Vraag

• Allard Pruim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:03
Hallo,

Recent heb ik in DAA een topic gemaakt en daar een build samengesteld, deze heb ik dus gisteren binnengekregen en gebouwd alleen heb ik mijn twijfels of het systeem wel helemaal lekker is.

Ik ben nog niet helemaal klaar met assembleren maar al wel zover dat ik het systeem aan kan doen en testen of de boel wel werkt en daar gaat mijn vraag dan ook direct over.

Wanneer ik het systeem aandruk probeert de boxed intel cooler op te spinnen maar valt eventjes uit, dit proces herhaalt zich daarna nog een keer waarna de cooler wel begint te draaien. De koeler begint dan enorm hard te draaien en zakt daarna vervolgens qua snelheid in en begint langzamer te draaien.

Een ander punt wat me opvalt is dat mijn moederbord volgens MSI zogenaamde EZ Debug leds heeft, deze zouden wanneer een probleem gedetecteerd rood moeten branden. Wanneer ik het systeem aandruk dan gaat één voor één die ledjes branden voor een seconde en vervolgens stoppen ze met branden.

Is dit normaal gedrag voor het moederbod en cpu fan?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 218,95€ 218,95
1MSI H110M PRO-VD€ 53,95€ 53,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 345,-€ 345,-
1Cooler Master Silencio 352€ 52,95€ 52,95
1NZXT NZXT Sentry Mix 2€ 29,95€ 29,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FB/8€ 35,01€ 35,01
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 803,76

Alle reacties

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
Even specifieker.. Welke ledjes branden allemaal? En heb je het systeem basic getest? Alleen ram en cpu. En kom je de bios in? Windows? Of stress je alleen om de lampjes?

[ Voor 59% gewijzigd door robogeeka op 20-04-2016 10:44 ]

Verwijderd

Allard Pruim schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:49:
Een ander punt wat me opvalt is dat mijn moederbord volgens MSI zogenaamde EZ Debug leds heeft, deze zouden wanneer een probleem gedetecteerd rood moeten branden. Wanneer ik het systeem aandruk dan gaat één voor één die ledjes branden voor een seconde en vervolgens stoppen ze met branden.

Is dit normaal gedrag voor het moederbod en cpu fan?
Wat betreft de cpu fan, dat kan, sommige asrock bordjes doen dat ook, draait verder alles goed? Zijn de temperaturen in orde?
Wat betreft de ledjes, als er niets blijft branden en het systeem draait dan lijkt mij dat een goed teken, toch?

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
de ledjes gaan vaak eventjes aan als onderdeel van de post, zolang ze niet blijven branden is er geen probleem. Sommige moederborden sturen de cpu fan idd iets anders aan maar zolang hij zich normaal gedraagt als het OS opgestart is en de temperaturen zijn in orde zou ik me er niet te veel van aantrekken. Misschien kun je bij de bios updates kijken of er in de feed iets staat over cpu fans.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Allard Pruim
Hoi allemaal,

Wat betreft die ledjes, op het msi forum heb ik iemand gevonden die bijna hetzelfde heeft bij het opstarten van het systeem, alleen bij die persoon gaat de vga led branden. Misschien is het dan normaal.

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=268138.0

De CPU fan blijft gelukkig wel draaien maar ik heb wel het idee dat de fan zichzelf probeert uit te schakelen want hij draait wel erg langzaam, misschien dat ik dat in de BIOS aan kan passen.

Ik zal vandaag de SSD inbouwen en dan kan ik verder met het systeem. Ik zal dan proberen om Windows te installeren en in de BIOS te komen. Ik heb vandaag een hdmi kabel bemachtigt dus ik kan nu de gtx 970 aansluiten, de onboard intel gpu doet het in iedere geval wel met de vga kabel die bij de monitor zit.

Als ik straks de boel helemaal klaar heb zal ik de BIOS even in duiken en zal ik even kijken wat de temps zijn enz. Ik denk dat ik dat na 23:00 doe want ik heb vandaag middag/avonddienst dus jullie horen nog van mij.

