Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-09 15:14
Een vriendin van me zou deze laptop willen aanschaffen: Asus K756UB-T4077T-BE maar hierbij had ik 1 vraag/bedenking.
Volgens de pricewatch is deze laptop aangeboden sinds 16 februari 2016.
Maar eveneens zegt de pricewatch:
"Er zijn geen actuele prijzen bekend van dit product. De laatst bekende laagste prijs was € 969,95 op donderdag 28 april 2016."

Mij lijkt het bizar dat een laptop met deze specs en volgens mij ook zeer goede prijs/specs verhouding heeft, maar zo kort beschikbaar is?!
De meeste webshops die de laptop nog vermelden tonen 'niet meer beschikbaar'.
Gelukkig hebben we bij Tones.be nog een exemplaar (hun laatste!) gevonden en deze gereserveerd.
(https://www.tones.be/particulier/product/k756ub-t4077t-be)

Wat zou de reden kunnen zijn dat deze laptop zo kort beschikbaar is?
Misschien productiefout(en)/algemeen hardwareprobleem met de laptop waardoor deze laptop 'uit de rekken' werd gehaald?

Alvast bedankt voor de hulp!

Battlenet: Cha0sMast4r#2452 - Origin: Cha0sMast4r

Beste antwoord (via mchaos op 01-05-2016 13:02)

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Dat verschijnsel beperkt zich niet tot Asus.
Ik ben me ook al een tijdje aan het orienteren, en heb gemerkt dat als je bv een HP Pavilion-xxxx review ouder dan 3 maand ziet je in de winkel al bot vangt.
Productie en planning systemen zitten tegenwoordig kennelijk zo slim in elkaar dat men eerder in series van een paar 1000 stuks hoeft te denken ipv een miljoen.
Naar de reden van die kleine series kan ik slechts gissen:
-opmaken van restanten?
-twijfel over richting in de markt?
-twijfel over kwaliteit: als fabrikant een zeperd heeft is dit snel vergeten want er is al iets nieuws
-17inch laptops zijn verliezen sowieso aan populariteit

Dat kleine series toch rendabel zijn is wel opvallend, temeer dat het vaak de onderkant van de markt is. Dat zowat alle productie computer gestuurd gaat kan een verklaring zijn. 20 jaar geleden ging men echt niet aan de slag met series van 5000!, zeker niet in het goedkope segment.

Al met al vind ik het wel een teken van zwakte van de fabrikanten. Als je gelooft in je product zorg je dat het langdurig en ruimschoots beschikbaar is. Je verkoopt steeds meer naarmate het succes van je model bekend raakt. Kijk eens naar Apple, die verandert echt niet elke 3 maanden zijn producten.

Wereldwijd lopen de PC verkopen terug, en veel technische vernieuwing is er ook niet. Ik heb zelf een laptop van 8 jaar oud en die voelt niet traag! Volgens mij bestaat het gros uit vervangingsaankopen. Een beetje begrip voor de voorzichtigheid van de producenten is daarom wel op zijn plaats.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Ik ben me ook al een tijdje aan het orienteren, en heb gemerkt dat als je bv een HP Pavilion-xxxx review ouder dan 3 maand ziet je in de winkel al bot vangt.
Productie en planning systemen zitten tegenwoordig kennelijk zo slim in elkaar dat men eerder in series van een paar 1000 stuks hoeft te denken ipv een miljoen.
-opmaken van restanten?
-twijfel over kwaliteit: als fabrikant een zeperd heeft is dit snel vergeten want er is al iets nieuws
-17inch laptops zijn verliezen sowieso aan populariteit

Dat kleine series toch rendabel zijn is wel opvallend, temeer dat het vaak de onderkant van de markt is. Dat zowat alle productie computer gestuurd gaat kan een verklaring zijn. 20 jaar geleden ging men echt niet aan de slag met series van 5000!, zeker niet in het goedkope segment.

Al met al vind ik het wel een teken van zwakte van de fabrikanten. Als je gelooft in je product zorg je dat het langdurig en ruimschoots beschikbaar is. Je verkoopt steeds meer naarmate het succes van je model bekend raakt. Kijk eens naar Apple, die verandert echt niet elke 3 maanden zijn producten.

Wereldwijd lopen de PC verkopen terug, en veel technische vernieuwing is er ook niet. Ik heb zelf een laptop van 8 jaar oud en die voelt niet traag! Volgens mij bestaat het gros uit vervangingsaankopen. Een beetje begrip voor de voorzichtigheid van de producenten is daarom wel op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchaos
Bruin Poeper schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 18:02:
-opmaken van restanten?
-twijfel over kwaliteit: als fabrikant een zeperd heeft is dit snel vergeten want er is al iets nieuws.

