Afwijking geadverteerde/werkelijke snelheid acceptabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanJanssen
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-07 00:37
Hallo iedereen,

De afgelopen week merk ik dat mijn internet tergend traag is geworden. Nu ben ik niet de persoon in huis die dergelijke dingen regelt in huis dus heb ik veel dingen moeten uitzoeken. Ik ben erachter gekomen dat wij niet eens in de buurt van de door KPN geadverteerde internetsnelheid komen. Ik vroeg mij af wat nou een acceptabele afwijking is voor internetsnelheden.

Metingen:
Ik heb de afgelopen 2 dagen over meerdere computers wat speedtests gedaan (ik moet nog een laptop rechtstreeks aan de router aansluiten). Hieruit is een gemiddelde download snelheid van 10Mbit/s en een upload van 0.8Mbit/s gekomen. Er was een meting van 12Mbit/s (down) en 2 van 9Mbit/s (down).

Geadverteerde (in abonnement vermelde) snelheid:
Up: 20Mbit/s
Down: 2Mbit/s

Maximale haalbare snelheid:
Volgens de KPN site is de maximale haalbare snelheid op dit adres: 38 Mbit/s down en 4 Mbit/s up

Overig:
Ik woon langs een lange provinciale weg, 3 meter van mijn huis vandaan ligt een fietspad met een glasvezel kabel eronder.

Ik ben van plan om morgen KPN te bellen over de snelheid. Ik heb niet veel ervaring met dergelijke telefoontjes en weet van de telefoongesprekken van mijn ouders dat ze dingen aan elkaar liegen. Dit is de reden dat ik mij goed wil voorbereiden. Tips zijn welkom.

Alvast bedankt,
StefanJanssen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:58

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat zegt een site als deze voor jouw snelheid?
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

Met name je afstand is dan erg belangrijk.

Wat zegt je modem zelf als intrain waarde en attainable? Kan best zijn dat de afstand op jouw adres simpelwel te groot is voor zulke snelheden, in geval van vdsl zou dat zelfs richting (en over) de 2KM moeten zitten.

Mocht je op andere tijden wel gewoon sneller internet hebben, kwestie van KPN bellen en monteur laten nakijken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als nu de geadverteerde snelheid 20/2 is dan neem ik aan dat je nu ADSL hebt?
Daarbij is het erg belangrijk hoe dicht je bij de centrale woont. Of was het eerder echt sneller?
Ik heb zelf een (back up) ADSL(2+) lijn van 'tot 20' waar ik 12,3 down en 0,8 up haal
op 2595 meter van de centrale.

En wat er mogelijk is op jouw adres is VDSL(2) met een snelheid van 38/4.
Maar dat is dus een ander pakket dan je nu hebt, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanJanssen
Error Connection refused - connect(2) for "xdsl2.kpn.com" port 80
Ook voor mijn buren en de buren van de buren (beide kanten) geeft het dit resultaat.
SinergyX schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:25:
Wat zegt je modem zelf als intrain waarde en attainable? Kan best zijn dat de afstand op jouw adres simpelwel te groot is voor zulke snelheden, in geval van vdsl zou dat zelfs richting (en over) de 2KM moeten zitten.
Actual Rate (Up/Down) 1030/20476 kbps
Attainable Rate (Up/Down) 1262/25892 kbps

De afstand zou zomaar kunnen, dit is namelijk een groot probleem bij de TV (die bij caiway vandaan komt). Zou dit opgelost kunnen worden met glasvezel? Ik ben een software persoon, hardware en internet liggen niet in mijn straatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:01
De geadverteerde snelheid die je noemt, is niet de geadverteerde snelheid.
20mbit is de maximale snelheid die KPN bij je zal leveren als de lijn het toe laat. Als de lijn 10 mbit toe laat, en jij hebt gekozen voor een 20mbit abo.. dan heb je gewoon pech en juridisch geen poot om op te staan (althans, IANAL). Overigens kan KPN zelf daar ook niet zoveel aan doen.

Ik weet niet of die glasvezelkabel van het fietspad naar je huis ligt, maar je maakt er in ieder geval geen verbinding mee; dit is gewoon ADSL/VDSL.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 22-04-2016 23:35 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

StefanJanssen schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:33:
[...]

Error Connection refused - connect(2) for "xdsl2.kpn.com" port 80
Ook voor mijn buren en de buren van de buren (beide kanten) geeft het dit resultaat.

[...]

Attainable Rate (Up/Down) 1262/25892 kbps

De afstand zou zomaar kunnen, dit is namelijk een groot probleem bij de TV (die bij caiway vandaan komt). Zou dit opgelost kunnen worden met glasvezel? Ik ben een software persoon, hardware en internet liggen niet in mijn straatje.
Ah die site is dus plat :P

Dat er een glasvezel kabel ligt zegt nog weinig wanneer je het ooit gaat krijgen, dus daar hoef je verder niet naar te kijken.

25mbit max attainable zou dus wel vdsl moeten zijn (adsl2 gaat afaik maar tot ergens 24mbit), maar zit je dus richting de ~1,5-2km afstand van de centrale.

https://www.breedbandwinkel.nl/
Deze zou je ook nog kunnen proberen, geeft ook wel redelijke afstand.
edit, die is blijkbaar ook plat :/

Maar ik neem aan dat jouw kopje 'geadverteerde' snelheid het abonnement is dat je hebt?

Mbt Caiway, zit jij in het Coax gebied van Caiway? Internet via Caiway zou dan ook nog een optie kunnen zijn.
StefanJanssen schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:39:
[...]

Ik weet dat de glasvezel niet met het huis verbonden is (hij loopt er gewoon langs, loopt niet naar de voordeur).
Heeft het zin om naar VDSL/Glasvezel te switchen als de afstand naar de centrale te ver is?
Je kan niet simpel 'switchen' als er geen apparatuur/kast/lijn ligt voor die techniek.

[ Voor 23% gewijzigd door SinergyX op 22-04-2016 23:39 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanJanssen
Richh schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:34:
De geadverteerde snelheid die je noemt, is niet de geadverteerde snelheid.
20mbit is de maximale snelheid die KPN bij je zal leveren als de lijn het toe laat. Als de lijn 10 mbit toe laat, en jij hebt gekozen voor een 20mbit abo.. dan heb je gewoon pech en juridisch geen poot om op te staan (althans, IANAL). Overigens kan KPN zelf daar ook niet zoveel aan doen.

Ik weet niet of die glasvezelkabel van het fietspad naar je huis ligt, maar je maakt er in ieder geval geen verbinding mee; dit is gewoon ADSL/VDSL.
Ik weet dat de glasvezel niet met het huis verbonden is (hij loopt er gewoon langs, loopt niet naar de voordeur).
Heeft het zin om naar VDSL/Glasvezel te switchen als de afstand naar de centrale te ver is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-10 21:10
Een speedtest doe je niet via wifi !!!

Een speedtest doe je als je alle apparaten uit je router trekt en dan een computer een speedtest laten doen.

Dus ook niet je TV-ontvanger aan de router laten hangen maar alleen de computer die de speedtest uitvoert!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:01
Fourstack doet het hier overigens ook niet, site ligt eruit.
StefanJanssen schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:39:
[...]

Als je glas had liggen, kreeg je bij een 20/2 abo ook daadwerkelijk 20/2. Of 500/50 als dat is wat je wil :P Zo'n glas kabel kan namelijk wel veel meer data aan, en de afstand tot de centrale maakt dan niet meer uit. Die oude koperlijn VDSL is gewoon op met 10 mbit, wat voor abo je er ook bij kiest.

Je kan niet switchen, want de kabel is niet met je huis verbonden. Misschien kan je een aansluiting wel aanvragen, dan word het een heel stuk sneller.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
Het is trouwens ook heel belangrijk hoe je modem verbonden is met het telefoonnetwerk, dus niet met een varkenssnuitje op de telefoonaansluitng aansluiten, dat is vragen om problemen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanJanssen
roches schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:41:
Een speedtest doe je niet via wifi !!!