[ Voor 12% gewijzigd door Allard Pruim op 20-04-2016 11:45 ]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 31-01 14:19
Klinkt mij als een reguliere start-up sequence. Als ik mijn PC opstart gaan ook eerst alle fans (zowel CPU als case-fans) voor een seconde volle bak aan de gang. Dat is volgens mij ter controle of alles nog wel werkt. Als je mobo ziet dat de CPU fan niet werkt zal deze namelijk een foutmelding geven (heb ooit, voor 'research purposes', de CPU fan losgetrokken terwijl de PC gewoon aan stond.. het geluid wat dan uit je PC speaker komt is NIET relaxt hahaha)

Niets om je druk over te maken. Dat die lampjes aan gaan lijkt me ook onderdeel te zijn van hetzelfde proces.

*sowieso

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Allard Pruim schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:36:
Hoi allemaal,

Wat betreft die ledjes, op het msi forum heb ik iemand gevonden die bijna hetzelfde heeft bij het opstarten van het systeem, alleen bij die persoon gaat de vga led branden. Misschien is het dan normaal.

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=268138.0

De CPU fan blijft gelukkig wel draaien maar ik heb wel het idee dat de fan zichzelf probeert uit te schakelen want hij draait wel erg langzaam, misschien dat ik dat in de BIOS aan kan passen.

Ik zal vandaag de SSD inbouwen en dan kan ik verder met het systeem. Ik zal dan proberen om Windows te installeren en in de BIOS te komen. Ik heb vandaag een hdmi kabel bemachtigt dus ik kan nu de gtx 970 aansluiten, de onboard intel gpu doet het in iedere geval wel met de vga kabel die bij de monitor zit.

Als ik straks de boel helemaal klaar heb zal ik de BIOS even in duiken en zal ik even kijken wat de temps zijn enz. Ik denk dat ik dat na 23:00 doe want ik heb vandaag middag/avonddienst dus jullie horen nog van mij.
Dat de fan langzaam draait is natuurlijk prettig als de CPU koel is.

Om te kijken of de fan goed gereguleerd wordt kun je een CPU stress test uitvoeren en daarbij software runnen die de temperatuur van de CPU weergeeft.

Tegelijkertijd kun je controleren (visueel and auditief) of de fan harder gaat draaien als de temperatuur van de CPU oploopt.

Verder lijkt het me vrij normaal. In het verleden had ik een Gigabyte moederbord die datzelfde deed.

• Allard Pruim
Daar ben ik weer, ik heb de SSD inmiddels geinstalleerd en ik heb zojuist Windows 10 geinstalleerd. Ook nog even een BIOS update gedaan zodat ik voorlopig bij ben.

Het valt me wel op dat de boxed cooler een beetje apart geluid produceert zodra de fan langzamer begint te draaien, het is een beetje moeilijk uit te leggen maar het is hetzelfde geluid wanneer een fan langzaam stil begint te staan nadat deze gedraaid heeft, zal misschien zoals Hann1BaL aangeeft te maken hebben met de temp van de CPU.

In de BIOS kan ik uitlezen dat de temps prima zijn, de CPU blijft rond de 28 graden en het moederbord 30. Videokaart weet ik zo niet, heb de driver nog niet geïnstalleerd.

Ik moet het systeem nog af installeren maar dat doe ik vanavond na het werk wel of anders morgen. Ik hou het in de gaten.

[ Voor 4% gewijzigd door Allard Pruim op 20-04-2016 13:22 ]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 31-01 14:19
Je maakt je echt druk om niets.. en boxed coolers staan er wel om bekend dat ze niet altijd even stil zijn en soms vreemde zeurende geluiden maken. Ik zeg, zo snel mogelijk een aftermarket cooler erop .. en sowieso stoppen met stressen!! Ga maar gewoon genieten van je nieuwe build!

*sowieso

• Zoepertje
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-01 21:03
Volgens mij is dit inderdaad langslopen of het hele systeem werkt. zoals hierboven aangegeven is. Ik krijg af en toe zelfs cpu fan error bij het opstarten terwijl ik toch heel zeker weten dat mijn Noctua koeler gewoon prima doet....

• Allard Pruim
Daar ben ik weer, het systeem draait inmiddels. Ik ben Windows aan het configureren en bestanden overzetten enz.

Echter merk ik na de installatie van de gpu driver dat de gpu constant coil whine produceert, zodra ik in Windows inlog begint het gepiep, een hoge vele toon.

Op internet meerdere mensen gevonden en hier op Tweakers die beweren dat deze kaart daar nogal last van heeft. Ik hou dit even in de gaten, misschien dat het na een tijdje weg gaat, zo niet dan wordt de kaart wel RMA gestuurd.

[ Voor 6% gewijzigd door Allard Pruim op 21-04-2016 11:19 ]

Pagina: 1