Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy118
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-02-2023
Hallo Tweakers,

Ik vind het heerlijk om thuis af en toe een blu-ray te kijken. Echter heb ik een probleem dat de audio tracks op de blu-ray discs niet goed worden weergegeven. Achtergrond geluid is veel te hard en stemgeluid is vaak niet te verstaan. Dit begint steeds meer een irritatie puntje te worden.

Ik gebruik een Samsung HW-H550 soundbar (2.1) die via soundconnect (Bluetooth) is verbonden aan mijn Samsung F8000 TV. De blu-ray speler is een Samsung BD-H6500.

Ik heel erg tevreden over deze apparaten. Het beeldkwaliteit van de TV en de blu-ray speler is top en het audiokwaliteit van de soundbar voldoet ruim aan mijn standaarden. Het enige waar ik tegen aanloop is dat ik beperkt ben in instellingen om een 5.1 track te downmixen naar een 2.1 track (als dit zo heet).

Ik heb al enorm veel dingen geprobeerd in te stellen om dit goed te krijgen. Het lukt mij echter niet om dit goed te krijgen.

Nu ben ik opzoek naar een (betaalbare) oplossing waarbij ik nog steeds deze componenten kan gebruiken maar toch een betere weergave van het geluid kan krijgen. Ik hoop dat er een tweaker is op dit forum die hier veel verstand van heeft en mij kan vertellen wat ik precies nodig hebt om dit voor elkaar te krijgen.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Roy Eijken

Ps. Excuses als dit in het verkeerde topic is geplaatst.

Beste antwoord (via Roy118 op 27-04-2016 00:43)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Wellicht een stomme vraag, maar krijg je wel echt Dolby/DTS binnen op je soundbar? Je geeft aan dat ze met Bluetooth met elkaar zijn verbonden, dus wellicht dat het signaal gewoon als stereo PCM wordt aangeleverd. Probeer de soundbar eens met HDMI aan te sluiten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:11
Onder instellingen en geluid op je BD speler zou de volgende optie moeten zitten
Dynamisch bereik instellen
Hiermee kunt u het dynamisch bereik voor het
geluid instellen op Dolby Digital, Dolby Digital Plus
en Dolby TrueHD.

Auto : Het dynamisch bereik van Dolby TrueHD-
audio wordt automatisch bepaald op basis van
de informatie in de Dolby TrueHD-soundtrack.
Schakelt het dynamisch bereik ook in voor
Dolby Digital en Dolby Digital Plus.

Uit : Het dynamisch bereik wordt niet
gecomprimeerd, zodat het oorspronkelijke
geluid wordt weergegeven.

Aan : Het dynamisch bereik wordt ingesteld
voor alle drie Dolby-formaten. Zachte geluiden
worden luider weergegeven en harde geluiden
zachter
.
Als je die instelling op aan zet zou ie stemmen harder weer moeten geven en explosies en dergelijke zachter.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy118
Bedankt voor je antwoord. Volgens mij heb ik hier al eens mee zitten spelen en was de invloed minimaal. Ik zal het nog even goed testen vanavond.
NoepZor schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 14:00:
Onder instellingen en geluid op je BD speler zou de volgende optie moeten zitten

[...]

Als je die instelling op aan zet zou ie stemmen harder weer moeten geven en explosies en dergelijke zachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-07-2023
Is dat bij alle BD's zo? Bij DTS-tracks is het standaard dat het centerkanaal (stemmen dus) relatief op -5db word opgenomen. Geeft hier op een 4.0 setup in ieder geval een groot verschil vergeleken met DD tracks, maar dat kan ik zelf met geluidsprofielen oplossen.

Kan je je (virtuele) speaker-balans nergens aanpassen?

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy118
SirNobax schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 14:16:
Is dat bij alle BD's zo? Bij DTS-tracks is het standaard dat het centerkanaal (stemmen dus) relatief op -5db word opgenomen. Geeft hier op een 4.0 setup in ieder geval een groot verschil vergeleken met DD tracks, maar dat kan ik zelf met geluidsprofielen oplossen.

Voor zover ik kan inschatten is het bij elke BD die ik heb. Ik zal ze even nakijken of wat voor tracks erop staan. Voor zover ik op internet kan vinden is de Dynamic Range Control een Dolby feature en werkt dit niet voor DTS tracks. Ik weet dat ik een aantal BD's heb met DTS.

Ik heb de volgende functies op de Soundbar:

- Surround Sound
The Surround Sound feature adds depth and spaciousness to the sound.
Press Surr. Sound on the remote control.
-Each time the button is pressed, the selection changes as follows :
SURROUND SOUND AUTO ➡ SURROUND SOUND ON ➡ SURROUND
SOUND OFF
- Smart Volume:
This will regulate and stabilize the volume level against a drastic volume
change caused by a channel change or scene transition.
Press SMART VOLUME on the remote control.
- Each time the button is pressed, the selection changes as follows :
SMART VOLUME ON ➡ SMART VOLUME OFF
- Sound Effect:
You can select from 5 different sound modes - MUSIC, VOICE, SPORTS,
CINEMA, and STANDARD - depending on the type of sources you want to enjoy.
Press SOUND EFFECT on the remote control.
- Select the STANDARD mode if you want to enjoy the original sound.
Misschien heeft de ene instelling de andere op? Of moet ik juist een combinatie van instellingen hebben. Op 1 of andere manier heb ik het nog niet goed gekregen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Wellicht een stomme vraag, maar krijg je wel echt Dolby/DTS binnen op je soundbar? Je geeft aan dat ze met Bluetooth met elkaar zijn verbonden, dus wellicht dat het signaal gewoon als stereo PCM wordt aangeleverd. Probeer de soundbar eens met HDMI aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy118
DjVe schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 14:57:
Bedankt voor deze opmerking. Dat kan natuurlijk ook nog wel een issue zijn. Ik zal hier ook even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irrival
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-05 04:50

Irrival

"Dispel the Darkness"

DjVe schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 14:57:
Goede tip!

Ik ben zelf nooit een grote fan van draadloze verbindingen in een dergelijk circuit. Aangezien alles toch bij elkaar staat leg ik altijd een kabeltje. Zodra je met HDMI gaat werken kijk dan goed naar de aansluiting die je pakt, je moet namelijk de ARC hebben.

Zelf gebruik ik een optische geluidskabel!

Wat je ook nog kan proberen is om de blu-ray speler direct te verbinden met de soundbar.

PSN & PC: Irrival | Battle.net: Irrival#2692

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Irrival schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 15:22:
[...]

Goede tip!

Ik ben zelf nooit een grote fan van draadloze verbindingen in een dergelijk circuit. Aangezien alles toch bij elkaar staat leg ik altijd een kabeltje. Zodra je met HDMI gaat werken kijk dan goed naar de aansluiting die je pakt, je moet namelijk de ARC hebben.

Zelf gebruik ik een optische geluidskabel!

Wat je ook nog kan proberen is om de blu-ray speler direct te verbinden met de soundbar.
Optisch kan ook, maar dan kunnen de HD audio formaten niet worden weergegeven (beperking in bandbreedte). Of je het verschil hoort is een tweede :+

De Bluray direct op de soundbar kan qua test wel even gedaan worden, maar het ding heeft maar één in en uitgang, dus je bent redelijk beperkt qua mogelijkheden. Ik zou alle bronnen op de TV aansluiten met HDMI en dan vanaf de ACR uitgang van de TV een HDMI kabel terug laten lopen naar de soundbar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:18
SirNobax schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 14:16:

DTS is qua level gelijk aan Dolby. Dat bij DTS de center standaard 5dB zachter zou zijn zou natuurlijk vrij idioot zijn (er is ook geen enkele reden voor). Ik vermoed dat er in jouw specifieke geval iets mis gaat bij het decoderen.
Grote verschillen tussen de twee formaten komen voornamelijk door het gebruik van verschillende masters.
Dolby heeft echter nog een DRC functie, een dynamische compressie welke wordt berekend bij het encoderen en wel/niet wordt toegepast bij het decoderen bij de kijker. Vandaar ook dat deze functie niet werkt bij DTS, de berekening is immers niet gedaan.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-07-2023
ShittyOldMan schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 21:04:
DTS is qua level gelijk aan Dolby. Dat bij DTS de center standaard 5dB zachter zou zijn zou natuurlijk vrij idioot zijn (er is ook geen enkele reden voor). Ik vermoed dat er in jouw specifieke geval iets mis gaat bij het decoderen.
Nee hoor, dialogue level van een DTS mix word afgemixt op -31dB, terwijl dat bij DD op -27dB is vastgesteld.

Zolang je niet aan het dynamisch bereik ga klooien zijn stemmen in een DTS film dus relatief zachter (relatief tegenover maximum level in de mix, absoluut zal het dialoog volume vergelijkbaar zijn gezien receivers vaak automatisch +4dB doen zodra er een DTS stream binnenkomt) dan bij films waar het gemixt is volgens Dolby Digital's spelregels.

Hoe het met moderne audiotracks zoals DTS-HD en TrueHD zit zou ik niet weten. Zou me niet verbazen als dat ze tegenwoordig wel dezelfde dialogue levels aanhouden.

Ik gebruik overigens ffdshow als decoder, met 2 losse versterkers, dus daar kan weinig aan mis zijn gaan kwa decoden. :)

[ Voor 18% gewijzigd door SirNobax op 27-04-2016 09:35 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy118
Ik heb vanavond even wat dingen uitgetest. Het aansluiten via HDMI op de ARC aansluiting van de tv + Smart Volume aanzetten op de Soundbar zorgt ervoor dat het stemgeluid goed verstaanbaar is. Ik heb dit getest met een BD disk van Captain America. Hier staat een DTS-HD Master 7.1 audio track op.

Dynamic Range Control op mijn blu-ray speler heeft hier geen invloed op.

Ik had al eerder met deze settings zitten spelen echter wel gebruikmakend van de Samsung Soundconnect (bluetooth). Bedankt voor de hulp so far. Ik was even bang dat ik een dure versterker moest aanschaffen om dit voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:18
SirNobax schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 22:20:
[...]

Nee hoor, dialogue level van een DTS mix word afgemixt op -31dB, terwijl dat bij DD op -27dB is vastgesteld.

Zolang je niet aan het dynamisch bereik ga klooien zijn stemmen in een DTS film dus relatief zachter (relatief tegenover maximum level in de mix, absoluut zal het dialoog volume vergelijkbaar zijn gezien receivers vaak automatisch +4dB doen zodra er een DTS stream binnenkomt) dan bij films waar het gemixt is volgens Dolby Digital's spelregels.

Hoe het met moderne audiotracks zoals DTS-HD en TrueHD zit zou ik niet weten. Zou me niet verbazen als dat ze tegenwoordig wel dezelfde dialogue levels aanhouden.

Ik gebruik overigens ffdshow als decoder, met 2 losse versterkers, dus daar kan weinig aan mis zijn gaan kwa decoden. :)
De "dialnorm" is een stukje metadata. Een soort van replay gain. Lang verhaal kort: met speciale software (of hardware) kun je meten hoe hard het gemiddelde dialoog level is van een film. Hier komt een bepaalde waarde uit. Deze waarde dien je als maker in te voeren in de dialnorm setting. Bij het decoderen kan de decoder (een receiver bijv.) deze dialnorm hanteren door verschillende films/series/uitzendingen qua dialoog level gelijk te trekken. Een tv serie is doorgaans harder (rond de -24), een bioscoopmix van een film zachter (rond de -31, tevens de laagste setting mogelijk). Met de dialnorm kun je dat levelverschil opheffen zodat je niet van het ene programma naar het andere het volume steeds moet aanpassen. Het gaat echter altijd om het totaal level, niet om enkel de center of de dialogen. De DRC maakt hier tevens gebruik van, het gebruikt de dialnorm waarde als middenpunt voor de compressor.
-27 is de standaard setting als je niks invult, maar die waarde is geen vereiste van Dolby zelf, het is (of was) gebruikelijk om de mix voor thuisgebruik iets minder dynamisch te maken, maar vaak is het gewoon de bioscoop versie die op de dvd/bluray staat. DTS heeft geen dialnorm en zou je kunnen vergelijken met een setting van -31 (= geen level aanpassing), ongeacht wat je er op zet.
Het is wat verwarrend door de naamgeving (dialogue normalization), maar dat komt omdat dialogen in film qua level leidend zijn en al het andere daar omheen wordt gemixt. Maar nogmaals, Dolby is ook niet gek, een codec die er voor zorgt dat enkel de dialogen een paar dB zachter worden haalt nooit de markt.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-06 20:35
Ik merk dat ik vaak hier last van heb in het algemeen. Zelf heb ik een stereo setup en dan is het nog meer hoorbaar. Is hier een makkelijke oplossing voor? Films kijk ik via mn pc die op mn tv is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy118
Op een PC heb ik hier nog nooit last van gehad. Ook hier heb ik een 2.1 set op aangesloten (optic). Ik denk dat het op een computer een kwestie van de geluidskaart instellen op de speakers die je gebruikt (in het configuratiescherm of in de configuratie software van de leverancier. Ik gebruik op de PC Kodi en/of VLC en met beide heb ik hier geen last van.
QErikNL schreef op woensdag 27 april 2016 @ 16:15:
Ik merk dat ik vaak hier last van heb in het algemeen. Zelf heb ik een stereo setup en dan is het nog meer hoorbaar. Is hier een makkelijke oplossing voor? Films kijk ik via mn pc die op mn tv is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Welke apparatuur gebruik je? Bij een surround receiver kan je vaak de dialogen wat harder instellen (ook als er geen center aanwezig is). Bij een normale versterker kan dat natuurlijk niet en zal je het moeten zoeken in de bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-06 18:02
Het kan liggen aan de kwaliteit van de films. Als je geen originele films kijkt (zoals TS) ligt het waarschijnlijk aan de kwaliteit van de films. Veel illegale films zijn zodanig gecomprimeerd dat de kwaliteit van de audio (en beeld) erg slecht is. Probeer het eens met een BR disc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-06 20:35
DjVe schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:18:
[...]

Welke apparatuur gebruik je? Bij een surround receiver kan je vaak de dialogen wat harder instellen (ook als er geen center aanwezig is). Bij een normale versterker kan dat natuurlijk niet en zal je het moeten zoeken in de bron.
Ik heb deze set staan: http://www.teufelaudio.nl/pc/motiv-2-blue-p14820.html
FreeShooter schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:19:
[...]

Het kan liggen aan de kwaliteit van de films. Als je geen originele films kijkt (zoals TS) ligt het waarschijnlijk aan de kwaliteit van de films. Veel illegale films zijn zodanig gecomprimeerd dat de kwaliteit van de audio (en beeld) erg slecht is. Probeer het eens met een BR disc.
Kan zijn, maar Netflix heeft er bijvoorbeeld ook last van. Ik heb meer het idee dat het aan de mix ligt van de films en series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-06 01:36
Het probleem dat je hebt is iets wat veel mensen opvalt als ze van tv speakertjes naar een wat betere geluidset over gaan. Je ontdekt dat de speakers een stuk meer dynamic range pakken dan het tv speakertje. Heel simpel gezegd betekent dit dat explosies ook echt herrie maken, en dat rustige dingen ook echt zachtjes zijn. Nu snap ik dat dit inderdaad effe wennen is, maar als je echt lekker voor een blu ray wil gaan zitten is het zeker een aanrader.

Wat veel fabrikanten wel doen is een dynamic range compression inbouwen voor als je 's nachts de buren niet lastig wil vallen, dit zou je enige optie zijn.

Bij Netflix is het overigens van belang dat je hem altijd op 5.1 zet, omdat de stereo stream enorm belabberde kwaliteit heeft. Dus ook op een stereo set de 5.1 aanzetten zal daarmee flink helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schliekelmann
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-04-2018
hoi
ik heb net een BDH6500 gekocht.
welke blueray ik ook afspeel. (zelf gebrand, gekocht, oud, nieuw), er zit steeds af en toe een stotter in het geluid.
spoel ik een stukje terug, dan weer een stotter op een andere plek.
wat nu?
schliek
dit is een vraag. ik denk niet dat mijn vraag op de juiste plaats staat. maar ik weet niet waar dit anders neer te zetten
Pagina: 1