Een speedtest doe je als je alle apparaten uit je router trekt en dan een computer een speedtest laten doen.

Dus ook niet je TV-ontvanger aan de router laten hangen maar alleen de computer die de speedtest uitvoert!
Ik weet hoe ik een speedtest doe :P
SinergyX schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:37:

Mbt Caiway, zit jij in het Coax gebied van Caiway? Internet via Caiway zou dan ook nog een optie kunnen zijn.

Je kan niet simpel 'switchen' als er geen apparatuur/kast/lijn ligt voor die techniek.
Internet via Caiway is geen optie, dit omdat er op dit netwerk ook een bedrijf aangesloten is en alle maildiensten bij kpn liggen.
Ik weet dat het switchen niet simpel is, maar voor normaal internet zou ik best willen betalen voor de aanleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
StefanJanssen schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:17:
Hallo iedereen,

Metingen:
Ik heb de afgelopen 2 dagen over meerdere computers wat speedtests gedaan (ik moet nog een laptop rechtstreeks aan de router aansluiten). Hieruit is een gemiddelde download snelheid van 10Mbit/s en een upload van 0.8Mbit/s gekomen. Er was een meting van 12Mbit/s (down) en 2 van 9Mbit/s (down).
Als ik dit lees, dan denk ik daar toch anders over, meneer de softwareman! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanJanssen
roches schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:46:
[...]

Als ik dit lees, dan denk ik daar toch anders over, meneer de softwareman! >:)
Het was bekabeld, via een directe UTP CAT 5 kabel met variabele afstanden van 30 tot 40 meter afstand van de modem. Terwijl er geen enkel ander apparaat verbonden was. Natuurlijk heb je voor een goede speedtest een zo klein mogelijke afstand nodig. Wat op dit moment niet heel goed mogelijk is, de kast van de router zit op slot en ik weet niet waar de sleutel is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Apart. Fourstack doet het op glasvezel bij Tweak wel. De site laadde gewoon snel.
Deed er wel langer over om op postcode en huisnummer te zoeken. :)

En breedbandwinkel doet het hier ook gewoon.
Als je bij breedbandwinkel je postcode en huisnummer invult en dan bij
een van de aanbieders boven de snelheid gaat staan met de muis
dan krijg je daar een verwachte snelheid en de afstand naar de centrale,
en wijkkast als die er is, te zien. Wel bij een ADSL of VDSL abo doen. :D

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2016 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:54
Nu doet fourstack het inderdaad weer, net nog lag hij er echt uit. @TS, kun je nog eens kijken wat voor snelheid je volgens die site kunt halen (zowel ADSL als VDSL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
Die afstand doet er bekabeld niet zo zeer toe als je goede kabels hebt, maar je had er niet bij gezet dat je het met alleen een computer aangesloten, hebt gemeten.

Nu de aansluiting zelf nog goed nakijken van het modem met het netwerk van KPN.

Dus de sleutel van de kast scoren!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanJanssen
roches schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:45:
Het is trouwens ook heel belangrijk hoe je modem verbonden is met het telefoonnetwerk, dus niet met een varkenssnuitje op de telefoonaansluitng aansluiten, dat is vragen om problemen!!!
Dat was tot 2 jaar geleden inderdaad het geval. Inmiddels is de hele meterkast gemoderniseerd.
hcQd schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:52:
Nu doet fourstack het inderdaad weer, net nog lag hij er echt uit. @TS, kun je nog eens kijken wat voor snelheid je volgens die site kunt halen (zowel ADSL als VDSL).
Wat: Koper
Internet Snelheid: 75 Mbit/s
ADSL2+: 18 Mbit/s
VDSL2*: 38 Mbit/s
Bonding*: 75 Mbit/s

*ISDN niet mogelijk bij VDSL en Bonding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
Als je sneller wilt, kun je bonding vragen, inderdaad geen ISDN mogelijk.

Bonding krijg je niet zomaar hoor, er zijn wat proefprojecten bezig, dus als je heel lief iemand bij de KPN vraagt kan het zijn dat ze het voor je aanleggen.

[ Voor 16% gewijzigd door roches op 23-04-2016 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-10 22:44
StefanJanssen schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:33:
De data rate die je modem aangeeft zou je in de regel gewoon moeten kunnen halen. Misschien niet exact, maar gevoelsmatig wijkt 12 Mbit/s resp 9 Mbit/s wel heel erg af.

Je attainable upstream is wel ontoereikend voor het abonnement..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanJanssen
Misschien een rare vraag, maar als ze met de ene lijn 38Mbit/s kunnen halen en de andere lijn haalt de 20Mbit/s niet, kunnen ze de andere lijn dan niet gebruiken en er maar 20Mbit/s overheen gooien?

Ik keek net nog even bij breedband winkel om de info dubbel te checken, maar daar kent hij KPN niet eens op mijn adres...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:54
Gezien je huidige datarate zit je zo te zien op ADSL.Ga eens met KPN babbelen om overgezet te worden naar VDSL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

hcQd schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 00:08:
Gezien je huidige datarate zit je zo te zien op ADSL.Ga eens met KPN babbelen om overgezet te worden naar VDSL
In principe niet, z'n abbo is 20mbit, hoewel hij wel een attainable van 25mbit kan halen, is hij wel 'netjes' gecapped op 20mbit. Dat zijn daadwerkelijke download test lager ligt, zou dus eerder aan z'n netwerk zelf moeten liggen dan aan de internetsnelheid, als de modem wel netjes intraint op 20mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanJanssen
hcQd schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 00:08:
Ik heb zojuist even opgezocht wat nou het verschil tussen VDSL en ADSL is. Maar wat ik begrijp neemt de kwaliteit sneller af bij VDSL? Ik woon niet dicht bij de centrale of versterker dus ik vermoed dat dit dan geen goede optie is.

Ik ga morgen ochtend een speedtest doen met een laptop direct op de router aangesloten (zonder de internetkabels in de muren te gebruiken). Als dat dezelfde snelheden gaat halen ga ik KPN bellen voor uitleg, mochten het hogere snelheden zijn dan ligt het binnenshuis en moet ik daar even kijken wat ik kan regeln.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

De snelheid neemt bij korte afstand sneller af, maar dat is meer omdat vdsl 5x sneller kan dan adsl, op lange afstand blijft vdsl wel sneller. Wat zegt je modem btw als connection type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanJanssen
SinergyX schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 00:33:
De snelheid neemt bij korte afstand sneller af, maar dat is meer omdat vdsl 5x sneller kan dan adsl, op lange afstand blijft vdsl wel sneller. Wat zegt je modem btw als connection type?
ADSL2+.

In dat geval kan VDSl misschien toch wel een oplossing zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:50

Speedmaster

Make my day...

KPN adverteerd met actuele snelheden terwijl je moet kijken naar de snelheden op het moment van afsluiten van dit abonnement. Daarnaast zijn de geadverteerde snelheden TOT 20Mbit/s

Je geeft zelf al aan dat je netwerk gedeeld word met andere (zakelijke?) gebruikers. Om een correcte snelheid te meten zal je dus echt met een laptop rechtstreeks op het modem moeten testen.

ADSL wordt geleverd vanaf de centrale terwijl VDSL of VVDSL vanuit een straatkast geleverd kan worden.
Mocht je in gesprek gaan met KPN over je snelheid en over willen stappen naar VDSL onthou dan wel even dat ook de andere (zakelijke?) gebruiker op het netwerk hier mee akkoord moet gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:18
StefanJanssen schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:49:
Het was bekabeld, via een directe UTP CAT 5 kabel met variabele afstanden van 30 tot 40 meter afstand van de modem.
Hou er rekening mee dat er momenteel veel slechte kabels zijn. Juist de langere kabels hebben hier ook last van. Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels
Het beste is om zo dicht mogelijk bij de verbinding te gaan zitten.

Hoe zit het ook aangesloten? Hoever staat de router ook van de splitter af? En hoever zit de splitter op de aansluiting waar de kabel binnen komt. Als dit te lang is, kan dit ook weer een negatieve beinvloeding hebben op je snelheid/

Misschien een andere vraag, met welke site testje ook de snelheden?

[ Voor 24% gewijzigd door Rolfie op 23-04-2016 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanJanssen
Speedmaster schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 09:42:
Je geeft zelf al aan dat je netwerk gedeeld word met andere (zakelijke?) gebruikers. Om een correcte snelheid te meten zal je dus echt met een laptop rechtstreeks op het modem moeten testen.
Het is een woonhuis, het kantoor van mijn vader zit hierbij.
Rolfie schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 09:48:
[...]
Hou er rekening mee dat er momenteel veel slechte kabels zijn. Juist de langere kabels hebben hier ook last van. Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels
Het beste is om zo dicht mogelijk bij de verbinding te gaan zitten.

Misschien een andere vraag, met welke site testje ook de snelheden?
Ik test het via speedtest.net

Zojuist nog 2 speedtests gedaan en de laptop direct met een Cat5 kabel aangesloten op de modem. Uit beide speedtesten kwam ongeveer: 19Mbit/s down, 0.9 Mbit/s up.
Het ligt dus aan de bekabeling binnenshuis.

Vandaag mijn vrije dag maar besteden aan het lokaliseren van de oorzaak, Waarschijnlijk zit er ergens wel een slechte kabel die de snelheid naar beneden haalt :(

Iedereen bedankt voor het meedenken, ik heb in ieder geval wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:50

Speedmaster

Make my day...

1Mbit/s Up is ook te laag, dus ik verwacht eigenlijk dat je ISRA punt mogelijk ook brak is.
Welke provider heb je? Vaak is 1 telefoontje en een lijnmeting vanaf de provider genoeg om te weten of je ISRA brak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:36
Speedmaster schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 11:24:
1Mbit/s Up is ook te laag, dus ik verwacht eigenlijk dat je ISRA punt mogelijk ook brak s.
Ts zit blijkbaar op ADSL2+ dus is die 1Mb upload juist naar verwachting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jaa zie, ADSL(2+). Dacht ik al.
En volgens een eerder bericht van jou zou er bij KPN in ieder geval 38/4 mogelijk moeten zijn met VDSL(2).
(Bij andere providers dan ook trouwens, want die gebruiken meestal dezelfde apparatuur van KPN.)
En volgens de Fourstack site is er met bonding meer mogelijk, maar dat word misschien nog niet toegepast?

*edit: Is een reactie op een eerder bericht. Ik dacht dat ik op het laatste bericht reageerde....
Nog niet helemaal wakker denk ik. :D

Bekabeld word er nu 19 Mb gehaald met ADSL. Dat is best goed te noemen. :)
Maar als je eventueel meer wil, 38 Mb is precies 2X zo snel, dan kun je nog overstappen naar VDSL.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2016 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanJanssen
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 13:57:
Jaa zie, ADSL(2+). Dacht ik al.
En volgens een eerder bericht van jou zou er bij KPN in ieder geval 38/4 mogelijk moeten zijn met VDSL(2).
(Bij andere providers dan ook trouwens, want die gebruiken meestal dezelfde apparatuur van KPN.)
En volgens de Fourstack site is er met bonding meer mogelijk, maar dat word misschien nog niet toegepast?

*edit: Is een reactie op een eerder bericht. Ik dacht dat ik op het laatste bericht reageerde....
Nog niet helemaal wakker denk ik. :D

Bekabeld word er nu 19 Mb gehaald met ADSL. Dat is best goed te noemen. :)
Maar als je eventueel meer wil, 38 Mb is precies 2X zo snel, dan kun je nog overstappen naar VDSL.
dan moeten we een abbo nemen van 60Mb waarbij we de helft niet gebruiken... dat gaat niet gebeuren (ik ben niet degene die betaald :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha, nee. Het moet natuurlijk ook niet. :D En voor ADSL haal je bekabeld een hele goeie snelheid. :)
Een (aantal) kabel(s) aanpassen en het zou helemaal goed moeten zijn.
UTP kabels mogen ook best wel lang zijn. Dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Moeten dan wel minimaal cat5-e zijn.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2016 16:47 ]

Pagina: 1