Nieuwe videokaart mogelijk met oude PC?

Pagina: 1
Acties:

• wooshx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-02-2025
Beste mensen,

Eigenlijk wil ik mijn PC van 3,5jaar oud upgraden met een SDD en videokaart, maar de vraag is een beetje of dit wel kan.
Mij is namelijk verteld dat sommige moederborden en of voedingen tot bepaald aantal watt niet samen gaat met een nieuwe videokaart.

specs;
Intel Core i7 870@ 2.93GHz
6GB RAM DDR3
Moederbord : MSI 2A9C
300 watt voeding

Wat ik nu eigenlijk wil vragen is of mijn systeem een upgrade van een videokaart wel aankan? Of heb ik een ander moederbord en voeding nodig?

De videokaart die ik op het oog heb is de GeForce GT960.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor kaart heb je nu dan?

Je bord beschikt gewoon over PCIe, dus een andere videokaart moet gewoon kunnen. 300W is dan wellicht te weinig, dus misschien moet je die ook upgraden.
Mogelijk dat in sommige gevallen je CPU een bottleneck vormt, maar op zich kan ook zo'n oude i7 nog wel redelijk meekomen, en ahngt het vooral af van de applicatie.

• wooshx
TERW_DAN schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:03:

Je bord beschikt gewoon over PCIe, dus een andere videokaart moet gewoon kunnen. 300W is dan wellicht te weinig, dus misschien moet je die ook upgraden.
Mogelijk dat in sommige gevallen je CPU een bottleneck vormt, maar op zich kan ook zo'n oude i7 nog wel redelijk meekomen, en ahngt het vooral af van de applicatie.
Een GT 420, deze komt al een ruime tijd op alle vlakken te kort eigenlijk. Ik wil het vooral gebruiken voor games, (CSGO voornamelijk). Vooral sinds ik nu net een groter scherm hebt kan ik het echt goed merken, ik moet gewoon de resolutie verkeerd instellen tijdens het spelen anders kom ik niet boven de 15FPS uit :P

Kan ik bijvoorbeeld op alternate iets samenstellen met betrekking tot de voeding of kan ik simpelweg elke voeding pakken die op mijn bord past?

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-12-2025
FYI; Je systeem is gebaseerd op 7 jaar oud spul niet 3,5 jaar oud, maar dan nog heeft een nieuwe videokaart er in steken nog wel nut, alleen een tweedehands videokaart toch wel meer.

Of de 960 gaat werken ligt 90% aan de voeding (die je waarschijnlijk zal moeten upgraden tenzij het al een hoge klasse voeding is) en 10% aan of je moederbord de extra stroom aan kan.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

TWeaKLeGeND schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:09:
en 10% aan of je moederbord de extra stroom aan kan.
huh? Extra stroom voor 't moederbord?
wooshx schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:09:
[...]

Een GT 420, deze komt al een ruime tijd op alle vlakken te kort eigenlijk. Ik wil het vooral gebruiken voor games, (CSGO voornamelijk). Vooral sinds ik nu net een groter scherm hebt kan ik het echt goed merken, ik moet gewoon de resolutie verkeerd instellen tijdens het spelen anders kom ik niet boven de 15FPS uit :P

Kan ik bijvoorbeeld op alternate iets samenstellen met betrekking tot de voeding of kan ik simpelweg elke voeding pakken die op mijn bord past?
Voor de voeding zou ik Voeding advies en informatie topic - Deel 32 eens doornemen. Er valt niet echt iets samen te stellen, ik zou gewoon die PSU vervangen door een moderner en zwaarder model als je er een overclockte CPU en een leuke videokaart aan wil gaan hangen.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:19

Nemesizz

Untouchable

TERW_DAN schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:03:

Als ik zoek naar zijn moederbord is dat van een OEM PC.
Die willen soms een stuk koppiger zijn met het accepteren van een nieuwe videokaart dan gewone retail moederborden (komt vaak door beperkingen van de BIOS).

Bij sommige modernere videokaarten is een BIOS update nodig, en heel vaak zijn die er niet voor de wat oudere moederborden (en in het geval van OEM PC's, ALS er al een update is, is dat niet vanwege extra compatibiliteit van GPU's). (zag je regelmatig toen bij Radeon 7950/7970's, en hun rebrands, maar ook af en toe bij GeForce kaarten, dat een BIOS update nodig was voordat ze werkten, zelfs op redelijk 'nieuwe' chipsets zoals een Z68 of P65).

Gezien het een OEM bord betreft, waarschijnlijk ook een voeding die niet geweldig is.
En (ik krijg foto's van een HP PC te zien) de ruimte in de kast, sommige videokaarten passen fysiek niet in de PC omdat er de ruimte niet voor is.

Toch allemaal puntjes om rekening mee te houden.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je een OEM computer? Dus een HP zoals hierboven geopperd? En zo ja welk type? Dat geeft een idee of het fysiek en technisch wel kan wat je wil.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• wooshx
nelizmastr schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:42:
Heb je een OEM computer? Dus een HP zoals hierboven geopperd? En zo ja welk type? Dat geeft een idee of het fysiek en technisch wel kan wat je wil.
Ja een HP PAVILION P6745 als ik het goed zeg, heb die een aantal jaar geleden gekregen, dus had er niks over te zeggen :9

Vandaar ook een beetje mijn vraag of er wel de mogelijkheid is om te upgraden, of overstappen op een nieuwe.

[ Voor 8% gewijzigd door wooshx op 18-04-2016 21:48 ]

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-12-2025
TERW_DAN schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:15:
[...]

huh? Extra stroom voor 't moederbord?

[...]
Gefeliciteerd ;-)

Ik heb tot nu toe 2x budgetbordjes (die van 25-40 euro) een high end videokaart niet zien vedragen, met een lower end GPU niks aan de hand, en de high end GPU op een hoger klasse mobo met zelfde cpu en mem etc ook niks aan de hand. Enige dat ik dan kan bedenken is dat het moederbord er niet op is gemaakt om 150 watt aan de videokaart te leveren via pcie poort.

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-12-2025

Genius-General

Expect the Unexpected

TWeaKLeGeND schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:10:
[...]

Gefeliciteerd ;-)

Ik heb tot nu toe 2x budgetbordjes (die van 25-40 euro) een high end videokaart niet zien vedragen, met een lower end GPU niks aan de hand, en de high end GPU op een hoger klasse mobo met zelfde cpu en mem etc ook niks aan de hand. Enige dat ik dan kan bedenken is dat het moederbord er niet op is gemaakt om 150 watt aan de videokaart te leveren via pcie poort.
Een moederbord levert dan ook geen 150 watt via de pcie poort. pcie kan 300 watt videokaarten trekken met losse stroomtoevoer en 75 watt via het mobo. In principe zouden die kaarten gewoon moeten werken op zo'n budgetbord. Neemt nartuurlijk niet weg dat zo'n mobo van brakke kwaliteit kan zijn en hij er gewoon geen zin in heeft. ;)

Verwijderd

Het komt bij OEM pc's nogal eens voor dat het PCIex16 slot op het moederbord gelimiteerd is tot 35w. Niet elke videokaart zonder externe voeding werkt daar op.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Dit is duidelijk een aankoopadviesvraag. Die horen in de aankoopadviesfora.

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1