Beste tweakers,
Het is laat, maar ik zit ergens mee en ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven.
Vorige week heb ik het onderstaande systeempje in elkaar gedraaid. Na de problematische Windows 7 install, merkte ik een vervelende hoge fluittoon uit de kast komen. Echter alleen in Windows zelf, in bios is alles stil. Na alle fans, drives en de PSU te hebben gecheckt door los te koppelen en door een lege keukenrol goed te luisteren, kwam ik tot de conclusie dat het geluid uit het moederbord of de GPU moest komen. Ik heb vervolgens de GPU losgekoppeld en via de iGPU van de 6600k in Windows geboot. Op dit moment verdween het gefluit. Tenslotte heb ik de GPU weer aangesloten en 3DMark Firestorm gedraaid. Tijdens deze benchmark verdween het geluid niet, maar veranderde het wel. Het wordt dan iets luider en wat minder hoog.
Kortom:
Met vriendelijke groet,
MMichael
Het is laat, maar ik zit ergens mee en ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven.
Vorige week heb ik het onderstaande systeempje in elkaar gedraaid. Na de problematische Windows 7 install, merkte ik een vervelende hoge fluittoon uit de kast komen. Echter alleen in Windows zelf, in bios is alles stil. Na alle fans, drives en de PSU te hebben gecheckt door los te koppelen en door een lege keukenrol goed te luisteren, kwam ik tot de conclusie dat het geluid uit het moederbord of de GPU moest komen. Ik heb vervolgens de GPU losgekoppeld en via de iGPU van de 6600k in Windows geboot. Op dit moment verdween het gefluit. Tenslotte heb ik de GPU weer aangesloten en 3DMark Firestorm gedraaid. Tijdens deze benchmark verdween het geluid niet, maar veranderde het wel. Het wordt dan iets luider en wat minder hoog.
Kortom:
- Hoge fluittoon uit richting GPU of MoBo
- Geluid enkel wanneer geboot in Windows
- Geluid aanwezig tijdens idle staat
- Geluid wordt luider maar minder hoog tijdens GPU benchmarks
- Geluid verdwijnt bij loskoppeling GPU en boot via internal GPU
- Zijn bovengenoemde stappen voldoende om te concluderen dat het geluid uit de GPU komt? Of kan het toch nog het MoBo zijn?
- Indien het de GPU is, is dit kwalijk/schadelijk?
- Zo nee, is het het waard, vanwege de irritatie, een RMA aan te vragen voor deze kaart? Of loop ik grote kans een nieuwe GTX 970 te krijgen met precies hetzelfde probleem?
Met vriendelijke groet,
MMichael
| # | Systeem |
| 1 | Intel Core i5-6600K Boxed |
| 1 | Asus Z170 PRO GAMING |
| 1 | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G |
| 1 | Fractal Design Define R5 Zwart |
| 1 | Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/16 |
| 1 | Corsair RM550x |