Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Pascal_X
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-01-2024
Sinds enkele maanden ben ik samen met mijn vriendin in het bezit van een leuk klein huisje in Utrecht. Hiervoor ben ik mij aan het oriënteren betreffende zonnepanelen. Ons verbruik is ongeveer 2500 kWh per jaar, met als doelstelling om zo veel mogelijk verbruik af te dekken met PV.

Situatie
Hoofd dak: staat een met de buurman gedeelde schoorsteen., deze is door hem nog in gebruik. De schoorsteen is ongeveer 1 meter hoog, waarbij er één pijpje iets verder uit steekt.
Dak aanbouw: geen PV mogelijk in verband met lichtkoepels en CV/MV doorvoeren.
Berging: helaas geen PV mogelijk in verband met bouwplannen op het terrein achter ons (schaduw).

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/iga48a8iqtyz1bd/Chrysantstraat%2028.png?dl=1
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/gs5evnr4n5ih1ox/Dak1.jpg?dl=1

Vraagstuk 1: Leg plan
1a: 7 panelen - 25 graden - zuid - 1 string
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/29y9lyq6hasuuq3/Zonnepanelen%201a.png?dl=1

1b: 8 panelen - 25 graden - zuid - 2 strings
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/doej09p9srw90nn/Zonnepanelen%201bc.png?dl=1

1c: 8 panelen - 25 graden - zuid - 1 string met optimizers
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/doej09p9srw90nn/Zonnepanelen%201bc.png?dl=1

2a: 11 panelen – 10 graden – Oost/West – 1 string
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/ti143xep9nnz1yl/Zonnepanelen%202a.png?dl=1

2b: 12 panelen – 10 graden – Oost/West iets gedraaid – 2 strings
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/9fuhlbr5328jnr4/Zonnepanelen%202bc.png?dl=1

2c: 12 panelen – 10 graden – Oost/West iets gedraaid – 1 string met optimizers
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/9fuhlbr5328jnr4/Zonnepanelen%202bc.png?dl=1

Vraagstuk 2: Keuze omvormer
Er is geen mogelijkheid dat de omvormer in het huis kan hangen. Op de bovenste verdieping zijn twee slaapkamers en in de aanbouw zit de badkamer en keuken. De omvormer wil ik ophangen tegen de noordkant van de schoorsteen met een klein afdakje er boven. De omvormer moet dus geschikt zijn voor plaatsing buiten het huis en het uitlezen via wifi is een vereiste. Zelf kwam ik uit bij SUNNY BOY SB 2.5 1VL-40. Deze heeft wifi en OptiTrac Global Peak waardoor hij volgens Sunny Boy uitstekend geschikt is voor schaduwrijke daken.

Vraagstuk 3: Type PV panelen
De Solar Frontier panelen komen altijd goed naar voren indien er schaduw is. Mogelijk is dit een oplossing voor het legplan. De afmeting (125*98) van de SF komt alleen zeer ongunstig uit. In zuid opstelling kan ik nog steeds maar 7 of 8 panelen kwijt.
Ook lees ik veel positieve reacties over de JA solar panelen.

Als ik zelf nu de keuze zou moeten maken, zou ik het op het volgende uitkomen:
1a: 7 panelen - 25 graden - zuid - 1 string
SUNNY BOY SB 2.5 1VL-40
JA Solar 270 WP panelen

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-11 23:21
Zo te zien ben je druk bezig met google sketchup. Je bent je ervan bewust dat je daar oa ook de schaduw mee kan simuleren? Door te kijken wat de opbrengst is per instralingshoek en tijd van het jaar zou je al een aardige gevoel moeten kunnen krijgen van het effect tussen 1a en 1b. Zolang de zon nog hoog staat, en dat staat hij vrij snel, zal de schaduw van de schoorsteen relatief kort zijn.

Ik heb het vermoeden dat de verliezen door schaduw bij optie 2 groter zullen zijn dan bij 1. Ik kan dit echter niet onderbouwen.

Als ik 1a en 1b zo snel bekijk krijg ik het gevoel dat er vrij veel ruimte tussen de panelen zit. Mogelijk zit daar nog wat ruimte om verder van de schoorsteen te geraken. Aan de andere kant heb ik dan weer geen ervaring met panelen op platte daken en kan de tussenafstanden dus slecht schatten.

• Pascal_X
Inderdaad druk met Sketchup. De zonnepanelen staan ongeveer 95 cm uit elkaar. Dit volgens een rekentool op internet.

Als ik de schaduw simuleer kom ik met het volgende:
- In januari, februari en oktober, november, december valt de schaduw van de panelen gedurende de dag al gedeelte lijk op de volgende rij. Een extra rij zou sowieso niet passen. Nu staan de panelen al maximaal van de schoorsteen af.
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/p5mxl877jx2aqt1/Schaduw%20januari%2012.00%20uur.png?dl=1

-In mei, juni, juli, augustus valt vanaf ongeveer 15.30u de schaduw van de schoorsteen op de eerste rij panelen (als de zon onder gaat).
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/gwv9skn41qzg290/Schaduw%20juni%2016.00%20uur.png?dl=1

Conclusie:
De 3 panelen het meest naar het zuiden hebben wisselend het hele jaar door last van (beperkte) schaduwval.

[ Voor 67% gewijzigd door Pascal_X op 27-04-2016 20:47 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Schoorsteen afbreken in overleg met de buurman en een klein pijpje maken daar.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Pascal_X
Het afbreken van de schoorsteen is helaas geen optie. Er is een kans dat in zijn schoorsteen nog een asbesthoudend kanaal loopt. Dat risico ga ik niet nemen.

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:12
Wellicht kan je je vraag misschien hier stellen ?
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4

Daar zitten meer mensen met zulke uitdagingen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door MdO82 op 27-04-2016 21:12 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat zijn de maten van je dak? Misschien dat met een exotischer paneel de boel beter passend krijgend te krijgen is :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Pascal_X
Het dak is ongeveer 3,6 meter breed en 8,3 meter lang. De SF panelen (125cm breed) passen niet beter dan de standaard maat.

De uitdaging zit vooral in de keuze omvormer/paneel en installatieprincipe betreffende de schaduw van de schoorsteen.

@MdO82: omdat dit best een uitgebreide vraag is, heb ik er een los topic voor geopend. Dit in de hoop tot een verhelderiend inzicht te komen.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Pascal_X schreef op woensdag 27 april 2016 @ 21:40:
Het dak is ongeveer 3,6 meter breed en 8,3 meter lang. De SF panelen (125cm breed) passen niet beter dan de standaard maat.

De uitdaging zit vooral in de keuze omvormer/paneel en installatieprincipe betreffende de schaduw van de schoorsteen.

@MdO82: omdat dit best een uitgebreide vraag is, heb ik er een los topic voor geopend. Dit in de hoop tot een verhelderiend inzicht te komen.
oke, omdat ik plannen zie met oost-west en dan een string van maar 4 panelen.
dan heb je een probleem met de huidige panelen, een zo goed als te lage V voor de omvormer.
4x30V=120V en dat is erg krapjes voor een tl omvormer die eigenlijk 350V wil.

als oplossing heb je dit soort panelen:
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-219-euro-sunsolar/
die hebben 5" cellen en daar door meer cellen in 1 paneel en daar door een hogere V.
(let op, een iets andere maat)
als je zou willen dan kun je ook dit paneel:
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-172-euro-sunsolar/
in de zelfde string gebruiken.
alle cellen in een string staan serieel, het ene paneel heeft er gewoon 96 cellen en de andere 72 cellen. ;)
door de andere maten kun je wel iets leuks puzzelen voor op dak. ;)

(het optimum voor een tl omvormer is 720 cellen serieel te hebben.
maar er is wel iets van af te wijken, maar dat zien we wel als je plannen al wat beter zijn. ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 28-04-2016 09:07 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes

oke, eens lopen puzzelen met de maten.
en ik ben er uit.

als basis jouw optie 1A, maar dan met een twist.
de panelen gewoon met het dak mee leggen, zuid is leuk, maar een kleine afwijking is bijna geen verlies. ;)
als omvormer een power-one PVI 3.0 (of een omnik of goodwe etc etc etc, persoonlijk de power-one is zeer vergelijkbaar met een sma, goodwe/omnik is een net iets mindere kwaliteit maar nog steeds goed.)
die omvormer ondersteund mpp scanning of wat sma optitrack noemt, maar dan niet zo heel duur. ;)

ook heeft de omvormer 2x een mpp die per mpp 2000W kan verwerken.
dus je kunt gewoon 7x 275Wp op zuid zetten.
en je doet dan 7x275Wp op noord zetten.
(zuid-noord is iets beter als oost-west. ;) )

je hebt dan 3850Wp en dat zal je een 3000kWh per jaar geven. (een +/-1800-1900 met maar 1 string op zuid)
kun je iets gaan verzinnen om je huis elektrisch te verwarmen of zo... ;)
(je hebt niet alleen een elektra rekening, maar ook een gas rekening?)

wat je ook kunt doen, is de omvormer kopen met 2x mpp zoals de power-one.
en dan wel bevestiging materieel voor oost-west(cq zuid-noord), maar dan alleen de panelen voor zuid ophangen.
de noord panelen kun je dan later doen. (maak eerst eens een jaartje of 2 winst met de panelen, en gebruik die winst voor uit te breiden.)

waarom geef ik je deze optie:
pv is verslavend, begin er niet aan, voor je het weet betaal je helemaal geen energie rekening meer en wil je nog meer Wp >:)
door nu vast te kiezen voor een omvormer met 2x een mpp, en het juiste bevestiging materiaal.
ben je het goedkoopste uit voor de toekomst en is zelfs over produceren nog kosten effectief. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Pascal_X
@ Migjes, allereerst enorm bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Ons gasverbruik is zeer gering (250 m3 per jaar). Het dak is geïsoleerd, 45cm vloer isolatie, overal HR++ glas en een splinternieuwe HR107 ketel. Verwarmen met elektra zou alleen nog kunnen met elektrische vloerverwarming in de badkamer die nog verbouwd dient te worden.

