Vraag

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 15:17
Kort: Werkt de iPad 4G (2012) met laatste iOS nog een beetje vlot?

Lang:
Binnenkort wil ik graag een tablet, en mijn telefoon loopt ook op zijn laatste benen. Ik ben altijd Android gebruiker geweest, en deed de i-producten af omdat ik ze te duur vond.

Inmiddels vind ik de tijd die ik kwijt ben aan klooien met Android (met name rare bugs, dingen die het niet doen etc.) het niet meer waard, en iOS staat bij mij bekend als 'no-nonsense doet het gewoon'. Tevens ben ik positief over de hardware kwaliteit (en stiekem ook de houding m.b.t. privacy) van Apple.

Echter staat iOS bij mij niet bekend om zijn flexibiliteit, en ik kan mij enorm ergeren als een OS niet doet wat ik wil. Ik ben programmeur en weet waartoe software/hardware in staat zou moeten zijn. Software-beperkingen vind ik dan ook erg vervelend (en draai daarom bijvoorbeeld ook Linux op mijn laptop). Ik zou daarom graag willen proberen of iOS wat voor mij is, zonder meteen enorm veel geld kwijt te zijn.

Mijn idee is om een tweedehands iPad aan te schaffen. voornamelijk om foto's aan familie te laten zien en wellicht een beetje browsen (geen zwaar werk), maar dus ook om te kijken hoe iOS bevalt. Ik vind het belangrijk dat een apparaat direct reageert op wat ik doe. Een zwaar programma starten mag best even duren, of ander zwaar (reken)werk is geen probleem, maar de interface moet wat mij betreft soepel zijn.

Mijn vraag is: welke tweedehands iPad geeft nog een goede iOS ervaring, maar kost niet de hoofdprijs meer?

Ik denk er aan om een 4e generatie iPad (2012) te kopen, dat is de eerste met Retina scherm, A6X processor, en ondersteuning voor de laatste versie van iOS.

Echter na nieuws (geruchten) over de traagheid van oudere Apple electronica gelezen te hebben (iPhone 4s) twijfel ik of de 4g iPad wel een goede eerste indruk geeft, of dat ik toch meer zal moeten investeren in bijvoorbeeld een iPad Air.

Overigens woon ik momenteel in Japan, dus concrete (V&A, marktplaats etc.) tips kan ik momenteel niets mee :+ Over een week ga ik naar Akihabara (Tokyo), en daar is enorm veel tweedehands (Apple) electronica te krijgen. Ik hoop er daar dus eentje te kunnen aanschaffen.

Verbouwblog van ons Schrootjespaleis uit 1925.

Beste antwoord (via EMP op 23-04-2016 15:23)

• SpeedingOlive2
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-11-2022
Ik zou je aan willen raden om toch voor de Air te gaan. Voor een tweetal redenen: de iPad Air kan performance wijs veel beter meekomen met vergelijkbare nieuwe(re) Apple apparaten. Zo heeft de iPhone 6 vrijwel gelijke scores in de benchmarks. Dit betekend dat de ondersteuning van Apple voor het apparaat nog wat langer zal duren dan nu het geval is met de 4. Ook verdubbelt de Air de scores van de 4 in de meeste benchmark tests. Dit leidt zelfs bij Apple tot een betere gebruikservaring.

Verder ligt in Nederland de prijs van beide apparaten zo dicht bij elkaar dat de Air simpelweg de betere keuze is. Een Air kost zo ongeveer € 225,00 en een 4 zit daar maar vlak onder met een euro of 180- 190. Dit komt doordat de oudere 2 en 3 nog voor redelijk wat geld van de hand gaan.

Maar om volledig in te gaan op je punt: de iPad 4 is nog een degelijk apparaat dat zeker nog snel genoeg is om goed te interface weer te kunnen geven. Momenteel gebruikt mijn grootmoeder de 4 nog, deze is zeer snel in alle simpele gebruikstaken. De taken die jij er mee zal doen zullen dus zeker soepel verlopen.

Wel zou ik zeker adviseren om de 2 en 3 definief niet te kiezen, de gebruikservaring van deze apparaten is door de lage specificaties niet meer fijn te noemen. Zeker de 3 is niet aan te raden, doordat deze een Retina scherm heeft met praktisch gelijke specs als de 2. Daardoor is de gebruikservaring minder dan op de oudere 2.

Ik hoop dat ik je iets heb kunnen helpen.. :)

Alle reacties

• Stormrider nl
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Hoi EMP,
Helaas heb ik geen ervaring met de iPad 4 . Wel kan ik je vertellen dat de iPad 3 hier in huis niet meer vlot aanvoeld. Zeker ik vergelijking met de iPad mini2 die hier ook in huis is..

Groet
Sixpounder

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• SpeedingOlive2
Ik zou je aan willen raden om toch voor de Air te gaan. Voor een tweetal redenen: de iPad Air kan performance wijs veel beter meekomen met vergelijkbare nieuwe(re) Apple apparaten. Zo heeft de iPhone 6 vrijwel gelijke scores in de benchmarks. Dit betekend dat de ondersteuning van Apple voor het apparaat nog wat langer zal duren dan nu het geval is met de 4. Ook verdubbelt de Air de scores van de 4 in de meeste benchmark tests. Dit leidt zelfs bij Apple tot een betere gebruikservaring.

