Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch. V
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-09 20:59
Hi,

2 maanden geleden heb ik een nieuwe videokaart gekocht (MSI R9 380 4GB). De eerste 2 weken kon ik zonder problemen alles spelen, maar sindsdien valt de PC regelmatig uit terwijl ik game. En dat is alleen bij zeer zware spellen, zoals GTA V, en Black Ops III. Ik heb zelf een beetje rondgeneusd op het internet om er achter te komen wat het probleem is. Iedereen zegt dat het aan de voeding ligt, maar dat weet ik niet zeker. Als de PC uitvalt gaat hij na 3 seconden weer aan en vraagt alleen hoe Windows opgestart moet worden.

Op het moment heb ik een I5 4460 met zoals hierboven al staat de MSI R9 380 4GB. verder heb ik nog 16GB ram, 1 harde schijf en 1 SSD. Als voeding heb ik de Sharkoon WPM500 (500W dus) met 80+ bronze. Dit zou genoeg moeten zijn, maar toch valt mijn pc dagelijks uit.

Wat hebben jullie voor advies? ik zat al te denken aan een nieuwe voeding natuurlijk, Maar welke is nou perfect voor mijn pc? Prijs en uiterlijk maken niet zoveel uit. De voeding moet wel volledig modulair zijn en een beetje stil. Zelf zat ik al te denken aan de Corsair RM550x, of de Seasonic G-series 550W . Als er nog vragen zijn over diverse componenten, hoor ik dat graag! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 14:34
Hoi Mitch,

Zou je je volledige build even in een lijstje kunnen posten? Dan kunnen de mensen hier wat makkelijker tips geven om te kijken waar het probleem ligt. Het klinkt inderdaad als een voedingsprobleem, maar kan ook zomaar iets anders zijn.

Heb je al geprobeerd om:

- Met een andere voeding te testen?
- Je videokaart in een ander systeem te testen?
- Memtest te draaien (sluit geheugen uit als de boosdoener)

Heb je deze PC zelf gebouwd of is het een pre-build. Je kan ook nog even checken of het moederbord wel goed in de kast zit/geen sluiting maakt door vergeten afstandsbusjes oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BmwFreax
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05-2023
Beste Mitch,

Wat voor voeding word het aangeraden op de doos van je videokaart?
Ik weet namelijk dat er op de doos van een R9 280X staat aanbevolen voeding. 750+Watt.

500W is waarschijnlijk veel,te weinig.
Tevens is het gunstiger een voeding te nemen die het makkelijk aankan omdat ze op vol vermogen niet efficiënt zijn!

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:44

Genius-General

Expect the Unexpected

Heb dezelfde ervaring met zo'n sharkoon voeding. Een goeie 550Watt zoals een pricewatch: Seasonic G-series 550 watt zou ruim voldoende moeten zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
Als ik kijk naar de specificaties op https://www.sharkoon.com/product/1681/WPMBronze#specs vermoed ik inderdaad dat het de voeding is aangezien deze slechts 360W op de 12V kan leveren. in Principe zou je ook uit de weg kunnen met een kwaliteitieve 450W voeding, deze zou nagenoeg al zijn vermogen op de 12V moeten kunnen leveren

Ter refferentie een 380 heeft een 200W TDP en een 4460 heeft een TDP van ongeveer 80W, hardeschijven een 10W erbij per stuk en je hebt wel een reëel idee van wat je nodig hebt. De sharkoon zou dit ook moeten trekken maar sharkoon staat niet bepaald bekend als een topmerk.

Een RM550x gaat dit sowieso probleemloos draaien, maar wellicht wat overkill.

TDP word wel wat anders berekend maar je krijgt er wel een een beetje een globaal idee van

[ Voor 7% gewijzigd door Morocius op 25-04-2016 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

BmwFreax schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:56:
Beste Mitch,

Ik weet namelijk dat er op de doos van een R9 280X staat aanbevolen voeding. 750+Watt.

Tevens is het gunstiger een voeding te nemen die het makkelijk aankan omdat ze op vol vermogen niet efficiënt zijn!

Succes
dat is aangeraden ja, dus met een mstech voeding zou dat nodig moeten zijn. Met een degelijke voeding zou je zelfs met 450watt nog kunnen doen.

Hoogstwaarschijnlijk ligt het inderdaad aan je voeding. Vriend van mij had hetzelfde dat zijn pc uitviel onder zware spellen. Zoals bovengenoemd al is probeer dat. Daarnaast sharkoon is naar mijn weten ook niet echt een top merk voor zover ik weet. een corsair en een seasonic zou al een stuk beter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Beste Mitch,

Succes
Fabrikanten zeggen wel meer op de doos, ook dat een 970 GTX zogenaamd een 600w voeding nodig heeft terwijl deze je met een 600w voeding een 970 GTX in SLI kan draaien.

500 watt is echt meer dan genoeg voor een R9 380 + elke random processor. 750w en je draait hem in crossfire.

Verder klopt je uitspraak niet over het nemen van een voeding die het 'makkelijk aan kan'. Een PC draait immers ook zeer veel idle en een overkill PSU zal in idle enorm inefficiënt zijn.

@TS: Kan je een voeding van iemand lenen wellicht om eea uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Morocius schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:01:
Als ik kijk naar de specificaties op https://www.sharkoon.com/product/1681/WPMBronze#specs vermoed ik inderdaad dat het de voeding is aangezien deze slechts 360W op de 12V kan leveren.
Dat is het 400w model, je moet wel het 500w model aanklikken die OP heeft.
Deze kan namelijk volgens de specs het volgende leveren: Max. Combined Power 12 V: 456 W

Maar als de PC inderdaad uitvalt dan moet er iets mis zijn met de stroomtoevoer; helaas levert Sharkoon weinig echt goede voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:18
Beste Mitch,

Succes
500W is zeker niet veel te weinig. Misschien had ik zelf net een stapje hoger gekozen maar dit zou toch wel moeten werken. Ze geven die 750W aan op de doos zodat de no-name voedingen het ook nog een beetje kunnen bijhouden.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:18
draaien en prime95 samen met furmark. en msi afterburner en real temp op de achtergrond. Zodat we de temps in de gaten kunnen houden(eventueel filmen en op YouTube zetten in ook nog een optie).

En hoe oud is de voeding?

[ Voor 6% gewijzigd door loki504 op 25-04-2016 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch. V
Bedankt voor alle reacties! en excuses dat ik geen lijstje aan heb gemaakt,

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 173,88€ 173,88
1Gigabyte GA-Z97M-DS3H€ 94,-€ 94,-
1MSI R9 380 Gaming 4GB€ 226,-€ 226,-
1WD Blue WD5000AAKX, 500GB€ 45,02€ 45,02
1Sharkoon VG4-W Blauw€ 31,95€ 31,95
1Noctua NH-U9S€ 47,95€ 47,95
1Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A2400C11R€ 69,95€ 69,95
1Sharkoon WPM500 Bronze€ 49,95€ 49,95
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 738,70

Mijn systeem is zelf gebouwd met behulp van mensen die bij Alternate werken. Met een andere voeding testen wordt een beetje lastig, want de enige andere voeding die ik hier in huis heb is die van mijn vader, ook eentje van Sharkoon alleen dan de uitvoering met 400 watt. Op de doos van de videokaart staat minimaal een voeding van 500 watt, wat dus in mijn geval op het randje is. Loki, Prime95 draaien gaat flawless, maar zodra ik begin met het testen met FurMark gaat mijn pc gelijk uit. (Ik heb geen overklok op mijn videokaart.) ik krijg geen eens de 'donut' te zien die normaal gesproken wel moet zien natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mitch. V schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:16:
Mijn systeem is zelf gebouwd met behulp van mensen die bij Alternate werken. Met een andere voeding testen wordt een beetje lastig, want de enige andere voeding die ik hier in huis heb is die van mijn vader, ook eentje van Sharkoon alleen dan de uitvoering met 400 watt. Op de doos van de videokaart staat minimaal een voeding van 500 watt, wat dus in mijn geval op het randje is. Loki, Prime95 draaien gaat flawless, maar zodra ik begin met het testen met FurMark gaat mijn pc gelijk uit. (Ik heb geen overklok op mijn videokaart.) ik krijg geen eens de 'donut' te zien die normaal gesproken wel moet zien natuurlijk.
Gaat je systeem ook echt uit of is het een BSOD?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch. V
mijn systeem gaat helemaal uit, alle fans stoppen ook eventjes met draaien, en de ledjes van de fans gaan ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Hoe is de voeding op de videokaart aangesloten? Zitten de kabels goed en gebruik je geen verloopjes etc?
Als het systeem daadwerkelijk uitvalt dan ligt het probleem inderdaad in de stroomvoorziening die niet toereikend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch. V
de aansluitingen op de videokaart zijn 2 keer 6 pins connectors, en de kabels die ik gebruik zijn de 6+2 pin connectors. misschien is dat ook een probleempje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
nee 6+2 kan zowel 6 als 8 pins. daar zou ik geen probleem in zoeken.

Je kan bv pricewatch: Corsair RM550x
kopen. en kijken of die werkt. je kan ook alternate even bellen. en mogelijk RMA sturen(gezien hij eerste 2 weken wel draaide). misschien kan je een betere voeding kopen met korting van alternate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:18
Misschien is het verstandig om niet zomaar een losse voeding te gaan kopen om dit uit te sluiten. Er zijn opties om 2 voedingen te gebruiken in 1 computer.
Je kunt dan de 400W voeding die je hebt liggen gebruiken voor alles in je computer behalve je videokaart. En dan je 500W voeding gebruiken om alleen je videokaart te voeden.
Je sluit dus alleen de voedingsstekker op de videokaart aan. Op de 24 pins stekker verbind je de groene en een van de zwarte draden door zoals op dit plaatje, anders zal je voeding niet starten.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/996930059.jpg

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch. V
Daar had ik ook al aan gedacht, maar die 400W voeding wordt gebruikt in een andere computer, dus dan werkt die ook niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Zou even alternate bellen kijken wat zij willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:42

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

zou het niet kunnen zijn dat je GPU dood is? kun je deze in de andere PC testen? je zou het 400W model rustig kunnen proberen, als deze 360W kan leveren op de 12V lijn is dit genoeg om even te testen.
als je een minder intensief spel speelt; wat voor temperaturen heb je dan op je GPU zitten?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch. V
Ik ga sowieso Alternate even bellen, maar ik ga over 3 dagen op vakantie, dus misschien niet handig als ik het nu doe. En mijn GPU is 2 maanden oud. dus ik denk niet dat het daaraan ligt. Als ik lichtere games speel (LoL, CS:GO) is er niks aan de hand. de temperatuur van mijn GPU tijdens het gamen, is tijdens alle games 65 graden max. De temperatuur van de CPU is 53 graden max tijdens Large FFT op Prime95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Beste Mitch,

Succes
Ik draai een 280X op 450W.
Het gaat vooral om de kwaliteit voeding. De doos zegt 750W zodat mensen die een prul 750W voeding hebben, de kaart ook kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch. V
Is Corsair RM550x genoeg, of moet ik voor de zekerheid voor de 650 watt versie gaan? ik denk eerlijk gezegd dat 550 watt meer dan genoeg is, maar ik hoop dat jullie snappen dat ik niet nog een keer tegen hetzelfde probleem aan wil lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Mitch. V schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:20:
Is Corsair RM550x genoeg, of moet ik voor de zekerheid voor de 650 watt versie gaan?
Als je je systeem echt op de staart trapt, heb je misschien 350 watt nodig.
Dus een goede voeding, dat heb je nodig. Die watt aanduiding komt op de 2e plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-08 13:04
Ik heb dezelfde problemen gehad met ongeveer zelfde setup (andere CPU)
Voeding vervangen naar een Seasonic G series 550W en alles was weer in orde.
Ook lichtere games geen probleem, zwaardere games en benchmarks was het snel einde verhaal.

Watt aanduiding is zoals hierboven vermeld niet iets waar je je blind op moet staren.
Beetje een gevalletje "ik heb 2x1000watt subwoofers in mijn auto" terwijl ze van de Lidl zijn waar ze mooi het PMPO vermelden op de doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 550w voeding heb je helemaal niet nodig. 450w is meer dan zat en dan is de pricewatch: Corsair CX450M bij Alternate lekker betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch. V
Ik heb nog een vraagje, is het niet raar dat mijn voeding het niet aankan? want op hun site staat dat de voeding maximaal 456W kan geven, wat meer dan genoeg is. Komt het door de kwalitiet van de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja en nee. De betreffende Sharkoon voeding is niet van heel geweldige kwaliteit. De kans dat deze kapot gaat is groter dan van een kwalitatief goede voeding. Tot een jaar of wat geleden gebruikte ik vaak Sharkoon voedingen in de systemen die ik samenstelde. Dat ging goed met de Rush Powers totdat de Silentstorm en WPM series kwamen waarvan er nog wel eens een kapot ging. De Rush Powers draaien tot de dag van vandaag allemaal nog wat de danken is aan de goede kwaliteit van de condensators. De levensduur heeft dus zeker met de kwaliteit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien ook geen gek idee om je temperaturen eens te checken met bijvoorbeeld HWMonitor:
http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/hwmonitor_1.28.exe
Dat kan ook een reden zijn van het uitvallen.

Zet dit programma aan, ga een spel spelen en check na afloop de maximum behaalde temperaturen.

Weet niet na hoelang je meestal kuntt spelen voordat hij uitvalt, maar als iets te warm wordt is het na 5 minuten ook meestal al vrij warm.

Edit:
Had er overheen gelezen dat je dit al hebt getest. 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2016 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch. V
Geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

Kijk eens hier: Voeding advies en informatie topic - Deel 32. Er is een reden dat dit topic al zoveel delen heeft.

[ Voor 52% gewijzigd door Milmoor op 25-04-2016 21:07 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch. V
ehmmm, een update over mijn voeding, mijn pc valt nu zelfs uit als ik mijn lichte games speel (LoL, CS:GO), betekent dit dat het echt mijn voeding is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Mitch. V schreef op woensdag 27 april 2016 @ 20:34:
ehmmm, een update over mijn voeding, mijn pc valt nu zelfs uit als ik mijn lichte games speel (LoL, CS:GO), betekent dit dat het echt mijn voeding is?
Kan maar zeker weten is altijd lastig. Gewoon een nieuwe voeding bestellen. netjes uitpakken en mocht het probleem niet opgelost zijn binnen 14 dagen terug sturen en veder kijken. of naar de lokale computer boer gaan en vragen of ze voor bv 10 euro even een goede 750w voeding aan kunnen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Mitch. V schreef op woensdag 27 april 2016 @ 20:34:
99% zeker een voeding die aan het einde van zijn leven is.

Vermoedelijk staan er een aantal condensatoren bol in de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch. V
best wel raar dat mijn voeding na 6 maanden al aan het einde van zijn leven is. er zit dus nog garantie op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
RMA sturen dan. lijkt mij nog al logisch......
Heb ik ook al aangegeven.

[ Voor 22% gewijzigd door loki504 op 27-04-2016 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch. V
Tuurlijk ga ik dat doen! maar ik ga morgen op vakantie, dus ik denk niet dat het handig is als ik het nu doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
RMA sturen kan je prima doen. geef alleen aan dat je hem na x datum moeten versturen of naar een vriend etc sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:17
Het kan natuurlijk ook aan de nieuwe videokaart liggen... Of het moederbord (zelf ervaring mee). Of nog weer iets anders.
Ik zou toch eerst een andere voeding proberen voordat je hem RMA stuurt.

[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 28-04-2016 12:56 ]

Pagina: 1