Vraag

• CHKYBSTRD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:33
Mijn vraag

Ik heb een beetje zitten experimenteren met MSI Afterburner om het beste uit de kaart te halen.
Ik heb nu de volgende stats:
mV +10
Power limit 110
CoreClock + 175
MemoryClock +500

Ik kom hiermee niet boven de 70 graden.

Ik vraag mij af of dit op langere termijn schade kan brengen aan de GPU? Als ik de core voltage niet aanpas dan kom ik iets lager uit en scheelt maar een aantal fps met Valley en Heaven. Waardoor ik mij dus afvraag of het de moeite waard is om het hierop te laten staan.

(edit: in de titel moet natuurlijk overclock staan)

[Voor 12% gewijzigd door CHKYBSTRD op 30-04-2016 14:19]

Stay hungry, stay foolish!

Alle reacties

• VdBorght
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-09-2022

VdBorght

The time is never just right.

Die +10 gaat het verschil niet maken op langere termijn

• CHKYBSTRD
Je bedoelt qua schade aan de gpu?

Het valt mij wel op dat in de grafiek van afterburner de core klok een (stabiele) gele lijn weergeeft en ik vraag mij af of deze op groen moet staan? Zet ik de core klok op +171 dan wordt deze groen.

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-06-2022
Verkeerd forum. Wij hebben een mooi plekje voor overclocken :P

Overigens za dit geen schade aanbrengen, je zou hem zelfs nog hoger kunnen krikken. Persoonlijk kom ik liever niet boven 75c uit.

• CHKYBSTRD
Hmzs dacht toch echt dat ik juist zat met de vraag, excuses daarvoor.

Zou je jouw stats willen delen?

• VdBorght
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-09-2022

VdBorght

The time is never just right.

RBN026 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 14:54:
Je bedoelt qua schade aan de gpu?

Het valt mij wel op dat in de grafiek van afterburner de core klok een (stabiele) gele lijn weergeeft en ik vraag mij af of deze op groen moet staan? Zet ik de core klok op +171 dan wordt deze groen.
Die gele lijn is volgens mij gewoon om aan te geven dat jou frequentie waarde hoger is dan wat de grafiek kan tonen.
Moet je even bij afterburner in het toezicht scherm je maximale grens verhogen.

[Voor 10% gewijzigd door VdBorght op 30-04-2016 15:06]

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:16
Tja ik kom onderload regelmatig boven de 75 uit. Heb hem op 1489mhz hoger wil hij niet. Heb de voltage gemod naar 1275 maar dit haalde geen kloot uit. Nee op langere termijn moet het geen schade kunnen aanbrengen zou me zorgen maken boven de 85.

• CHKYBSTRD
Wat betreft de gele lijn dat is gelukt!

Door jullie reacties ben ik toch nog iets verder gegaan.

Huidige stats
mV +15
Core +185
Mem +500

Ga ik hoger dan krijg ik problemen in Valley. In GPUZ is mijn boost 1438Mhz ben toch benieuwd hoe je deze dan op 1489 mhz krijgt. Heb ook iets gelezen over een bios flash van de GPU.

• MightyPenguin
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-12-2022

MightyPenguin

Ik weet even weinig als jij

RBN026 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:48:
Wat betreft de gele lijn dat is gelukt!

Door jullie reacties ben ik toch nog iets verder gegaan.

Huidige stats
mV +15
Core +185
Mem +500

Ga ik hoger dan krijg ik problemen in Valley. In GPUZ is mijn boost 1438Mhz ben toch benieuwd hoe je deze dan op 1489 mhz krijgt. Heb ook iets gelezen over een bios flash van de GPU.
Verschillende chips zijn verschillend gebind. Alle chips die in consumentenproducten zitten voldoen aan bepaalde eisen, maar sommige chips gaan beter om met overclocken dan anderen. Waarschijnlijk heeft de andere Tweaker een hoger gebinde GPU ;)

Ryzen 5 3600 | ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4 | 16GB DDR4 3000 MHz | Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming | Eclipse P400S | MX200 500GB | RM550x | AOC 24G2U | HD558

Acties:
  • 0Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:31

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar OC.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CHKYBSTRD
helemaal prima br00ky.

Kan iemand uitleggen waarom GPUZ bij boost een andere (lagere)mhz weergeeft dan bv valley of heaven? daar geeft die rond de 1600 mhz aan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 31-01 11:32

wiLLius

Extreme OC

Vergeet de coreclock speeds van Valley en Heaven. Die geven vaak niet de correcte snelheden weer.

GPU-Z daarentegen wel.

