Mini pc server aankoop

Pagina: 1
Acties:

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:02
Een klein toelichting op onderstaand:

Deze pc zal verbonden zijn met een NAS via netwerk. Er moet dus minimaal een gigabit ethernet kaart inzitten ivm doorvoersnelheid. De hardeschijf (SSD) hoeft niet groter te zijn dan 60GB oid aangezien die puur en alleen voor het OS dient. Het downloaden zal direct op de NAS gebeuren. Waarom ik hierover advies vraag is omdat ik nogal grote bestanden download dus het systeem moet het aankunnen om deze te repairen/unpacken in bijvoorbeeld NZBget.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC gaat voornamelijk dienen als server voor het downloaden van usenet bestanden (uiteraard volledig legaal) en het uitpakken/verwerken daarvan

Wat mag het systeem gaan kosten?
Inclusief alle componenten (ik heb al toetsenbord/muis/beeldscherm) maximaal 500 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen toetsenbord/muis/beeldscherm voor de eerste installatie/setup

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik twijfel tussen i3 en i5. i7 lijkt me persoonlijk overkill. Maar er zit nogal een verschil in prijs tussen i3 en i5's maar ook tussen verschillende i3 cpu's bijvoorbeeld

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Tot nu toe heb ik gekeken naar Asus Intel en Gigabyte nuc systemen waar ik dan zelf RAM en SSD aan toe zou voegen

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet absoluut een mini systeem zijn zo stil mogelijk (24/7 draaien in woonkamer) en zo zuinig mogelijk

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ben vooral benieuwd of iemand gebruikers ervaring heeft in het verschil van het verwerken van een NZB bestand tussen celeron/i3/i5 etc. En bijvoorbeeld de hoeveelheid RAM. Op dit moment heb ik een i5 met 4GB ram die deze taak dient. Echter deze maakt nogal wat herrie en gebruikt ook veel stroom. Vandaar de vervanging. Ook ben ik benieuwd wat het verschil is (merkbaar) tussen de verschillende typen i3 cpu's bijvoorbeeld die verschillen ook nogal in prijs.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
En waarom doe je dat niet op de NAS dan? De vertraging van het heen en weer verplaatsen van de downloads is erg inefficient. Of denk eens na over een zelfbouw NAS als het uitpakken ed te traag is nu?

edit: Voorbeeld met genoeg plaats voor HDD's, 6 SATA poorten op moederbord en voldoende CPU kracht. In vergelijking met een standaard NAS ga je er al enorm op vooruit, maar je kunt natuurlijk ook best een i5 erin drukken als je helemaal geen geduld hebt ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 46,35€ 46,35
1Gigabyte GA-H170N-WIFI€ 125,-€ 125,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 71,95€ 71,95
1Crucial CT8G4DFD8213€ 27,95€ 27,95
1be quiet! System Power B8 300W€ 29,90€ 29,90
1Toshiba Q300 (15nm) 120GB€ 46,50€ 46,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 347,65

[ Voor 86% gewijzigd door wagenveld op 24-04-2016 12:46 ]

• Kasper1985
Het unrarren/repairen duurde veel te lang op de NAS. Dit heb ik eerder al geprobeerd op een raspberry pi 2 en dus de NAS maar tot nu toe crashen die compleet na een download van 15-25 GB. Voor kleinere downloads geen probleem maar voor die grootte is er dus een krachtiger systeem nodig.

De huidige voldoet prima wat betreft prestaties alleen neemt ie veel ruimte in is ie luid en gebruikt ie teveel stroom. in principe wordt dit dus ook een zelfbouw NAS behalve dan dat de daadwerkelijke opslag op een dedicated NAS zal plaats vinden. Ik had deze NAS in eerste instantie gekocht om alles te laten doen maar helaas bleek die dus veel te traag te zijn hiervoor. Vandaar dus de zoek tocht naar een dedicated "uit pak server"

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik kan me echt niet voorstellen dat je blij wordt van parren en rarren over het netwerk. Waarom zou je het niet allemaal op 1 machine doen dan?

• Kasper1985
Dankjewel voor de reacties.
Alles op 1 systeem was ook de bedoeling. In eerste instantie heb ik daarvoor een raspberry pi gekocht. Die bleek dus niet snel genoeg te zijn. Voornamelijk problemen bij download/afspelen tegelijk dat ging totaal niet lekker.
Vanwege budget ben ik toen naar goedkope alternatieven gaan kijken. Zo kwam ik uit op een NAS. Deze synology leek me zwaar genoeg echter ook hier weer bij grotere bestanden en afspelen tegelijk problemen.
De bak die ik nu heb draaien is een oude Acer kantoor PC die ik van marktplaats heb geplukt voor 75 euro. Die voldoet dus prima maar nu ik toch weer wat ruimer budget heb wil ik dus kijken naar een dedicated download machine. Ook weer vanwege budget is een systeem wat alles tegelijk kan denk ik gewoon te duur. Ik kijk namelijk vaak ook dingen (in full HD 1080p) terwijl er nog gedownload/uitgepakt wordt en dat is gewoon te zwaar.

