Een nieuwe Haswell kit (geen Skylake!)

Pagina: 1
Acties:

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-02 21:42
Ik zoek een moederbord, Haswell processor en geheugen, optimaal afgestemd

Aangezien de CPU van m'n systeem doorgebrand lijkt te zijn (Tweedehands i5 gekocht, hangt onbelast rond 95°C?), krijg ik m'n computer niet meer aan de praat, ook niet nadat ik een G860 teruggeplaatst heb, moet ik dus waarschijnlijk de CPU, moederbord en geheugen gaan vervangen. :-(.

Ik zoek dus een moederbord, CPU en geheugen (minstens 8GB DDR3/DDR4). Maar dan zorgvuldig op elkaar afgestemd. De best buy guides zijn niet op m'n situatie afgestemd.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja, als ik mij inlees in Skylake architectuur, biedt het voor mij weinig voordelen (energiezuiniger, en betere GPU). Ik hoef hier de stroomrekening niet te betalen :P, en ik gebruik een externe videokaart. Tevens lijkt Skylake niet lekker te werken onder Linux kernel 4.4.

Dus ik zit naar een Haswell te kijken, 4e generatie i5/i7 dus.

Wel is het een pre dat de moederbord veel SATA3-poorten heeft en een PCIE M2 aansluiting voor de latere M.2 NVME SSD. Een grotere form factor is handiger met aansluiten (E-ATX of ATX, mATX kan ook overigens). Het moet dus met een Z97 chipset vanwege hyperthreading (B85 heeft geen hyperthreading mogelijkheid). Echter, ik weet niet welke ik van dit lijstje zou moeten kiezen: http://tweakers.net/categ...mytjpKhmRGSsLmliQFQuLYWAA

Allerbelangrijkste is wel dat het systeem 'snappy' moet aanvoelen. Dus een i7/i5 vanwege multithreading mogelijkheden, daardoor voelt m'n systeem aanzienlijk 'snappier' (het verschil tussen een dual core en quad core was voor mij erg merkbaar).

Wat is je budget?
Ik hoop tussen 300 en 400 euro al klaar te zijn, zeker aangezien ik gericht zoek naar 3 compomenten die uit 2013 stammen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ben geen gamer (ik ontwikkel veel in Clojure, internetten, films kijken). Dus een gaming moederbord of een CPU met overklokmogelijkheden heeft niet m'n interesse.

Het systeem wordt aangesloten op 850 watt voeding, met Samsung 850 Evo 1 TB SSD en 4 TB HDD's.

Wat zouden jullie adviseren als Haswell CPU met daarop een optimaal afgestemd moederbord?

[ Voor 8% gewijzigd door Hatsieflatsie op 27-04-2016 13:33 ]

Verwijderd

Nadeel van een m.2 slot bij Haswell is dat deze gelimiteerd is tot 10Gb/s tegenover 32Gb/s bij Skylake. Veel winst tegenover een normale SATA SSD (6Gb/s) zal je er dus niet mee halen.

Verder weet ik niet hoe je er bij komt dat een B85 bord geen hyperthreading ondersteund, maar dat doet deze dus wel. Sterker nog, alle 1150 borden ondersteunen dit.

En wel koelpasta gebruiken (of is dit ook een trolltopic?).

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:15
(jarig!)
*knip* hiervoor is de report knop Iets doet het niet encje wilt direct honderden euro's neer leggen om je systeem te vervangen. Ik denk dat jij jezelf beter kan helpen dan wij jou als dit het geval is..

Wel erg knap dat je het verschil merkt tussen een duel en quad core .. Weetje zeker dat je geen Quelcomm Snapdragon op je bord hebt gesoldeerd?

Wellicht nog een leuke koeler voor je lijstje.
#ProductPrijsSubtotaal
1Arctic Cooling Freezer 64 Pro€ 1.081,49€ 1.081,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.081,49

[ Voor 85% gewijzigd door br00ky op 27-04-2016 18:52 ]

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Een Skylake setje kost onderhand net zo veel als een Haswell setje... in dat geval zou ik altijd kiezen voor een Skylake setup.

Maar goed als jij beweert dat je beter af bent met een Haswell setje in Linux:

pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed + pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 + pricewatch: Crucial CT102464BA160B

En zoals al aangeven lopen de PCIe M.2 slots van Haswell bordjes tegen een limiet van 10 Gb/s. Wil je de volle snelheid benutten zul je toch echt naar Skylake moeten:

pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed + pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P + pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS8213

Informaticus of vakkundig Googler?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:44
Tja gezien het vorige topic is het moeilijk dit serieus te nemen.

Als het serieus is, je processor lijkt me helemaal niet doorgebrand want hij werkt toch. De temperatuur is te hoog en hoe langer je die zo gebruikt hoe groter het risico op schade, maar zolang je nu ingrijpt zou je nog een tijd verder moeten kunnen.

Gebruik dus koelpasta, en daarnaast ook een betere koeler want de boxed koeler voor een Pentium G860 is niet dezelfde als die van een Core i5 2500, het verschil in maximale warmte tussen die processors is dan ook 30W. Dat moet helemaal geen dure koeler zijn, mag bv een pricewatch: Arctic Cooling Freezer 11 LP zijn.

Moest je toch echt naar een nieuw moederbord en processor gaan, onderzoek dan toch nog eens wat er veranderd is met Skylake want het is niet alleen het verbruik en de iGPU. De chipset is er vrij veel op vooruit gaan, bij Haswell beschikte die nog over 8 PCIe 2.0 lanes, sinds Skylake zijn dit van 8 tot 20 PCIe 3.0 lanes. Vooral voor SSD's met een PCIe interface (zoals die M.2 NVMe SSD's waar je het zelf over hebt) maakt dit een groot verschil, want bv een Samsung 950 Pro gebruikt al meer bandbreedte dan een Z97 of H97 chipset kan leveren.

B85 moederborden ondersteunen trouwens wel hyperthreading. Het enige wat een Z moederbord meer heeft is de mogelijkheid tot overklokken, het gebruiken van sneller geheugen (in het geval van Skylake), de mogelijkheid om de PCIe lanes van de processor te splitsen voor Crossfire of SLI en wat meer I/O op de chipset (bv USB 3 poorten, SATA poorten, PCIe lanes).

• Hatsieflatsie
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 04:27:
Nadeel van een m.2 slot bij Haswell is dat deze gelimiteerd is tot 10Gb/s tegenover 32Gb/s bij Skylake. Veel winst tegenover een normale SATA SSD (6Gb/s) zal je er dus niet mee halen.
Bedankt voor je suggestie.

Deze moederbord voor Haswell lijkt met m.2 slot wel 32 GB/s voor Haswell op PCIE3.0 4x lanes te halen? Of vergis ik mij?
Verder weet ik niet hoe je er bij komt dat een B85 bord geen hyperthreading ondersteund, maar dat doet deze dus wel. Sterker nog, alle 1150 borden ondersteunen dit.
Ik haalde m'n gegevens van deze site: https://www.pugetsystems....at-is-the-difference-473/

B85 bord heeft geen vPro ondersteuning, wat Intels marketing term voor hyperthreading is.
En wel koelpasta gebruiken (of is dit ook een trolltopic?).
Bedankt voor je suggestie, heb ervan geleerd en ook zojuist koelpasta besteld voor de vervangende CPU. Ik snap overigens niet goed waarom iedereen denkt dat het een trolltopic is.

• Hatsieflatsie
Puddi Puddin schreef op woensdag 27 april 2016 @ 08:59:
Lijkt me niet echt een serieus topic... Iets doet het niet encje wilt direct honderden euro's neer leggen om je systeem te vervangen. Ik denk dat jij jezelf beter kan helpen dan wij jou als dit het geval is..
Ik kreeg hem niet meer aan de praat nadat ik de i5 2500 weer eruit gehaald heb en een G860 erin gezet heb. Vervolgens heb ik de i5 2500 ook weer teruggezet, maar het systeem start gewoonweg niet op. De fan slaat wel aan, maar ik krijg geen BIOS scherm te zien.
Wel erg knap dat je het verschil merkt tussen een duel en quad core .. Weetje zeker dat je geen Quelcomm Snapdragon op je bord hebt gesoldeerd?
Absoluut, ik merkte een enorm verschil tussen m'n dual core (3.0ghz G860) en i5 2500. Alles voelde meer snappy aan, Chrome start ook sneller op. Het is niet alleen m'n ervaring van gisteren, Emacs benchmark toonde aan dat-ie sneller zijn configuratie kon laden en evalueren. 2.1 seconden op 2500, tegenover 3.4 seconden op G860.

