ander moederbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJasper
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-05-2018
Hallo,

Ik ga mijn pc upgraden.

gallery: MisterJasper

ik heb al 8gb ram en 1tb harde schijf. ik vraag me alleen af of ik mijn windows houd? of dat ik een nieuwe licence moet kopen.

groet Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hangt er van af. Je zegt heel erg weinig over de concrete situatie... We weten niet eens over welk OS je het hebt, Windows Vista? ;) Of welke licentie: OEM, retail, anders?

Ook: als je hier in Windows Clients zoekt op "nieuw moederbord" dan vind je meteen een antwoord op je vraag. Windows 10 m.b.t. aanschaf nieuw moederbord bijvoorbeeld.

Het is natuurlijk erg de bedoeling om eerst te zoeken en dan pas te vragen (zie ook Het algemeen beleid #topicplaatsen etc.). Waar twijfel je concreet over, wat zijn je eigen gedachten?

Anyway.. Ik zie geen upgrade, ik zie een nieuwe PC met hergebruik van alleen intern en extern geheugen. Dan zou een OEM licentie niet meer geldig zijn. Hoe dan ook wil je een herinstallatie doen. (En natuurlijk backups van de HDD).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJasper
sorry voor de vage topic start,

maar om te beginnen heb ik nu deze pc.

pricewatch: Acer Aspire X3990 (PT.SGKE2.326)

dit is gewoon een 'werk' pc en omdat ik graag wil gaan gamen ben ik van plan om wat dingen te "upgraden". (zie mijn wenslijst :D). hiermee wil ik gewoon mijn 8gb ram en mijn harde schijf eruit halen en in een nieuwe case doen met de dingen die ik wil gaan kopen.

ik maak nu gebruik van windows 10 maar ik had eerst windows 7 premium. ik heb geen idee hoe het zit met mijn licentie? het is een prebuild pc? dus ik weet niet zo zeer hoe dat zit.

hopelijk ben ik nu wat duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je licentie zit aan je PC vast, of beter gezegd, aan je moederbord en behuizing. En dan heb ik het niet over een sticker, maar wat in een OEM EULA staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJasper
johnkeates schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 16:08:
Je licentie zit aan je PC vast, of beter gezegd, aan je moederbord en behuizing. En dan heb ik het niet over een sticker, maar wat in een OEM EULA staat.
en waar kan ik die OEM EULA vinden? :D heb wat opgezocht over OEM en FPP en ze zeiden eigenlijk met een OEM heb je een eentijdig gebruik en bij FPP zit je windows aan jouw "vast". ik neem aan dat de meeste prebuild pc een OEM hebben omdat ze niet zijn gebouwd om om te bouwen. maar toch is het mogelijk om die OEM op een ander moederbord te gebruiken zeggen ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je kan het altijd proberen.

Maar, als ik vragen mag, waarom een nieuw moederbord en kast? Past de grafische kaart niet op dat moederbord? Want de grafische kaart is het enige dat een upgrade is...misschien is de voeding niet sterk genoeg of heeft geen aansluitingen die zou dan ook nieuw moeten, maar verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
MisterJasper schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 17:15:
[...]

en waar kan ik die OEM EULA vinden? :D heb wat opgezocht over OEM en FPP en ze zeiden eigenlijk met een OEM heb je een eentijdig gebruik en bij FPP zit je windows aan jouw "vast". ik neem aan dat de meeste prebuild pc een OEM hebben omdat ze niet zijn gebouwd om om te bouwen. maar toch is het mogelijk om die OEM op een ander moederbord te gebruiken zeggen ze?
Natuurlijk is het mogelijk, maar het mag niet. Alles kan, en Windows/Microsoft zal op je scherm laten zien dat het 'legaal' is, maar het mag nog steeds niet. De enige legale manier van licentiegebruik is voldoen aan de EULA. Wat er op je scherm staat, of wat 'kan' is eigenlijk niet relevant.

Stel dat je het overzet, dan is dat eigenlijk gewoon niet legaal en kan je net zo goed compleet ergens anders een installatie vandaan trekken, er is geen 'gradatie' in wat wel of niet mag. Natuurlijk is wel een landelijke of europese wet ergens te vinden die daar weer boven staat, volgens mij mocht je OEM licenties dan doorverkopen ofzo, maar daar weet ik het fijne niet van.

[ Voor 8% gewijzigd door johnkeates op 23-04-2016 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJasper
Reepje schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 17:25:
Je kan het altijd proberen.

Maar, als ik vragen mag, waarom een nieuw moederbord en kast? Past de grafische kaart niet op dat moederbord? Want de grafische kaart is het enige dat een upgrade is...misschien is de voeding niet sterk genoeg of heeft geen aansluitingen die zou dan ook nieuw moeten, maar verder...
het was eerst mijn idee om alleen de voeding+GPU+kast te upgraden, maar toen heb ik ook maar mijn moederbord gedaan. ik kan opzich mijn moederbord overzetten in een nieuwe case en dan alles erop en eraan maken.

dat lijkt mij ook wel een goed plan nu ik het zo zie. dan heb ik geen windows problemen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJasper
ik heb nu de moederbord en cpu weggedaan, en de rest gehouden. dan plaats ik mijn moederbord over want mijn case is echt te klein voor de GTX 960 en de voeding is niet sterk genoeg die er nu inzit. thx voor de help en misschien is er nog wat toe te voegen.
Pagina: 1