PC Upgrade voor mijn beestje uit 2011

Pagina: 1
Acties:

• Tommeh_
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-08 11:05
Mijn huidige systeem bestaat uit de volgende componenten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8P67 (B3)€ 0,-€ 0,-
1Club3D Radeon HD 7870 royalKing€ 0,-€ 0,-
1WD Black SATA 6 Gb/s WD1002FAEX, 1TB€ 78,95€ 78,95
1Recom Powerstation Evo Case (Window)€ 0,-€ 0,-
2Kingston KVR1333D3S9/4G€ 42,-€ 42,-
1Recom RC-PROE-M850II€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 135,10€ 135,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 256,05

Zoals je al kan zien gaat mijn PC al best een tijdje mee. In de loop van de jaren heb ik de Club3D videokaart en de Samsung SSD al aangeschaft als "upgrade". Nu zijn we weer een aantal jaren verder en heb ik weer besloten om te gaan kijken naar mogelijke upgrades, zodat ik met deze PC weer een aantal jaren vooruit kan. :*)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn systeem gebruik ik eigenlijk voor alles. Voornamelijk voor het spelen van nieuwe games, maar daarnaast ook voor mijn werk waarvoor ik Adobe Photoshop, Illustrator, Premiere Pro, After Effects, etc. gebruik. Een aantal van deze programma's gebruik ik wel eens tegelijkertijd.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Eerlijk gezegd heb ik nog geen (definitief) budget in gedachten, omdat ik nog niet precies weet wat ik wil/moet upgraden. Laat ik het voor nu op een degelijke 500 euro houden. (kan dus nog veranderen)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn toetsenbord en muis zijn beiden van Razer (Naga & Deathstalker), waar ik zeer tevreden over ben. Daarnaast denk ik dat zowel mijn HDD als SSD geen upgrade nodig hebben. Mocht dit wel zo zijn, dan hoor ik dat graag:

1WD Black SATA 6 Gb/s WD1002FAEX, 1TB€ 78,95€ 78,95
1Samsung 840 EVO 250GB€ 135,10€ 135,10

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ten eerste een betere processor waar ik de komende jaren mee vooruit kan. Daarbij lijkt het mij verstandig om ook meteen een nieuw moederbord en een processor koeler aan te schaffen? Heb nu dat standaard ding dat bij de Intel processor zit.

Over mijn videokaart twijfel ik heel erg, ik geloof dat ik al ergens gelezen had dat deze kaart nog wel een jaartje mee kan, maar eigenlijk zou ik in de toekomst graag met 3 beeldschermen willen werken. Ik verwacht dus dat deze ook vervangen moet worden?

Verder zit ik te denken om mijn geheugen op te krikken naar 16GB of is dat een beetje "to much"?

Mijn huidige voeding met 850W lijkt mij eigenlijk nog best prima en als laatste hoop ik dat alles nog gewoon in de bovenstaande case past. :9

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel vind ik altijd al een top merk.
Voor de rest sta ik altijd open voor andere merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind dat mijn huidige systeem best veel geluid maakt, misschien komt dit doordat hij al 5 jaar oud is? Of ligt dat aan bepaalde componenten? In ieder geval, hoe stiller, hoe beter. ;)

Ga je overklokken?
Ben ik niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag geadviseerd worden over welke componenten echt toe zijn aan een upgrade en welke eigenlijk nog wel jaren mee kunnen. Ik denk dat ik er zelf niet heel erg ver naast zit maar ik hoor graag van de ervarene hier :)

Als ik iets meer duidelijkheid heb kan ik zelf nog een voorkeurslijstje samenstellen, maar aanbevelingen zijn altijd welkom!

The best place to hide a dead body is the second page of Google search

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:20
Prioriteit 1 is uitzoeken of die voeding een fatsoenlijke is. Recom is nu niet bepaald een bekend topmerk. Heb er zelf een behuizing van gehad en een stel verschillende fans. Allemaal werkt het wel, maar houdt niet over. Als je voeding de geest geeft op een nare manier kost dat je ook de rest van je systeem... Aan de andere kant kan het ook een prima voeding zijn die ze ingekocht hebben. Kijk eens op Tom's Hardware voor een overzicht wie welke voedingen maakt en welke namen daar op gaan en hier op tweakers in het voedingen topic.

Addicted to silent computing

• VdBorght
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-05 21:55

VdBorght

The time is never just right.

Die PSU zou ik laten voor wat het is en een nieuwe kopen. Recom en OEM andyson staan nou ni bepaald bekend voor hun kwaliteit in het low end segment. In het wat hoger segment heeft Andyson wel een paar mooie psu's afgeleverd. Het blijft veelal hit en miss. 850W is ook veels te veel, en heeft maar een bronze rating.
Een nieuwe voeding hoeft je zoveel nog niet te kosten en dan ben je meteen zeker dat deze weer een aantal jaar mee kan.

Wat betreft de GPU, als je zelf vind dat deze nog meekan dan zou ik hem gewoon meenemen naar je nieuwe build. Zeker met een €500 budget. Ook staan pascal en polaris voor de deur en kan je later nog upgraden.

In mijn mening is een locked i5 upgraden naar een andere locked i5 totaal geldverspilling maar daar moet jij mee doen wat je wil. Een (unlocked) i7, of unlockte i5 neemt meteen wel een flinke hap uit je budget.

[ Voor 14% gewijzigd door VdBorght op 30-04-2016 12:08 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:38
nvm

[ Voor 100% gewijzigd door mitsumark op 30-04-2016 12:46 ]

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-11 23:07

Audione0

Strijdt der titanen

Ik had laatst de zelfde vraag. Eerlijk gezegd is jou pc best nog aardig van deze tijd. Het is allemaal maar marginaal sneller geworden. Voor het gamen hoef je het eigenlijk niet te doen. Dan zou een videokaart upgrade voldoende zijn. Al zou ik dan heel even wachten op die volgende generatie, zowel uit het groene en rode kamp.
Wat wel in mijn hoofd rond dwaalt is dat ik niet precies weet wat microsoft straks gaat doen met hun volgende OS. Als straks microsoft het in zijn hoofd haalt wat oudere cpu's niet meer gaat ondersteunen dan zit je indd.

Hier mijn vraag, maar dan met een 2600k

Van i7 2600K naar 6700K zinvol

kleine tip: als je veel adobe spul gebruikt zou ik voor een i7 CPU kiezen tov een i5

Owja, clock je 2500k lekker over, dan gaat t bijna net zo hard als de nieuwe generatie i5 op standaard clocks en hou je lekker 500 euries in je zak.
Ik heb van de week een nieuwe kast gekocht en dan lijkt het samen met een overclock net of je een nieuwe pc hebt :X O-)

Edit: ik lees net dan je een 2500 non K hebt, dan gaat mijn verhaal eigenlijk niet op kwa overclock. Koop dan een nieuwe kast en je bent weer t mannetje.

[ Voor 7% gewijzigd door Audione0 op 30-04-2016 20:38 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Tommeh_
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-08 11:05
Bedankt voor de snelle reacties Crahsystor, VdBorght en Audione0!
Crahsystor schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 11:43:
Prioriteit 1 is uitzoeken of die voeding een fatsoenlijke is. Recom is nu niet bepaald een bekend topmerk. Heb er zelf een behuizing van gehad en een stel verschillende fans. Allemaal werkt het wel, maar houdt niet over. Als je voeding de geest geeft op een nare manier kost dat je ook de rest van je systeem... Aan de andere kant kan het ook een prima voeding zijn die ze ingekocht hebben. Kijk eens op Tom's Hardware voor een overzicht wie welke voedingen maakt en welke namen daar op gaan en hier op tweakers in het voedingen topic.
VdBorght schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 12:05:
Die PSU zou ik laten voor wat het is en een nieuwe kopen. Recom en OEM andyson staan nou ni bepaald bekend voor hun kwaliteit in het low end segment. In het wat hoger segment heeft Andyson wel een paar mooie psu's afgeleverd. Het blijft veelal hit en miss. 850W is ook veels te veel, en heeft maar een bronze rating.
Een nieuwe voeding hoeft je zoveel nog niet te kosten en dan ben je meteen zeker dat deze weer een aantal jaar mee kan.
Deze voeding gaat nu 5 jaar mee en eigenlijk nooit echt problemen mee gehad. Naar mijn weten heeft hij het altijd prima gedaan haha. Wel heb ik altijd al het idee gehad dat het aantal Watt inderdaad best hoog zit. :+ Misschien een goed idee om dat even uit te zoeken om vervolgens is te kijken naar een voeding met wat minder Watt en een betere rating. Wat zou een degelijke Watt hoeveelheid zijn? 500, 600?
VdBorght schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 12:05:
Wat betreft de GPU, als je zelf vind dat deze nog meekan dan zou ik hem gewoon meenemen naar je nieuwe build. Zeker met een €500 budget. Ook staan pascal en polaris voor de deur en kan je later nog upgraden.

In mijn mening is een locked i5 upgraden naar een andere locked i5 totaal geldverspilling maar daar moet jij mee doen wat je wil. Een (unlocked) i7, of unlockte i5 neemt meteen wel een flinke hap uit je budget.
Ik heb daar laatst ook wat over gelezen, volgens mij komen die kaarten binnen nu en 2 maanden? Waarschijnlijk het verstandigst om daarop te wachten inderdaad, heb ik meteen ook een kaart die nog jaren mee kan.

Zou upgraden naar een locked i7 het wel waard zijn? Anders kijk ik even wat de prijzen zijn van de unlocked i7 processoren.
Audione0 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 20:35:
Ik had laatst de zelfde vraag. Eerlijk gezegd is jou pc best nog aardig van deze tijd. Het is allemaal maar marginaal sneller geworden. Voor het gamen hoef je het eigenlijk niet te doen. Dan zou een videokaart upgrade voldoende zijn. Al zou ik dan heel even wachten op die volgende generatie, zowel uit het groene en rode kamp.
Wat wel in mijn hoofd rond dwaalt is dat ik niet precies weet wat microsoft straks gaat doen met hun volgende OS. Als straks microsoft het in zijn hoofd haalt wat oudere cpu's niet meer gaat ondersteunen dan zit je indd.

kleine tip: als je veel adobe spul gebruikt zou ik voor een i7 CPU kiezen tov een i5
Ja daar heb je op zich wel gelijk in. Ik sta er zelf ook nog steeds van te kijken hoe goed hij nog mee gaat zo 5 jaar na de aanschaf datum. Ik merk wel dat ik de meeste nieuwe spellen niet echt meer op de hoogste kwaliteit kan spelen. Maar dat zal dan waarschijnlijk wel grotendeels aan mijn videokaart liggen. Daarvoor ga ik zeker is naar de Pascal en Polaris kijken :)

Het upgraden naar een i7 processor zie ik wel zitten, maar dan lijkt het me ook verstandig om meteen een nieuwe moederbord aan te schaffen toch?
Audione0 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 20:35:
Owja, clock je 2500k lekker over, dan gaat t bijna net zo hard als de nieuwe generatie i5 op standaard clocks en hou je lekker 500 euries in je zak.
Ik heb van de week een nieuwe kast gekocht en dan lijkt het samen met een overclock net of je een nieuwe pc hebt :X O-)

Edit: ik lees net dan je een 2500 non K hebt, dan gaat mijn verhaal eigenlijk niet op kwa overclock. Koop dan een nieuwe kast en je bent weer t mannetje.
Haha dat gaat inderdaad niet lukken. Wat bedoel je met een nieuwe kast kopen? Of bedoelde je daarmee de processor? :P

The best place to hide a dead body is the second page of Google search

• VdBorght
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-05 21:55

VdBorght

The time is never just right.

Deze voeding gaat nu 5 jaar mee en eigenlijk nooit echt problemen mee gehad. Naar mijn weten heeft hij het altijd prima gedaan haha. Wel heb ik altijd al het idee gehad dat het aantal Watt inderdaad best hoog zit. :+ Misschien een goed idee om dat even uit te zoeken om vervolgens is te kijken naar een voeding met wat minder Watt en een betere rating. Wat zou een degelijke Watt hoeveelheid zijn? 500, 600?
Met een 400-450W voeding kom je al een eind ver.
Welke hier op het forum veel voorkomen zijn de CX450M, G450M (iet wat budget voedingen) en als het wat hoger en beter moet een RMx, Supernova G2
Een SP10-400W is nog een andere keuze die je hier veel ziet voorbij komen. .

Natuurlijk hangt het ook allemaal een beetje samen met je uiteindelijke build. Kan lager/hoger uitvallen

[...]
Ik heb daar laatst ook wat over gelezen, volgens mij komen die kaarten binnen nu en 2 maanden? Waarschijnlijk het verstandigst om daarop te wachten inderdaad, heb ik meteen ook een kaart die nog jaren mee kan.

Zou upgraden naar een locked i7 het wel waard zijn? Anders kijk ik even wat de prijzen zijn van de unlocked i7 processoren.
Ze staan voor de deur ja, maar voor wanneer het daadwerkelijk gaat zijn staat volgens mij nog niet vast.

Heb niet meteen een idee of de programmas die jij gebruikt baad hebben bij een i7, in gaming gaat het verschil er amper of niet zijn, in sommige game tests zorgde hyperthreading zelfs voor mindere performance

[...]
Ja daar heb je op zich wel gelijk in. Ik sta er zelf ook nog steeds van te kijken hoe goed hij nog mee gaat zo 5 jaar na de aanschaf datum. Ik merk wel dat ik de meeste nieuwe spellen niet echt meer op de hoogste kwaliteit kan spelen. Maar dat zal dan waarschijnlijk wel grotendeels aan mijn videokaart liggen. Daarvoor ga ik zeker is naar de Pascal en Polaris kijken :)

Het upgraden naar een i7 processor zie ik wel zitten, maar dan lijkt het me ook verstandig om meteen een nieuwe moederbord aan te schaffen toch?
Dat zal waarschijnlijk aan je videokaart liggen ja. En je zal bij een upgrade naar de huidige generatie zoieso een nieuw moederbord moeten kopen.

[...]
Haha dat gaat inderdaad niet lukken. Wat bedoel je met een nieuwe kast kopen? Of bedoelde je daarmee de processor? :P
De behuizing. ;)
Mijn huidige PC loopt op papier ook al een paar generaties achter maar mits je een goeie basis hebt (zoals jij ook hebt) kan een nieuwe behuizing en een nieuwe videokaart je het gevoel geven dat je een totaal nieuwe hebt

[ Voor 4% gewijzigd door VdBorght op 01-05-2016 14:59 ]

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-11 23:07

Audione0

Strijdt der titanen

VdBorght schreef op zondag 01 mei 2016 @ 14:56:

De behuizing. ;)
Mijn huidige PC loopt op papier ook al een paar generaties achter maar mits je een goeie basis hebt (zoals jij ook hebt) kan een nieuwe behuizing en een nieuwe videokaart je het gevoel geven dat je een totaal nieuwe hebt
Indd een nieuwe behuizing (kast), videokaart uit de pascal/polaris serie en je kunt er weer tegenaan. Je cpu krijgt deze kaarten niet helemaal vol, maar je krijgt denk ik sterk het idee dat je een nieuwe build hebt.
Ik weet niet welke adobe versie je gebruikt, maar je kunt je videokaart het render werk laten doen zodat je cpu het meest ontzien word. Scheelt een hele hoop.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Pagina: 1