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puddi Puddin
RBN026 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 21:12:
helemaal prima br00ky.

Kan iemand uitleggen waarom GPUZ bij boost een andere (lagere)mhz weergeeft dan bv valley of heaven? daar geeft die rond de 1600 mhz aan?
Gooi de voltage eens helemaal omhoog? Dit kan zonder problemen en schade de kaart komt toch niet boven een schadelijke voltage vanwege een voltage lock. Let vooral niet op Vallen en Heaven die clocksnelheden kloppen voor geen meter. 1430 is niet heel hoog maar elke kaart verschilt! Als je artifacts ziet in Vallen moet je er ongeveer 15Mhz onderzitten althans dit werkt voor mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CHKYBSTRD
Bedankt, ik ga vanavond ff kijken hoever ik kom. Zal het wel ff posten wat de resultaten zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CHKYBSTRD
Ik heb ff gekeken maar op dit moment heb ik er nog wat meer uit kunnen persen.

Voltage staat wel +60, is dat niet wat aan de hoge kant?

Nog even vraag, als ik de memory clock wat omlaag zet zou ik dan de core klok wat hoger kunnen zetten? of staat dat los van elkaar?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:14

Galinsky

--------->

Een gpu gaat flink lang mee als je een goede aftermarket hebt terwijl je overclocked. Wat belangrijk is is de koeling!! Zo lang dat in orde is is er niks aan de hand. Ik heb zelf mijn grafische kaart een bios flash gegeven om hoger te kunnen clocken en zit nu op 1600mhz. Word niet warmer dan 73 graden en vind het wel prima zo.
Belangrijk is:
Hij moet stabiel lopen
Nooit boven de 85 graden uitkomen (dat is mijn limit)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CHKYBSTRD
Ik heb gecontroleerd op de koeling en houdt deze onder de 70 graden.

Hoe heb jij die biosflash uitgevoerd? Ik vraag mij af of ik daar wel aan moet beginnen gezien mijn ervaring.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wiLLius

wiLLius

Extreme OC

Af te raden wanneer je kaart maar 1 bios heeft. Als het fout gaat, dan doet je kaart het niet meer! En/of als je geen ervaring hebt met het flashen van GPU's (al moet één keer de eerste keer zijn) ;)

Ook niet onbelangrijk!: het flashen van je bios op je GPU kan je garantie laten vervallen (verschild waarschijnlijk per fabrikant).

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CHKYBSTRD
Ja daar ging ik al wel vanuit, is voor mij nu nog geen optie.

Wat betreft mijn vraag inzake de verhouding tussen core clock en memory clock is het mij nog niet helemaal duidelijk hoe dit werkt.

Staan deze los van elkaar of kan het zo zijn dat wanneer ik de core clock hoger zet en de memory clock wat lager dat ik betere resultaten behaal?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CHKYBSTRD
Puddi Puddin schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:43:
Tja ik kom onderload regelmatig boven de 75 uit. Heb hem op 1489mhz hoger wil hij niet. Heb de voltage gemod naar 1275 maar dit haalde geen kloot uit. Nee op langere termijn moet het geen schade kunnen aanbrengen zou me zorgen maken boven de 85.
Die 1489mhz is dat de actuele meeting in gpuz of de boost? Ik kom er nu achter dat mijn actuele meeting bij sensors hoger is dan de boost.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-01 00:17

millman

6708Mhz @ -185c

Afterburner readout is actuele clock

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CHKYBSTRD
dan zit ik 1531mhz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puddi Puddin
Netjes! Zou je een SS willen posten ben nogal nieusgierig :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CHKYBSTRD
Dat is goed en ss is de afkorting van? Haha vrij nieuw hier

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wiLLius

wiLLius

Extreme OC

RBN026 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 08:50:
Dat is goed en ss is de afkorting van? Haha vrij nieuw hier
Screen Shot dunkt me, maar een klein beetje rare en niet echt goed acroniem als je het mij vraagt.

[Voor 19% gewijzigd door wiLLius op 04-05-2016 10:08. Reden: Extra toevoeging]

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CHKYBSTRD
Nee maar die had ik makkelijk zelf kunnen verzinnen! Ik zal straks ff wat shots erop zetten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:14

Galinsky

--------->

RBN026 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:05:
Ja daar ging ik al wel vanuit, is voor mij nu nog geen optie.

Wat betreft mijn vraag inzake de verhouding tussen core clock en memory clock is het mij nog niet helemaal duidelijk hoe dit werkt.

Staan deze los van elkaar of kan het zo zijn dat wanneer ik de core clock hoger zet en de memory clock wat lager dat ik betere resultaten behaal?
Tja er staan guides van op het internet. Als het je puur om de performance gaat is het t absoluut niet waart!! Voor mijzelf doe ik het ook omdat ik het leuk vind en een beetje de spanning. Wat ik er eigenlijk mee wilde aangeven was is dat ik (ver) boven de gelockte voltage zit en dat dit prima gaat. Daarnaast heb je ook geen reference kaart of pcb/ het us aftermarket dus max voltage zou hij prima moeten kunnen dragen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CHKYBSTRD
Hier is een screen.

Kan die van die msi afterburner via tweakers niet plaatsen omdat ik schijnbaar een niet al te beste karma heb haha 8)7

Afterburner geeft een stabiele lijn met 1532 mhz.

[Voor 94% gewijzigd door CHKYBSTRD op 05-05-2016 08:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CHKYBSTRD
Is me toch gelukt!

en

[Voor 197% gewijzigd door CHKYBSTRD op 04-05-2016 19:20]

• CHKYBSTRD
Puddi Puddin schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 03:48:
[...]

Netjes! Zou je een SS willen posten ben nogal nieusgierig :)
Kun jij ook een ss plaatsen van jou stats?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puddi Puddin
RBN026 schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 20:54:
[...]

Kun jij ook een ss plaatsen van jou stats?
http://prntscr.com/b0rjww
Krijg m niet hoger

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CHKYBSTRD
Dan zit ik helemaal niet verkeerd. Wil ik echt hoger komen zal ik een biosflash moeten doen maar dat vindt ik nu teveel risico! Jij dit wel is overwogen>?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-11-2022
Ik heb mijn 970 Strix op +200core , +420memory zonder enig mv bij te voegen.

(core 1528MHz, memory 1960MHz)

Voor mij zelf is dit ook prima.

edit:420 ipv 440.

Valley:

FPS: 65.7
Score: 2750
Min FPS: 31.2
Max FPS: 127.9

http://i.imgur.com/kq3Mh0S.png

[Voor 43% gewijzigd door [Remmes] op 06-05-2016 13:35]

ja, daag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CHKYBSTRD
Ik krijg zonder mv bij te voegen, +170 core en +500 mem waardoor ik rond de 1490 Mhz en dat is natuurlijk prima alleen probeer wel de grens op te zoeken uit interesse.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-11-2022
met +37mv (max met Afterburner voor mij) kan ik 210core & 420 memory halen, mijn kaart vind het blijkbaar niet fijn om boven de 420 memory te gaan :P

Al met al zitten we allemaal wel dicht bij elkaar.

Maar inderdaad een bios flash zou ik ook niet doen, is het niet waard als het fout gaat o.i.d

ja, daag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puddi Puddin
Heb zelf 110 core en 50 voltage. 490 memory. Mijn kaart gaat tijdens een cold boot naar 1275mv en daarna snel naar 1256mv net alsof de vrms te heet worden snap er niks van

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puddi Puddin
Heb zelf 110 core en 50 voltage. 490 memory. Mijn kaart gaat tijdens een cold boot naar 1275mv en daarna snel naar 1256mv net alsof de vrms te heet worden snap er niks van

• paco2013
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-01 14:40
heb sinds kort een msi gtx 970 van msi, weet niet of het er iets mee doet, maar hij heeft een asic waarde van 81.9.

1300 op de core (niet boost maar gewoon) en +500 op de mem is dat oke?
weet niet of het de max is want ik gebruik geen extra voltage.
het enige waar ik tegen aan loop is de tdp want op 1300 core, kom ik soms in game uit op 114tdp dus clockt hij soms terug.
mijn sweet spot zodat ik niet tegen de max power aanloop is 1275 op de core en 2000mhz op de mem, hoe is dit op te lossen?

Lian Li pc o11 Air / Ryzen 5800x 4.7ghz 1.187vAsus x470 prime /32gb G.Skill Trident Z RGB F4-3600C16 / XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon RX 6900 XT Black

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:07
Omdat een upgrade naar een 1070 ti er even niet in zit, overweeg ik mijn MSI GTX 970 4GB Gaming te overclocken. Dus MSI afterburner geïnstalleerd en eerst maar in monitoren wat de CPU en GPU loads zijn in game, dus nog niets aanpassen.

Dan zie ik dat mijn GPU load maar 50 a 60% is en valt mij op dat mijn framerate ook 50% lager ligt dan normaal?! Dus rebooten en afterburner niet opstarten en dan is alles weer normaal. Als ik afterburner weer aanzet krijg ik weer hetzelfde probleem. Enig idee wat hier misgaat?