Verder ligt in Nederland de prijs van beide apparaten zo dicht bij elkaar dat de Air simpelweg de betere keuze is. Een Air kost zo ongeveer € 225,00 en een 4 zit daar maar vlak onder met een euro of 180- 190. Dit komt doordat de oudere 2 en 3 nog voor redelijk wat geld van de hand gaan.

Maar om volledig in te gaan op je punt: de iPad 4 is nog een degelijk apparaat dat zeker nog snel genoeg is om goed te interface weer te kunnen geven. Momenteel gebruikt mijn grootmoeder de 4 nog, deze is zeer snel in alle simpele gebruikstaken. De taken die jij er mee zal doen zullen dus zeker soepel verlopen.

Wel zou ik zeker adviseren om de 2 en 3 definief niet te kiezen, de gebruikservaring van deze apparaten is door de lage specificaties niet meer fijn te noemen. Zeker de 3 is niet aan te raden, doordat deze een Retina scherm heeft met praktisch gelijke specs als de 2. Daardoor is de gebruikservaring minder dan op de oudere 2.

Ik hoop dat ik je iets heb kunnen helpen.. :)

• EMP
Bedankt voor de tips! Ik heb een goed beeld nu, en ga kijken voor wat voor prijzen de iPads hier tweedehands gaan.

• EMP
Nou, ik tik dit nu op mijn verse tweedehands iPad air! Zo'n ¥30000, oftewel 240 euro kost hij hier. Eerste indruk: Het is echt wel onwennig! Maar een mooi apparaatje. Lekker licht.

Wel vervelend dat je een credit card moet invoeren om een Apple ID aan te maken, maar dat zal ik vanavond allemaal maar eens verder uitzoeken, ipv hier in de koffieshop ;)

[Voor 4% gewijzigd door EMP op 30-04-2016 12:46]

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-05 09:00
Prima koop EMP! Hoeveel Gb heb je gekocht?
Overigens hoeft een CC niet, ergens in de stappen kan je kiezen voor een iTunes account zonder CC.
Wilde je zelf ook een ipad mini 2 adviseren, geweldig apparaat, ideale grootte en lopt prima vloeiend. Wel baal ik zelf dat ik 16Gb heb, 32Gb is IMHO echt het minimale.

• EMP
16GB. Als de omgeving bevalt wil ik ook graag een iPhone, maar de tablet is voornamelijk voor een beetje browsen, foto's kijken en klooien, voorlopig moet ik dan wel met 16GB toekunnen lijkt mij zo.

Als de landinstelling op Nederlands staat kun je inderdaad een Apple is aanmaken zonder CC, dat is dus gelukt :)

Ik moet vooral wennen aan dat ik na tig jaar Android daar de handigheidjes blind ken, en hier nog loop te klooien om een uitroepteken te krijgen (niet komma vasthouden, maar shift komma ;)). Hoe dan ook, LEUK! Lekker spelen met mijn nieuwe speeltje!

Als iemand nog tips heeft voor een handige website met tips om het iOS leven makkelijker te maken, dan graag.

• CH033
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

CH033

altijd watt

EMP schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:18:
Ik moet vooral wennen aan dat ik na tig jaar Android daar de handigheidjes blind ken, en hier nog loop te klooien om een uitroepteken te krijgen (niet komma vasthouden, maar shift komma ;)). Hoe dan ook, LEUK! Lekker spelen met mijn nieuwe speeltje!
Of links onder op het toetsenbord de .?123 knop gebruiken.
Als iemand nog tips heeft voor een handige website met tips om het iOS leven makkelijker te maken, dan graag.
Ja, het nieuwste iOS [iOS 9] Ervaringen & Discussie draadje op GoT :)

music is my frame and words paint the picture

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeedingOlive2
Perfect! De Air lijkt mij een solide keuze, en 16GB is voor normaal gebruik meer dan genoeg. Zeker met een paar simpele applicaties en niet te veel films/muziek/games heb je genoeg geheugen. Op mijn iPad gebruik ik slechts 4 GB in totaal, daar waar simpele Applicaties zoals E-mail, Pages en de TV-gids maar weinig gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-05 16:50
[b][message=46689097,noline]
Wel vervelend dat je een credit card moet invoeren om een Apple ID aan te maken, maar dat zal ik vanavond allemaal maar eens verder uitzoeken, ipv hier in de koffieshop ;)
Dat is niet verplicht hoor.
Als je een apple account wilt aanmaken zonder creditcard gegevens moet je via itunes (op je pc of mac) een gratis app downloaden (zonder dat je aangemeld bent met een account dus) en bij de vraag of je wilt inloggen met een bestaand account of een nieuwe account wilt aanmaken kiezen voor "nieuwe account aanmaken".

Hiermee krijg je de optie "geen" bij de betaal methodes.

:)

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee