Voeding Bluetooth Speaker 12v. Help!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram_28
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-10-2022
Hallo allemaal,

ik heb sinds een maandje het plan om een bluetooth speaker te maken. Dus; alle onderdelen besteld in de hoop dat een kennis van mij (Die wel wat met elektra kan) het wel zou oplossen, maar die weet er geen raad mee.

Dit is wat ik heb:
Accu: 12v 3000mAh li-ion accu
Versterker:: TDA9492 50+50w bluetooth versterker
- Voltmeter
- 3 SPST schakelaars
- en als connector (om er vanaf buiten de speaker aan te komen) heb ik deze.

Ik wil het volgende scenario creëeren:

Ik wil de speaker kunnen gebruiken zonder accu (dus via 230 naar 12v stekker)
ik wil de speaker kunnen gebruiken met accu
En dat allemaal met 1 druk op de knop.

De uiteindelijke bedoeling is dus dat ik op elk moment kan kiezen of ik de stekker erin wil doen of hem op de accu wil laten draaien zonder dat ik een cyclus met de accu maak. (als ik de accu niet gebruik)

ook wil ik de mogelijkheid om de voltmeter uit te schakelen wanneer ik de accu niet gebruik.
en natuurlijk een schakelaar om de gehele speaker uit te zetten.

de oplossing is waarschijnlijk heel simpel maar ik denk dat ik beter het meteen goed kan doen.

op internet heb ik al gezien dat ik het misschien met een SPDT schakelaar kan doen, maar ik kom er niet uit (echte beginner)

Dus bij deze, als iemand zin heeft om me een handje te helpen of zelfs een schema hiervoor te tekenen: zal erg gewaardeerd worden.

Alvast bedankt,

Bram

[ Voor 25% gewijzigd door bram_28 op 23-04-2016 02:54 ]

Beste antwoord (via bram_28 op 23-04-2016 19:17)

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-03 07:45
bram_28 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 12:30:
Thanks! Maar als ik het goed begrijp werkt dit dus alleen met een 12v accu + druppellader; maar ik heb een li-ion batterij.
Moet ik dan op de ingangen van de druppellader de li-ion lader aansluiten?
Nu moet ik heel eerlijk toegeven dat ik niet heel erg thuis ben in de elektronica, maar ik heb toch nog even in de beginpost zitten zoeken van dat topic. Daar vond ik lredev in "Het Krat- en Kistradio Topic [deel 7]", wat misschien wel relevant is. Die gebruikt een DPDT schakelaar om te wisselen tussen Accu -> Versterker en Versterker -> Voeding + Accu -> Lader. Misschien dat je daar wat aan hebt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
In Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] zijn er heel veel mensen met een soortgelijke setup. Zelf gebruik ik een Accusafe die (als ik me niet vergis) automatisch schakelt naar de 12V voeding mits die beschikbaar is. Voordeel van de accusafe is sowieso dat je je accu niet te diep kan ontladen, wat zeker bij die standaard loodgel-accu's wel handig is, en dat je niet zo'n voltmeter nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram_28
Thanks! Maar als ik het goed begrijp werkt dit dus alleen met een 12v accu + druppellader; maar ik heb een li-ion batterij.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Royenroy
bram_28 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 12:30:
Nu moet ik heel eerlijk toegeven dat ik niet heel erg thuis ben in de elektronica, maar ik heb toch nog even in de beginpost zitten zoeken van dat topic. Daar vond ik lredev in "Het Krat- en Kistradio Topic [deel 7]", wat misschien wel relevant is. Die gebruikt een DPDT schakelaar om te wisselen tussen Accu -> Versterker en Versterker -> Voeding + Accu -> Lader. Misschien dat je daar wat aan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram_28
Jep, zag die ook al voorbij komen vandaag. Net bij de Handyman geweest en idd zo'n schakelaar meegekregen. net aangesloten en werkt als een trein! Bedankt voor het advies!