Bedankt voor deze klare informatie!
Inderdaad echt straf dat ze tegenwoordig produceren in zo kleine aantallen! En dat dit dan ook rendabel kan zijn.
Zoals je zegt waarschijnlijk doordat het productieproces tegenwoordig grotendeels computergestuurd verloopt.
Ook niet handig voor de gebruiker om dan reviews te vinden van een toestel dat nog beschikbaar is!
Ik ga dan toch de laptop aanbevelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:16
Zeer goede prijs/specs verhouding?

1000 euro voor

Een i7 dual(!) core
Een GT940M waar je net niets mee kan
Een TN paneel

Ik denk dat Asus hem uit schaamte snel van de markt gehaald heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VdBorght
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-05 21:55

VdBorght

The time is never just right.

Is inderdaad een beetje lachwekkend. X)
Firedre schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 22:49:
Zeer goede prijs/specs verhouding?

1000 euro voor

Een i7 dual(!) core
Een GT940M waar je net niets mee kan
Een TN paneel

Ik denk dat Asus hem uit schaamte snel van de markt gehaald heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Los van de beschikbaarheid ben ik het ook eens met Firedre dat je veel beter spul kan vinden voor minder geld. Ik weet niet wat je vriendin ermee van plan is maar er zijn evenwichtigere modellen op de markt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchaos
Ah, mij was het niet opgevallen dat het een i7 DUAL core was!

Ze is op zoek naar een laptop met volgende eigenschappen:
- 17" (of 17,3")
- mat scherm (= must have)
- grote & duidelijke letteraanduiding (voorkeur gaat naar letters die centraal op de toetsen staan)
- geen Acer
- DVD drive
- voorkeur gaat naar IPS tov TN
- azerty keyboard

Budget: max 1100€ maar als het echt te verantwoorden valt is 1200€ ook nog mogelijk
De laptop zal vaak gebruikt worden voor een VZW en om oa via Publisher folders/flyers te maken & af en toe ook lichte videobewerking met Pinnacle.

PS: de 'vriendin' is al gepensioneerd dus vandaag de duidelijke letteraanduiding

PS 2: als ik hier beter een apart topic van maak, laat het dan even weten.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:16
Kijk eens naar de Asus N752VX, als ik de reviews lees, zo'n beetje het beste scherm in 17 inch

http://www.notebookcheck....book-Review.161407.0.html

pricewatch: Asus N752VX-GC084T-BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchaos
@All: ik heb hiervoor een nieuw topic gestart omdat de oorspronkelijke vraag beantwoord is.
17" laptop voor folders/lichte videobewerking
Als jullie daar willen antwoorden/advies willen geven dan zou ik dit fantastisch vinden!
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat ik denk, is dat elke revisie van dezelfde laptop een nieuw modelnummer krijgt.
Wat mij opvalt is dat ik van diverse laptops die ik in handen heb gehad stapels verschillende modellen zijn met hetzelfde modelnummer voorvoegsel, en allemaal verschillen van elkaar op de kleine details. Wel of geen cardreader, welk merk WiFi kaart er in zit, wel of geen bluetooth, etc.
En soms ook met net iets krachtere CPU's of iets meer RAM.
En het zou ook nog afhankelijk kunnen zijn van beschikbaarheid of huidige inkoopprijs van bepaalde onderdelen. Stel dat ze een batch kunnen produceren met een Hybride harddisk tegen een lagere prijs dan met een gewone harddisk (of hetzelfde geld) maar wel een kleine premium van 2tientjes meer kunnen vragen in de verkoop.
En als je dan even verder zoekt, ziet het ding er identiek uit en blijkt grotendeels uit dezelfde onderdelen te bestaan. Alleen op de details wijken ze van elkaar af.

Kortom: Ik denk dat de kleine series stiekem hele grote series zijn en ze gewoon elke zoveel maanden weer een update of extratje krijgen, waardoor je wildgroei aan modelnummers krijgt die elks maar enkele maanden beschikbaar zijn.

Zoek voor de lol eens naar Asus K75 in de Pricewatch.
Het is een vrij recent model, maar er zijn er nu 3 van, waarvan 1 uit productie.
Ter illustratie, Asus heeft ook de N56 lijn bijvoorbeeld, een wat oudere lijn. Daar van zijn er inmiddels 39 stuks in de pricewatch.
http://tweakers.net/serie/2586/n56-series/
Binnenwerk en behuizing is pretty much gelijk tussen alle 39 modellen, maar ze verschillen in de details.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Inderdaad is elke revisie een nieuw modelnummer. Die revisie kan iets onbelangrijks zijn voor een duitse ipv nl handleiding, maar ook vanwege belangrijke interne verschillen.
Je mag er nooit op rekenen dat iets wat hetzelfde lijkt ook ongeveer hetzelfde is. Dat is het verraderlijke.
Als de ene een ontspiegeld scherm heeft en de ander is glad bv.

