Eindeloze Creative discussies

Pagina: 1
Acties:

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Met deze wilde ik nog een kort columpje starten over de Creative discussies en pc subwoofersets in het algemeen.

Mensen die Creative vaak afraden, zijn mensen doe grote waarde hechten aan akoestische kwaliteit. Ik heb ook altijd de nijging te vertellen wat beter zou zijn, want wij kunnen er gewoon niet tegen dat men van die minder goede sets kopen uit (met alle respect) gebrek aan kennis en voor het geld iets beters hadden kunnen hebben.

Maar sommige mensen zijn voor dat geld tevreden met wat ze hebben. Tevredenheid over je geluids-set, dat is toch altijd gewoon het belangrijkst.

Sommige mensen kraken Creative sets af, en vaak ben ik het daar ook wel mee eens, gezien er vaak ook een goede beargumentering bij zit. Maar als anderen tevreden zijn met wat ze hebben is er geen vuiltje aan lucht, dan val je ze slecht lastig met het aanraden van andere sets, dan komt er weer een botsing tussen partijen die niet nodig is.

Wat mij wel stoort is dat mensen speakers (Vaak is dat gewoon Creative, omdat veel mensen die hebben.) juist AANraden. En in de meeste gevallen ook zonder duidelijke beargumentering zoals "klinkt wel goed voor het geld" oid. Als je dan iets aanraadt, die het dan ook goed en geef op zijn minst wat beargumentering, en niet dingen als "goed getest". Want iedereen heeft zijn eigen smaak (ook test bladen/sites) en voorkeuren en prioriteiten. Dus wat objectieve zaken aan de sets mogen wel aangekaart worden, want subjectieve zaken blijfen een kwestie van smaak en zijn bij iedereen verschillend. Dus is het niet redelijk alleen vanuit jou oordeel een set aan te raden met alleen subjectieve zaken, of gewoon het aanraden/ promoten van je eigen set. Dat laatste gebeurt ook vaak genoeg, ik weet niet precies waarom, maar ik vind het niet van hoog niveau.

Als je een set aanraadt, neem dan ook wat vergelijkingmateriaal op, want je kunt zoveel aanraden, terwijl er vaak wat betere sets zijn (van andere merken) voor dezelfde prijs. Dus met aanraden, doe het niet zomaar, want daar wordt de topicstarter niet veel wijzer van, je raadt iets aan. Als je dat goed doet weerleg je tegenargumenten, en dat zie ik bijna nooit gebeuren, dus krijg je weer discussies die steeds verder van de eigenlijke topic afwijken.

Als je iets aanraadt geef dan een beetje de voor en nadelen (niet elke set in perfect). Argumentatie die niet alleen subjectief is, want iedereen zijn smaak is anders.
Creative sets afkraken is niet zinvol, vaak eindigd het in een ruzie tussen mensen die tegen elkaar schreeuwen en zelf uitschelden, vaak ook eindeloze discussies, waarom beide kanten elkaar niet (willen) geloven, en elkaars postings niet goed lezen, daar komen we natuurlijk niets verder mee.

• leuf
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb zelf ook een Creative set, gekregen overigens, maar had er misschien zelf ook wel één gekocht. Ik denk dat de kracht van Creative dus ook mede erin ligt dat het gewoon overal te krijgen is en het er slick uitziet. Tuurlijk zal er ongetwijfeld beter te krijgen zijn voor minder, maar ik heb geen zin om het uit te zoeken en ik vind dit prima klinken.
Als mensen dus andere mensen die Creative kopen afkraken , dan denk ik dat ze eens moeten nadenken waarom die mensen Creative hebben gekocht.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:03
Voor het geld is een creative setje als de fps 1500 (die ik dus heb staan) niet slecht. kost slechts 180 piek, das helemaal niets op audio gebied. Natuurlijk weet ik dat een echte audio installatie gewoon zoveel beter klinkt (ik heb het ook gehoord). maar na een PC van 5KFl heb ik niet het geld (en ik hecht er niet genoeg waarde aan) om ook een echt mooie geluidset er bij te zetten. (die hoop ik later wel te kunnen kopen :9~) )
* Ronald hoopt dat die gamedesigners niet al te hard de requirements opschroeven zodat me tbird900+radeonDDR nog een paar jaar meekunnen)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Nikel
  • Niet online
Wat ik nooit snap. Je hebt toch sowieso al een stereosetje/wat dan ook staan, waarom zou je daar dan niet meteen je pc op aansluiten? Geeft bijna altijd beter geluid dan welke computerspeakers dan ook...

Verwijderd

omdat mijn stereo op zon manier staat dat links dan van achteren zou komen en das ronduit kut. zelf heb ik geen creative maar klipsch btw

Verwijderd

Wat ik niet begrijp is dat juist de meeste mensen die Creative schijtspeakers vinden en ze compleet de grond in trappen, het er het meest over hebben en zelfs niet over uitgepraat raken. :Z Get a life ofzo :z

• ferdinand
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-02-2025
Is een stereo-set(Je weet wel radio,versterker,cd) van Fl.1000 beter dan een pc-speakerset van fl.400? Ook bijv. bij games?
Vaak wordt dat gewoon aangeraden maar is dat nu wel zo goed? En als je nu geen stereo hebt staan? Is het dan beter een Stereo te kopen of een goede speakerset van ongeveer Fl.400?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:47

JT

VETAK y0

Op zondag 24 juni 2001 11:26 schreef Onik het volgende:
Is een stereo-set(Je weet wel radio,versterker,cd) van Fl.1000 beter dan een pc-speakerset van fl.400? Ook bijv. bij games?
Vaak wordt dat gewoon aangeraden maar is dat nu wel zo goed? En als je nu geen stereo hebt staan? Is het dan beter een Stereo te kopen of een goede speakerset van ongeveer Fl.400?
Een midi set voor 1000 gulden klinkt bijna altijd slechter dan een pc speakerset van dezelfde prijs MITS deze van een goed merk is (Yamaha, Boston Acoustics, Labtec maar geen Creative) en MITS dit een 2.1 setje is. Er is 1 4.1 setje voor 100 piek meer dat beter klinkt dan een midi set van 1000 piek en das die van Boston, de BA4800.

Gaan we het hebbn over een versterker+speakers+cd speler in losse componenten, dan is geen een pc set beter.
Op zondag 24 juni 2001 10:55 schreef Courage het volgende:
:Z Get a life ofzo :z
Het is een beetje een net topic dus ga NIET lopen flamen :( Reageer anders niet.
Op zondag 24 juni 2001 03:42 schreef leuf het volgende:
Ik heb zelf ook een Creative set, gekregen overigens, maar had er misschien zelf ook wel één gekocht. Ik denk dat de kracht van Creative dus ook mede erin ligt dat het gewoon overal te krijgen is en het er slick uitziet. Tuurlijk zal er ongetwijfeld beter te krijgen zijn voor minder, maar ik heb geen zin om het uit te zoeken en ik vind dit prima klinken.
Als mensen dus andere mensen die Creative kopen afkraken , dan denk ik dat ze eens moeten nadenken waarom die mensen Creative hebben gekocht.
Ok, jij geeft tenminste een duidelijke reden aan. Maar er zijn ook een hele hoop (lees: de meeste) die denken dat creative het beste klinkt. Waarom ? Naamsbekendheid, op aanraden van vrienden die nog nooit een andere set hebben gehoord en natuurlijk de verkoper die gewoon geen verstand heb van audio.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JT

JT

VETAK y0

en niet dingen als "goed getest". Want iedereen heeft zijn eigen smaak (ook test bladen/sites) en voorkeuren en prioriteiten.
Behalve dat, zijn dat geen mensen die verstand hebben van audio. Ze denken '80 watt rms in totaal !! Wauw !!! dat gaat hard !!' en dat geeft het niveau al aan. Die setjes reviewen is iets wat ze ernaast doen. Voorbeeldje : Er werd een keer een set getest op een site (weet van beide niet meer van welke) en die had in totaal 40 watt rms. Maar toen zei die reviewer : 'qua geluidsniveau klinkt ie niet als 40 watt rms'

:+

Dat geeft dus ook wel aan dat we met mensen te maken hebben die niet veel verstand hebben van audio.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

Wat me ook opvalt is dat er steeds mensen hier komen met problemen met hun creative setje. Van andere merken speakers zie ik dat niet meer zo.

Ecodan warmtepomp

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Wat je hebt is altijd goed. Wat eronder zit moet je niet hebben en raad je af. Wat erboven zit is eigenlijk overbodig, al dat geld enzo... Je eigen set is altijd waar voor je geld, heeft strakke bass en en helder hoog. Zo gaat het nou eenmaal. Ik zie het vaak gebeuren dat mensen Creative sets afkraken. Vervolgens komen ze dan aanzetten met een Klipsch set! Voor hun doodnormaal, ik lach me echter weer kapot. Ik kan wel weer lekker patseren bij m'n maten met m'n geluidsset, echter op een ander forum wordt juist ik weer de grond ingetrapt door lui met een fl. 20.000,- per stuk speakerset. Zo gaat het gewoon door. Mensen met Creative sets kijken bijvoorbeeld ook weer neer op mensen met een echte Trust 3D gamers speakersset van fl. 45,-.
("There's always a bigger fish")

Wat is er aan te doen? Niks! Ga er ook niet aan beginnen. Het heeft hetzelfde idee als met computers. Compaq versus zelfbouw bijvoorbeeld. Vroeger raadde ik mensen Compaq af. Het is duur voor wat je krijgt en ze hebben veelal low budget spul erin zitten (sorry voor de Compaq gebruikers, maar meestal is dit gewoon zo, het werkt wel altijd overigens). Ik heb ondertussen dan ook zat systemen samengesteld voor mensen.
Nu denk ik echter, laat ze hun gang maar gaan met Compaq. Het is mijn zaak niet. Als ze er tevreden mee zijn, wat is dan het probleem? Het heeft een grote naam, mensen zijn er tevreden mee. Zo ook met speakersets op dit forum, ondertussen ben ik ook al gestopt met het afraden met van pc speakers en het aanraden van 5.1 sets met fullrange speakers aan je pc. Het kost teveel tijd en je krijgt er niks voor terug. Behalve dan lichte irritatie bij anderen. Als mensen tevreden zijn met Creative, laat ze dan tevreden zijn. Hetzelfde geldt voor Klipsch of welke andere set dan ook.

Mochten mensen nog voor de aankoop twijfelen en vragen hebben, zeg dan gerust je zegje en geef vooral zinvolle argumenten. Maar toon wel een beetje respect voor een ander...

Mijn Home Cinema in aanbouw

• JT

JT

VETAK y0

Op zondag 24 juni 2001 14:51 schreef ShittyOldMan het volgende:
B144T
Wat dat compaq verhaal betreft dat je er nix voor terugkrijgt, helemaal met je eens.

Waar het mij omgaat (ook Yokozuna en genoeg anderen (lees: audiofielen)hier) is dat je beter kan krijgen voor hetzelfde geld.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Mensen die Creative afkraken zijn gewoon jaloers omdat zij niet zo`n set kunnen betalen.
Dat denk ik gewoon,
want de fps1000,1500,2000,2200,3500 geven allemaal een heel goed geluid.

• JT

JT

VETAK y0

Op zondag 24 juni 2001 16:45 schreef TheCornerSitter het volgende:
Mensen die Creative afkraken zijn gewoon jaloers omdat zij niet zo`n set kunnen betalen.
Dat denk ik gewoon,
want de fps1000,1500,2000,2200,3500 geven allemaal een heel goed geluid.
Um, ja. Helemaal. Vooral die audiofielen. Die investeren helemaal nix in audio.

Ten 1e : mijn Yamaha comp speakerset is 270 piek.

Ten 2de : mijn hifi is 5500 piek waard. Als je dat niet gelooft, dan nodig ik je is uit om te komen kijken naar de bonnen en te komen luisteren.

Ten 3e : je hoeft niet beter te hebben dan Creative om te vinden dat het slecht klinkt.

Ten 4e : met alle respect, maar aan deze uitspraak is te zien dat je er weinig verstand van hebt. Want zelfs al zou het wel goed zijn, konden anderen het alsnog slecht vinden omdat smaken verchillen. En dan niet qua design, maar qua klankkarakter.

Ecodan warmtepomp

• Canon23
  • Laatst online: 19-08 20:40

Canon23

>>MY<< world

Dit soort discussie blijf je altijd houden, dat is standaard...Ik ben tevreden over mijn dtt2500, maar ik heb al ook aanmerkingen op die set(bas gaat hard maar die pijp bevorderd de strakheid er niet van, rock muziek is volgens mij te snel voor de hele set(luister limp bizzkit my generation maar is)).

De enigste reden is dat ik hem heb gekocht, is dat ie makkelijk verkrijgbaar was(bij mij om de hoek :) )

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Verwijderd

Op zondag 24 juni 2001 14:40 schreef JT het volgende:
Wat me ook opvalt is dat er steeds mensen hier komen met problemen met hun creative setje. Van andere merken speakers zie ik dat niet meer zo.
En weet je waarom dat zo is,omdat heel veel mensen creative hebben.
En geen een of ander kutmmerk dus zeik niet zo :( :( :(

• JT

JT

VETAK y0

Ik zeik niet. Er zijn ook genoeg mensen met Labtec, en die hebben bijna nooit probs.

Ecodan warmtepomp

• Leipo
  • Niet online
dit hele topic loopt zo te zien ook weer uit op geflame :(

vaak gebruiken mensen geen argumenten voor creative omdat het vaak mensen zijn die geen verstand hebben van audio (ik ook niet :) ), ze weten dus ook niet wat ze als argument kunnen gebruiken behalve dan van "Klinkt wel goed" & "Ik kan hem zo hard zetten dat me ramen trillen".

sommige mensen zijn gewoon tevreden met weinig en vinden hun creative goed genoeg.
als je af en toe games speelt en af en toe een mp3 luisterd dan zijn ze (in mijn ogen) goed genoeg.

en geluid blijft natuurlijk altijd subjectief, sommige mensen houden van een bonkerige bas :)

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-07 08:16
Ik heb een soundblaster 16 en ben er heel gelukkig mee, hij staat aangesloten op m'n stereoset met boxen, Jamo staat erop. En tklinkt heel leuk....

:Z

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Op zondag 24 juni 2001 21:30 schreef Anticipation_AJT het volgende:
Ik heb een soundblaster 16 en ben er heel gelukkig mee, hij staat aangesloten op m'n stereoset met boxen, Jamo staat erop. En tklinkt heel leuk....

:Z
same here... eerst een AWE 64 isa en nu een onboard AC97 (MSI mobo)
aangesloten op een Aiwa 2x90 watt versteker met Jamo Studio 160 boxen
Versterker + boxen heeft me 600 piek gekost, en dat klinkt naar mijn mening een stuk beter dan een Creative set. Maar ik heb geen idee hoe duur zo'n Creative set kost.

Meningen als: "mijn speakers hebben een heel mooi geluid" vind ik nergens op slaan, want een 'mooi geluid' is voor iedereen anders. Een Creative set bijvoorbeeld vind ik echt niet klinken (en ja, ik heb ze gehoord, die bassbox knlinkt als plastic(istie ook) en uit die kleine speakers komen alleen hoge tonen, middentonen hoor je dus ook totaal niet)
Maarrrr mensen die zo'n Creative set hebben (of ander vergelijkbaar merk) en die het mooi vinden klinken, daar heb ik niks op tegen. Ik was vroeger ook heel blij met mijn Erres stereo met 2x 15 watt boxen.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

nou,
ik HEB een sb live! 5.1 + een dt2200 speaker setje maar ik ga me NIET verlagen tot deze discussie! dat ik OOK een stereo installatie heb en DAAR mijn cd's beluister en mijn dt2200 alleen gebruik voor games en het in vegelijking met andere setjes GOED klinkt ga ik NIET verdedigen!

sterker nog, ik ga zo 'wijzig dit bericht' klikken om alles weer weg te halen....

wat een gezeik

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Op zondag 24 juni 2001 16:53 schreef TheCornerSitter het volgende:

[..]

En weet je waarom dat zo is,omdat heel veel mensen creative hebben.
En geen een of ander kutmmerk dus zeik niet zo :( :( :(
In je mand of je krijgt een waarschuwing voor flamen.
Op zondag 24 juni 2001 14:51 schreef ShittyOldMan het volgende:
Wat je hebt is altijd goed. Wat eronder zit moet je niet hebben en raad je af. Wat erboven zit is eigenlijk overbodig, al dat geld enzo... Je eigen set is altijd waar voor je geld, heeft strakke bass en en helder hoog. Zo gaat het nou eenmaal. Ik zie het vaak gebeuren dat mensen Creative sets afkraken. Vervolgens komen ze dan aanzetten met een Klipsch set! Voor hun doodnormaal, ik lach me echter weer kapot. Ik kan wel weer lekker patseren bij m'n maten met m'n geluidsset, echter op een ander forum wordt juist ik weer de grond ingetrapt door lui met een fl. 20.000,- per stuk speakerset. Zo gaat het gewoon door. Mensen met Creative sets kijken bijvoorbeeld ook weer neer op mensen met een echte Trust 3D gamers speakersset van fl. 45,-.
("There's always a bigger fish")

Wat is er aan te doen? Niks! Ga er ook niet aan beginnen. Het heeft hetzelfde idee als met computers. Compaq versus zelfbouw bijvoorbeeld. Vroeger raadde ik mensen Compaq af. Het is duur voor wat je krijgt en ze hebben veelal low budget spul erin zitten (sorry voor de Compaq gebruikers, maar meestal is dit gewoon zo, het werkt wel altijd overigens). Ik heb ondertussen dan ook zat systemen samengesteld voor mensen.
Nu denk ik echter, laat ze hun gang maar gaan met Compaq. Het is mijn zaak niet. Als ze er tevreden mee zijn, wat is dan het probleem? Het heeft een grote naam, mensen zijn er tevreden mee. Zo ook met speakersets op dit forum, ondertussen ben ik ook al gestopt met het afraden met van pc speakers en het aanraden van 5.1 sets met fullrange speakers aan je pc. Het kost teveel tijd en je krijgt er niks voor terug. Behalve dan lichte irritatie bij anderen. Als mensen tevreden zijn met Creative, laat ze dan tevreden zijn. Hetzelfde geldt voor Klipsch of welke andere set dan ook.

Mochten mensen nog voor de aankoop twijfelen en vragen hebben, zeg dan gerust je zegje en geef vooral zinvolle argumenten. Maar toon wel een beetje respect voor een ander...
Mooie woorden! Het geeft wel een gevoel van machteloosheid als je het met ledeogen aan moet zien, also je iemand de afgrond ziet lopen. Ik voel me echt medeplichtig als iemand Bose speakers koopt.

Ik ben het wel in grote lijnen met je eens, maar toch niet helemaal. Als iemand op het punt staat om bijvoorbeeld een 5.1 Creative setje te kopen en je weet hem ervan te overtuigen om eens in een audiozaak te gaan luisteren, denk ik dat het eindrsultaat voor hem beter is. In de zin van dat hij er ook blijer mee is.
Maar dat inhakken op iemand die een Creative setje heeft gekocht is echt zinloos, en bovendien nogal irritant.

Moraal van het verhaal is dat Creative speakers slecht zijn. En dat vind ik geen mening, maar meer een feit, dat ik onder andere baseer op de review die ik gedaan heb inc frequency response grafieken. Maar dat ondanks dat ze slecht zijn, mensen er wel gelukkig mee kunnen, en dat het daarom lang niet altijd zin zal hebben om mensen het uit hun hoofd te praten.

En nog als nuance op het gegeven dat Creative speakers slecht zijn: bijna alle comp speakers zijn beroerd, Creative is slechts één van velen.

Verwijderd

Alle anti-kritiek en beargumentatie zijn mijn woorden. :D
Pagina: 1