Dan word de situatie het volgende:
* Optie 1a met 7 panelen op zuid.
* Dit allemaal in 1 mpp.
* Montagebeugels die nu op 20 graden gezet kunnen worden en later op 10 wanneer er panelen op noord bij komen.
* Heb ik met de Power-One of SMA dan geen last van de schoorsteen? Deze geeft toch (beperkt) schaduw.

• migjes
Pascal_X schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:09:
@ Migjes, allereerst enorm bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Ons gasverbruik is zeer gering (250 m3 per jaar). Het dak is geïsoleerd, 45cm vloer isolatie, overal HR++ glas en een splinternieuwe HR107 ketel. Verwarmen met elektra zou alleen nog kunnen met elektrische vloerverwarming in de badkamer die nog verbouwd dient te worden.

Dan word de situatie het volgende:
* Optie 1a met 7 panelen op zuid.
* Dit allemaal in 1 mpp.
* Montagebeugels die nu op 20 graden gezet kunnen worden en later op 10 wanneer er panelen op noord bij komen.
* Heb ik met de Power-One of SMA dan geen last van de schoorsteen? Deze geeft toch (beperkt) schaduw.
beginners overschatten het effect van schaduw. ;)
de zon zal met optie 1a vaak genoeg er over heen schijnen, en mocht een paneel wel schaduw krijgen zit er ook nog 3x een diode in, die een gedeelte van het paneel uitschakelen en verder geen probleem geeft.
dan heb je nog optitrack of mppscanning cq pvsweep, die lost het probleem weer op in minder duidelijke situaties (zoals gedeeltelijke bewolking met diffuse licht.)
dus dat komt wel goed. ;)
vroeger was schaduw een groter probleem als tegenwoordig.

250m3 gas, oei dat is weinig, zelfs de helft van wat ik gebruik en ik dacht al dat ik zuinig was. >:)
maar goed 1m3 gas = 9,2kWh, maar je hebt wat verlies in de hr ketel dus 1m3 = 8kWh.
250m3 is dus een +/-1000kWh.
maar je kunt ook een simpele airco(lucht/lucht warmtepomp) ophangen die ook kan verwarmen.
dan heb je theoretisch een +/- 200-450kwh nodig hebben om je huis te verwarmen en 250m3 te vervangen (ex tap water om te baderen en douchen).
(maar ik vertel het een beetje grofjes, de praktijk kan aardig afwijken ten goede en te slechte)

dus ja, als je leuk plant kan je dus met de heffingskorting een energie rekening krijgen van nagenoeg 0€.
dus ik zou zeggen ga er voor. (een beetje jaloers hier. >:) )

• migjes
Pascal_X schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:09:
dat zou het mij wat te duur maken.
zou eerder voor dit kiezen:
http://www.aluminiumshop....el-landschap#.VyHLo3pQJaQ
persoonlijk vind ik SMA te duur.
(maar als je via marktplaats een 2de hands kiest is het wel te doen.)
dus ik raad liever een power-one aan.
maar een omnik 3k-tl2 (let op, de tl2) kom ook goed.
goodwe zou ik nog even moet checken, of misschien vind je nog iets anders. ;)

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De opties van migjes zijn (zoals altijd) prima, toch is er nog een andere optie die ik nog zou willen noemen:
stiekem toch Solar Frontier ;)
Die wil je namelijk portrait zetten op een platdakconstructie en dan zijn ze maar 977mm breed.
Omdat ze door de andere bouw minder last hebben van slagschaduw is het niet erg als ze wat dicht op elkaar staan. Zolang de zon op de panelen valt in plaats van het dakleer is het goed :)
Dan kan je ze dus drie breed, vier rijen achter elkaar op je dak zetten richting zuid => 2040 Wp en ook ongeveer 1900 kWh.

Oost/west is ook een optie, dan is het afhankelijk van de 'ongeveer 3.6 meter' misschien mogelijk om ook drie rijen te maken zoals 2b. Dan kom je op 20 (of zelfs 23?) panelen wat zo'n 2700 (3000) kWh oplevert, meer dan je nodig hebt en zonder optimizers.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Pascal_X
Afgelopen dagen veel aan het onderzoeken geweest:

-We hebben besloten dat we, ivm de houten dakcontructie en de beperkte gewenste ballast, niet gaan uitbreiden naar een 2e string (we blijven hier ook waarschijnlijk nog maar een paar jaar wonen). Het blijven dus 7 panelen a 1890wp.
-Montagesyteem (ondanks zeer hoge prijs maar wel zeer weinig ballast benodigd) het Flatfix Fusion systeem.
-Er is een aardlekautomaat 16A 30mA geplaatst in de groepenkast en komende dagen ga ik de kabel 3x4mm2 al naar het dak trekken. Er komt een dakdekker netjes een doorvoer maken, we willen geen kabels over het boeideel hebben lopen.

Waar loop ik nog op vast:

1. De aangeraden Power-One 3.0 kan ik niet goedkoper vinden op internet dan de SMS Sunnyboy 2.5. De opgegeven minimale ingangsspanning van een SMA Sunnyboy 2.5-1VL-40 is 50V. De start ingangsspanning is 80V. De opgegeven ingangsspanning is 360 V. Echter met 7 panelen (JA Solar 60 cel - 270wp) zal ik maximaal 7x35 = 245V kunnen genereren. Als je alle productspecificaties leest zouden de 7 panelen moeten voldoen om de SMA aan de gang te krijgen....is dat zo....?

