Vloerstaande speakers + subwoofer hoe afstellen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-01-2024
Hallo allemaal!

Mijn 5.1 set heb ik vervangen voor twee vloerstaande speakers en de subwoofer gehouden. Het laag dat uit de subwoofer komt kan ik erg waarderen. Graag heb ik dat de subwoofer de vloerstaande speakers aanvult.

Met de instellingen in de receiver kom ik er niet helemaal uit. Het lijkt nu alsof de subwoofer het laag van de speakers geheel overneemt, dit is niet mijn bedoeling. Weten jullie hoe ik ervoor kan zorgen dat de subwoofer het laag van de speakers alleen aanvult? Ik neem aan dat de speakers op "large"moeten blijven staan aangezien het vloerstaanders zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:06

FeaR

In GoT we trust

Mastasidaz schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:32:
Ik neem aan dat de speakers op "large"moeten blijven staan aangezien het vloerstaanders zijn?
Daar gaat het fout, assumptions are the mother of all fuck-ups ;) Large en Small hebben niets te maken met het fysieke formaat van de speaker. Als je de speaker op "small" zet dan komen de opties die je zoekt om de set goed af te stellen (crossover, het punt waar de subwoofer het overneemt) naar boven. Zie ook de handleiding, daar moet het zeker instaan.

Verder hebben veel receivers als basis iets van een room correction system zoals Audyssey, MCACC, YPAO, AccuEQ, et cetera. Zeker niet altijd zaligmakend (hangt vooral af van de versie en de software), maar voor een basaal idee van de instellingen een goed hulpmiddel. Maar zonder maar enige vorm van het benoemen van de totale hardware (zowel receiver als speakers en subwoofer) wordt het voor ons ook gokken.

Heb je de speakers op Large staan? Dan krijgen de speakers het gehele frequentie spectrum aangeboden. Dat komt niet overeen met je ervaring dat de subwoofer het gehele laag overneemt. Dat zou je meer verwachten bij speakers op small ingesteld met een te hoge crossover van bijvoorbeeld 250 Hz. Dan kap je de speakers op 250 Hz af en doet de subwoofer alles vanaf dat punt. Precies niet wat je wilt aangezien de speakers meer kunnen. Maar dan zouden de speakers al op "small" moeten staan en kan je de crossover aanpassen. Als de speakers op Large staan zou je dus wat anders ervaren. Dat is wat tegenstrijdig in je verhaal.

Zie ook de TS van Het Grote Subwoofer Topic voor een uitgebreidere uitleg.

[ Voor 23% gewijzigd door FeaR op 18-04-2016 22:35 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Als de speakers al een behoorlijk laag hebben moet je zoeken naar een instelling waarbij de sub tot daar gaat. B.v. als de speakers vanaf 50Hz weergeven, de sub instellen om tot 50Hz weer te geven.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 22:05
Om te voorkomen dat je een dip krijgt rond de crossover met de subwoofer is het beter om de crossover frequentie te zetten op het -3dB punt van de luidspreker X 1.5. (bv de luidspreker heeft het -3dB punt bij 40Hz, dan kies je 40x1.5=60Hz als crossover. Maar mocht je een receiver hebben met room correctie dan zou ik zeker even proberen wat hier uitkomt.