Onlangs had ik bijna een HP 15 Envy gekocht. Hij was er met 128GB SSD en in een andere uitvoering met 1TB SSHD. Ik dacht: "Neem de SSD uitvoering en bouw er mijn oude HD zelf in".
Toen bleek dat de connector voor de HD weggelaten was, er was dus géén HD bij in te bouwen.
Tsja het hoefde niet volgens de specificaties.
Voor dat soort bezuinigingen ben ik bij HP nu dubbel gewaarschuwd!
Trap dus niet in gelijksoortige benamingen.

[ Voor 14% gewijzigd door Bruin Poeper op 01-05-2016 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Bruin Poeper schreef op zondag 01 mei 2016 @ 15:06:
Inderdaad is elke revisie een nieuw modelnummer. Die revisie kan iets onbelangrijks zijn voor een duitse ipv nl handleiding, maar ook vanwege belangrijke interne verschillen.
Je mag er nooit op rekenen dat iets wat hetzelfde lijkt ook ongeveer hetzelfde is. Dat is het verraderlijke.
Als de ene een ontspiegeld scherm heeft en de ander is glad bv.

Onlangs had ik bijna een HP 15 Envy gekocht. Hij was er met 128GB SSD en in een andere uitvoering met 1TB SSHD. Ik dacht: "Neem de SSD uitvoering en bouw er mijn oude HD zelf in".
Toen bleek dat de connector voor de HD weggelaten was, er was dus géén HD bij in te bouwen.
Tsja het hoefde niet volgens de specificaties.
Voor dat soort bezuinigingen ben ik bij HP nu dubbel gewaarschuwd!
Trap dus niet in gelijksoortige benamingen.
Uhm, nou, HP heeft de laatste paar jaar er een handje van om wel beide aansluitingen beschikbaar te hebben.
Zowel mSATA voor een SSD als een connector voor een harddisk.
Echter, die harddisk connector is geen standaard SATA, maar heeft een breakout kabel nodig.
Zoals deze: http://www.ebay.nl/itm/Ne...1fe47b:g:qjIAAOSwofxUbGfz
In sommige gevallen zijn er dan ook nog rails/bracket/caddy nodig.
Zoals deze: http://www.ebay.nl/itm/Ca...07e209:g:YL8AAOSwoydWogZt
Voor een goeie 2 tientjes inclusief verzending heb je dus je Envy klaar voor een mSATA SSD en een reguliere SATA harddisk tegelijk.

Kortom, koop je het model met SSD, dan krijg je de breakout voor een normale harddisk niet.
Koop je het model met een normale harddisk, dan staat het je vrij om er een mSATA SSD bij te prikken.
Lullig, niet? :P

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 01-05-2016 21:52 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
@McKaamos
Ik deed mijn onaangename ontdekking terwijl ik nog in de winkel (Mediamarkt) was.
Heb erg aangedrongen of het waar is. Zij hadden een mannetje die bij HP zelf werkte en die zei me (via de verkoper) dat ik er géén HD bij kon zetten. Dit vanwege de ontbrekende connector die ik er dan zelf op moest solderen als ik het persé wou.
Het kan dat het verhaal niet precies is bij me is doorgekomen, maar je bevestigd in ieder geval dat er iets speciaals is met een connector. De vraag is nu of er dat kabeltje bij moet of dat er (ook) nog gesoldeerd moet worden.
Overigens interesseert het me niet zo meer, omdat het in ieder geval gedoe oplevert, en HP/Mediamarkt er niet aan mee wil/kan werken. Ik heb 'nee' en kan misschien 'ja' krijgen op eigen risico. Waarom zou ik moeten gokken?
Er zijn genoeg andere computers die wel duidelijk upgradebaar en onderhoudbaar zijn. Die HP's zitten voor de gewone gebruiker potdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:05
met iedere week een ander type nummer, en uitvoering kan een grote keten als mediamarkt natuurlijk makkelijk stunten met een laagste prijs garantie. Immers kunnen ze makkelijk een eigen serie kopen en verkopen voor de "laagste prijs". Dat zal zeker een reden zijn voor de korte houdbaarheid en leverbaarheid van bepaalde modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
@nachnet
Laat het ieder duidelijk zijn dat je een goede review van een type niet op een ander typenummer kan plakken.
Ander volledig nummer = Volledig andere computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchaos
VdBorght schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 22:54:
Is inderdaad een beetje lachwekkend. X)
[...]
Borromini schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 22:55:
Los van de beschikbaarheid ben ik het ook eens met Firedre dat je veel beter spul kan vinden voor minder geld. Ik weet niet wat je vriendin ermee van plan is maar er zijn evenwichtigere modellen op de markt.
@VdBorght & @Borromini: Wat zouden jullie dan aanraden?
Meer informatie ivm de verwachte eigenschappen van de laptop en jullie antwoord graag hier:
17" laptop voor folders/lichte videobewerking

Alvast bedankt voor de hulp!

Pagina: 1