Telfort xDSL modem/router als vervanging?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-07 14:04
Ik zou graag mijn modem/router van telfort willen vervangen, en ik gebruik op dit moment een Arcadyan Experia box v8. Sinds mijn ervaring in routers/modems en VDSL een beetje beperkt is, kan iemand mij vertellen wat voor soort type router is nodig heb om de gehele Experia box te vervangen?

Of zijn alle xDSL routers compatible? Bijv, ADSL2+. De topics die ik vind bij telfort forums zijn over 3 jaar oud, kan dingen zijn die qua lijn zijn veranderd.

Als dit in verkeerde sectie is geplaatst, graag moven, thanks! :).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Waarom wil je hem vervangen? je geeft al aan dat je kennis wat beperkt is. Als het puur om de WiFi gaat zou ik adviseren om de experiabox te houden als router en er een losse accespoint bij te kopen. Dan bij je nog goedkoper uit ook, Het accespoint wat je bij telfort kan kopen kost slechts 50 euro en de reacties over dat ding op het forum hier zijn positief. Deze sluit je dan met een netwerk kabel gewoon aan op je experiabox.

Als het om een andere reden is, kun je dan aangeven wat je graag wilt doen met je nieuwe router wat nu niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
Mijn kennis qua xDSL is beperkt, ja. Niet voor de modems/routers zelf. Ik vind dat de routers die geleverd worden door providers beetje te gelimiteerd zijn (toegang). Ik heb al een accesspoint van telfort (gratis), maar toch voelt het mja aan. Wil gelieve een router hebben die volledig tot mijn beschikking is, niet gelimiteerd is, en ook t hele huis draadloos beschikbaar maken, zonder dat ik vele accesspoint(s) nodig heb.

En ja, wifi heeft er ook mee te maken.

Dus vandaar mijn vraag. Wat voor type routers kan de Experia box vervangen.

Maar ik kan natuurlijk altijd een router kopen en achter de Experia plaatsen. Experia gebruiken voor t DSL internet, en kabel naar de 2e router voor de rest.

[ Voor 19% gewijzigd door Skyrider op 27-04-2016 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:15
Ik kan je niet echt volgen, wat wil je dan gaan doen wat je nu niet kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:16
zet geen router achter een router
o.a. draytek maakt vdsl modems, maar als je er zelf geen verstand van hebt kan het een behoorlijke eeeh uitdaging worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
akatar schreef op woensdag 27 april 2016 @ 19:37:
zet geen router achter een router
Waarom niet precies? Als je het goed instelt kan dit makkelijk zonder problemen.
ASW1 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 19:31:
Ik kan je niet echt volgen, wat wil je dan gaan doen wat je nu niet kunt?
Ongeacht wat ik wel of niet kan doen, de topic vraag blijft wat voor type telfort xDLS gebruikt zodat ik de bijbehorende router/modem erbij kan halen.

Zoals ik al zei, ik mag misschien wel minder ervaring hebben met xDSL. Maar dat betekend niet dat ik niks met modems/routers kan.

[ Voor 16% gewijzigd door Skyrider op 27-04-2016 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:54

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Kijk eens naar FritzBox. Uitstekende ervaring heb ik zelf. Is tevens een modem en een router in één. Standaard zijn de profielen voor Telfort aanwezig, dus via de Wizard kan alles geconfigureerd worden. Verder zijn er veel opties aanwezig. De 7360 staat veel op marktplaats heb je al voor een paar tientjes!

[ Voor 12% gewijzigd door Erhnam op 27-04-2016 21:10 ]

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:57
Als je search hebt gebruikt, zie dat de meeste tweakers Fritzbox gebruiken als VDSL modem/router of Cisco 887VA. Andere gebruiken Zyxel of draytek.

Je kunt het beste op de Telfort topic lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
Zal ik zeker even doorspitsen, thanks :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Skyrider schreef op woensdag 27 april 2016 @ 20:56:
[...]

Waarom niet precies? Als je het goed instelt kan dit makkelijk zonder problemen.

[...]
dan zou ik zeggen: zet er een 2de router naar keuze achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies. Ik heb ook een Mikrotik router achter mijn Fritzbox, en toch maar één keer NAT. Gewoon juist instellen, en Mikrotik doet de rest (DHCP, VPN etc....) De Fritzbox is een domme router die alleen de DSL ophoudt, en de VoIP bediend. Meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 17:57
Als je dan een andere router wilt zet dan je huidige modem/router gewoon in bridgemodus. Dan kan je daarachter een router gewoon het zware werk laten doen en zelf volledig beheren.

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 09:39:
Precies. Ik heb ook een Mikrotik router achter mijn Fritzbox, en toch maar één keer NAT. Gewoon juist instellen, en Mikrotik doet de rest (DHCP, VPN etc....) De Fritzbox is een domme router die alleen de DSL ophoudt, en de VoIP bediend. Meer niet.
ben even benieuwd hoe je de fritzbox richting de bridge modus krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
terror538 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 09:45:
Als je dan een andere router wilt zet dan je huidige modem/router gewoon in bridgemodus. Dan kan je daarachter een router gewoon het zware werk laten doen en zelf volledig beheren.
Zat ik ook aan te denken, maar ik had op tweakers gelezen als je dat doet met experia box v8 (en met telfort) dat telefonie niet meer werkt: (ik heb namelijk alles in 1)

KPN Experiabox V8 in Bridgemodus zetten

Ik zie wel dat bridge modes niet op alle experia box's werkt. Jeetje wat doen de providers er moeilijk over. Ongeacht, ik zit nog door de posts door te spitsen om wat weetjes hier/daar op te pikken. Ik doe liever mijn research dat in 1 opslag iets kopen en dat het mogelijk niet werkt.

Ik heb persoonlijk nog nooit van een Fritzbox gehoord tot nu toe dan. Handig om te weten dat bij de Fritzbox (misschien niet alle, afhankelijk van de modem/merk/land type neem ik aan) de juiste instellingen er in zitten voor een plug and play.

[ Voor 14% gewijzigd door Skyrider op 28-04-2016 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Fritzbox is NIET in bridgemodus. Want als je dat doet, verlies je VoIP connectiviteit, want VoIP heeft een IP adres nodig.

De Fritz is nog steeds met stock firmware, alleen deelt hij geen IP adressen uit. Hij heeft zijn standaard 192.168.1.254 vast IP adres.

De Mikrotik doet de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Ongeacht wat ik wel of niet kan doen, de topic vraag blijft wat voor type telfort xDLS gebruikt zodat ik de bijbehorende router/modem erbij kan halen.

Zoals ik al zei, ik mag misschien wel minder ervaring hebben met xDSL. Maar dat betekend niet dat ik niks met modems/routers kan.
Dit is afhankelijk van wat voor verbinding jij hebt. Telfort levert ADSL of VDSL maar afhankelijk van je type VDSL of ADSL (deze laatste is waarschijnlijk 2+) moet je een modem zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een van de redenen die je geeft is dat je beter wifi wilt en lievere niet meerdere ap's. Helaas kan je in een nederlands rijtjeshuis beter meerdere ap's gebruiken dan een hele sterke bijvoorbeeld. Want jouw verbinding is net zo lang beter als dat het duurt voordat je buren hetzelfde doen. Benader het meer vanuit wat je nodig hebt in plaats van wat kan.
Overigens staan alle instellingen op de site van Telfort (was zo in ieder geval) dit in tegenstelling tot KPN.

[ Voor 13% gewijzigd door Frogmen op 28-04-2016 15:57 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
RobinF schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:26:
[...]

Dit is afhankelijk van wat voor verbinding jij hebt. Telfort levert ADSL of VDSL maar afhankelijk van je type VDSL of ADSL (deze laatste is waarschijnlijk 2+) moet je een modem zoeken.
Ik heb even telfort gebeld, en ze gaven aan dat ik een VVDSL verbinding gebruik.
Frogmen schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:56:
Een van de redenen die je geeft is dat je beter wifi wilt en lievere niet meerdere ap's. Helaas kan je in een nederlands rijtjeshuis beter meerdere ap's gebruiken dan een hele sterke bijvoorbeeld. Want jouw verbinding is net zo lang beter als dat het duurt voordat je buren hetzelfde doen. Benader het meer vanuit wat je nodig hebt in plaats van wat kan.
Overigens staan alle instellingen op de site van Telfort (was zo in ieder geval) dit in tegenstelling tot KPN.
1 van de redenen is inderdaad WiFi, maar de andere is ook dat de Experia box is dichtgetimmerd. Firmware gaat via hun, en niet alle router/modem instellingen zijn vrijgegeven voor de eindgebruiker. Persoonlijk vind ik het fijn dat ik alle vrijheid heb om alle instellingen te kunnen benaderen en aan te passen zoals ik dat wil, niet zoals de provider dat wilt.

SIP instellingen staan inderdaad op de telfort website, ik gebruik zelf de SIP instellingen om via mijn mobiel met het huis nummer te kunnen bellen. Simpel 5 min werk om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:36:
De Fritzbox is NIET in bridgemodus. Want als je dat doet, verlies je VoIP connectiviteit, want VoIP heeft een IP adres nodig.

De Fritz is nog steeds met stock firmware, alleen deelt hij geen IP adressen uit. Hij heeft zijn standaard 192.168.1.254 vast IP adres.

De Mikrotik doet de rest.
wat stel je dan in, in de frizbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niets... De DHCP van de Fritz uit zetten, en een vast IP adres toewijzen aan de Fritz (meestal 192.168.1.254 of 192.168.178.1), of whatever.

Mikrotik doet de rest. De gateway is namelijk de Fritzbox. Dus de DHCP op de Mikrotik moet een IP range uitgeven (mag je zelf weten welk) met een default gateway de Fritzbox. Kan ook anders, waarbij de Mikrotik een virtuele Default Gateway heeft, maar dan krijg je dubbel NAT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 19:53:
Niets... De DHCP van de Fritz uit zetten, en een vast IP adres toewijzen aan de Fritz (meestal 192.168.1.254 of 192.168.178.1), of whatever.

Mikrotik doet de rest. De gateway is namelijk de Fritzbox. Dus de DHCP op de Mikrotik moet een IP range uitgeven (mag je zelf weten welk) met een default gateway de Fritzbox. Kan ook anders, waarbij de Mikrotik een virtuele Default Gateway heeft, maar dan krijg je dubbel NAT.
dit wilde ik graag weten, dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:34

Nox

Noxiuz

[...]

Nee, als je het goed instelt is het een AP, geen router meer.
[...]

We denken alleen dat je er niks mee gaat opschieten. Er zijn wel genoeg suggesties gegeven maar met een Cisco 887 kom je een heel eind.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1