Acces point met 2,5 en 5 GHz en guest network

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:35
Ik wil m'n wifi netwerk uitbreiden (ivm te slecht bereik op de boven verdiepingen) van m'n Ziggo TC7200 modem/router. En als ik dan toch aan het uitbreiden ben, wil ik ook graag een gasten netwerk (uiteraard gescheiden van m'n eigen netwerk).

Ik wil dus graag:
- 2,4 GHz wifi
- 5 GHz wifi
- Gasten netwerk
- Bedraad aangesloten op de Ziggo TC7200 modem/router
- Snelheid van de wifi is niet zo belangrijk.

Bestaat er een acces point die dit kan? Via de pricewatch en google kom ik er niet uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartHeerink
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:46

NetGate, UniFi Switch 24p, UnifFi AP Nano-HD, 2x UnifFi AP-mesh. AP-lite UniFi Cloud Key Gen.2 Doorbell Pro 4, UVC G4-bullit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikvanwinsum
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 21:50

ikvanwinsum

/dev/null

Ongeveer elk accesspoint beschikt over 2.4Ghz, 5Ghz is een kwestie van een simpel filtertje in de Pricewatch. Je kunt trouwens ook bijna elke willekeurige router als accesspoint gebruiken, gewoon de DCHP uitschakelen. Voor een gastnetwerk kun je idd de Ubiquiti pakken, je kunt ook een andere router uitkiezen die dd-wrt ondersteunt.

U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:35
Ik heb ergens gelezen dat wanneer je een gasten netwerk opzet met een AP, deze niet gescheiden is van je gewone netwerk, omdat je AP via een lan-poort op je modem/router zit. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Een gasten netwerk op een accesspoint dat niet tegelijk je internet router is wel mogelijk, maar wordt niet door ieder accesspoint ondersteund. Een guest netwerk krijg je alleen voor elkaar dmv VLAN of subnet/ip filtering. Daarbij hebben VLANS de voorkeur maar dan moet de rest van je netwerk (iig t/m je internet router) ook vlans praten. IP subnet/filtering is minder gescheiden, maar wel wat makkelijker te realiseren.

De ubiquiti unifi is een mooi voorbeeld van een AP dat beide aankan. Een TP-link router die ik hier heb staan kan alleen gast netwerk spelen als die daadwerkelijk ook in AP mode staat (en dus niet in router mode)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-03 12:00
Inderdaad het gast netwerk wordt het probleem. Je ziggo modem/router ondersteunt geen Vlans, dus je zou een Router met Vlan ondersteuning moeten kopen en je ziggo modem in bridge moeten laten zetten (die daardoor dus ook geen WiFi meer doet). Deze zet je dan naarst je huidige modem neer en zal dan de WiFi voor beneden doen en ook gelijk eengast netwerk uitzenden.
voor boven koop je dan een accespoint met Vlan en gastnetwerk ondersteuning.
Hierbij moet je dus wel het nodige zelf instellen om het gastnetwerk voorelkaar te krijgen.

Gewoon WiFi uitbereiden is geen probleem Ziggo heeft zelf een accespoint in de aanbeiding voor 59 euro. Die kun je gewoon bedraad aansluiten op je router en je bent klaar (alles staat al goed ingesteld dan). Deze ondersteunt 2.4 en 5 ghz WiFi,dus precies wat je zoekt (behalve het gastnetwerk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:47
Er zijn ook access points waarbij je het verkeer van draadloze clients kunt beperken tot een lijst van MAC-adressen. En dan bedoel ik niet het alom bekende filteren van MAC-adressen van clients die kunnen verbinden met het acces point, maar een lijst van adressen (aan de bedrade kant) waarmee clients (als ze eenmaal zijn verbonden) kunnen communiceren.
Als je in die lijst het MAC-adres van je router zet, kunnen ze dus met de router communiceren en het internet op, maar niet communiceren met andere apparaten op je LAN.

Zo kun je dus een guest-wifi opzetten zonder dat je router er iets voor hoeft te doen. Wel even een goed wachtwoord op je router zetten en eventueel isolation tussen wifi-clients.

Dit kan in ieder geval met de Zyxel NWA-1123AC en werkt bij mijn ouders prima. Een SSID voor gasten met zo'n filter, een apart SSID voor hun eigen wifi-clients zonder filter en dit alles achter een standaard Ziggo-router.

Nadelen:
- geen echte scheiding van het verkeer, maar wellicht voldoende voor jouw situatie
- gasten-netwerk is op deze manier alleen beschikbaar vanaf het AP, op de router heb je dan nog steeds alleen het eigen netwerk. Hangt dus erg van de plaatsing van de apparatuur af of het voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Een mac adres is wel makkelijk te spoofen,een filter op basis van SSID/ip filter lijkt me wat sterker.
Op mijn ubiquiti het ik 2 SSID's

SSID1 (prive): Als je hiermee verbonden bent mag je bij alle adressen in het netwerk
SSID2 (gast) Als je hiermee verbonden bent mag je alleen bij het ip adres van de router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:47
Maar in dit geval schiet je niets op met een gespoofed MAC-adres. Nogmaals, het is geen white-list voor de clients, maar een white-list met MAC-adressen van de bedrade kant waarmee de draadloze clients mogen praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
aaah zo had ik hem niet begrepen
Dat is misschien nog wel beter, een ip filter werkt op layer 3 en mac filter op layer 2.
Dan zou je in het geval van een guest netwerk wegkomen met het whitelisten van het mac adres van je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 13:08
Of een goedkope tplink router kopen en deze inzetten als gast router

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:34
Misschien is dit iets voor je https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1674027
Heeft dus:
- 2,4 GHz wifi
- 5 GHz wifi
- Gasten netwerk
Pagina: 1