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-01 12:18
Holy Thread Necro, Batman!

Iets meer info is wellicht veel makkelijker trouble shooten.....

Wat draai je ?
Waar merk je de dip aan ?
Welke game ?
Gpu gestrest en bekeken welke load dat geeft ?
Welke stress test ?
Heb je meer gpu OC programma's draaien ( precision X, GPU tweak )

Need I say more ?

Kortom.
Hier kunnen wij vrij weinig mee...

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:07
Yo, kalm aan dude...

En ipv een nieuwe thread dacht ik hier verder te gaan, leek me wat makkelijker info terug te vinden, want uit eindelijk gaat het over GTX 970 overclock.

Nogmaals, ik draai een MSI GTX 970 4GB Gaming. De steam counter laat normaliter 60 a 80fps zien in Il-2 ClOD en GPU-z 90 a 100% GPU-load. Als ik echter Afterburner aanzet en verder niks doe, dus geen overclock, geen monitor, gewoon niks, dan zakt mijn fps counter naar 30 a 35 en de GPU-z gpu load naar 50 a 60%. AB afsluiten help dan niks, rebooten wel, dan is alles weer normaal.

Dus AB doet iets raars maar wat?

Verder W10, 7600k at stock levels, 16GB, geen andere OC software en de rivatuner statistics server niet geinstalleerd.

• 5erveD
Ben je data aan het wegschrijven naar een logfile toevallig ?
Controleer je AB instellingen eens.

Heb je AB al geprobeerd opnieuw te installeren ?

[Voor 20% gewijzigd door 5erveD op 05-02-2018 06:34]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Het openen van een 2 jaar oude thread voor overclock vragen van een gpu is per definitie not done. Er is niet voor niets een sticky voor al je gpu OC vragen. Als je t niet weet vraag je t een... Moderator...

Algemeen GPU Overclock Topic #1

Verder even afterburner en je grafische driver opnieuw installeren en klaar is Clara.

• CHKYBSTRD
millman schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:13:
Het openen van een 2 jaar oude thread voor overclock vragen van een gpu is per definitie not done. Er is niet voor niets een sticky voor al je gpu OC vragen. Als je t niet weet vraag je t een... Moderator...

Algemeen GPU Overclock Topic #1

Verder even afterburner en je grafische driver opnieuw installeren en klaar is Clara.
Nou nou jongens we moeten er ook niet een werelds probleem van maken dat hij dit in een gerelateerd topic vraagt.

Je tip is idd wel correct denk ik, lijkt mij verstandig om op de juiste manier de software te verwijderen en vervolgens opnieuw te installeren.

Daar was zn speciale tool voor zodat je zeker weet dat de drivers op de juiste manier volledig verwijderd worden. Kom alleen ff niet op de naam.

• 5erveD
Driver display uninstaller.
DDU

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

RBN026 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:15:
[...]

Nou nou jongens we moeten er ook niet een werelds probleem van maken dat hij dit in een gerelateerd topic vraagt.
Omdst het snel een zooitje wordt als iedereen dat doet. Er staat voor je een oud topic her-opend een duidelijke waarschuwing. Ik maak er niet zo'n punt van, ik geef alleen aan dat het tegen de regels is en geeft de juiste oplossing. Ik snap ook niet waarom je dat nog even komt zeggen? Dat ik het juiste antwoord geef weet ik zelf ook gelukkig ;) Ht probleem is dus niet gerelateerd aan louter een GTX970, had met elke kaart kunnen gebeuren. Een 'Niet 970'owner komt dit topic nooit meer tegen natuurlijk.
Je tip is idd wel correct denk ik, lijkt mij verstandig om op de juiste manier de software te verwijderen en vervolgens opnieuw te installeren.

Daar was zn speciale tool voor zodat je zeker weet dat de drivers op de juiste manier volledig verwijderd worden. Kom alleen ff niet op de naam.

[Voor 8% gewijzigd door millman op 05-02-2018 16:00]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dit is inderdaad een oud topic. Omhoog kicken is niet gewenst, maar dat melden evenmin.
Maak in het vervolg gewoon een topicreport aan, dan pakken wij het wel op.

@mca2 aub niet andermans topic gebruiken voor je eigen probleem, zeker niet als het bijna twee jaar oud is.
Je kunt een apart topic aanmaken, vooropgesteld dat deze volledig aan het beleid voldoet. Dicht.

PC1: 5800X3D - RTX 3080 - BenQ Zowie 240Hz
PC2: 3700X - RTX 2070 SUPER - Samsung Odyssey G3 165Hz

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee