Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:51
Dag Tweakers,

Ik heb vorige week een tweede hands raid controller gekocht. De pricewatch: HP Smart Array P410/512 BBWC 2 Int ports .
Als ik hem in mijn server (zie onderstaand) stop dan werkt hij niet. Ik krijg geen post en de lampjes op de controller gaan niet aan. Het lampje op de batterij wel.
Als ik hem in mijn oude server (hp dl380 G5) stop dan werkt hij wel.
Wat is het probleem? ik heb zowel supermico als HP gebeld en beide sturen mij door naar de ander.

Mijn systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-2630 v3 Boxed€ 695,50€ 695,50
1Supermicro X10DRi-T Single€ 546,50€ 546,50
2WD Black SATA 6Gb/s WD7500BPKX, 750GB€ 62,-€ 124,-
1Supermicro SuperChassis 213A-R740LPB€ 852,25€ 852,25
1Supermicro SNK-P0048AP4€ 33,95€ 33,95
2Samsung M393A2G40DB0-CPB€ 85,50€ 171,-
1HP Smart Array P410/512 BBWC 2 Int ports€ 456,53€ 456,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.879,73

Ik hoop dat iemand mij hierbij verder kan helpen.
Alvast bedankt.

Mvg
Dany

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Beste antwoord (via peize9 op 25-05-2018 16:56)

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Jammer toch dat HP voortdurend RAID controllers maakt die, heel 'kinderachtig', alleen op hun eigen machines werken. Had er op mijn vorige server ook een (E200), die nog werkend te krijgen was op ESX 3.5. Zou toch echt mooier zijn als ze nou eens gewoon generieke RAID controllers maken, die niet per se om een HP server vragen. Want die HP controllers zijn op zich niet slecht.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:29

rdejongjr

Gnome

Kan een check zijn of die kaart wel in een HP machine wordt gestopt, blokkeren van smbus verhelpt dit euvel wel eens.

Doet mij denken aan de PERC controllers van dell
zie oa
google link

door pin 5+6 af te plakken worden de kaarten in de meeste systemen herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
rdejongjr schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 20:12:
Kan een check zijn of die kaart wel in een HP machine wordt gestopt.
HP zij dat dit niet uit maakte, maar ik ga het morgen proberen! wie weet hebben ze het fout :P dan laar ik wel van me horen...

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
rdejongjr schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 20:12:
Kan een check zijn of die kaart wel in een HP machine wordt gestopt, blokkeren van smbus verhelpt dit euvel wel eens.

Doet mij denken aan de PERC controllers van dell
zie oa
google link

door pin 5+6 af te plakken worden de kaarten in de meeste systemen herkend.
wat kan ik gebruiken om het af te plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:29

rdejongjr

Gnome

Plakband?
Alles wat niet geleid en indien nodig weer er af kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
rdejongjr schreef op zondag 01 mei 2016 @ 14:59:
Plakband?
Alles wat niet geleid en indien nodig weer er af kan
Helaas werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
peize9 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 21:45:
[...]

Helaas werkt het niet.
met controller boot de hele pc niet?

Maar je hebt 1 cpu, heb je alle pci sloten geprobeerd? waarschijnlijk werkt de helft van de pci sloten niet met maar 1 cpu. En in de bios/uefi, nog door de instellingen gelopen, misschien iets relevants te vinden?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
maratropa schreef op maandag 02 mei 2016 @ 10:59:
[...]

met controller boot de hele pc niet?

Maar je hebt 1 cpu, heb je alle pci sloten geprobeerd? waarschijnlijk werkt de helft van de pci sloten niet met maar 1 cpu. En in de bios/uefi, nog door de instellingen gelopen, misschien iets relevants te vinden?
De pc boot wel. Alleen het kaartje gaat niet aan.
Ik heb verder gekeken maar ik kan niets vinden in de bios en hij staat in de goede pci slot.

verder heb ik dit nog gevonden. Ik weet alleen niet of dit relevant is want " everything stopped working" is nogal vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 17:23
Ik heb ook een P410 in mijn zelfbouw bak zitten. Op mijn Asrock board moest hem inderdaad in een ander slot steken. Het eerste PCI-E slot wilde de kaart niet in booten. Vervolgens heb ik hem in mijn tweede PCI-E slot geduwd en mijn netwerk controller in de eerste en toen kwam hij wel op. Dit bleek een bios probleem te zijn. Gezien het feit dat jouw controller wel werkt in de HP server kan je die wel uitsluiten ;)

