Toon posts:

MSI GTX 970 4GB Coil whine tijdens idle?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Het is laat, maar ik zit ergens mee en ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven.

Vorige week heb ik het onderstaande systeempje in elkaar gedraaid. Na de problematische Windows 7 install, merkte ik een vervelende hoge fluittoon uit de kast komen. Echter alleen in Windows zelf, in bios is alles stil. Na alle fans, drives en de PSU te hebben gecheckt door los te koppelen en door een lege keukenrol goed te luisteren, kwam ik tot de conclusie dat het geluid uit het moederbord of de GPU moest komen. Ik heb vervolgens de GPU losgekoppeld en via de iGPU van de 6600k in Windows geboot. Op dit moment verdween het gefluit. Tenslotte heb ik de GPU weer aangesloten en 3DMark Firestorm gedraaid. Tijdens deze benchmark verdween het geluid niet, maar veranderde het wel. Het wordt dan iets luider en wat minder hoog.

Kortom:
  • Hoge fluittoon uit richting GPU of MoBo
  • Geluid enkel wanneer geboot in Windows
  • Geluid aanwezig tijdens idle staat
  • Geluid wordt luider maar minder hoog tijdens GPU benchmarks
  • Geluid verdwijnt bij loskoppeling GPU en boot via internal GPU
Mijn vragen als gevolg van deze waarnemingen luiden als volgt:
  1. Zijn bovengenoemde stappen voldoende om te concluderen dat het geluid uit de GPU komt? Of kan het toch nog het MoBo zijn?
  2. Indien het de GPU is, is dit kwalijk/schadelijk?
  3. Zo nee, is het het waard, vanwege de irritatie, een RMA aan te vragen voor deze kaart? Of loop ik grote kans een nieuwe GTX 970 te krijgen met precies hetzelfde probleem?
Ik hoop dat iemand van jullie me met deze vragen kan helpen.

Met vriendelijke groet,

MMichael

#Systeem
1Intel Core i5-6600K Boxed
1Asus Z170 PRO GAMING
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
1Fractal Design Define R5 Zwart
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/16
1Corsair RM550x

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:12
De meeste GTX970 kaarten hebben last van coil-whine, de 1 wat erger dan de andere maar het kan geen kwaad.

De mijne heeft het niet, betreft een GTX970 MSI Gaming 4 GB.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:15
RoaDHouse schreef op zondag 07 februari 2016 @ 02:48:
De meeste GTX970 kaarten hebben last van coil-whine, de 1 wat erger dan de andere maar het kan geen kwaad.

De mijne heeft het niet, betreft een GTX970 MSI Gaming 4 GB.
Ik heb het zelf ook niet met dezelfde kaart. NIET ENKEL de GTX970 heeft het. Een hele hoop andere kaarten ook.

Het beste wat je kan doen is Adaptive VSync aan zetten in Nvidia Control Panel. Als dit niet werkt is een RMA wellicht een aanrader in dien mogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Waar ik erg benieuwd naar ben, is of jullie beiden helemaal geen coil whine horen, of dat de coil whine simpelweg te zacht is om last van te hebben achter je bureaustoel.

Het klinkt nu, vanaf mijn bureaustoel, alsof iemand een strandbal heeft lek geprikt. De PC staat onder m'n bureau. De reden dat ik bovenstaande vraag stel is dat ik graag wil weten wat ik kan verwachten als ik een vervangende MSI kaart regel. Is er altijd een whine (ook tijdens idle) die bij sommige modellen wat minder luid is? Of is het mogelijk een MSI kaart te ontvangen die helemaal niet fluit tijdens idle?

Zou het teveel zijn om jullie te vragen om even met een oor goed ter hoogte van de videokaart te luisteren? Met dichte kast. Ik zou het enorm op prijs stellen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2016 16:49 ]

• novalite
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-12-2025
De MSI kaarten hebben zeker niet altijd whine.

Heb 2 970 4G kaarten in de PC en geen van beide heeft er last van gelukkig.
Heb de kast op het bureau staan dus ik zou het direct horen als het wel zo was.

Mijn speeltje

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Coil Whine kan ook na een paar uur intensief gebruik verdwijnen of verminderen. Verder kun je veel coilwhine voorkomen door V-sync te gebruiken in games, zoals al eerder werd aangeraden. Het is in ieder geval niet schadelijk en voor veel webshops ook geen reden voor RMA is mijn eigen ervaring.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Verwijderd

Topicstarter
novalite schreef op zondag 07 februari 2016 @ 18:14:
De MSI kaarten hebben zeker niet altijd whine.

Heb 2 970 4G kaarten in de PC en geen van beide heeft er last van gelukkig.
Heb de kast op het bureau staan dus ik zou het direct horen als het wel zo was.
Bedankt! Dat geeft me weer wat hoop.
Mick1990 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 18:20:
Coil Whine kan ook na een paar uur intensief gebruik verdwijnen of verminderen. Verder kun je veel coilwhine voorkomen door V-sync te gebruiken in games, zoals al eerder werd aangeraden. Het is in ieder geval niet schadelijk en voor veel webshops ook geen reden voor RMA is mijn eigen ervaring.
Dank voor je advies en je waarschuwing. Sinds het aanmaken van dit topic heb ik +/- 4 uur Unigine Valley laten draaien. Er was geen hoorbaar verschil. Ik heb de suggestie van adaptive v-sync geprobeerd en dit maakt inderdaad een verschil, echter dit verschil is miniscuul. Ook helpt de v-sync niet tegen de coil whine in idle staat. Het gefluit is juist in Windows, zonder draaiende programma's, het vervelendst. Ik had altijd begrepen dat de meeste mensen die last hebben van GPU coil whine dit alleen maar ervaarden tijdens games en benchmarks. Ik zou me een stuk minder zorgen maken als hij stil was buiten de games en de benchmarks.

T.a.v. de waarschuwing: gelukkig is het product nieuw en zit ik nog binnen de 14 dagen. Hoera EU-wetgeving! *O*

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2016 18:44 ]

Pagina: 1