Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorik!
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-07 15:40
beste mede tweakters ,

De zomer komt er aan en wil graag goed kunnen internetten in de tuin op het WiFi netwerk .
Mijn router (asus rt ac68u ) staat voor aan in het huis in de meter kast en heeft niet genoeg bereik voor goed ontvangst in de achter tuin te kunnen bieden . Op de eerste verdieping maak ik al gebruik van een acces print voor beter bereik op de eerste verdieping .
Nou luid mijn vraag wat is de beste optie om het signaal te versterken .
Ik heb hoofdzakelijk alle WiFi benodigden apparaten draaien op 5g . Ook heb ik een gastnetwerk draaien op 2.4 g . Deze zou ik ook graag willen versterken zodat de gasten ook van een goed netwerk kunnen beschikken. Graag hoor ik wat feedback of tips
Alvast bedankt
Jorik IJsselstijn

Beste antwoord (via jorik! op 07-05-2016 22:06)

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
WiFi voor jezelf in de tuin is inderdaad makkelijk te doen m.b.v. een extra accespoint die je bedraad op je huidige router aansluit.

Gastnetwerk voor in de tuin is echter een ander verhaal.
Dat kun je namelijk niet zomaar op een accespoint zetten... tenmiste als je wilt dat je gasten niet bij je prive netwerk kunnen komen. Op de Asus router is het makkelijk omdat die toch al de verbinding met internet heeft en beheert dus die kan prima het gastnetwerk en thuisnetwerk scheiden... Echter je accespoint zul je aansluiten met een kabel op een lan poort van de Asus en die zal dus volledig in je Prive netwerk vallen. Alle wifi verbindingen die je accespoint dan ook standaard uit zend zullen dus daarin vallen.

Je kunt het wel scheiden, maar dan moet je met Vlans gaan werken en dus een accespoint kopen die dat ook ondersteunt. De asus kan wel Vlans aan, maar volgens mij niet met de standard firmware. Daarvoor moet je dan een custom firmware er op gaan zetten om dit mogelijk te maken, en ook het een en ander moeten instellen om het Vlan werkend te krijgen. De vraag is of je dat ziet zitten en er zo ver voor wil gaan.

Je zou ook kunnen overwegen om naast een extra accespoint voor je 'prive' wifi, een WiFi repeater erbij te kopen om daarmee je gastnetwerk te repeaten en dus uit te bereiden. Apparaten (van je gasten dus) die gebruik maken van de repeater hebben wel een tragere verbinding met een hogere ping, maar voor het gast netwerk lijkt me dat een niet al te groot probleem.

Omdat al je netwerkpoorten van de ASUS standaard op het prive netwerk zitten en je dit ook niet kan wijzigen (behalve weer met alternatieve firmware... maar dan zou ik voor de Vlan oplossing gaan) kun je niet gewoon een extra accespoint ophangen voor je gasten, dus een repeater is dan de enige oplossing.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

accesspoint in de buurt van tuin ophangen met draadje naar de meterkast

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paddywacker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-07 15:53
Dus je accesspoint op de eerste verdieping reikt wel tot achter in de tuin? Dan geef je daar de 2.4 GHz toch vrij voor je gasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorik!
De acces point op de de eerste verdieping wil ik graag daar laten staan en is puur voor 1 verdieping en zolder . Ik ben eigenlijk opzoek naar een acces point die 2 kanalen uitzend 2.4 en 5 tegelijk en ook beschikt over een gast netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikvanwinsum
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-07 18:03

ikvanwinsum

/dev/null

Je zou de TP-Link Archer C7 kunnen nemen, die ondersteunt zowel 5Ghz als 2.4Ghz. Ook is het met die router mogelijk om een gastnetwerk in te stellen.

U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
begin met een kabel trekken vanaf je huidige richting de tuin.. en bepaal waar je graag de beste dekking wilt in je tuin.. zit je bv altijd achter in je tuin op het terras/tuinhuisje? of juist net anders om.

als je achter in je tuin goede dekking wil en het vooraan iets minder belangrijk is kan het verstandig zijn om daar juist je acces point op te hangen.. ipv binnen tegen je gevel.

404 Signature not found

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
WiFi voor jezelf in de tuin is inderdaad makkelijk te doen m.b.v. een extra accespoint die je bedraad op je huidige router aansluit.

Gastnetwerk voor in de tuin is echter een ander verhaal.
Dat kun je namelijk niet zomaar op een accespoint zetten... tenmiste als je wilt dat je gasten niet bij je prive netwerk kunnen komen. Op de Asus router is het makkelijk omdat die toch al de verbinding met internet heeft en beheert dus die kan prima het gastnetwerk en thuisnetwerk scheiden... Echter je accespoint zul je aansluiten met een kabel op een lan poort van de Asus en die zal dus volledig in je Prive netwerk vallen. Alle wifi verbindingen die je accespoint dan ook standaard uit zend zullen dus daarin vallen.

Je kunt het wel scheiden, maar dan moet je met Vlans gaan werken en dus een accespoint kopen die dat ook ondersteunt. De asus kan wel Vlans aan, maar volgens mij niet met de standard firmware. Daarvoor moet je dan een custom firmware er op gaan zetten om dit mogelijk te maken, en ook het een en ander moeten instellen om het Vlan werkend te krijgen. De vraag is of je dat ziet zitten en er zo ver voor wil gaan.

Je zou ook kunnen overwegen om naast een extra accespoint voor je 'prive' wifi, een WiFi repeater erbij te kopen om daarmee je gastnetwerk te repeaten en dus uit te bereiden. Apparaten (van je gasten dus) die gebruik maken van de repeater hebben wel een tragere verbinding met een hogere ping, maar voor het gast netwerk lijkt me dat een niet al te groot probleem.

Omdat al je netwerkpoorten van de ASUS standaard op het prive netwerk zitten en je dit ook niet kan wijzigen (behalve weer met alternatieve firmware... maar dan zou ik voor de Vlan oplossing gaan) kun je niet gewoon een extra accespoint ophangen voor je gasten, dus een repeater is dan de enige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorik!
VVV-007 als eerst bedankt voor je uitgebreide advies en uitleg .
Ik heb ok zitten denken over een extra router op te hangen in de achtertuin en dan gebruiken als accespoint . Alleen is de grote vraag is het dan mogelijk om daar dual Chanel uit te zenden en een gast netwerk uit te zenden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Behalve dat 2 routers (als router) in 1 netwerk zowieso al een slecht idee is, zal de extra router het probleem voor het gast netwerk niet oplossen. Deze zal namelijk van de primaire router alleen het prive netwerk aangeleverd krijgen, waardoor je gasten dan als nog het grootste deel van het prive netwerk op kunnen. Om het wat te verduidelijken hier een schetsje (Primaire router = je huidige ASUS router, Router 2 is de router die je zou willen toevoegen)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nOlw7cOLRGNFTgQ978aTWWPb/full.png

Gasten die dus bij je 2e router op het gast netwerk zitten (geel) zullen dus toegang hebben tot het prive netwerk voor router 2 (blauw) en dus ook tot de prive WiFi van router 1. Ze zullen niet op het prive netwerk na router 2 kunnen (groen) maar goed daar heb je dus niets aan.

Bij de huidige hardware wordt het gastnetwerk alleen maar beschikbaar gesteld via WiFi van de eerste router. Om het bereik hiervan te verbeteren kun je een range extender gebruiken. Voor je prive netwerk gebruik je dan een extra accespoiint wat je bedraad aansluit op de bestaande router. (dit accespoint kan gerust een model zijn met zowel 2.4 als 5ghz ondersteuning, dat is geen probleem).

Situatie wordt dan zo:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/J2BFlUGVIz2N0usiC4OPg57g/full.png

De andere oplossing is dus om gebruik te gaan maken van Vlans. Hierdoor kun je het gast netwerk net als je prive netwerk uitbereiden door een extra accespoint. Dit kan alleen als zowel je router als je accespoint Vlan ondersteuning hebben (en je alles goed insteld). Je huidige router heeft standaard helaas geen Vlan ondersteuning, maar kan dit wel krijgen als je gebruik gaat maken van custom firmware.

Situatie zou dan zou worden:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BUJTYqtZd3RAcgEGISva2vKj/full.png

Gebruik dus een accespoint (geen router in ROUTER modus) voor het uitbereiden van je (Prive) netwerk. (dat kan wel prima een router in accespoint modus zijn zie hier voor meer info) Neem een model wat zowel 2.4 als 5 GHZ ondersteunt om beide uit te bereiden, dat is verder geen probleem.

Gastnetwerk is dus een ander verhaal
Of je deze extra moeite wilt nemen voor het uitbereiden van je gast netwerk is een afweging die je zelf moet maken. Als je het wilt kun je dus kiezen voor
1 extra hardware aanschaffen (range extender) puur voor gastnetwerk (naast een accespoint voor je prive netwerk)
OF
2 router voorzien van custom firmware + Accespoint wat Vlan ondersteunt + Vlan instellen.

[ Voor 9% gewijzigd door VVV-007 op 08-05-2016 00:42 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorik!
Bedankt voor je duidelijke uit leg .
Ik denk dat optie 2 dan het makkelijkst en het best toepasbaar is voor mijn situatie. Op vlan gebied ben ik zoiezo ook niet in thuis . Wat zijn hier de voordelen van ? Een range extender heb je hier een goede keuze voor ?

Nog een vraag is het mogelijk om de acces point van uit de Asus router te voeden dmv powerline adapters. Dat scheelt weer een kabel trekken. Wat is jou advies hier over of eventuele ervaring .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Voordeel van Vlan is dat je op die mannier wat makkelijker je gast netwerk kan aanbieden. Dit met een range extender kan ook wel maar is minder strak en soms ook lastiger omdat de range extender wel binnen bereik van je huidige gastwerk moet hangen om te werken.

Je kan je accespoint adapter voor stroom ook in een stopcontact in de buurt van waar je hem gaat plaatsten inpluggen, dat hoeft niet vanaf je huidige (Asus) router te komen. Als je graag een accespoint koopt wat via PoE wordt gevoed, dan zit er vaak ook een PoE injector bij. Deze kun je dan gewoon tussen je Asus router en je nieuwe accespoint plaatsen. Gebruik dan wel een volledige koperen netwerk kabel als je met PoE wilt gaan werken. (CU kabel, vaak iets duurder, gebruik zeker geen CCA kabel (dat is aluminium met een heel dun laagje koper, Werkt voor alleen data vaak wel OK, maar bij PoE gaat het problemen geven.).

Als accespoint met PoE voeding zou pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) aan je eisen voldoen, maar ik lees bij 1 van de reviews dat je Java nodig hebt om hem in te stellen en dat de configuratie lastig kan zijn en kom er zo 123 niet uit of je nou nog een apparte controller moet hebben om hem te laten werken of niet (zelf geen ervaring hiermee).

Mischien kun je beter even een nieuw topic posten met de vraag voor advies over de aanschaf van een PoE accespoint en al je andere eisen (2.4+5 ghz ondersteuning.. enz) wanneer je graag PoE wilt. waarbij je dan deze zou kunnen noemen als optie maar niet weet of hij voor jou geschikt is.

Je moet wel altijd een PoE injector bij kopen, want je Asus zelf doet geen PoE en kan dus zelf geen stroom leveren. Vandaar dat je een injector nodig hebt of een switch die PoE power kan leveren, maar dat lijkt me voor jou situatie wat overdreven.

Range extenders... ik moet eerlijk zeggen dat er er zelf geen ervaring mee heb recent dus ik zou even door de price watch gaan als ik jou was om even te kijken.
Wat ik zo snel zie is dat men wel tevreden lijkt met deze http://tweakers.net/produ...fritz!-wlan-repeater-310/
let wel dat deze alleen 2.4 ghz WiFi kan repeaten. Maar dat is voor je gast netwerk mischien wel voldoende? Als je ook 5ghz wilt voor je gast netwerk zou je naar deze kunnen kijken pricewatch: Medion Dual-Band AC WiFi versterker P85039 al staan er geen reviews bij over hoe goed of slecht hij is
Let er op dat je de range extender plaatst op een plek waar je nog goed bereik hebt van je huidige gast netwerk, naders gaat het problemen geven. Hou er daarnaast rekening me dat de maximale snelheid (van het gastnetwerk, je eigen prive wifi heeft er geen last van) dus gehalveerd wordt door het gebruik van de repeater en dat responce tijden (Ping) wat hoger worden (met name van belang bij online gaming) Maar omdat dit alleen voor je gastnetwerk gaat gelden verwacht ik dat dit geen probleem zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Toegegeven VLAN is het beste om het gasten netwerk te scheiden maar IP/MAC filtering is voor de meeste mensen ook een prima alternatief. Het voordeel hiervan is dat alleen je AP dit hoeft te ondersteunen terwijl je bij vlans je complete netwerk vlan aware moet zijn

Zie in dit topic voor meer info:Acces point met 2,5 en 5 GHz en guest network

Dat gezegd hebbende, VLANS is de beste en meest veilige optie. De afweging moet je zelf even maken

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorik!
Over het verhaal van de powerline optie heb je me misschien niet goed begrepen. Ik heb geen mooie mogelijkheid om netjes een kabel te trekken vanaf de Asus router richting de tuin. Daarom vroeg ik me af om de acces point netwerk connectie te geven aan de Asus router via power line adapters . Iemand die hier ervaring mee heeft. Is er een goed topic over het instellen van vlan omdat ik daar niet in thuis ben .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorik!
Ik heb nog even rond zitten kijken . Er bestaan zo te zien ook powerline adapters met WiFi . Wat is beter in jullie opzich powerline met WiFi , of Een powerline bedrade accespoint .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Een bedrade accesspoint zonder powerline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
ah ok sorry Jorik!, ik had je inderdaad verkeerd begrepen. Een lan kabel van je asus naar je nieuwe accespoint heeft op zich de voorkeur voor het beste resultaat, echter zoals je al aangeeft is dat lastig.

Je kunt dan (meestal) prima gebruik maken van Power line, al hangt het resultaat af de bekabeling en apparaten in huis. Zelf gebruik ik ook een powerline set voor WiFi in de tuin. daarvoor heb ik deze pricewatch: TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender Starter Kit TL-WP...
dat is een set met aan 1 kant een kleine powerline adapter en aan de andere kant een powerline adapter met wifi ingebouwd. Werkt hier prima. Ik laat de kleine poewrline adapter altijd ingeplugd zitten, en heb de grotere adapter met WiFi in de la liggen, en plug die buiten in op het moment dat ik WiFi in de tuin wil. tevens bruikbaar op andere plekken in huis waar je niet perse een extra accespoint voor wilt neer zetten, maar waar je soms toch even (stabielere) wifi verbinding wilt. Of te wel, je kunt prima voor een powerline set met ingebouwde wifi gaan. scheeld weer apparaten (losse powerline adapter & losse accespoint + adapter).

Let op de set die ik aanhaal doet alleen 2.4 ghz wifi. De sets die 5ghz kunnen zijn iets duurder (zie pricewatch)
http://tweakers.net/categ...2TClWsoo2Njc30TE0NDWPrQUA

Laurens0619 heeft trouwens ook nog een mooie mannier waarop je toch een gast netwerk op kan zetten zonder dat je Vlans nodig hebt, dmv mac adres filtering voor het gast netwerk (dat mag dan alleen met het mac adress van de router praten) Zoals hij al aangeeft zijn Vlans wel veiliger, maar ik neem aan dat het om een prive netwerk gaat voor jou, dus dan zou dat mischien ook voldoende kunnen zijn. (zo leren we hier weer van elkaar... ik wist niet eens dat er zulke accespoints te koop zijn.)

Nou weet ik dus niet of er ook zoiets te koop is als onderdeel van een powerline set. maar je zou dus wel de (in het topic waar Laurens0619 naar verwijst zie die link) door mauricej genoemde Zyxel NWA-1123AC kunnen nemen + een powerline set zonder ingebouwde WiFi. Dan kun je dus vanaf je AP zowel een je prive netwerk als een gast netwerk uitzenden (op 2.4 en 5ghz) en heb je dus GEEN range extender nodig voor je gastnetwerk. Lees wel even goed als de door mauricej genoemde nadelen van zo'n oplossing geen probleem voor je zijn, maar voor prive gebruik zal dat wel goed genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 12:13
Probeer ook even de antenne's van de RT-AC68U te richten op de tuin.

Alle drie de staven parallel plaatsen met het dikke deel gericht op de tuin en MIMO enabled.

Zou zo kunnen dat door een wijziging van de antenne positionering je signaal er toch nog net doorheen komt.

Zo ja dan kan je de Asus het gastnetwerk laten verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorik!
Beste tweakers.
Allereerst wil ik iedereen bedanken voor het mee denken en de fantastische uitleg.
Ik heb me wifi probleem weten op te lossen met succes.
Ik heb powerline kit gekocht van tp link ( wpa 4530). Deze kit bevat een powerline adapter en een extender.
De extender zend 2 kanalen uit op 2.4 en 5ghz. De snelheden ben ik zeer te spreken over en het installeren van de set was een eitje. De extender bezit ook een mooie web interface die zeer prettig werkt. Door het beetje rond neuzen in de webinterface bleek er ook een gastnetwerk functie op te zitten. Waar door alle problemen die ik bezat zijn verholpen.

Hartelijk dank allemaal ,

bij deze mag deze post weer dicht.
Pagina: 1