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
muppet99 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 14:54:
Ik heb ook een P410 in mijn zelfbouw bak zitten. Op mijn Asrock board moest hem inderdaad in een ander slot steken. Het eerste PCI-E slot wilde de kaart niet in booten. Vervolgens heb ik hem in mijn tweede PCI-E slot geduwd en mijn netwerk controller in de eerste en toen kwam hij wel op. Dit bleek een bios probleem te zijn. Gezien het feit dat jouw controller wel werkt in de HP server kan je die wel uitsluiten ;)
Ik heb hem op het andere slot geprobeerd maar het werkte niet.

Misschien is het de firmware die er een vendor lock op heeft gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
Laatste firmware erop gezet? Kun je via je HP bak doen.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
muppet99 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:12:
Laatste firmware erop gezet? Kun je via je HP bak doen.
Ik zou het nog even checken, maar ik heb hjet gevoel dat ik mag downgraden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
Het is niet precies jouw mobo, maar wel hetzelfde probleem. https://hardforum.com/thr...f-boot-in-a-loop.1639411/

Wellicht kun je daar nog wat mee?

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
muppet99 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:23:
Het is niet precies jouw mobo, maar wel hetzelfde probleem. https://hardforum.com/thr...f-boot-in-a-loop.1639411/

Wellicht kun je daar nog wat mee?
Niet het zelfde probleem, ik krijg hem helemaal niet aan de praat. Ik krijg geen post ervan en hij initialiseerd niet. Hij gaat niet eens aan. Ik kan er een video van maken als dat zou helpen. Een van de kaart en een van wat er op het scherm gebeurd. Als dat helpt.

Mvg
Dany

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 12:08
Option Rom in je bios wel aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 14:06:
Option Rom in je bios wel aan staan?
Ja, maar zelfs als die niet aan was zouden de lampjes op de kaart aan moeten gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Firmware is wat ouder ben ik achter gekomen.
Wat is nu de handigste manier om de nieuwe firmware te installeren?
De HP server die ik heb heeft nog geen OS, ik zit er wel even vmware vsphere 6.0 op.
Bij de instructies staat dat ik allerlei HP tools moet gebruiken, is dat nodig?

Mvg
Dany

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:05
Je kunt de HP Smartstart Firmware Update DVD 10.10 gebruiken, dit is een bootable Linux variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Nielson schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 19:18:
Je kunt de HP Smartstart Firmware Update DVD 10.10 gebruiken, dit is een bootable Linux variant.
weet je zo waar ik deze zou kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
peize9 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 20:51:
[...]

weet je zo waar ik deze zou kunnen vinden?
Alstu: http://h20564.www2.hpe.co...ed665a89aba447d925937f38b

[ Voor 45% gewijzigd door Nielson op 03-06-2016 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Is het niet een stuk makkelijker om de on-board SAS/SATA controller te gebruiken i.c.m. ZFS ofzo? Tenzij je een specifieke noodzaak hebt is hardware RAID niet echt meer van deze tijd. Het is niet perse sneller, een stuk minder makkelijk te recoveren als het stuk gaat en qua data integriteit schiet je er weinig mee op.

Meer on-topic: heb je toevallig gekeken of je moederbord in UEFI mode start? Sommige PCIe kaarten willen dan niet werken.

[ Voor 6% gewijzigd door johnkeates op 03-06-2016 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
johnkeates schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 23:21:
Is het niet een stuk makkelijker om de on-board SAS/SATA controller te gebruiken i.c.m. ZFS ofzo? Tenzij je een specifieke noodzaak hebt is hardware RAID niet echt meer van deze tijd. Het is niet perse sneller, een stuk minder makkelijk te recoveren als het stuk gaat en qua data integriteit schiet je er weinig mee op.

Meer on-topic: heb je toevallig gekeken of je moederbord in UEFI mode start? Sommige PCIe kaarten willen dan niet werken.
Hij start inderdaad in UEFI mode.

Ik kan de onboard controller niet gebruiken. Vmware ziet dat namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Ja, zie het tabblad installation instructions: http://h20564.www2.hpe.co...a89aba447d925937f38b#tab3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Op Supermicro moederborden heb je naast het laatste PCIe slot trouwens ook een hele rij jumpers op het moederbord zitten om de PCIe slots te configureren. Die moet je 100% zeker weten aanpassen voor dat iets in het x16 slot gaat werken, zelfs een netwerkkaart werkt anders niet. Dat was tenminste op twee X10 bordjes die ik recent geïntegreerd heb het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
johnkeates schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 16:27:
Op Supermicro moederborden heb je naast het laatste PCIe slot trouwens ook een hele rij jumpers op het moederbord zitten om de PCIe slots te configureren. Die moet je 100% zeker weten aanpassen voor dat iets in het x16 slot gaat werken, zelfs een netwerkkaart werkt anders niet. Dat was tenminste op twee X10 bordjes die ik recent geïntegreerd heb het geval.
Hoe moet ik die precies aanpassen? Want dat lijkt me dan vrij logisch gezien het lijkt alsof er geen elektriciteit in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
peize9 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 14:41:
[...]

Hoe moet ik die precies aanpassen? Want dat lijkt me dan vrij logisch gezien het lijkt alsof er geen elektriciteit in zit.
Wat de exacte combinatie voor je controller+moederbord combinatie is weet ik dan weer niet, maar in elk geval zou je kunnen beginnen met SMBus toestaan:
Use Jumpers JI2C1 and JI2C2 to connect the System Management Bus (I2C) to PCI-Express slots to improve PCI per- formance. These two jumpers are to be set at the same time. See the table on the right for jumper settings.
Standaard zijn die losgekoppeld, maar sommige kaarten werken niet zonder SMBus, en soms werken ze juist niet als die wel aanwezig is.

Pins 1-2: Enabled
Pins 2-3: Disabled (Default)

Je zou dus kunnen proberen die aan te zetten als ie standaard uit staat en je hem uit hebt laten staan.

Een aantal andere opties zijn resources die in gebruik zijn, stel dat de controller hardcoded bepaalde IRQ's wil gebruiken, terwijl die bezet zijn door een andere controller. Die kan je ook met jumpers en BIOS instellingen wijzigen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• albatross
Jammer toch dat HP voortdurend RAID controllers maakt die, heel 'kinderachtig', alleen op hun eigen machines werken. Had er op mijn vorige server ook een (E200), die nog werkend te krijgen was op ESX 3.5. Zou toch echt mooier zijn als ze nou eens gewoon generieke RAID controllers maken, die niet per se om een HP server vragen. Want die HP controllers zijn op zich niet slecht.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
albatross schreef op maandag 13 juni 2016 @ 07:53:
Of je koopt gewoon zelf generieke controllers die al bestaan? :p Wat is het probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
johnkeates schreef op maandag 13 juni 2016 @ 14:26:
[...]

Of je koopt gewoon zelf generieke controllers die al bestaan? :p Wat is het probleem...
Die zijn er minder dan je denkt. :) Adaptec heeft er een paar (duur); en de meeste doen alleen RAID 1, 10, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

peize9 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 18:54:
Firmware is wat ouder ben ik achter gekomen.
Wat is nu de handigste manier om de nieuwe firmware te installeren?
De HP server die ik heb heeft nog geen OS, ik zit er wel even vmware vsphere 6.0 op.
Bij de instructies staat dat ik allerlei HP tools moet gebruiken, is dat nodig?
Simpel : Boot een LiveCD met CentOS 7 en download de laatste firmware van http://h20564.www2.hpe.co...89088825f3a4e#tab-history

Daarna doe je dit via de console :
- rpm -i hp*
- /usr/lib/x86<tab>/hp-sc<tab>/CP<tab> en dan Enter.

Nog 1 keer op Y rammen en effe wachten + reboot en klaar ben je :)

* nero355 doet dit iets te vaak en zo :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
albatross schreef op maandag 13 juni 2016 @ 14:30:
[...]

Die zijn er minder dan je denkt. :) Adaptec heeft er een paar (duur); en de meeste doen alleen RAID 1, 10, etc.
Nagenoeg alles wat een normale LSI chipset heeft kan je als generieke controller gebruiken. Maar als je meer dan RAID 10 gaat doen ben je IMHO toch al verkeerd bezig, ga dan naar een SAN met ZFS ZVOLs, of lokale ZFS, maar niet meer modderen met hardware RAID. Het is niet sneller, minder betrouwbaar en meer lock-in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
johnkeates schreef op maandag 13 juni 2016 @ 14:39:
[...]

Nagenoeg alles wat een normale LSI chipset heeft kan je als generieke controller gebruiken. Maar als je meer dan RAID 10 gaat doen ben je IMHO toch al verkeerd bezig, ga dan naar een SAN met ZFS ZVOLs, of lokale ZFS, maar niet meer modderen met hardware RAID. Het is niet sneller, minder betrouwbaar en meer lock-in.
Voorlopig ben ik nog helemaal niet bezig. :) Maar was me wel wat aan het orienteren op hardware RAID mogelijkheden. Misschien is dat idd wel een beetje old-school.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
albatross schreef op maandag 13 juni 2016 @ 14:46:
[...]

Voorlopig ben ik nog helemaal niet bezig. :) Maar was me wel wat aan het orienteren op hardware RAID mogelijkheden. Misschien is dat idd wel een beetje old-school.
Het probleem is vaak dat je in een oude situatie zit waarbij alles in een keer migreren te kostbaar is (bijv. door investeringen of door downtime). Als je nog kan inrichten heb je het voordeel dat je het hele hardware RAID idee kan overslaan :*)

Een ander punt is natuurlijk hoeveel hardware je hebt en wat je wil draaien. ESX kan zelf niet op ZFS draaien, alleen als het op een SAN gehost wordt. Xen en KVM kunnen het wel, maar goed, da's weer geen optie als je ESX wil gebruiken.

Er is nog een rare constructie mogelijk waarbij je op een kleine RAID 1 een ESX+ZFS host draait, en dan die ZFS host een HBA mee geeft waar je dan een shitload aan schijven aan hangt. Daarna kan je bijv. via iSCSI die ZFS pool weer met ZVOL's beschikbaar stellen zodat ESX weer VM's kan draaien op die ZFS storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Nu heb ik, nadat er wat tijd verstreken is en ik geen enkel idee heb wat ik nu nog kan doen, nog even een video gemaakt wanneer de server opstart:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Suq3XB71deg]
Geprobeerd, helaas werkte het niet.
johnkeates schreef op maandag 13 juni 2016 @ 14:51:
[...]

Het probleem is vaak dat je in een oude situatie zit waarbij alles in een keer migreren te kostbaar is (bijv. door investeringen of door downtime). Als je nog kan inrichten heb je het voordeel dat je het hele hardware RAID idee kan overslaan :*)

Een ander punt is natuurlijk hoeveel hardware je hebt en wat je wil draaien. ESX kan zelf niet op ZFS draaien, alleen als het op een SAN gehost wordt. Xen en KVM kunnen het wel, maar goed, da's weer geen optie als je ESX wil gebruiken.

Er is nog een rare constructie mogelijk waarbij je op een kleine RAID 1 een ESX+ZFS host draait, en dan die ZFS host een HBA mee geeft waar je dan een shitload aan schijven aan hangt. Daarna kan je bijv. via iSCSI die ZFS pool weer met ZVOL's beschikbaar stellen zodat ESX weer VM's kan draaien op die ZFS storage.
Ik wil later al vrij snel raid 5 gaan draaien, dus is het niet nodig om met zo'n constructie voor kortere tijd raid 1 te hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door peize9 op 19-07-2016 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Ik heb vandaag, na vraag van Supermicro, het pci gebeuren getest door een video kaart (R7 240) er in te doen om te kijken of het dan wel werkt. Tot mijn verbazing deed hij het ook.

Nu weet ik niet meer wat ik moet doen. Hoe zou het komen dat de HP kaart het wel in mijn pc doet maar niet in de supermicro terwijl de r7 kaart dat wel doet?
Ik weet nu ook niet welke fabrikant ik er voor aan moet spreken...
Ik ben ten einde raad. Is er iemand die me hier nog mee kan helpen?

Dany

Pagina: 1