2. Er wordt hierboven aangegeven dat het optimum voor een TL omvormer 720 cellen serieel is. Ik kom uit op 7x60 =420. Gaat dit nog iets uitmaken?

3. Hoe adviseren jullie de frames te aarden? 2,5mm2 kabel strippen, vastkopen door het aardingsgaatje en met een boutje vastzetten en dan doorlussen tot bij de omvormer en verbinden aan de draad die naar de meterkast loopt?

Inmiddels ben ik een beetje aan het doordraaien betreffende alle "spelregels" voor de PV installatie, en weet niet of ik er nog uit ga komen.. Ik ontvang graag opmerkingen op bovenstaande.

[ Voor 7% gewijzigd door Pascal_X op 03-05-2016 23:20 ]

• migjes
Pascal_X schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 23:18:
Afgelopen dagen veel aan het onderzoeken geweest:

-We hebben besloten dat we, ivm de houten dakcontructie en de beperkte gewenste ballast, niet gaan uitbreiden naar een 2e string (we blijven hier ook waarschijnlijk nog maar een paar jaar wonen). Het blijven dus 7 panelen a 1890wp.
-Montagesyteem (ondanks zeer hoge prijs maar wel zeer weinig ballast benodigd) het Flatfix Fusion systeem.
-Er is een aardlekautomaat 16A 30mA geplaatst in de groepenkast en komende dagen ga ik de kabel 3x4mm2 al naar het dak trekken. Er komt een dakdekker netjes een doorvoer maken, we willen geen kabels over het boeideel hebben lopen.

Waar loop ik nog op vast:

1. De aangeraden Power-One 3.0 kan ik niet goedkoper vinden op internet dan de SMS Sunnyboy 2.5. De opgegeven minimale ingangsspanning van een SMA Sunnyboy 2.5-1VL-40 is 50V. De start ingangsspanning is 80V. De opgegeven ingangsspanning is 360 V. Echter met 7 panelen (JA Solar 60 cel - 270wp) zal ik maximaal 7x35 = 245V kunnen genereren. Als je alle productspecificaties leest zouden de 7 panelen moeten voldoen om de SMA aan de gang te krijgen....is dat zo....?

2. Er wordt hierboven aangegeven dat het optimum voor een TL omvormer 720 cellen serieel is. Ik kom uit op 7x60 =420. Gaat dit nog iets uitmaken?
vraag 1 en 2 zijn eigenlijk de zelfde vraag.
een omvormer heeft een start spanning, maar panelen geven altijd een spanning zodra het maar iets van licht krijgt.
voor een 6"cellen paneel zoals de JA is dat bij normale temperatuur ongeveer 31Vmpp en een 39Voc.
in de ochtend ziet hij 7x39Voc, dus hij start op. geen problemen dus.
daar na start de mpp en ziet hij 7x31Vmpp = 217Vmpp.
dit is wel temperatuur afhankelijk van de cellen, worden ze warmer dan zakt de V en kouder dan stijgt de V.
je kunt het berekenen, maar grofjes houd dit in dat de Vmpp tussen de 26V en de 35V zal blijven zitten per paneel.
intern in de omvormer maakt hij van die V een +/-350Vdc van en die word dan geconverteerd naar 220-230Vac.

cool, dan weten we nu wat ongeveer de V gaat worden uit de panelen.
dan pakken we de grafiek er bij:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
we weten dat we ongeveer 215V uit de panelen krijgen.
en in de grafiek zien we dan dat we niet helemaal in het optimum zitten van de omvormer. :-(
dus we hebben per jaar +/- 1,5% minder opbrengst als zou kunnen.
(of te wel dat is niet veel verlies, maar of je dat erg vind moet je zelf weten. het kan allemaal wel.)

je zou de JA panelen kunnen vervangen voor een iets ander type panelen, b.v.:
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-219-euro-sunsolar/
een paneel in +/- de zelfde maar, maar nu uitgevoerd met 5" cellen maar dan wel meer cellen.
dan hebben we 7x48V = 330Vmpp.
en ja dat is iets dichter bij het optimum, en daar een hogere V kun je ook iets meer schaduw hebben.
met schaduw word een gedeelte van het paneel gebypast door een diode.
met een lagere V als gevolg. ;)

ik zou trouwens de SMA Sunnyboy 2.5 niet tegen over de power-one PVI 3.0 zetten.
de SMA Sunnyboy doet 1x2500W en de power-one 2x2000W, dat is appels met peren vergelijken. ;)
een sma3000tl-21 tegen over een power-one PVI 3.0 is wel vergelijkbaar ;)

maar van mij hoef je echt geen power-one te gebruiken, ik gebruik die omvormer alleen maar omdat hij erg netjes in met zijn gegevens, zit geen marketing(reclame) in de specificaties verwerkt.
andere merken willen dat wel eens doen, en dat vertroebeld de uitleg alleen maar. ;)

Proton_ gaf je ook nog de solar frontier optie.
dat is ook helemaal niet fout, maar die laat ik jouw even uitzoeken als je dat wil.
zijn hele andere panelen, schrijf het hier dan controleer ik je berekening wel. ;)
http://www.solar-frontier.com/eng/
3. Hoe adviseren jullie de frames te aarden? 2,5mm2 kabel strippen, vastkopen door het aardingsgaatje en met een boutje vastzetten en dan doorlussen tot bij de omvormer en verbinden aan de draad die naar de meterkast loopt?

Inmiddels ben ik een beetje aan het doordraaien betreffende alle "spelregels" voor de PV installatie, en weet niet of ik er nog uit ga komen.. Ik ontvang graag opmerkingen op bovenstaande.
aarde, ja dat kan op die manier, maar waar de aarde vast moet zitten hangt van de omvormer af. ;)
zo, dan weet jij ook vast dat ik gepost heb.
we zullen eens kijken wat Pascal_X hier van begrepen heeft. ;)

• migjes
nog iets waar over je mag nadenken.
stel je zet de panelen gewoon dichter op elkaar, dan kun je wel 5 rijen maken.
of 9 tot 10 panelen leggen.

panelen hebben dan wel iets van schaduw van elkaar, maar dat is dan vooral in de winter.
en dan heb je erg weinig verlies, de winter levert niet zo heel veel op, en je diodes lossen het schaduw probleem wel op.

alleen als je er 9 of 10 legt, dan zijn de EC solar te veel V.
10X59Voc = 590Voc met wat temperatuur verschillen al snel te veel voor veel omvormers.
je moet dan de JA gebruiken.
10X38Voc= 380Voc. en dat is binnen de grenzen van een gewone TL omvormer. ;)

10X270Wp geeft wel je doel stelling van +/-2500kWh, met gemak. ;)
dat haal je niet met 7X270Wp helaas.

• Pascal_X
Allereerst weer bedankt voor de goede uitleg. De afgelopen dagen druk geweest met:
  • het aanpassen van de groepenkast (extra aardlekautomaat 16A 30mA geplaatst)
  • trekken van een 3x4mm2 kabel naar het dak
  • dakdoorvoer plaatsen
  • benodigde ballast naar boven brengen
Ik ben nogmaals gaan uitzoeken hoe ik uitkom met de Solar Frontier panelen. Bij mijn dak helaas zeer ongunstig. Er kunnen net geen 3 panelen naast elkaar in landscape (kom 30cm te kort). Dus ik kan helaas niet onderstaande opstelling kwijt.
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/q6m5czrtytp5w8a/Solar%20Frontier%2010%20panelen.png?dl=1

In portrait kan ik wel 11 panelen kwijt.
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/lf2q3r09ptvp9mm/11%20solar%20frontier%20portrait.png?dl=1

We kunnen ook de rijafstand nog iets verkleinen van de normale panelen, daarmee kunnen we net wel/ net niet een extra rij kwijt. Echter vind ik dit risico te groot aangezien we dan op 40 cm van de dakrand zitten. Hiermee staat de keuze voor 7 zonnepanelen vast en geen 9.
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/08l5b7eundrg83g/Zonnepanelen%209%20stuks.png?dl=1

Omdat we de dakballast laag willen houden (houten dak) komen we uit bij het Flatfix Fusion systeem. Voor de SF panelen in portrait heb ik 4 extra montage sets nodig, dat komt op een meerprijs van ongeveer €275,- terwijl de SF panelen slechts €80 goedkoper zijn dan de JA/EC. Dat is een dusdanig groot verschil dat de Solar Frontier panelen nu definitief afvallen.

Dan kom ik tot slot terug op het type paneel in combinatie met de omvormer:
  • Mijn voorkeur gaat uit naar de JA Solar panelen vanwege twee redenen: ik werk bij een grote aannemer en deze plaatst meestal JA solar ivm prijs-kwaliteit en de webshop waar ik het spul wil bestellen levert dit als set en geeft aan dat het ondanks de 60 cellen de omvormer aan de praat krijgt. Als de +/- 1,5% minder opbrengst het verschil is tussen de EC solar en de JA solar, dan heeft het mijn voorkeur alles bij 1 winkel te bestellen.
  • Als omvormer heb ik mij ook verdiept in de Omnik 2.0K-TL2. Deze wordt ook door de betreffende webshop als set geleverd en heeft als voordelen: hij is €120,- goedkoper dan de SMA, heeft 10 jaar garantie ipv 5 jaar bij de SMA en hij topt het PV systeem niet af. Daarbij kan ik later nog beslissen om er een extra paneel bij te leggen, de SMA zit al over zijn max en topt de installatie al af. Daarnaast heeft de Omnik een MPPT voltage nodig van 120-450V. Met de geleverd 218V uit de JA solar panelen zitten we alweer dichter in het midden dan bij de SMA.
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/5eddu1z1515se0p/Omnik%202.0k%20TL2.PNG?dl=1

Conclusie wat ik wil gaan bestellen:
  • 7 JA solar panelen
  • Omnik 2.0K-TL2 omvormer (buitenmontage)
  • Flatfix Fusion montagesysteem

[ Voor 4% gewijzigd door Pascal_X op 07-05-2016 17:31 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoe gaat omnik om met schaduw?

Dat is nog een overweging die ik mis in je keuze...

Nu de optie SF afvalt, heb je daar wel mee te maken...
Een sma (of powerone) heeft ook prima schaduwmanagement.

Een 16A / 30 mA is geen goed idee met een SMA. Kans is groot dat hij een keer aan zal spreken...
Advies is >100 mA
Maar het word dus een omnik...

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2016 17:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Pascal_X
AUijtdehaag schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 17:20:
Hoe gaat omnik om met schaduw?

Dat is nog een overweging die ik mis in je keuze...

Nu de optie SF afvalt, heb je daar wel mee te maken...
Een sma (of powerone) heeft ook prima schaduwmanagement.

Een 16A / 30 mA is geen goed idee met een SMA. Kans is groot dat hij een keer aan zal spreken...
Advies is >100 mA
Maar het word dus een omnik...
Dat is inderdaad een punt welke even uit het oog is verloren. Op internet staat dat hij 'goed' omgaat met schaduw, maar er wordt geen 'OptiTrac' achtig systeem genoemd. Tot nu toe weinig vertrouwen in.

Dan worden het toch 7 JA solar panelen met de SMA 1.5.

Er werd mij juist een 30mA aardlekautomaat aangeraden. Nja klein probleem, hij is zo omgewisseld mocht hij er uit slaan.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hier staan er wel een paar:
https://superflink.nl/losse-componenten?cat=44

Geen idee of dat een beetje kwaliteit is....
Als je een bijvoorbeeld een ABB gaat zoeken, betaal je de hoofdprijs in ieder geval...
Ik heb mijn SMA 5000-tl 21 gewoon op een 25 Amp ABB zekeringautomaat zitten zonder aardlek.
Of dat veilig is of niet, laat ik in het midden... Er staan elders genoeg discussies, over wel of niet noodzaak van een aardlek.

Mijn persoonlijke mening is dat je gewoon 9 zou kunnen plaatsen.
Dit brengt meer op dan 7, ondanks dat beetje onderlinge schaduw.
En dan de SMA 2.5, met optitrac... ;)
Spanning is dan hoger dan met 7, wat je rendement ook weer ten goede komt.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2016 17:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Pascal_X
Het eventueel vervangen van de aardlekautomaat is een simpel klusje. Dat zie ik wel als de SMA er wel of niet mee samenwerkt.

Flatfix Fusion heeft een hellingshoek van 13,5 graden en schrijft een standaard afstand tussen de panelen van 70 cm voor. Er is een mogelijkheid om een andere koppelingsstang te gebruiken daarmee de rijafstand te verkleinen tot 55 cm. Daarmee blijf ik dan aan de noordkant 80 cm van de dakrand en aan de zuidkant 50 cm.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/4s5i1r42x64xymk/Ballast%209%20panelen.PNG?dl=1
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/wi85ek2p30aqj9b/9%20panelen%20flatfix%20fusion%20dichter%20op%20elkaar.png?dl=1

Dan zou de omvormer het volgende doen:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/hfu6sddix2hny2t/SMA%20SB%202.5.PNG?dl=1

En inderdaad AUijtdehaag dan leveren de panelen 279 V waarmee je nog maar 0,4% van het optimum af zit.

De installatie komt daarmee uit op €1,50/ wp _/-\o_ . Dat vind ik erg netjes aangezien het montageframe voor 9 panelen €640,- gaat kosten :-(

• migjes
Pascal_X schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 19:12:
Het eventueel vervangen van de aardlekautomaat is een simpel klusje. Dat zie ik wel als de SMA er wel of niet mee samenwerkt.

Flatfix Fusion heeft een hellingshoek van 13,5 graden en schrijft een standaard afstand tussen de panelen van 70 cm voor. Er is een mogelijkheid om een andere koppelingsstang te gebruiken daarmee de rijafstand te verkleinen tot 55 cm. Daarmee blijf ik dan aan de noordkant 80 cm van de dakrand en aan de zuidkant 50 cm.

[afbeelding]
[afbeelding]

Dan zou de omvormer het volgende doen:
[afbeelding]

En inderdaad AUijtdehaag dan leveren de panelen 279 V waarmee je nog maar 0,4% van het optimum af zit.

De installatie komt daarmee uit op €1,50/ wp _/-\o_ . Dat vind ik erg netjes aangezien het montageframe voor 9 panelen €640,- gaat kosten :-(
oke je heb je een mooi basis systeem. niks mis mee.
prijs vind ik nog wel iets te hoog, mag wel lager. (maar ik weet niet of je in of ex btw rekent, en wat er allemaal in zit, dus ik kan er naast zitten)

je hoeft trouwens niet te bang te zijn voor het gewicht.
je kunt over het dak lopen zonder dat je er door zakt, en dan moet het dak al minimaal 200kilo per m2 aan kunnen. ;)
een paneel zelf is groter als 1m2, dus zou theoretisch een 300kilo aan ballast kunnen gebruiken op dak per paneel, maar dat is wel erg veel >:) .
een kilo of 80 is vaak al meer dan genoeg.
dus je hoeft niet perse flatfix fusion te gebruiken. ;)

een waarschuwing, pv is verslavend, straks wil je meer Wp, begin er niet aan >:) .
dus ik zou eerder een sma3000tl-21 omvormer gebruiken, die heeft 2x een mpp en kun je later nog een keer een setje bij hangen.
nu een paar centen extra voor een grotere omvormer is straks veel besparen met de uitbreiding. ;)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb niet alles doorgelezen maar is de oost-west versie met lage hoek al aan bod gekomen? Dan vang je in de zomer zo goed als de hele dag zon en door de lage hoek is het zelfs een beetje zuid.

Misschien een schans nog een optie? Met 650,- aan flatfix schiet je al aardig op richting het bedrag wat een schans kost. Die kan je ook goed bevestigen aan het dak, dan heb je geen tot weinig ballast nodig.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Pascal_X
migjes schreef op zondag 08 mei 2016 @ 09:24:
[...]

oke je heb je een mooi basis systeem. niks mis mee.
prijs vind ik nog wel iets te hoog, mag wel lager. (maar ik weet niet of je in of ex btw rekent, en wat er allemaal in zit, dus ik kan er naast zitten)

je hoeft trouwens niet te bang te zijn voor het gewicht.
je kunt over het dak lopen zonder dat je er door zakt, en dan moet het dak al minimaal 200kilo per m2 aan kunnen. ;)
een paneel zelf is groter als 1m2, dus zou theoretisch een 300kilo aan ballast kunnen gebruiken op dak per paneel, maar dat is wel erg veel >:) .
een kilo of 80 is vaak al meer dan genoeg.
dus je hoeft niet perse flatfix fusion te gebruiken. ;)

een waarschuwing, pv is verslavend, straks wil je meer Wp, begin er niet aan >:) .
dus ik zou eerder een sma3000tl-21 omvormer gebruiken, die heeft 2x een mpp en kun je later nog een keer een setje bij hangen.
nu een paar centen extra voor een grotere omvormer is straks veel besparen met de uitbreiding. ;)
Wat heb ik opgenomen in mijn begroting: eigenlijk alles....
  • 9 JA solar panelen
  • SMA SB 2.5 omvormer
  • 9 Flatfix fusion montage frames
  • kabels op het dak en 20m1 kabel naar het dak
  • extra groep in de groepenkast
  • dakdoorvoer in laten plakken door een dakdekker
Inclusief BTW kom ik uit op €3.650,- (€1,50/wp). Exclusief BTW op €2900,- (€1,19/wp).

Die belastingberekening had ik ook al gemaakt. Zet ik de panelen in een grotere hoek, kan ik er minder kwijt. Daarnaast voelt het lekker dat er niks met het dak kan gebeuren.

Uiteraard heb ik ook naar de SMA3000-TL2 gekeken, ik kan alleen echt nergens extra panelen kwijt. Hooguit nog 2 op het schuurtje, maar daar wordt volgend jaar gebouwd, waardoor er waarschijnlijk schaduw komt. Met deze 9 panelen wek ik ongeveer 2180 kwh op. Dat is erg dicht bij mijn doelstelling (2300-2500 kwh).

@Rol-co: Een dakschans is uiteindelijk toch wel weer duurder dan Flatfix Fusion (+/- €300 duurder).

• migjes
Pascal_X schreef op zondag 08 mei 2016 @ 11:23:
[...]

Wat heb ik opgenomen in mijn begroting: eigenlijk alles....
  • 9 JA solar panelen
  • SMA SB 2.5 omvormer
  • 9 Flatfix fusion montage frames
  • kabels op het dak en 20m1 kabel naar het dak
  • extra groep in de groepenkast
  • dakdoorvoer in laten plakken door een dakdekker
Inclusief BTW kom ik uit op €3.650,- (€1,50/wp). Exclusief BTW op €2900,- (€1,19/wp).

Die belastingberekening had ik ook al gemaakt. Zet ik de panelen in een grotere hoek, kan ik er minder kwijt. Daarnaast voelt het lekker dat er niks met het dak kan gebeuren.

Uiteraard heb ik ook naar de SMA3000-TL2 gekeken, ik kan alleen echt nergens extra panelen kwijt. Hooguit nog 2 op het schuurtje, maar daar wordt volgend jaar gebouwd, waardoor er waarschijnlijk schaduw komt. Met deze 9 panelen wek ik ongeveer 2180 kwh op. Dat is erg dicht bij mijn doelstelling (2300-2500 kwh).

@Rol-co: Een dakschans is uiteindelijk toch wel weer duurder dan Flatfix Fusion (+/- €300 duurder).
a, inc btw, dat verklaart de hoge prijs.
ik reken altijd ex, want die kun je toch terug vragen.(ex een klein forfait bedrag.) ;)

ja de SMA en de Flatfix fusion, dat maakt het gewoon duur.
en eigenlijk heb je het niet nodig.
vervang de sunnyboy voor een Hosola Bright 3680 MTL.
http://www.sun-solar.nl/i...0-euro-incl-btw-sunsolar/
en vervang de flatfix voor zoiets: http://www.sun-solar.nl/i...t-10-graden-hellingshoek/ of http://www.sun-solar.nl/i...t-18-graden-hellingshoek/ of http://www.sun-solar.nl/i...f-15-graden-hellingshoek/
dan kom je een stuk goedkoper uit en kun je nog een keer uitbreiden.
je hebt lager plek zat om iets te verzinnen en zo erg is die schaduw niet ;)

(ik vertel je dit niet voor niets, je zult de eerste niet zijn waar we weer een uitbreiding voor moeten verzinnen op het forum.)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 08-05-2016 11:55 ]

• Pascal_X
migjes schreef op zondag 08 mei 2016 @ 11:46:
[...]

a, inc btw, dat verklaart de hoge prijs.
ik reken altijd ex, want die kun je toch terug vragen.(ex een klein forfait bedrag.) ;)

ja de SMA en de Flatfix fusion, dat maakt het gewoon duur.
en eigenlijk heb je het niet nodig.
vervang de sunnyboy voor een Hosola Bright 3680 MTL.
http://www.sun-solar.nl/i...0-euro-incl-btw-sunsolar/
en vervang de flatfix voor zoiets: http://www.sun-solar.nl/i...t-10-graden-hellingshoek/ of http://www.sun-solar.nl/i...t-18-graden-hellingshoek/ of http://www.sun-solar.nl/i...f-15-graden-hellingshoek/
dan kom je een stuk goedkoper uit en kun je nog een keer uitbreiden.
je hebt lager plek zat om iets te verzinnen en zo erg is die schaduw niet ;)

(ik vertel je dit niet voor niets, je zult de eerste niet zijn waar we weer een uitbreiding voor moeten verzinnen op het forum.)
Je zet me iedere keer goed aan het denken Migjes! Weet alleen niet of ik er blij mee ben of niet ;) >:)

Die betonnen voeten zijn alleen wel weer een stukje duurder dan de Flatfix Fusion. (al scheelt het maar €30,-).
Verder heb ik op het lagere dak helaas geen ruimte, we hebben daar twee grote lichtkoepels en 3 dakdoorvoeren (afzuigkap, CV, MV) waardoor er geen panelen op passen.

Tot slot nog wat extra achtergrond informatie: we gaan waarschijnlijk over ongeveer 5 jaar weer verhuizen. Dit heb ik niet eerder genoemd omdat dan misschien mensen me vreemd vinden om in zonnepanelen te investeren zonder dat ik deze terug ga verdienen :? . Die uitbreiding zal er dus niet komen.

• migjes
Pascal_X schreef op zondag 08 mei 2016 @ 12:09:
[...]

Je zet me iedere keer goed aan het denken Migjes! Weet alleen niet of ik er blij mee ben of niet ;) >:)

Die betonnen voeten zijn alleen wel weer een stukje duurder dan de Flatfix Fusion. (al scheelt het maar €30,-).
Verder heb ik op het lagere dak helaas geen ruimte, we hebben daar twee grote lichtkoepels en 3 dakdoorvoeren (afzuigkap, CV, MV) waardoor er geen panelen op passen.

Tot slot nog wat extra achtergrond informatie: we gaan waarschijnlijk over ongeveer 5 jaar weer verhuizen. Dit heb ik niet eerder genoemd omdat dan misschien mensen me vreemd vinden om in zonnepanelen te investeren zonder dat ik deze terug ga verdienen :? . Die uitbreiding zal er dus niet komen.
je hoeft ook helemaal niet blij met me te zijn. >:)

maar je hoeft ook geen beren te zien die er niet zijn. ;)
ik zie mogelijkheden genoeg O-)

• Pascal_X
migjes schreef op zondag 08 mei 2016 @ 12:12:
[...]

je hoeft ook helemaal niet blij met me te zijn. >:)

maar je hoeft ook geen beren te zien die er niet zijn. ;)
ik zie mogelijkheden genoeg O-)
Je hebt erg bijgedragen aan het samenstellen van de PV set. Nogmaals thanks.

Ik heb inderdaad wel een paar beren gezien die minder groot zijn dan dat ze voor mij leken. Volgens mij ben ik er nu wel redelijk uit, nog even een scherpere offerte aanvragen en dan bestellen die hap. Iedere dag dat er nu geen PV op het dak ligt doet pijn :9

• migjes
Pascal_X schreef op zondag 08 mei 2016 @ 12:17:
[...]

Je hebt erg bijgedragen aan het samenstellen van de PV set. Nogmaals thanks.

Ik heb inderdaad wel een paar beren gezien die minder groot zijn dan dat ze voor mij leken. Volgens mij ben ik er nu wel redelijk uit, nog even een scherpere offerte aanvragen en dan bestellen die hap. Iedere dag dat er nu geen PV op het dak ligt doet pijn :9
jep iedere dag dat er nu geen pv licht/ligt doet zeker pijn.
heb deze maand nog niet onder de 20kWh per dag gedaan >:)

Pagina: 1