Van i7 2600K naar 6700K zinvol

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-11 23:07

Audione0

Strijdt der titanen

Topicstarter
Mijn vraag

Zoals de titel aangeeft wil ik mijn systeem een upgrade geven en wil van een i7 2600K naar een 6700K systeem gaan. Maar ik vraag me af of het wel zo zinvol is?

Relevante software en hardware die ik gebruik.

De pc word voornamelijk gebruikt om te gamen en om Adobe premiere/after effects en photoshop. Dus in mijn geval is een i7 wel lekker.

De games die ik speel zijn:

Witcher 3
Dying light
BF4

De pc bestaat nu uit het volgende:

i72600K
Asus P8P67 deluxe
12GB corsair Dominator GT 1866
Intel en een crucial SSD
Asus strix R9 290

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb al veel websites bezocht en benchmarks bekeken maar ik wil toch nog even jullie kennis weten.
Met filmpjes en benchmarks krijg ik vaak het "wij van wc eend" gevoel :)

De laatste games spelen nog goed. Hoge FPS met flink wat eyecandy

Voor de games zou ik het denk ik niet hoeven te doen. De paar frames die ik door deze upgrade haalbaar zijn, zijn denk ik niet zo hoog en zeker geen €700 waard of wel?

Overclocken ben ik best wel bekend mee, maar gezien ik veel met adobe en autocad bezig ben moet mijn systeem wel betrouwbaar blijven en laat ik bij dit soort programma's de pc liever standaard draaien.

Bij games mag er wel overgeclockt worden overigens.

[ Voor 19% gewijzigd door Audione0 op 26-04-2016 14:55 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Alle reacties

Verwijderd

Heb zelf ook zitten denken aan deze stap, enige nadeel is dat je dan ook je moederbord en eventueel DDR4 erin moet zetten. Hoeft uiteraard niet want je hebt ook socket 1151 met DDR3.

Ben benieuwd :)

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-12 11:01
Als je huidige pc voldoet dan hoef je hem niet te upgraden toch? :) Of loop je tegen bottlenecks aan? Upgraden moet je pas doen als je tegen de grenzen van je pc aanloopt. Niet omdat het kan of omdat een i7 6700K wel lekker klinkt :)

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Dat lijkt mij een goede upgrade. Typ maar eens op Youtube je 2600K vs 6700K in, bijvoorbeeld. Ik heb die vaker meegenomen zien worden bij benchmarks. Erg leuk om te zien en de 6700K had zelfs vaker een boost tegenover de 4790K. Geen idee waarom. Je mag dan waarschijnlijk wel nieuwe geheugen kopen, en een moederbord uiteraard, maar dat wist je allemaal al dacht ik.

Nouja, het valt opzich mee. Maar zo kun je meer filmpjes kijken en zien wat je ervan vind.

[ Voor 17% gewijzigd door Luxicon op 26-04-2016 15:32 ]

...

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Voor gamen heeft het in ieder geval geen enkel voordeel. Maar adobe pakketten kunnen wel is een voordeel halen een uit sneller processor.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:38
Ik zou enkel upgraden als je ergens tegenaan loopt nu. De voorbeelden in de video zitten allemaal ver boven de 60FPS. Het verschil tussen de processors is ook ~ 10%. Geen idee waarom je dan moet upgraden. Voor video-editing of 3D rendering kan het nuttig zijn.... Maar ik betwijfel of je er heel veel van gaat merken.

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Alleen bij GTA V en Far Cry 4 is het verschil behoorlijk. Zie dat bij 1:00.

[ Voor 9% gewijzigd door Luxicon op 26-04-2016 15:42 ]

...

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Topicstarter
Dit filmpje zegt bij The witcher 3 wel veel:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=v6YgzXnFWuQ]

Echter is dit gemeten met een GTX 980. Een verschil van 35 frames/sec

Bij mij draait the witcher 3 op ultra (zonder hair fx) op gemiddeld 45 fps. Voor games zie ik nu iig geen nut om te upgraden. Ik zit nog niet aan de max. Voor adobe zou het indd lekker zijn, maar die paar seconden extra wachten maakt mij ook niet zoveel uit. Als het maar geen uren word.

Ik denk dat ik nog een generatie over sla.

[ Voor 7% gewijzigd door Audione0 op 26-04-2016 15:46 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:38
Kan je voor 700 euro niet beter een 980Ti kopen? Denk dat je daar meer winst mee haalt....
Al zou ik ook daarmee nog even wachten op de nieuwe generatie.

Je zegt eigenlijk zelf al: Voor games hoef ik het niet te doen. Dus zou ik het ook gewoon niet doen. Processors worden maar marginaal sneller (bovenstaande video is ZONDER overclock, daar kun je nog wat winst halen) terwijl videokaarten toch een groter verschil maken. En je hoeft er geen nieuw moederbord, ram etc voor aan te schaffen.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00
Videokaart zou ik nog niet upgraden omdat die R9 290 nog krachtig genoeg is. Geruchten gaan dat AMD's nieuwe generatie (binnen 6 maanden, waarschijnlijk 4), Fury X/GTX 980 Ti prestaties voor de helft van de huidige prijzen zal leveren. Dus nu nog zo'n dure kaart kopen is imho weggegooid geld.

Met een goede koeler op die i7 kun je gerust overklokken. MITS je voeding goed is. Welk merk/model/wattage heb je en wat is de leeftijd ervan?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Topicstarter
Waah schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 16:08:
Kan je voor 700 euro niet beter een 980Ti kopen? Denk dat je daar meer winst mee haalt....
Al zou ik ook daarmee nog even wachten op de nieuwe generatie.

Je zegt eigenlijk zelf al: Voor games hoef ik het niet te doen. Dus zou ik het ook gewoon niet doen. Processors worden maar marginaal sneller (bovenstaande video is ZONDER overclock, daar kun je nog wat winst halen) terwijl videokaarten toch een groter verschil maken. En je hoeft er geen nieuw moederbord, ram etc voor aan te schaffen.
Ja dat zou kunnen, maar ik verkoop mijn pc onderdelen meestal hier op VA.

Als ik een 6700K systeempje aanschaf denk ik dat ik voor mijn 2600K systeempje nog wel 250 a 300 kan vangen (even een aanname). Dus dan kost de 6700K setup zo ongeveer 400 euro. De videokaart kan later nog wel.

Maar indd wat je zegt, marginaal sneller hoef ik iig geen nieuwe pc voor aan te schaffen.

Krijgt mijn 2600K met een beetje overclock een nieuwe higher end videokaart nog wel vol?
NitroX infinity schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 16:15:
Videokaart zou ik nog niet upgraden omdat die R9 290 nog krachtig genoeg is. Geruchten gaan dat AMD's nieuwe generatie (binnen 6 maanden, waarschijnlijk 4), Fury X/GTX 980 Ti prestaties voor de helft van de huidige prijzen zal leveren. Dus nu nog zo'n dure kaart kopen is imho weggegooid geld.

Met een goede koeler op die i7 kun je gerust overklokken. MITS je voeding goed is. Welk merk/model/wattage heb je en wat is de leeftijd ervan?
De voeding is een Corsair 750TX van ongeveer 4 jaar oud.

Op de 2600K zit een scythe mugen 2 op die met overclocken zn mannetje staat, dus dat lukt wel.
Het maximale wat ik uit de i7 heb weten te persen was 5200MHz en toen werd de proc zon 80 graden.

Ik denk dat ik 4500Mhz stabile krijg mits de voeding nog steeds mee wil werken, maar dat denk ik wel....

Als ik het zo allemaal lees denk ik dat het upgraden nog even op zich laat wachten... :)

[ Voor 71% gewijzigd door Audione0 op 26-04-2016 16:23 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Op standaard clockspeeds lukt dat ook nog wel. De CPU is echt het probleem niet in jouw build. Ik zou eerder wachten en dan upgraden naar Pascal (nVidia) of Polaris (AMD), vooraleer te upgraden.

• ZwartR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-11 11:13
Zit zelf nog op het X58 platform in combinatie met een GTX970 en ik heb niet het idee dat een upgrade zinvol is (over de jaren heen wel meerdere keren de videokaart geupgraded want daar zit de performance gain in). Wel mis ik moderne features op mijn moederbord.

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:57
Audione0 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 16:16:
Ik denk dat ik 4500Mhz stabile krijg mits de voeding nog steeds mee wil werken, maar dat denk ik wel....
Mijn 2500k loopt makkelijk op 4,5 Ghz en hij is er nog nooit uitgevallen. Ik neem aan dat dat ook geldt voor de 2600k. Volgens mij moet je flinke pech hebben als je een SB cpu hebt die niet makkelijk de 4,5 haalt. Of toch zeker over de 4 gaat.

Ik zit/zat ook een beetje te tobben om een nieuwe CPU te halen (moederbord deals etc), maar eigenlijk heb ik het gewoon niet nodig. Alle games draaien soepel en goed.

[ Voor 10% gewijzigd door Zeara op 26-04-2016 16:49 ]

Pagina: 1