Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:38
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
ik wil graag sneller foto's en filmpjes kunnen backuppen op mijn usb hdd welke aan mijn router hangt. op dit moment zit er een wifi kaart in mijn laptop welke alleen maar via 2.4ghz kan verbinden terwijl mijn router 5ghz met 1300mbps uitznd

Wat is je budget?
liefst zo weinig mogelijk

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
niet een bepaald merk als het maar 5ghz ac aan kan en in mijn laptop past (asus N53j) als ik het goed heb zit hier een halve pci kaart in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:37
Eigen onderzoek is verplicht, wat heb je zelf al gevonden?

Je zal waarschijnlijk een Mini PCI-Express wifi adapter moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De queeste naar Wireless AC 3x3 (Mini PCI-E)
mogelijk vind je daar nog wat nuttige informatie, kan je wel een intel 7260 aanraden, alleen daarmee haal je natuurlijk nooit de 1300mbits die je router kan, omdat die gewoon dat niet aankunnen.

en er zijn wel broadcom en Qualcomm chips die het wel kunnen. alleen de kans dat die out of the box feilloos werken is een risico :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Los daarvan zal je draadloze doorvoersnelheid gewoon hoger liggen dan de snelheid van je aan de router gekoppelde USB-schijf :D.

Je laptop dient ook genoeg antennes te hebben. Met wat pech heb je er maar één, en per antenne is het max. 433 Mbps.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Borromini schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:10:
Los daarvan zal je draadloze doorvoersnelheid gewoon hoger liggen dan de snelheid van je aan de router gekoppelde USB-schijf :D.

Je laptop dient ook genoeg antennes te hebben. Met wat pech heb je er maar één, en per antenne is het max. 433 Mbps.
ook niet onbelangrijk idd :-)
heeft niet heel veel nut om een 3x3 kaart te nemen als je maar 2 antennes hebt :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 10:07
Maar wat ook belangrijk is: hoe hoog zijn de snelheden van de harddisk?
Dan kan je wel dadelijk een verbinding hebben van +450Mbps (bijvoorbeeld), maar als jou HDD maar 100Mbps aankan kom je nog niet ver.

Is op dit moment de WiFi de bottleneck of je harddisk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
JeroenC schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 12:33:
Maar wat ook belangrijk is: hoe hoog zijn de snelheden van de harddisk?
Dan kan je wel dadelijk een verbinding hebben van +450Mbps (bijvoorbeeld), maar als jou HDD maar 100Mbps aankan kom je nog niet ver.

Is op dit moment de WiFi de bottleneck of je harddisk?
een beetje HDD haalt hogere snelheden dan je over een 450mbit link trekken kan ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De grootste flessenhals bij 802.11ac is vaak wat de router kan verteren over USB. Meestal is dat niet meer dan 20-30 MBps. Het blijft aanmodderen.

[ Voor 14% gewijzigd door Borromini op 23-04-2016 13:34 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
SMSfreakie schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 12:47:
[...]

een beetje HDD haalt hogere snelheden dan je over een 450mbit link trekken kan ;)
Heb je het over een HDD of een SSD? Ik dacht altijd dat een 7.2k hdd rond de 40-50Mbps zat? Althans ik kan het nu moeilijk testen aangezien ik 1 SSD en 1 HDD heb, maar vroeger toen ik van 1 HDD naar een andere HDD (beiden intern) data ging over zetten dan ging dat altijd reten traag met de 7.2k hdd's.

Dus als het al met 2 interne schijven zo traag gaat, hoe wil je dat dan wel ineens lekker snel via wifi / lan laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucasftw
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-08 14:55
Denk dat je in een laptop het beste gebruik kunt maken van een USB netwerkkaart. Wordt anders een heel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
JeroenC schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 14:12:
[...]

Heb je het over een HDD of een SSD? Ik dacht altijd dat een 7.2k hdd rond de 40-50Mbps zat? Althans ik kan het nu moeilijk testen aangezien ik 1 SSD en 1 HDD heb, maar vroeger toen ik van 1 HDD naar een andere HDD (beiden intern) data ging over zetten dan ging dat altijd reten traag met de 7.2k hdd's.

Dus als het al met 2 interne schijven zo traag gaat, hoe wil je dat dan wel ineens lekker snel via wifi / lan laten lopen?
volgens mij haal je megabits en megabytes door elkaar ;-)
Lucasftw schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 14:35:
Denk dat je in een laptop het beste gebruik kunt maken van een USB netwerkkaart. Wordt anders een heel gedoe.
persoonlijk heb ik liever 1x wat gedoe dan elke keer zo`n uitsteeksel aan mn laptop te hebben..
en die usb ontvangertjes (ongeacht hoe klein / groot je ze maakt) hebben ook geen super antennes..

[ Voor 25% gewijzigd door SMSfreakie op 23-04-2016 14:58 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:38
Lucasftw schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 14:35:
Helaas is dit geen mogelijkheid voor mij een uitstekende adapter is te kwetsbaar en elke keer in en uitpluggen is ook geen optie aangezien mijn vrouw er ook mee moet werken.
Momenteel heb ik op mijn laptop een verbinding van 150mbps het hoeft ook niet super snel te gaan maar fotos terugkijken welke op mijn 2.5" usb 2.0 hdd staan zou ik toch terug moeten kunnen kijken zonder te bufferen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Installeer een NAS, probleem opgelost. Dit is een halfbakken oplossing, een snellere draadloze kaart gaat dat probleem niet verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Borromini schreef op zondag 24 april 2016 @ 16:36:
Installeer een NAS, probleem opgelost. Dit is een halfbakken oplossing, een snellere draadloze kaart gaat dat probleem niet verhelpen.
dat lost het probleem van de TS imo niet op? gezien de 150mbit BRUTO verbinding toch gewoon te traag is.. ongeacht of die dat nou vanaf een NAS opent of een USB disk aan zn router..

@TS, volgens het internet zit er nu een atheros kaart in je laptop, met 2 antennes? kan je dit bevestigen?

indien je inderdaad 2 antennes hebt zou ik je een Intel 7260 aanraden, al haal je helaas niet de 1300mbits die je router maximaal aan kan.. maar 877mbits (maximaal). al is dat altijd nog een 5.5x zo snelle "bruto" maximale snelheid tov je huidige ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
SMSfreakie schreef op zondag 24 april 2016 @ 21:26:
[...]

dat lost het probleem van de TS imo niet op? gezien de 150mbit BRUTO verbinding toch gewoon te traag is.. ongeacht of die dat nou vanaf een NAS opent of een USB disk aan zn router..

@TS, volgens het internet zit er nu een atheros kaart in je laptop, met 2 antennes? kan je dit bevestigen?

indien je inderdaad 2 antennes hebt zou ik je een Intel 7260 aanraden, al haal je helaas niet de 1300mbits die je router maximaal aan kan.. maar 877mbits (maximaal). al is dat altijd nog een 5.5x zo snelle "bruto" maximale snelheid tov je huidige ;)
Ja ach ik heb hier een laptop die met 40-50 verbinding maakt met de router (oud krengetje) en dat werkt perfect met mijn nas. Waarom 150 dan slechter zou kunnen werken dan 40-50 weet ik niet, maar 40-50 is al voldoende voor het ''streamen'' van foto's etc. Ik ga niet mijn laptop upgrade met een nieuwe netwerk kaart, want dit oude ding werkt perfect, daarom vind ik het dan ook raar indien 40-50 genoeg is, waarom is 150 dan ineens te weinig..

Vandaar dat ik al op het begin aangaf: ligt het probleem wel in de wifi kaart van de laptop? Net als andere zeggen: koop een degelijke nas, ik denk inderdaad dat het probleem dan eerder verholpen is. Een 2,5inch usb-2 schijfje ( dat is ongeveer 5k wat die draait, een oldskool laptop hardeschijfje dus) is toch duidelijk een bottleneck?
Zo'n 2,5inch usb 2 schijfje haalt al niet eens de snelheid van zijn huidige wifi, laat staan als de wifi nog sneller is.. Probleem is dan echt niet verholpen hoor, bottleneck lijkt mij duidelijk het verouderde usb 2 schijfje.

Daarbij stel het is niet het externe oude laptop hardeschijfje, dan zal het probleem eerder in de router zitten die om 1 of andere reden het streamen moeilijk maakt.. Maar een 150 wifi verbinding, muha dat is gewoonweg het probleem niet.

Dus laten we vooral moeilijk doen door nog betere wifi kaarten uit te zoeken die misschien niet eens gaan werken, zonde van ieders tijd.

[ Voor 11% gewijzigd door LopendeVogel op 25-04-2016 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ik heb even de OUDSTE 2.5 inch disk die ik had opgesnort, en de specsheet er bij gepakt..
naast het feit dat dat ding op 4200 RPM draait, haalt die toch nog steeds een host - media snelheid van ruim 600mbits.. granted, 600mbits is dan wel de MAXIMALE interne snelheid van dat ding..

maar even een benchmark in een cheapo USB2.0 behuizing leverde mij nog altijd een doorvoer van 30megabyte/sec (240mbit) op over de hele disk, zowel lezen als schrijven,

zelfde benchmark op een SATA controller (om de traagheid van USB2.0 even er uit te gooien)
beginnen we netjes bij 75(600mbit) en aan het eind zitten we nog steeds op 35 (280mbit) bij lezen. schrijven was iets langzamer... maar nog steeds duidelijk hoger dan de test op USB2.0.....

verder is die 150mbits een BRUTO radio link, kan je zo 50mbits van weg strepen. blijft er ruwweg 100mbits over.

tel daarbij op dat het een 2.4ghz link is.. die overal lekker verstoord wordt tegenwoordig...

bij deze leg ik de vraag terug bij de TS:

Hoeveel andere WiFi netwerken zijn er in de buurt?
gaat het fotos kijken als je de schijf direct in je laptop zn usb poort steekt wel naar wens?

404 Signature not found

Pagina: 1