt avondfoto's wil gaan maken, kan ik altijd nog een lichtsterkere lens aanschaffen.
Sj44k13 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 15:00:
[...]
Meestal zit de stabilisatie in de lens ipv in de camera. Denk dat dit bij bijna iedere aps C camera wel mogelijk is.
Klopt inderdaad, volgensmij is dit bij de A6000 ook zo. Vraag me alleen af of er een camera (evt. van APS-C met een vergelijkbare bodygrootte als de a6000) is die ik nu nog niet heb genoemd met touchscreen, evf, ong 20 mp én goede filmkwaliteit. Op de hoogte van de mp en sensorgrootte kwam daarom de Gx80 tot nog toe voor mij het beste uit de bus, maar het kan natuurlijk zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien.

• Sluw
De A6000 kan ook prima filmen hoor, alleen geen 4K. Ga je dat echt gebruiken? De vraag is hoe goed kun jij filmen en nabewerken ;) Zie bijvoorbeeld dit hippe filmpje:

Je vindt een touchscreen dus belangrijk... sommige fabrikanten laten die expres weg als ze de nadruk op de viewfinder leggen en per ongeluk aanraken dus ongewenst is (bijvoorbeeld Fuji in sommige modellen).

Andere compacte camera's zijn er volgens mij niet met jouw wensenlijst (Fuji maakt prachtige foto's maar filmt minder goed, Samsung is gestopt kun je wel overwegen als je nu gewoon alles koopt, Canon en Nikon hebben geen goede snelle compacte camera die goed wordt gesuport). Vooral Panasonic en Sony dus.

Qua resolutie, dat ligt aan je schermresolutie en hoe kritisch je bent. 1080p en 4k moet nog lukken met 12mp maar download wat volledige resolutie foto's op dpreview ofzo zou ik zeggen. Hier bijvoorbeeld de gallery van de LX100, rechtsonder kun je op Download: JPEG (x.x mb) klikken. Daar kun je meer foto's en camera's vinden.

De GX80 is een super mooie camera maar een goede lens geeft eerder een wowfactor doordat je scherpere foto's met mooier contrast kunt maken en bijvoorbeeld met met scherptediepte kunt spelen.

Als je een beginner bent dan ben je zelf waarschijnlijk de grootste beperkende factor, daarna de lens en daarna de sensor (edit: het sensor formaat moet niet te ver uit elkaar liggen natuurlijk :+ maar je zult denk ik blijer zijn met een M43 met mooie lens dan een APS-C met simpele kitlens)

[ Voor 5% gewijzigd door Sluw op 03-05-2016 18:52 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:21

Garyu

WW

Wat voor voordeel verwacht je dat een touchsreen biedt? Heb je tijd er ervaring mee? Kan me er persoonlijk niet zo veel bij voorstellen dat het echt een dergelijke prioriteit zou moeten hebben om daarvoor de beste camera's links te laten liggen?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Topicstarter
Sluw schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 18:39:
De A6000 kan ook prima filmen hoor, alleen geen 4K. Ga je dat echt gebruiken? De vraag is hoe goed kun jij filmen en nabewerken ;) Zie bijvoorbeeld dit hippe filmpje:

[video]

Je vindt een touchscreen dus belangrijk... sommige fabrikanten laten die expres weg als ze de nadruk op de viewfinder leggen en per ongeluk aanraken dus ongewenst is (bijvoorbeeld Fuji in sommige modellen).

Andere compacte camera's zijn er volgens mij niet met jouw wensenlijst (Fuji maakt prachtige foto's maar filmt minder goed, Samsung is gestopt kun je wel overwegen als je nu gewoon alles koopt, Canon en Nikon hebben geen goede snelle compacte camera die goed wordt gesuport). Vooral Panasonic en Sony dus.

Qua resolutie, dat ligt aan je schermresolutie en hoe kritisch je bent. 1080p en 4k moet nog lukken met 12mp maar download wat volledige resolutie foto's op dpreview ofzo zou ik zeggen. Hier bijvoorbeeld de gallery van de LX100, rechtsonder kun je op Download: JPEG (x.x mb) klikken. Daar kun je meer foto's en camera's vinden.

De GX80 is een super mooie camera maar een goede lens geeft eerder een wowfactor doordat je scherpere foto's met mooier contrast kunt maken en bijvoorbeeld met met scherptediepte kunt spelen.

Als je een beginner bent dan ben je zelf waarschijnlijk de grootste beperkende factor, daarna de lens en daarna de sensor (edit: het sensor formaat moet niet te ver uit elkaar liggen natuurlijk :+ maar je zult denk ik blijer zijn met een M43 met mooie lens dan een APS-C met simpele kitlens)
Hmm. dat ziet er inderdaad prima uit. goede videokwaliteit is een vereiste, 4k is leuk, maar geen noodzaak; maar omdat de recentere panasonics dit eigenlijk allemaal bevatte én zij ook aanraakgevoelig scherm hadden, kwam ik daar uit. Fuji XT10 heb ik inderdaad ook bekeken; viel op mbt fotokwaliteit, maar wat je zegt inderdaad wat tegen op videogebied.

Heb Sony A6000 eigenlijk altijd wel fijne optie gevonden; echt enige minnetje was het touchscreen. Meteen even ingaand op Garyu; wat voordeel verwacht ik van touch; bijvoorbeeld focus door het scherm aan te raken, eenvoudigere bediening in bijv menu's. Maar dank voor je kritische noot, het is inderdaad wat voorbarig om daarom de Sony meteen af te serveren.

Prima, dan weet ik dat ik wat betreft mijn eisen in de Sony/Panasonic hoek moet blijven zoeken. Schermresolutie is eigenlijk overal 1920x1080, 23 inch monitor/ 50 inch monitor. Foto's van de LX100 worden inderdaad iets korreliger als je inzoomt; valt me mee, maar dit zal misschien ook wel zo blijven als je bij hogere mp-camera's uitkomt..

Ik ben inderdaad een beginner op fotografiegebied, dus ik zal in het begin zélf inderdaad even de falende factor zijn;). Dan is het, met die statement in het achterhoofd misschien toch beter om voor een goede 4/3 camera te gaan, en daar naar verloop van tijd een mooie lens bij aan te schaffen.

• wickedm3n
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-11 13:31

wickedm3n

Always having fun!

Zelf heb ik dit jaar de overstap van travelzoom compact camera naar systeemcamera. Ik ben een leek op fotografie gebied maar wilde meer kwaliteit. Daarvoor de keus gemaakt voor de Sony a6000 en tot nu toe super tevreden! het formaat van de camera met kitlens is zo fijn.
Ik ben nu aan het kijken naar wat voor fotografie ik wil doen en wil dan wat andere lenzen kopen.
Menu ken ik een beetje vanuit de vorige camera. Dus of een touchscreen een toevoeging zou zijn weet ik niet..

In progress: VW kever

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:02
Persoonlijk denk ik niet dat de gemiddelde fotograaf het verschil zal zien tussen een M43 sensor of een APS-c sensor , alleen de grote van een sensor zegt ook niet alles .

Ik heb de A6000 gehad verkocht omdat het betaalbare lenzen aanbod wat beperkt was .
De LX100 ook gehad prima camera , helaas geen touchscreen en net te groot voor in de broekzak ... Heb nu een G7 met touchscreen en ik vindt het wel een voordeel snel AF positie bepalen en snel door menu . de 12m pix heb ik niet als een bezwaar gezien , printen op A4 en A3 geeft prima resultaten.

Ik denk er zelf aan om de TZ100 te kopen om een camera er bij te hebben die je makkelijk in je zak kan doen , vandaag even vast gehouden en voelt prima aan en past makkelijk in een zak .

Verwijderd

Topicstarter
wickedm3n schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 21:43:
Zelf heb ik dit jaar de overstap van travelzoom compact camera naar systeemcamera. Ik ben een leek op fotografie gebied maar wilde meer kwaliteit. Daarvoor de keus gemaakt voor de Sony a6000 en tot nu toe super tevreden! het formaat van de camera met kitlens is zo fijn.
Ik ben nu aan het kijken naar wat voor fotografie ik wil doen en wil dan wat andere lenzen kopen.
Menu ken ik een beetje vanuit de vorige camera. Dus of een touchscreen een toevoeging zou zijn weet ik niet..
Heb jij tot nog toe alleen met de kit-lens gewerkt? Dat is vooralsnog ook mijn planning, maar ik hoopte dat ik wel met maximaal 200 euro een goede lens in de toekomst kon aanschaffen;). Ben je tevreden met de foto/videokwaliteit? Ben ook benieuwd hoe de lensstabilisatie werkt tijdens het filmen!
ramrodwillem schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 16:04:
Persoonlijk denk ik niet dat de gemiddelde fotograaf het verschil zal zien tussen een M43 sensor of een APS-c sensor , alleen de grote van een sensor zegt ook niet alles .

Ik heb de A6000 gehad verkocht omdat het betaalbare lenzen aanbod wat beperkt was .
De LX100 ook gehad prima camera , helaas geen touchscreen en net te groot voor in de broekzak ... Heb nu een G7 met touchscreen en ik vindt het wel een voordeel snel AF positie bepalen en snel door menu . de 12m pix heb ik niet als een bezwaar gezien , printen op A4 en A3 geeft prima resultaten.

Ik denk er zelf aan om de TZ100 te kopen om een camera er bij te hebben die je makkelijk in je zak kan doen , vandaag even vast gehouden en voelt prima aan en past makkelijk in een zak .
Hmm, goed dat je het even meldt van het beperkte (betaalbare) lenzenaanbod, die neem ik mee bij het maken van m'n keuze. Kijk, de TZ100 viel bij mij telkens ook positief op. Deze kent dan weer een één inch sensor en dit is dan ook meteen het grootste nadeel denk ik..; in hoeverre ga je dit merken ten opzichte van 4/3 of zelfs APS-C denk je? Zag dat de zoom redelijk goed was bij de TZ100; enige nadeel is dat je 'vastzit' aan één lens. Maargoed dat valt misschien wel weg als het een goede lens betreft.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:02
Als je echt een camera met verwisselbare lenzen wil zou ik voor de GX80 , prima lenzen aanbod , touchscreen , prima stabilisatie , geweldige video kwaliteit en 4k foto kan in bepaalde gevallen een prima meerwaarde zijn .

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:22
Ik zit een beetje met hetzelfde verhaal. Ik heb een NEX-5n gehad met kitlens, 16mm en 50mm waar ik toch vooral de kitlens het meest gebruikte en ook prima foto's mee heb gemaakt op vakantie. Helaas is de NEX gestolen en nu dus op zoek naar een nieuwe camera.

Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de LX100 vanwege de lens, grote sensor, EVF en aanwezigheid van veel controls op de body. Hoewel de NEX + kitlens voor vakantiefotografie prima was, vind ik dat er eigenlijk geen betaalbare lichtsterke lenzen voor zijn te krijgen. 50mm 1.8 inmiddels voor 250 euro, 35mm voor 400 ofzo. Voor 250 euro meer heb je de LX100, en ben je in een keer klaar en ben je flexibeler (voor dat bedrag).

De TZ100 zou ik alleen overwegen als je de zoom en het kleine formaat echt belangrijk vind, de sensor mag dan relatief groot zijn (voor een compact) maar de lens is niet veel bijzonders. Ook vind ik hem vrij duur. De LX100 heeft een grotere sensor en een lichtsterkere lens dus zal betere foto's schieten over het algemeen. De lens op de LX100 is grofweg vergelijkbaar met deze pricewatch: Panasonic Lumix G 12-35mm f/2.8 Asph.

[ Voor 12% gewijzigd door Ramon op 04-05-2016 22:26 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
ramrodwillem schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 21:38:
Als je echt een camera met verwisselbare lenzen wil zou ik voor de GX80 , prima lenzen aanbod , touchscreen , prima stabilisatie , geweldige video kwaliteit en 4k foto kan in bepaalde gevallen een prima meerwaarde zijn .
Thanks voor je input, mijn voorkeur gaat idd ook naar deze camera uit:)
Ramon schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 22:22:
Ik zit een beetje met hetzelfde verhaal. Ik heb een NEX-5n gehad met kitlens, 16mm en 50mm waar ik toch vooral de kitlens het meest gebruikte en ook prima foto's mee heb gemaakt op vakantie. Helaas is de NEX gestolen en nu dus op zoek naar een nieuwe camera.

Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de LX100 vanwege de lens, grote sensor, EVF en aanwezigheid van veel controls op de body. Hoewel de NEX + kitlens voor vakantiefotografie prima was, vind ik dat er eigenlijk geen betaalbare lichtsterke lenzen voor zijn te krijgen. 50mm 1.8 inmiddels voor 250 euro, 35mm voor 400 ofzo. Voor 250 euro meer heb je de LX100, en ben je in een keer klaar en ben je flexibeler (voor dat bedrag).

De TZ100 zou ik alleen overwegen als je de zoom en het kleine formaat echt belangrijk vind, de sensor mag dan relatief groot zijn (voor een compact) maar de lens is niet veel bijzonders. Ook vind ik hem vrij duur. De LX100 heeft een grotere sensor en een lichtsterkere lens dus zal betere foto's schieten over het algemeen. De lens op de LX100 is grofweg vergelijkbaar met deze pricewatch: Panasonic Lumix G 12-35mm f/2.8 Asph.
Ah, ben ik in ieder geval niet de enige. 250 euro vind ik nog nét oké, maar daarna gaat het inderdaad echt buiten mijn budget, zeker als de camera zelf al 700/800 bedraagt. Omdat ik inmiddels een klein beetje thuis ben in camera's maar nog niet echt in lenzen; is de lens die de gx80 heeft (pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GX80 + Lumix G Vario 12-32mm F3.5-5.6 ASPH Me...) een 'goede' lens? Lens op de LX100 is in ieder geval een (kit)lens waar ik voorlopig mee vooruit zou kunnen, dat is een pré. Vraag me dus af of dat bij de gx80 óók het geval is?

Een beetje zoom is wel fijn, evenals compact, maar wil toch de optie tot lenswissel openhouden dus dan valt de TZ100 af.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even toevoeging, stel dát ik inderdaad ga voor de nieuwe gx80, heb ik natuurlijk ook een sd kaart nodig die voldoet aan de eisen voor 4k filmen. (UHS U3 als ik het goed heb). zou zoiets (http://www.dataio.nl/sand...O2HnY_Ww8wCFRHhGwodI1cM5w) een goede optie zijn of raden jullie iets anders aan? Ik heb geen idee hoe snel je geheugen vol is met 4k filmen; las ergens zo'n 375mb per minuut, vandaar keuze voor 64 gb.

• Sluw
De lens op de LX100 is een stuk beter dan de lens bij de GX80 die je noemt. Naast scherpte, contrast en vervorming is een groot verschil het diafragma (aperture in het engels). Ik zou je daar eens in inlezen, bijvoorbeeld hier. Zoals eerder aangegeven zul je voor een vergelijkbare lens op de gx80 nog eens 850 euro extra uit moeten geven, zie de lens die ramon noemt. Die lens is denk ik de grootste selling point van de LX100 en dat zie je eerder terug dan een iets grotere of kleinere sensor.

Edit: je kunt ook goedkopere maar wel erg goede en lichtsterke primes bij de GX80 kopen maar dat is geen zoom met de zelfde specificaties.

[ Voor 12% gewijzigd door Sluw op 05-05-2016 22:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sluw schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 22:38:
De lens op de LX100 is een stuk beter dan de lens bij de GX80 die je noemt. Naast scherpte, contrast en vervorming is een groot verschil het diafragma (aperture in het engels). Ik zou je daar eens in inlezen, bijvoorbeeld hier. Zoals eerder aangegeven zul je voor een vergelijkbare lens op de gx80 nog eens 850 euro extra uit moeten geven, zie de lens die ramon noemt. Die lens is denk ik de grootste selling point van de LX100 en dat zie je eerder terug dan een iets grotere of kleinere sensor.

Edit: je kunt ook goedkopere maar wel erg goede en lichtsterke primes bij de GX80 kopen maar dat is geen zoom met de zelfde specificaties.
Goed dat je het zegt, dank! Toch vind ik het fijn om op een gegeven moment zelf aan de gang te kunnen met lenzen, kantelbaar scherm vind ik bij de gx80 ook wel een pré. Ik zou er ook voor kunnen kiezen om de alléén de body aan te schaffen voor de gx80 en een losse lens (http://www.panasonic.com/...rders/lumix-g-lenses.html). Als laatst; zit hier nog een betere, compacte allrounder in dan de lens die nu bij de gx80 zit (12-32mm)?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2016 23:46 ]

• Sluw
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 23:39:
[...]

Goed dat je het zegt, dank! Toch vind ik het fijn om op een gegeven moment zelf aan de gang te kunnen met lenzen, kantelbaar scherm vind ik bij de gx80 ook wel een pré. Ik zou er ook voor kunnen kiezen om de alléén de body aan te schaffen voor de gx80 en een losse lens (http://www.panasonic.com/...rders/lumix-g-lenses.html). Als laatst; zit hier nog een betere, compacte allrounder in dan de lens die nu bij de gx80 zit (12-32mm)?
Nee, dat is de beste instapzoomlens van Panasonic geloof ik. De 12-35 is dus erg goed maar veel duurder en de 12-60 heeft wat meer bereik maar is ook groter.

• wickedm3n
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-11 13:31

wickedm3n

Always having fun!

Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 20:45:
[...]

Heb jij tot nog toe alleen met de kit-lens gewerkt? Dat is vooralsnog ook mijn planning, maar ik hoopte dat ik wel met maximaal 200 euro een goede lens in de toekomst kon aanschaffen;). Ben je tevreden met de foto/videokwaliteit? Ben ook benieuwd hoe de lensstabilisatie werkt tijdens het filmen!
Ik heb tot nu toe alleen de kitlens inderdaad. Maar voor nu kan ik er prima mee vooruit. en ik ben er erg tevreden over.( ik ben wel aan het kijken naar de 55-210 en de 35mm 1.8)
Hier wat foto's die ik met de camera heb gemaakt die er als JPEG en dus onbewerkt (zelfs niet gesneden)uit komen aangezien ik nog geen Lightroom heb O-) : Foto's
Over de video kwaliteit kan ik nog niks zeggen wat die heb ik niet gebruikt en daar heb ik mijn actioncam voor of mijn oude HX50 _/-\o_

In progress: VW kever

Pagina: 1