Today me will live in the moment unless it's unpleasant in which case me will eat a cookie
Vraag
Beste antwoord (via TunefulDJ_Mike op 21-10-2016 19:12)
Verwijderd
En gebrek aan content is niet echt een probleem want de upmixers van Dolby en DTS kunnen geluid van een standaard 5.1 mix heel goed naar 5.1.4 uitbreiden.
Als je een versterker hebt waarmee het kan en een plafond hebt waarin het kan zou ik zeker niet bezuinigen op die 2 speakers. Het hoeven niet eens hele goede speakers te zijn.
En dan nog iets, als je voor 5.1.2 met inbouwspeakers gaat, kun je niet zomaar naar 5.1.4. Die twee speakers die al ingebouwd zijn moeten voor het beste resultaat ook op een andere plek komen als je er twee bij gaat plaatsen.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2016 13:17 . Reden: aanvulling ]
Alle reacties
Ik vraag mij ook af of 5.1.4 niet een beetje overkill is. De ruimte is een 4.5m x 5m.
Today me will live in the moment unless it's unpleasant in which case me will eat a cookie
Ik gebruik sinds een week ook een Atmos 5.1.2 opstelling en ben er tevreden over (vergelijkbare ruimte), en dat met mindere speakers dan die van jou (Onkyo). Enige nadeel is, is dat er relatief weinig content is die Atmos ondersteunen. Van 't weekend een gedeelte van San Andreas en Mad Max gekeken en dat was toch wel duidelijk merkbaar t.o.v. regulier 5.1 .
Gebruik overig geen plafondspeakers, maar speakers die het geluid via het plafond weerkaatsen. Via het plafond zelf zou het nog meer merkbaar moeten zijn lijkt me.
[ Voor 14% gewijzigd door Exorcist op 01-05-2016 21:35 ]
Verwijderd
En gebrek aan content is niet echt een probleem want de upmixers van Dolby en DTS kunnen geluid van een standaard 5.1 mix heel goed naar 5.1.4 uitbreiden.
Als je een versterker hebt waarmee het kan en een plafond hebt waarin het kan zou ik zeker niet bezuinigen op die 2 speakers. Het hoeven niet eens hele goede speakers te zijn.
En dan nog iets, als je voor 5.1.2 met inbouwspeakers gaat, kun je niet zomaar naar 5.1.4. Die twee speakers die al ingebouwd zijn moeten voor het beste resultaat ook op een andere plek komen als je er twee bij gaat plaatsen.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2016 13:17 . Reden: aanvulling ]
Gaat geluid van links naar rechts dan tussendoor over je height speakers en zo ook van voor naar achter (en andersom) of krijgt de receiver al meer info dan slechts 5.x of 7.x binnen?
Kan zijn dat bij nieuwere formaten al rekening gehouden wordt met front-height speakers.
Sommige geluiden wil ik immers niet boven me horen. Als een kogel laag langs vliegt, moet het niet lijken of die boven me langs gaat.
Bij The Revenent in de bios met Atmos hoorde ik bijvoorbeeld het water boven me stromen (intro van de film, toen ze door het beekje liepen), wat 'vreemd' overkwam.
Oh oh Mr. B, oh oh!
De effecten die vaak via de extra boxen komen, of direct of indirect via je plafond geven normaliter in een goede set up de van boven komende geluidseffecten.
Bijvoorbeeld de heli in San Andreas als deze boven de ravijn hangt om de automobiliste te redden.
Bij Mad Max Fury Road vaak ook de special effects, bijvoorbeeld bij de achtervolgingen vliegen de kogels van alle kanten op je af, je zit er midden in de actie, beter dan bij een surround zonder up geluiden.
Of bijvoorbeeld in Gravity, hoor je de geluidseffecten in de ruimte ook via box naar box lopen zeg maar alle 7 boxen komen regelmatig achtereenvolgend en opeenvolgend met een geluidseffect, of je zelf in spaceshuttle bent.
Jammer genoeg is de trent in NL vaak de goedkope BD's zonder de juiste extra geluidskanalen....
Gelukkig is de trent om juist bij de UBD's om wel de Atmos sporen erbij te zetten, hoewel niet iedereen dit consequent doet: mijn UBD collectie met Atmos: Mad Max Fury Road, Pan en San Andreas.
Zonder Atmos, maar een 7.1 DTS HD MA: X men Days of Future Past, Maze Runner Scorce Trials.
Komende wordt Peanuts, wel een Atmos track, US import, is onderweg.....
Op Internet zijn wel enige download s met Atmos Tracks om te testen te vinden.
Ook gaat Netflix straks Atmos mee aanbieden bij aanwezige films, series.
Andere favoriet van mijn is toch ook Game of Trones met het Dolby Atmos, best een verrijking op BD.
Hoe gaat dat werken? (Bijna) geen enkele televisie doet aan DTS / Dolby pass-through. Het zal dus worden gedowngrade naar een simpel 5.1 kanaaltje toch? Als ik op onze Samsung TV kijk, staat er wel iets van DTS, maar dit is grayed-out..dinandus schreef op maandag 02 mei 2016 @ 16:47:
...
...
Professioneel Heftruck Syndroom
Netflix kun je op tig manieren bekijken, HTPC, PS3, PS4 welke allen passtrough kunnen doen via HDMI.NeFoRcE schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:21:
[...]
Hoe gaat dat werken? (Bijna) geen enkele televisie doet aan DTS / Dolby pass-through. Het zal dus worden gedowngrade naar een simpel 5.1 kanaaltje toch? Als ik op onze Samsung TV kijk, staat er wel iets van DTS, maar dit is grayed-out..
Zelf heb ik een 5.1.2 opstelling (aangezien ik niet 4 plafondspeakers kwijt kon) icm een denon X4200W.
Atmos klinkt heerlijk (misschien zou ik teleurgesteld zijn als ik 5.1.4 van te voren gehoord zou hebben).
Maar 5.1.2 DTS:X ind ik zeer tegenvallen en ik heb reeds meerdere films met DTS:X gekeken. Het lijkt wel of de DTS:X tracks niet gemixed zijn voor 5.1.2. Je zou denken dat de X4200W het geluid naar de juiste speakers stuurt maar voor de plafond speakers lijkt mij dit niet het geval. Mogelijk is DTS:X met 5.1.4 wel beter.
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike
Hoi heb jij ook een onkyo ht-s5805? Ik heb helaas nog geen films kunnen testen met atmos geluid omdat alles bijna op 7.1 of 5.1 word uitgebracht.dinandus schreef op maandag 02 mei 2016 @ 16:47:
Dolby Atmos is zeker een meerwaarde heb nu ruim een jaar een onkyo set en zou het voor geen meter willen missen.
De effecten die vaak via de extra boxen komen, of direct of indirect via je plafond geven normaliter in een goede set up de van boven komende geluidseffecten.
Bijvoorbeeld de heli in San Andreas als deze boven de ravijn hangt om de automobiliste te redden.
Bij Mad Max Fury Road vaak ook de special effects, bijvoorbeeld bij de achtervolgingen vliegen de kogels van alle kanten op je af, je zit er midden in de actie, beter dan bij een surround zonder up geluiden.
Of bijvoorbeeld in Gravity, hoor je de geluidseffecten in de ruimte ook via box naar box lopen zeg maar alle 7 boxen komen regelmatig achtereenvolgend en opeenvolgend met een geluidseffect, of je zelf in spaceshuttle bent.
Jammer genoeg is de trent in NL vaak de goedkope BD's zonder de juiste extra geluidskanalen....
Gelukkig is de trent om juist bij de UBD's om wel de Atmos sporen erbij te zetten, hoewel niet iedereen dit consequent doet: mijn UBD collectie met Atmos: Mad Max Fury Road, Pan en San Andreas.
Zonder Atmos, maar een 7.1 DTS HD MA: X men Days of Future Past, Maze Runner Scorce Trials.
Komende wordt Peanuts, wel een Atmos track, US import, is onderweg.....
Op Internet zijn wel enige download s met Atmos Tracks om te testen te vinden.
Andere favoriet van mijn is toch ook Game of Trones met het Dolby Atmos, best een verrijking op BD.
Nou is het een 5.1.2 systeem ik heb gelezen dat deze 7.1 kan doen door de 2 atmos speakers. Bij the force awakes heb ik dus gewoon 7.1 aan staan maar kan ook 5.1 selecteren, het geluid is prima maar wat is jou ervaring daar in?
Volgens mij haal je iets door elkaar. 7.1 is gewoon surround. 1 center speaker, 2 fronts, 2 side en 2 surround speakers (en een sub natuurlijk). 5.1.4 (of 2) betekend 5.1 met 4 (of 2) speakers aan het plafond.Bintzak schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 00:02:
[...]
Hoi heb jij ook een onkyo ht-s5805? Ik heb helaas nog geen films kunnen testen met atmos geluid omdat alles bijna op 7.1 of 5.1 word uitgebracht.
Nou is het een 5.1.2 systeem ik heb gelezen dat deze 7.1 kan doen door de 2 atmos speakers. Bij the force awakes heb ik dus gewoon 7.1 aan staan maar kan ook 5.1 selecteren, het geluid is prima maar wat is jou ervaring daar in?
Als jij dus een 5.1.2 systeem hebt moet je volgens mij geen 7.1 selecteren!
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Oke bedankt, zal dan voortaan dan 5.1 selecteren dan weet ik in ieder geval dat het geluid eruitkomt zoals bedoeld.lj_tree schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:44:
[...]
Volgens mij haal je iets door elkaar. 7.1 is gewoon surround. 1 center speaker, 2 fronts, 2 side en 2 surround speakers (en een sub natuurlijk). 5.1.4 (of 2) betekend 5.1 met 4 (of 2) speakers aan het plafond.
Als jij dus een 5.1.2 systeem hebt moet je volgens mij geen 7.1 selecteren!
Je moet wel 7.1 kiezen. Je kunt dan aangeven in amp assign (versterker toewijzen) dat je met top speakers werkt ipv side speakers. (Iig bij Denon receivers)Bintzak schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:50:
[...]
Oke bedankt, zal dan voortaan dan 5.1 selecteren dan weet ik in ieder geval dat het geluid eruitkomt zoals bedoeld.
[ Voor 3% gewijzigd door mbr01 op 19-10-2016 18:56 ]
https://www.elektronicate...2-weg-luidsprekers-zilver
Ik heb nu 5.1.2 met de onkyo skh 410 top speakers.
Het valt me eigenlijk wat tegen een wil misschien wel naar plafond speakers, vandaar mijn vraag, zouden de bovenste speakers die ik heb gelinkt kunnen werken?
Ik kan geen in ceiling hebben maar van die hele platte speakers zou wel kunnen.
Heb meerdere forums gelezen maar de 1 zegt je kan elke speaker gewoon aan het plafond hangen , de ander zegt ze moeten wel directional zijn en je moet ze kunnen richten.
Kan iemand mij misschien wat tips of zijn ervaring kunnen delen?
Geeft een meer dan voldoende ruimtelijke sound, is wel sterk afhankelijk van hoe de atmos geluidssporen zijn afgemixt. Vind bijvoorbeeld America Sniper, the Gunman, Unbroken en Sicario heel goed afgemixt.
Tegenwoordig zijn de meeste Atmos geluidsporen op de Ultra HD schijfjes te vinden.
Mij bevallen Salt, Hancock, Warcraft, San Andreas, Mad Max en Lucy erg goed.
Ook met Netflix, nu met DD+ via mn UB 900 van Panasonic geeft mooie meerwaarde aan de geluidsbeleving. Enkele titels worden zo beter weergegeven is mn idee.
[ Voor 14% gewijzigd door dinandus op 20-10-2016 00:17 ]
Heb het geprobeerd bij the force awakens bij 7.1 klinkt het lekkerder als de tie fighters over vliegen lijkt dan geleidelijker over te gaan het geluid en bij 5.1 zijn de klanken van de lightsabers lekkerder. Ook klinken de omgevingsgeluiden met 7.1 lekkerder de top speakers nemen de side speakers over en zou dan via het plafond moeten gaan waardoor toch een soort 7.1 geluid gecreëerd wordt.mbr01 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 18:51:
[...]
Je moet wel 7.1 kiezen. Je kunt dan aangeven in amp assign (versterker toewijzen) dat je met top speakers werkt ipv side speakers. (Iig bij Denon receivers)
Wat voor plafond speakers gebruik je dan?smashit schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:13:
Als je de kans hebt direct voor 5.1.4 gaan. Want plafondspeakers bij een 5.1.2 opstellingen hangen op een andere plek dan bij 5.1.4. Ook heb je bij 5.1.4 verplaatsing van het geluid van bovenaf.
Zelf heb ik een 5.1.2 opstelling (aangezien ik niet 4 plafondspeakers kwijt kon) icm een denon X4200W.
Atmos klinkt heerlijk (misschien zou ik teleurgesteld zijn als ik 5.1.4 van te voren gehoord zou hebben).
Maar 5.1.2 DTS:X ind ik zeer tegenvallen en ik heb reeds meerdere films met DTS:X gekeken. Het lijkt wel of de DTS:X tracks niet gemixed zijn voor 5.1.2. Je zou denken dat de X4200W het geluid naar de juiste speakers stuurt maar voor de plafond speakers lijkt mij dit niet het geval. Mogelijk is DTS:X met 5.1.4 wel beter.
Zo krijg je toch nooit het effect van bijv. regen dat van boven je komt?dinandus schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 00:11:
Ikzelf heb een atmos opstelling met de TX NR 656 in combinatie met de onkyo 410 speakers welke ongeveer een 30 onder plafond hangen en beetje naar de centrale luisterplek in de kamer gericht zijn.
Geeft een meer dan voldoende ruimtelijke sound, is wel sterk afhankelijk van hoe de atmos geluidssporen zijn afgemixt. Vind bijvoorbeeld America Sniper, the Gunman, Unbroken en Sicario heel goed afgemixt.
Tegenwoordig zijn de meeste Atmos geluidsporen op de Ultra HD schijfjes te vinden.
Ook met Netflix, nu met DD+ via mn UB 900 van Panasonic geeft mooie meerwaarde aan de geluidsbeleving. Enkele titels worden zo beter weergegeven is mn idee.
Je hebt ze dus wel boven je fronts te hangen , volgens de atmos guide zou het zo toch niet goed werken?
Ik zelf gebruik de KEF T301. Lekker plat en een goed geluidje (tenminste voor plafondspeakersdiazull37 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 20:45:
[...]
Wat voor plafond speakers gebruik je dan?
Oké ik ga morgen de 410 boven mijn fronts vlak onder het plafond hangen, ze hangen dan op de kop naar de luister positie gericht toch?dinandus schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:43:
@ diazull37: Wel het werkt prima, heb o.a. geprobeerd met de Dolby Atmos demo disc, en zit o.a. tropische regenbui bij en wat onweerseffecten, of je er midden inzit. Ook bij de helicopter scène ruiterlijk effecten waar de hele je benadert en weer weg vliegt.
Er is dan geen weerkaatsing via plafond?
Ik kwam deze tegen , mooie platte speakers die misschien mooi aan het plafond kunnen maar deze zijn maar 40 watt.
Zouden deze kunnen werken als overhead? Mijn vriendin vindt het niet zo erg als ze maar niet teveel aanwezig zijn 😊
het is zeker beter maar ik lokaliseer de speakers wel, de heli scene heb ik alleen het gevoel alsof hij bovenin van links naar rechts gaat en niet dat ie op me af komt.
mischien nog wa t afstellen.
laat ik bij de instellingen de speakers op front high staan of dolby enable ( speakers op de fronts)
ik heb de tx 646 btw
Verwijderd
Hoeveel plafond speakers heb jij op je Onkyo aangesloten?dinandus schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 00:11:
Ikzelf heb een atmos opstelling met de TX NR 656 in combinatie met de onkyo 410 speakers welke ongeveer een 30 onder plafond hangen en beetje naar de centrale luisterplek in de kamer gericht zijn.
Ik zelf heb de TX NR-747 en daar kan ik maar 1 set speakers op kwijt. Is het bijvoorbeeld toegestaan om linksvoor-hoog en linksachter-hoog samen op de linker aansluiting van de versterker aan te sluiten?
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Dit topic is gesloten.