Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-07 22:19
Ik heb hier thuis een 3fase aansluiting met hier een eigen kWh teller (met pulsuitgang) om het verbruik te meten. Nu leg ik binnenkort zonnepanelen, maar die hebben een 1fase aansluiting.
Ik dacht eerst een extra kWh teller met puls te plaatsen na de bestaande (maar omgekeerd) om zo de uitgaande stroom te tellen.
Nu lijkt het me beter om te meten wat de zonnepanelen produceren omdat ik dan zo de input, output en opbrengst zonnepanelen heb (en anders heb ik het laatste niet, maar kan dit ook wel uit de omvormer halen denk ik (is een sun-uno)).
Kan ik zomaar die 3fase kWh teller gebruiken met maar 1 fase aangesloten (dus de N en F1) of verwacht deze ook de andere fases?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je een kWh meter hebt met een pulsuitgang dan heb je een digitale meter, neem ik aan. Die lopen niet terug dus je kan beter een nieuwe meter aanvragen die ook de teruglevering kan tellen. Dat kan je dan aan het eind van het jaar salderen met de gebruikte kWh's.

Ik heb eigenlijk geen idee of je een 3 fasen meter met maar 1 fase kan aansluiten. Ik neem aan van niet, eigenlijk.

Losse 1 fase digitale meters die je op diverse manieren kan uitlezen om alleen de opbrengst van je zonnepanelen te meten zijn op zich ook niet zo heel erg duur. Maar dat is dan natuurlijk alleen voor eigen gebruik de netbeheerder zal daar verder niets mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als ik op mijn 3fase hoofdmeter een fase uitzet (is al eens per ongeluk gebeurd), werkt hij gewoon door :)
Een beetje meter heeft ook teruglever telwerken, maar die rekenen natuurlijk alleen wat er na eigen gebruik overblijft.
Een éénfase meter alleen voor je panelen is dus de makkelijkste optie.
U bent Belg? Dan is salderen helemaal geen issue :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-07 22:19
@JeroenE: ik zit in Belgie en dus nog met een "ouderwetse" draaischijfmeter, die perfect achteruit kan lopen. M'n eigen kWh meter met puls die erachter zit loopt inderdaad niet achteruit, vandaar deze tweede.
De reden van de vraag is dat het ding hier eigenlijk al ligt. Ik bedacht me net dat ik het eigenlijk ook gewoon kan testen met een verlengkabel, dus dat gaan we straks eens doen ;-)
-update-
Net eens getest met een bouwlamp en het werkt alleszins om enkel de N en 1 fase aan te sluiten. Op het gevoel denk ik dat het verbruik (het pinken van het ledje) ook wel klopt. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Promy op 02-05-2016 21:44 ]