• Hatsieflatsie
TheTinusNL schreef op woensdag 27 april 2016 @ 10:08:
Een Skylake setje kost onderhand net zo veel als een Haswell setje... in dat geval zou ik altijd kiezen voor een Skylake setup.

Maar goed als jij beweert dat je beter af bent met een Haswell setje in Linux:
Ja, dat klopt.

http://www.cpubenchmark.n...5B%5D=2236&cmp%5B%5D=2594

Singlethreaded presteert een i5 4690 beter dan een i5 6600, tevens is de Skylake erop gericht voor meer energiebesparing en betere GPU, waar ik geen baat bij aan heb.

Hoezo denk je dat Skylake beter zou zijn dan Haswell, gebaseerd op bovenstaande link?
En zoals al aangeven lopen de PCIe M.2 slots van Haswell bordjes tegen een limiet van 10 Gb/s. Wil je de volle snelheid benutten zul je toch echt naar Skylake moeten:
Bedankt voor je suggestie. Ik heb ook ernaar gekeken. Deze moederbord voor Haswell lijkt met m.2 slot wel 32 GB/s voor Haswell op PCIE3.0 4x lanes te halen? Dus volledige snelheid van een PCIE SSD? Of vergis ik mij?

• Chest3r
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-01 13:53
Kijk eerst eens goed naar de pinnetjes van de socket op het moederbord..
Volgens mij heb je met de CPU's te vervangen gewoon de socket gesloopt..

• Hatsieflatsie
MacPoedel schreef op woensdag 27 april 2016 @ 10:51:
Tja gezien het vorige topic is het moeilijk dit serieus te nemen.
Wat valt er moeilijk serieus aan te nemen? Vroeger werd er geen koelpasta gebruikt, ik dacht dat het nog kon met een gewone niet overgeklokte processor.
Als het serieus is, je processor lijkt me helemaal niet doorgebrand want hij werkt toch. De temperatuur is te hoog en hoe langer je die zo gebruikt hoe groter het risico op schade, maar zolang je nu ingrijpt zou je nog een tijd verder moeten kunnen.
Nadat ik de G860 teruggeplaatst heb, kreeg ik het systeem niet meer aan de praat. De fan draait nog wel, maar ik krijg geen BIOS meer te zien. Het lijkt erop dat-ie dood is, dus besloten hem te vervnagen.
Gebruik dus koelpasta, en daarnaast ook een betere koeler want de boxed koeler voor een Pentium G860 is niet dezelfde als die van een Core i5 2500, het verschil in maximale warmte tussen die processors is dan ook 30W. Dat moet helemaal geen dure koeler zijn, mag bv een pricewatch: Arctic Cooling Freezer 11 LP zijn.
Bedankt voor je suggestie. Is het raadzaam om deze te gebruiken tegenover bijv. stock Intel i7 4960 cooler boxed?
Moest je toch echt naar een nieuw moederbord en processor gaan, onderzoek dan toch nog eens wat er veranderd is met Skylake want het is niet alleen het verbruik en de iGPU. De chipset is er vrij veel op vooruit gaan, bij Haswell beschikte die nog over 8 PCIe 2.0 lanes, sinds Skylake zijn dit van 8 tot 20 PCIe 3.0 lanes. Vooral voor SSD's met een PCIe interface (zoals die M.2 NVMe SSD's waar je het zelf over hebt) maakt dit een groot verschil, want bv een Samsung 950 Pro gebruikt al meer bandbreedte dan een Z97 of H97 chipset kan leveren.
Bedankt voor je suggestie. Daar zat ik ook naar te kijken. Deze moederbord voor Haswell lijkt met m.2 slot wel 32 GB/s voor Haswell op PCIE3.0 4x lanes te halen, zie bij opmerkingen? Of vergis ik mij?
B85 moederborden ondersteunen trouwens wel hyperthreading. Het enige wat een Z moederbord meer heeft is de mogelijkheid tot overklokken, het gebruiken van sneller geheugen (in het geval van Skylake), de mogelijkheid om de PCIe lanes van de processor te splitsen voor Crossfire of SLI en wat meer I/O op de chipset (bv USB 3 poorten, SATA poorten, PCIe lanes).
Ik heb mij gebaseerd op dit bron: https://www.pugetsystems....at-is-the-difference-473/

B85 kent geen ondersteuning voor vPro, wat intels marketing term is voor onder andere hyperthreading.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:44
Excuus ik had niet gelezen dat het systeem niet meer aan de praat ging. Probeer wel eerst het geheugen te verplaatsen (1 reepje ipv 2 bijvoorbeeld), dat kan ook een oorzaak zijn. En bekijk de socket best ook even. Maar het kan inderdaad wel zijn dat je je systeem onherroepelijk beschadigd hebt, waarschijnlijk is wel niet al je hardware stuk, je moederbord of geheugen lijken me de grootste kanshebbers, processors gaan echt niet vaak stuk.
Hatsieflatsie schreef op woensdag 27 april 2016 @ 11:47:
[...]

Bedankt voor je suggestie. Is het raadzaam om deze te gebruiken tegenover bijv. stock Intel i7 4960 cooler boxed?
Dat was alleen voor het geval dat je de bijhorende boxed koeler voor de i5 2500 niet had. Voor een i7 4790 als je toch de boxed koeler hebt, lijkt het me de moeite niet. (Trouwens, een i7 4960X is een Ivy Bridge-E processor die op een socket 2011 moederbord moet, maar zal wel een typfout geweest zijn.)
[...]

Bedankt voor je suggestie. Daar zat ik ook naar te kijken. Deze moederbord voor Haswell lijkt met m.2 slot wel 32 GB/s voor Haswell op PCIE3.0 4x lanes te halen, zie bij opmerkingen? Of vergis ik mij?
Daar heb je wel gelijk in. Dat is zowat de enige uitzondering, omdat die 4 PCIe 3.0 lanes haalt van de processor in plaats van de chipset. De videokaart heeft dan wel maximaal 8 PCIe 3.0 lanes ter beschikking maar dat lijkt me niet echt een probleem in jouw geval. Alleen is het wel zo dat dat moederbord nu €20 duurder is dan het bij introductie was, en je kunt Skylake moederborden met M.2 PCIe 3.0 x4 slots vinden die bijna €100 goedkoper zijn, wat voor zin heeft het dan nog om bij Haswell te blijven?
[...]
Ik heb mij gebaseerd op dit bron: https://www.pugetsystems....at-is-the-difference-473/

B85 kent geen ondersteuning voor vPro, wat intels marketing term is voor onder andere hyperthreading.
Hyperthreading is nu Intels marketing term voor hyperthreading. Ooit viel hyperthreading onder vPro, maar lijkt mij dat je een oude definitie gebruikt, dit is wat er nu onder valt:
Intel® vPro™ Technology is a set of security and manageability capabilities built into the processor aimed at addressing four critical areas of IT security: 1) Threat management, including protection from rootkits, viruses, and malware 2) Identity and web site access point protection 3) Confidential personal and business data protection 4) Remote and local monitoring, remediation, and repair of PCs and workstations.
Hyperthreading is op een B85 of B150 in elk geval gewoon mogelijk. SSD's met PCIe 3.0 x4 kunnen ook op B150 moederborden, maar je ziet dat de moederborden die dat ondersteunen daarnaast dan heel weinig PCIe 3.0 lanes over hebben (ze hebben er maar 8 dus de helft gaat al naar die M.2 SSD), waardoor er voor andere uitbreidingskaarten weinig overblijft, bv het enige B150 moederbord met M.2 PCIe 3.0 x4 heeft behalve de PCIe 3.0 x16 van de processor géén andere PCIe 3.0 slots en moet het doen met een aantal stokoude, bijna nutteloze (tenzij je heel oude uitbreidingskaarten hebt die wél nog werken op een nieuw OS), PCI slots.

Als je trouwens werkt met Linux en dat wilt booten vanop een NVMe SSD, daar had ik laatst veel problemen mee, kan wel zijn dat het verholpen is de nieuwere kernels, maar Ubuntu 16.04 beta wou er in elk geval nog niet zomaar op installeren bij mij.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02 09:31
Hatsieflatsie schreef op woensdag 27 april 2016 @ 11:47:

Deze moederbord voor Haswell lijkt met m.2 slot wel 32 GB/s voor Haswell op PCIE3.0 4x lanes te halen, zie bij opmerkingen?
Daarvoor worden PCIe lanes bedoelt voor de videokaart gebruikt, beetje ee lapmiddel dus.
Nee, dat is het niet. vPro is een beheerplatform voor zakelijk gebruik, heeft niets met HT te maken.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:25
Welke linux draai je? linux kernel 4.4 heeft gewoon prima skylake support. 4.3 heeft het al een stuk verbeterd.

Verwijderd

Hatsieflatsie schreef op woensdag 27 april 2016 @ 11:34:
[...]

Bedankt voor je suggestie.

Deze moederbord voor Haswell lijkt met m.2 slot wel 32 GB/s voor Haswell op PCIE3.0 4x lanes te halen? Of vergis ik mij?

[...]

Ik haalde m'n gegevens van deze site: https://www.pugetsystems....at-is-the-difference-473/

B85 bord heeft geen vPro ondersteuning, wat Intels marketing term voor hyperthreading is.

[...]
Bedankt voor je suggestie, heb ervan geleerd en ook zojuist koelpasta besteld voor de vervangende CPU. Ik snap overigens niet goed waarom iedereen denkt dat het een trolltopic is.
In de specificaties van het bord staat: M.2 (S600/Pcie2.0x2). Je bent dus ook met dit bord gelimiteerd tot 10Gb/s. Verkeerd gekeken. Hij ondersteunt inderdaad 32Gb/s M.2 SSD's, maar dan kun je 2 sata poorten niet meer gebruiken en wordt het PCIe 3.0 x16 slot naar x8 modus gezet. Met de huidige videokaarten op de markt nog niet echt een probleem, met toekomstige high end kaarten kan het een bottleneck vormen, maar of dit erg is ligt er natuurlijk aan of je een dikke kaart gaat gebruiken laten :P.

vPro is iets anders dan hyperthreading.

En het kwam een beetje als een grap over, omdat je er nogal rustig over deed dat je CPU bijna de 100 graden aantikt tijdens wat internetten, terwijl hij onder zware belasting maar 70-80 graden mag worden. Met 20 seconden op google had je het antwoord hier al op gehad :).

Koelpasta wordt al echt gebruikt sinds de Pentium II/III dus de laatste 17-20 jaar? Daarvoor verbruikte CPU's nog niet zoveel stroom dus was het niet een vereiste, maar met hedendaagse CPU's kun je eigenlijk niet meer zonder.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2016 13:56 ]

• Chest3r
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-01 13:53
TS: Ik herhaal even.. Kijk eerst eens goed naar de pinnetjes van de socket op het moederbord..
Misschien heb je met de CPU's te vervangen gewoon de socket gesloopt..

• Hatsieflatsie
Chest3r schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:50:
TS: Ik herhaal even.. Kijk eerst eens goed naar de pinnetjes van de socket op het moederbord..
Misschien heb je met de CPU's te vervangen gewoon de socket gesloopt..
Je hebt gelijk. Ik heb even naar de socket gekeken van de moederbord, en zag wat verbogen pinnetjes. Die is dus goed kapot. :-(

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nee, verbogen pinnetje is niet kapot.
Afgebroken pinnetje is kapot.

dus gewoon even rustig aan de slag en de boel weer rechtuigen (pincet, dun plastic ter ondersteuning)

• TheTinusNL
  • Niet online
Hatsieflatsie schreef op woensdag 27 april 2016 @ 11:43:
[...]

Ja, dat klopt.

http://www.cpubenchmark.n...5B%5D=2236&cmp%5B%5D=2594

Singlethreaded presteert een i5 4690 beter dan een i5 6600, tevens is de Skylake erop gericht voor meer energiebesparing en betere GPU, waar ik geen baat bij aan heb.

Hoezo denk je dat Skylake beter zou zijn dan Haswell, gebaseerd op bovenstaande link?
...
Van alle benchmarks die er zijn baseer jij je op 1 link. *knip* niet op de man

Maar goed. Zie dit, dit, dit, of bekijk gewoon algemeen Haswell vs. Skylake klok voor klok.

Dat dat energieverbuik jou niets kan schelen snap ik, iGPU net zo goed. Maar het is een mooie bonus die je krijgt bij een verhoogde prestatie per core per snelheid. Dus waarom niet?

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 27-04-2016 18:51 ]

• Hatsieflatsie
TheTinusNL schreef op woensdag 27 april 2016 @ 18:44:
[...]

Van alle benchmarks die er zijn baseer jij je op 1 link. [mbr]*knip* niet op de man[/]

Maar goed. Zie dit, dit, dit, of bekijk gewoon algemeen Haswell vs. Skylake klok voor klok.

Dat dat energieverbuik jou niets kan schelen snap ik, iGPU net zo goed. Maar het is een mooie bonus die je krijgt bij een verhoogde prestatie per core per snelheid. Dus waarom niet?
Omdat je kennelijk meer voor betaalt bij Skylake, en waarom zie ik de snelheidsverschillen niet terug bij CPU benchmark?

• Hatsieflatsie
Jullie input in overweging genomen, en na lang wikken en wegen, heb ik besloten een nieuwe Haswell te nemen in plaats van m'n moederbord met kapotte socket te vervangen (er waren veel te veel pinnen verbogen die ik niet recht kreeg).

Het is uiteindelijk het volgende geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 303,-€ 303,-
1ASRock H97 Anniversary€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 370,95

Voor 280 euro. Alletwee onderdelen zijn nieuw. Iemand nog gedachten daarover?

Het klopt dat deze upgrade niet geschikt is voor de NVME M.2 SSD's, maar bij de M.2 SSD's zijn er nog wat koelingsproblemen en ik heb besloten te wachten op de Intel 3D XPoint technologie voor SSD's. Dan ga ik pas een Cannonlake of de opvolger daarvan nemen in combinatie met een XPoint SSD. Waarschijnlijk zal dat in 2020 zijn. Met dit systeem kan ik dus 4 jaar mee voorruit.

[ Voor 3% gewijzigd door Hatsieflatsie op 27-04-2016 19:36 ]

• TheTinusNL
  • Niet online
Hatsieflatsie schreef op woensdag 27 april 2016 @ 19:27:
[...]
Omdat je kennelijk meer voor betaalt bij Skylake,
Ja, maar dat gaat om €10, misschien €20. Nou poehoe, op een budget van €300-400.
en waarom zie ik de snelheidsverschillen niet terug bij CPU benchmark?
Wees wat duidelijker. "CPU benchmark" ja hehe, alles waar ik naar linkte betreft CPU benchmarks.

• Hatsieflatsie
TheTinusNL schreef op woensdag 27 april 2016 @ 19:36:
[...]

Wees wat duidelijker. "CPU benchmark" ja hehe, alles waar ik naar linkte betreft CPU benchmarks.
De site zelf, met vergelijking tussen Skylake i7 en Haswell i7 op single thread performance.

• loki504
Omdat de i7 6700 200 mhz lager is geklokt. en de benchmark geen gebruik maakt van de beide 4ghz turbo.

http://www.anandtech.com/bench/product/1554?vs=1199

geeft gemixte resultaten. Maar over het algemeen is te zeggen dat de i7 6700 beter is. Maar als je zoveel power wil. waarom neem je dan geen i7 6700k en hang je er een goede koeler aan. Je kan hem uiteraard ook gewoon even langs een winkel brengen. mijn pinnetjes waren ook verbogen. kosten me 25 euro en ze waren weer recht.

• TheTinusNL
  • Niet online
Oh, nog een zelf er bij gehaalde site. Zeg dat dan op zijn minst, duidelijker wordt het er niet op. :+

Maar goed, wederom een Passmark benchmark. Die vergelijken bij wijze van spreken appels met vliegtuigen en beoordelen dan de processor op het vermogen om te kunnen voetballen. Elke processor wordt op een andere kloksnelheid getest. Elke processor werkt in een ander systeem, van daaruit wordt een gemiddelde score berekend. Dat is niet hoe je een processor benchmarkt.
Een processor vergelijken met een andere doe je door zo veel mogelijk factoren constant te houden. Dat is wat er in de vergelijking van hardware.info is gedaan. Van elke Intel Core generatie wordt er een processor genomen en deze worden gelijk ingesteld:
- vier cores, geen hyperthreading, dus allemaal vier threads
- allemaal op 3,0 GHz, zonder turbo
- allemaal zelfde specificatie RAM
Zo krijg je de IPC/klok-voor-klok prestaties en zie je dan Skylake 8,1% sneller is dan Haswell.

Verwijderd

Als je systeem is doorgebrand hoe komt het dan dat ik je CPU in de advertenties terug zie komen?!

• TheTinusNL
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:21:
Als je systeem is doorgebrand hoe komt het dan dat ik je CPU in de advertenties terug zie komen?!
Voor zo ver ik het begrijp is er niets mis met de processor, alleen het moederbord is beschadigd. Dan kan de processor dus nog worden verkocht, scheelt de TS weer wat geld.

Anyways, jammer dat er om advies wordt gevraagd en de TS vervolgens telkens terug valt op zijn eigen incorrecte bronnen, terwijl er voor hetzelfde geld in een nieuwer platform had kunnen worden geïnvesteerd.

• Hatsieflatsie
TheTinusNL schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:45:
[...]

Voor zo ver ik het begrijp is er niets mis met de processor, alleen het moederbord is beschadigd. Dan kan de processor dus nog worden verkocht, scheelt de TS weer wat geld.
Geheel correct, op een ander moederbord bleek de 2500 nog prima te werken.
Anyways, jammer dat er om advies wordt gevraagd en de TS vervolgens telkens terug valt op zijn eigen incorrecte bronnen, terwijl er voor hetzelfde geld in een nieuwer platform had kunnen worden geïnvesteerd.
280 euro vond ik een prima deal voor een nieuwe sealed i7 4980 met H97 moederbord. Een Skylake moederbord + i7 6700 zou mij de helft meer kosten, voor iets wat volgens sommige bronnen enige snelheidswinst (+ 6%) is tegenover de Haswell :)

[ Voor 5% gewijzigd door Hatsieflatsie op 28-04-2016 21:00 ]

• loki504
Hatsieflatsie schreef op donderdag 28 april 2016 @ 20:59:
[...]

Geheel correct, op een ander moederbord bleek de 2500 nog prima te werken.

[...]

280 euro vond ik een prima deal voor een nieuwe sealed i7 4980 met H97 moederbord. Een Skylake moederbord + i7 6700 zou mij de helft meer kosten, voor iets wat volgens sommige bronnen enige snelheidswinst (+ 6%) is tegenover de Haswell :)
Tja je gaat 2de hands(ja hij is nieuw. Maar hij kan ook van de vrachtwagen gevallen zijn) met winkel prijzen vergelijken. zo kan ik het ook.

pricewatch: Intel Core i7-6700 Boxed
pricewatch: Intel Core i7-4790 Boxed

dus voor 10 euro is hij niet EoL. en krijg je native(dus via de chipset) m2. slot. @de hands is haswell nog prima. heb ik laatst zelf ook gedaan. Maar in je hele verhaal heb ik geen enkele keer 2de hands voorbij zien komen, Volgende keer dus wel even melden dat je 2de hands prijzen met nieuwe prijzen aan het vergelijken bent.....
Pagina: 1