Ik moet zeggen dat dit via het netwerk op dit moment prima verloopt. Er zit een overgeclockte asus router tussen met cat6 bekabeling en alles is gigabit. Ik merk dus eigenlijk vrij weinig nadeel van het feit dat het over het netwerk gaat eerlijk gezegd.

Wat ik dus zoek is een barebone PC en het enige wat ik eigenlijk wil weten is voor de doel einden die ik in gedachten heb is een i3 voldoende of kan ik beter naar een i5 én wat is nou het verschil (behalve de prijs) in de verschillende typen i3's bijvoorbeeld? Heb hier niet veel nuttige info over kunnen vinden dus hoopte dat iemand me dat in jip en janneke taal kon uitleggen. Er zijn bijvoorbeeld duurdere i3's dan de goedkoopste i5's wat is dan de beste optie?! Daarbij RAM, ik neig naar 8GB maar misschien is voor dit doel 16 wel beter?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het lijkt me dat een i3 en 8 GB RAM overkill zijn voor wat je ermee wil doen. Daarnaast zit je met een NAS die voor de taken die je wil uitbesteden aan je nieuwe systeem blijkbaar niet krachtig genoeg is, maar die eigenlijk ook niks staat te doen.

Je kan voor 500 € prima een systeem in elkaar knutselen dat al wat je NAS doet beter en sneller doet. Ik zal even een lijstje maken :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Kasper1985
Dankjewel!

Die NAS staat niet niks te doen. Alles wordt afgespeeld op 2x raspeberry pi vanaf de NAS. De NAS heeft dus de opslag (4TB) en dient eigenlijk min of meer als speler en de raspberry's streamen vanaf de NAS op de TV's.

Voor dat streamen is de NAS prima en gaat het afspelen van 1080p razendsnel en vlekkeloos. Ik kan zelfs terug spoelen/vooruit spoelen zonder buffering etc. Dus die NAS staat zeker niet niks te doen :-)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ok. Streaming is helemaal niet belastend. Rarren/parren op zich ook niet, toch niet voor je processor. Da's vooral veel I/O. Je kan (als je dat ziet zitten) best gewoon alles integreren, en een aparte schijf voor je downloads gebruiken. Ik weet niet of een SSD de beste oplossing is voor intensief schijfgebruik; ik zou het gewoon bij een snel conventioneel schijfje houden (maar da's natuurlijk jouw beslissing).

Hierbij een lijstje waarmee je kan beginnen. Hiermee heb je al een compleet systeem (zonder opslag weliswaar) voor 200 €, allemaal degelijke componenten. Je hebt dan ineens ook 8 GB RAM (voor wat je 't nodig hebt is het een sloot geheugen maar als het kan en je wil het, waarom niet...).

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H110M PRO-VH€ 45,-€ 45,-
1Corsair Carbide 100R Standaard€ 44,90€ 44,90
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,95€ 33,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 198,15

Ik heb zelf een vergelijkbaar systeem, met een Sandy Bridge Celeron, doet min of meer hetzelfde (downloads, streaming, MySQL server voor Kodi etc.). Downloads gaan op de schijf waar ook het OS op geïnstalleerd staat, alles qua storage staat op aparte schijven (zie mijn gallery: Borromini - Server).

Ik neem aan dat streaming bedraad gebeurt (ten sterkste aangeraden), dus dan kan je zo'n systeem in de plaats van je/naast je NAS installeren?

Edit: ik zie net dat wagenveld al een heel gelijkaardig systeem suggereerde. Dus je hebt al een basis om mee te werken :).

[ Voor 3% gewijzigd door Borromini op 24-04-2016 13:46 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Kasper1985
Nogmaals hartelijk dank!

Even een paar ultieme n00b vragen:
-I/O wat wil dat precies zeggen?
-Wat is het voordeel van een dergelijk zelfbouw systeem tov een asus/intel etc. barebone waarbij ik alleen maar RAM en opslag toevoeg?
-Je opmerking mbt SSD snap ik niet helemaal. Kan je dit toelichten? Ik heb altijd begrepen dat een SSD beter is voor intensieve taken en minder slijt dus beter geschikt is voor 24/7 gebruik?
-De reden waarom ik naar barebones keek was omdat ik het belangrijk vind dat dit systeem zo min mogelijk ruimte inneemt. Ik woon niet enorm groot en mijn meterkast zit op de gang buiten mijn woning. Dus ik kan een server niet uit het zicht plempen en z'n werk laten doen helaas. Ik zou dus wat betreft de behuizing naar iets anders moeten kijken. En dan moet neem ik aan ook het moederbord een andere maat krijgen?

-Is een celeron CPU voldoende toz van de i3's en i5's? Ga ik dit merken bij zeg het downloaden van een bestand van vele GB's en vooral het unrarren/parren etc.?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

• Input/output. Rar/par is veel lees- en schrijfacties. Je CPU zit daarbij uit z'n neus te vreten bij wijze van spreken, het is je opslag die daarbij het werk verzet.
  • Het voordeel is modulariteit en toekomstbestendigheid. Je kan een OS zoals bv. OpenMediaVault of Synology's OS gebruiken als je alles niet zelf wil configureren. Met een NUC kan je bv. ook maar één schijf installeren.
  • Een SSD is sneller, maar niet in elk gebruiksscenario. Slijtage kan afhankelijk van de manier waarop je 'm gebruikt (en de kwaliteit van je SSD) een stuk sneller optreden. Met 24/7 heeft dat niks te maken, wel met de manier waarop je 'm belast.
  • Ja, dan kijk je naar Mini ITX-moederborden en bv. een kast zoals pricewatch: Cooler Master Silencio 352. Je kan in de Pricewatch ook netjes filteren op het moederbordformaat. Kijk steeds goed naar het aantal schijven dat erin past (2,5" is een SSD of een laptopschijfje, 3,5" is een gewone schijf zoals die in de meeste PC's of NAS-systemen zitten.
  • Zie je eerste vraag en mijn eerste antwoord: I/O is belangrijk in jouw geval, niet processorkracht. Een moderne CPU doet dat met de vingers in de neus.
Ter illustratie, dit zijn de mogelijke power states waarin je CPU zich kan bevinden (Intel heeft C7 uitgeschakeld op Celerons) - hier kan je duidelijk zien dat die processor zich eigenlijk merendeels staat te vervelen:

Package   |             Core    |            CPU 0
                    |                     | C0 active   0,3%
                    |                     | POLL        0,0%    0,0 ms
                    |                     | C1E-IVB     0,3%    4,0 ms
C2 (pc2)    0,2%    |                     |
C3 (pc3)    0,0%    | C3 (cc3)    0,0%    | C3-IVB      0,0%    0,2 ms
C6 (pc6)   98,3%    | C6 (cc6)   99,0%    | C6-IVB     99,2%   23,3 ms
C7 (pc7)    0,0%    | C7 (cc7)    0,0%    |

|             Core    |            CPU 1
                    |                     | C0 active   0,2%
                    |                     | POLL        0,0%    0,0 ms
                    |                     | C1E-IVB     0,0%    0,1 ms
                    |                     |
                    | C3 (cc3)    0,0%    | C3-IVB      0,0%    0,3 ms
                    | C6 (cc6)   99,5%    | C6-IVB     99,5%   32,8 ms
                    | C7 (cc7)    0,0%    |

Daarnaast, zoals wagenveld al aanstipte, houdt het geen steek om dit soort dingen op te splitsen. Je wil rar/par niet over je netwerk laten lopen, da's heel inefficiënt en je belast je netwerk er nodeloos mee.

[ Voor 42% gewijzigd door Borromini op 24-04-2016 14:14 ]

• Kasper1985
OK op basis van bovenstaande adviezen het volgende lijstje samengesteld:

Hoor graag commentaar hierop!

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B150M PRO-VDH€ 71,95€ 71,95
1Fractal Design Node 804€ 101,-€ 101,-
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8€ 36,95€ 36,95
1Silicon Power Slim S55 120GB€ 37,-€ 37,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 293,25

• Kasper1985
Op een later moment wanneer het budget er weer is (dit lagere budget dan in mijn openingspost komt me eigenlijk wel heel goed uit) kan ik dan eventueel de NAS te koop zetten en hier meer schijfruimte aan toevoegen. Ik hou de netwerk setup dan even zo en de SSD zal dus puur voor OS(debian)/Sonar/Couchpotatoe/NZBget dienen.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Is er een reden waarom je een bijna dubbel zo duur moederbord kiest? Het moederbord dat ik voorstelde past in je behuizing.

En twee latjes geheugen van 4 ipv 1 latje van 8 GB? Kingston is daarnaast ook een reseller, Crucial maakt zijn eigen chips.

De SSD die je kiest lijkt me evenmin een goede keuze, blijf bij een betrouwbaar merk - Samsung en Crucial (Micron) horen tot de top en die zijn betaalbaar.

Je bent ook een voeding vergeten. Het model in mijn lijstje is degelijk en niet duur (als je twijfelt kan je nog altijd dit topic raadplegen).

[ Voor 4% gewijzigd door Borromini op 24-04-2016 15:05 ]

• Kasper1985
duidelijk! dankjewel

hoe is dit? Ik heb alleen de behuizing aangepast. Volgens mij moet het mobo uit jouw lijstje hierin passen?
(edit: met SSD)
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H110M PRO-VH€ 45,-€ 45,-
1Silverstone SST-SG11B€ 66,50€ 66,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,95€ 33,95
1Samsung 750 EVO (bulk) 120GB€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 269,70

[ Voor 6% gewijzigd door Kasper1985 op 24-04-2016 15:20 ]

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:19
Ik zou het duurdere moederbord erin houden, dan heb je 2 meer SATA poorten voor eventuele opslag. Voor kast zou ik dan ook naar eentje kijken die wat meer 3.5" bays heeft.

Pak je ook bestanden in? Voor uitpakken lijkt een goede processor me inderdaad niet al te nodig maar voor inpakken (en ik denk repairen ook) haal je wel redelijke performance winst met een betere processor. http://nl.hardware.info/r...ks-igpu-winrar-420-512-mb. Het lijkt me namelijk zonde als je nu dit systeem haalt en dan nog steeds tegen limitaties aanloopt.

Relatief goede en goedkope SSD: pricewatch: OCZ Trion 150 120GB

[ Voor 10% gewijzigd door rickbovenkamp op 24-04-2016 15:26 ]

• Kasper1985
Ik pak niks in...upload vrijwel nooit. Maar inderdaad moet er altijd wel veel gerepaired worden. Een betere CPU is daarvoor wel vereist?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat ziet er netjes uit, maar je hebt er geen SSD inzitten? Qua SSD is deze wel interessant: pricewatch: Samsung 850 EVO 120GB.

Is er een reden waarom je de Silverstone er nu in hebt, en niet meer de Fractal? Het MSI-moederbord past ook in de Fractal-behuizing.

• Kasper1985
De behuizing leek me iets wat goedkoper kon.

De SSD heb ik met een edit toegevoegd: Samsung 750 EVO (bulk) 120GB. Is er een verschil in prestatie tussen 750 of 850?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De 750 is een oudere generatie; je zal reviews moeten checken om te zien welke er beter uitkomt. De 750 had een hoger idle verbruik enzo denk ik. En sommige types kregen na een tijd ook last van prestatieverlies.

[ Voor 3% gewijzigd door Borromini op 24-04-2016 15:55 ]

• rickbovenkamp
De 750 is juist de nieuwste maar het is wel een budget model t.o.v. de 850. Als de meeste van je taken van de snelheid van je opslag afhangen dan zou ik gewoon de 850 nemen en dan het liefste de 250 omdat grotere SSD's ook meteen betere prestaties hebben.

• Kasper1985
OK met die 850 wordt het meteen een stuk duurder:
https://azerty.nl/winkelm...]=1&bestel=In+winkelwagen

De behuizing heb ik nu ook aangepast in dit voorbeeld.

(ik hoop dat het linken naar een winkel mag anders excuus en haal ik het weg uiteraard)

• rickbovenkamp
Azerty is dan ook vaak gewoon te duur in vergelijking met competitie. Hij is vanaf 87 euro te krijgen pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB, maar als goedkoper alternatief is er ook nog de pricewatch: Crucial MX200 2,5" 250GB met goede prestaties en powerloss protection. Aangezien je budget ook 500 euro was denk ik dat ik hier als ik jou was niet te veel op zou besparen zodat je zo snel mogelijk kan uitpakken.

Een andere optie, zit ik nu te denken, is een pricewatch: Samsung SM951 (NVMe) 128GB. Omdat je met extreem grote bestanden werkt kan je hier waarschijnlijk best wat voordeel uit halen. Wel moet er dan een iets duurder moederbord van ~80-85 euro in met een M.2 SSD slot.

[ Voor 22% gewijzigd door rickbovenkamp op 24-04-2016 16:08 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De MX is idd ook een goed model :).

• Kasper1985
ja dit was een van de weinige winkels die alles op voorraad had. Vind het wel prettig om alles compleet bij 1 winkel te bestellen eigenlijk.

Dank!

Rest alleen nog de eerdere vraag door de opmerking over het repairen... vergt dit veel CPU kracht is het in dat geval niet beter toch naar een Pentium/i3/i5 te kijken?

[ Voor 36% gewijzigd door Kasper1985 op 24-04-2016 16:16 ]

Pagina: 1