Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-Mijn vraag

Heb ik slechte/defecte PSU?

-Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10 + League of Legends + World of Warcraft + f.lux (software voor 's avonds, maakt je scherm meer oranje).
Momenteel ben ik nog niet in het bezit van een goede GPU, dus er worden helemaal geen intensieve dingen gedaan op mijn computer.

-Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Even kort contact opgenomen, via mail, met de support van SilverStone.
Al bij al heel weinig hulp gekregen, ze hadden "Coil Whine" vermeld en een eventueel defecte fan.
Voor de rest heel weinig, aangezien ik zomaar geen zaken durf te proberen zonder eerst raad/uitleg te zoeken.

-Bijkomende informatie

Het is een 500 watt van SilverStone, aangekocht via Amazon Duitsland.
PSU is sinds twee weken in mijn bezit en heeft sinds de allereerste momenten al lawaai gemaakt.

Omschrijving van het lawaai:
- Vaak stil, soms redelijk luid maar nooit héél luid.
- Meestal monotoon en soms gaat het wat alle kanten uit, zowel laag als hoog gezoem
- Nooit heel lang. Het langste was misschien een 2-tal minuten

Laten we hopen dat ik hem niet via RMA terug moet sturen...
Ik zie heel hard op tegen m'n computer, allicht een maand, te moeten gaan missen :'(

Alvast bedankt voor het lezen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Silverstone heeft je al het antwoord gegeven, coil whine of een kapotte fan (kapot fan lager in dit geval dan).

Wordt idd de voeding RMA sturen, maar je hoeft niet een maand zonder voeding te zitten, koop gewoon een andere voeding en zet die erin, dan zit je maar een paar minuten zonder werkende PC.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op maandag 18 april 2016 @ 19:42:
Silverstone heeft je al het antwoord gegeven, coil whine of een kapotte fan (kapot fan lager in dit geval dan).

Wordt idd de voeding RMA sturen, maar je hoeft niet een maand zonder voeding te zitten, koop gewoon een andere voeding en zet die erin, dan zit je maar een paar minuten zonder werkende PC.
Volgens jou is het dan eerder coil whine?

Zomaar een nieuwe kopen vind ik nu niet bepaald van zelfsprekend...
Heb recent een volledig nieuwe computer, ter waarde van €1100, samen gestoken.
Maw, m'n geld reserven zijn niet bepaald 100% :)

Verloopt die RMA dan via Amazon Duitsland, de leverancier die aan Amazon verkoopt of rechtstreeks met SilverStone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2016 @ 19:46:
[...]

Volgens jou is het dan eerder coil whine?
Dan moet ik het horen. Weet je zeker dat het de voeding is en niet een ander component trouwens? :p
Zomaar een nieuwe kopen vind ik nu niet bepaald van zelfsprekend...
Heb recent een volledig nieuwe computer, ter waarde van €1100, samen gestoken.
Maw, m'n geld reserven zijn niet bepaald 100% :)
Wat zijn de PC volledige specificaties?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 235,91€ 235,91
1Gigabyte GA-Z170-HD3P€ 113,95€ 113,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,-€ 49,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1AOC G2460VQ6 Zwart€ 159,-€ 159,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,95€ 29,95
1CM Storm QuickFire Ultimate (Brown switch/Red backlight)€ 92,95€ 92,95
1Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse€ 78,99€ 78,99
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 65,95€ 65,95
1Silverstone SX500-LG€ 91,-€ 91,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 86,33€ 86,33
1Arctic Silver 5 - 3,5 gram€ 5,95€ 5,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.110,93

Dit? Dan vraag ik mij namelijk af wat je in hemelsnaam met die voeding doet. :p Dan heb je namelijk echt een hele verkeerde voeding gekozen. Een kleine compacte SFX-L voeding met korte kabels in een grote ATX kast is namelijk echt heel vreemd.
Verloopt die RMA dan via Amazon Duitsland, de leverancier die aan Amazon verkoopt of rechtstreeks met SilverStone?
Nou niet via Silverstone iig, via de Amazon website is vast wel de juiste manier te vinden.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op maandag 18 april 2016 @ 19:52:
[...]
Dan moet ik het horen. Weet je zeker dat het de voeding is en niet een ander component trouwens? :p
Ik ben 100% zeker dat het geluid van de PSU komt.
Als ik mijn oor aan de achterkant hou, hoor ik het heel goed.
[...]
Wat zijn de PC volledige specificaties?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 235,91€ 235,91
1Gigabyte GA-Z170-HD3P€ 113,95€ 113,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,-€ 49,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1AOC G2460VQ6 Zwart€ 159,-€ 159,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,95€ 29,95
1CM Storm QuickFire Ultimate (Brown switch/Red backlight)€ 92,95€ 92,95
1Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse€ 78,99€ 78,99
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 65,95€ 65,95
1Silverstone SX500-LG€ 91,-€ 91,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 86,33€ 86,33
1Arctic Silver 5 - 3,5 gram€ 5,95€ 5,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.110,93

Dit? