Sinds enkele maanden ben ik samen met mijn vriendin in het bezit van een leuk klein huisje in Utrecht. Hiervoor ben ik mij aan het oriënteren betreffende zonnepanelen. Ons verbruik is ongeveer 2500 kWh per jaar, met als doelstelling om zo veel mogelijk verbruik af te dekken met PV.
Situatie
Hoofd dak: staat een met de buurman gedeelde schoorsteen., deze is door hem nog in gebruik. De schoorsteen is ongeveer 1 meter hoog, waarbij er één pijpje iets verder uit steekt.
Dak aanbouw: geen PV mogelijk in verband met lichtkoepels en CV/MV doorvoeren.
Berging: helaas geen PV mogelijk in verband met bouwplannen op het terrein achter ons (schaduw).

Vraagstuk 1: Leg plan
1a: 7 panelen - 25 graden - zuid - 1 string

1b: 8 panelen - 25 graden - zuid - 2 strings

1c: 8 panelen - 25 graden - zuid - 1 string met optimizers

2a: 11 panelen – 10 graden – Oost/West – 1 string

2b: 12 panelen – 10 graden – Oost/West iets gedraaid – 2 strings

2c: 12 panelen – 10 graden – Oost/West iets gedraaid – 1 string met optimizers

Vraagstuk 2: Keuze omvormer
Er is geen mogelijkheid dat de omvormer in het huis kan hangen. Op de bovenste verdieping zijn twee slaapkamers en in de aanbouw zit de badkamer en keuken. De omvormer wil ik ophangen tegen de noordkant van de schoorsteen met een klein afdakje er boven. De omvormer moet dus geschikt zijn voor plaatsing buiten het huis en het uitlezen via wifi is een vereiste. Zelf kwam ik uit bij SUNNY BOY SB 2.5 1VL-40. Deze heeft wifi en OptiTrac Global Peak waardoor hij volgens Sunny Boy uitstekend geschikt is voor schaduwrijke daken.
Vraagstuk 3: Type PV panelen
De Solar Frontier panelen komen altijd goed naar voren indien er schaduw is. Mogelijk is dit een oplossing voor het legplan. De afmeting (125*98) van de SF komt alleen zeer ongunstig uit. In zuid opstelling kan ik nog steeds maar 7 of 8 panelen kwijt.
Ook lees ik veel positieve reacties over de JA solar panelen.
Als ik zelf nu de keuze zou moeten maken, zou ik het op het volgende uitkomen:
SUNNY BOY SB 2.5 1VL-40
JA Solar 270 WP panelen
Situatie
Hoofd dak: staat een met de buurman gedeelde schoorsteen., deze is door hem nog in gebruik. De schoorsteen is ongeveer 1 meter hoog, waarbij er één pijpje iets verder uit steekt.
Dak aanbouw: geen PV mogelijk in verband met lichtkoepels en CV/MV doorvoeren.
Berging: helaas geen PV mogelijk in verband met bouwplannen op het terrein achter ons (schaduw).

Vraagstuk 1: Leg plan

1b: 8 panelen - 25 graden - zuid - 2 strings

1c: 8 panelen - 25 graden - zuid - 1 string met optimizers

2a: 11 panelen – 10 graden – Oost/West – 1 string

2b: 12 panelen – 10 graden – Oost/West iets gedraaid – 2 strings

2c: 12 panelen – 10 graden – Oost/West iets gedraaid – 1 string met optimizers

Vraagstuk 2: Keuze omvormer
Er is geen mogelijkheid dat de omvormer in het huis kan hangen. Op de bovenste verdieping zijn twee slaapkamers en in de aanbouw zit de badkamer en keuken. De omvormer wil ik ophangen tegen de noordkant van de schoorsteen met een klein afdakje er boven. De omvormer moet dus geschikt zijn voor plaatsing buiten het huis en het uitlezen via wifi is een vereiste. Zelf kwam ik uit bij SUNNY BOY SB 2.5 1VL-40. Deze heeft wifi en OptiTrac Global Peak waardoor hij volgens Sunny Boy uitstekend geschikt is voor schaduwrijke daken.
Vraagstuk 3: Type PV panelen
De Solar Frontier panelen komen altijd goed naar voren indien er schaduw is. Mogelijk is dit een oplossing voor het legplan. De afmeting (125*98) van de SF komt alleen zeer ongunstig uit. In zuid opstelling kan ik nog steeds maar 7 of 8 panelen kwijt.
Ook lees ik veel positieve reacties over de JA solar panelen.
Als ik zelf nu de keuze zou moeten maken, zou ik het op het volgende uitkomen:
SUNNY BOY SB 2.5 1VL-40
JA Solar 270 WP panelen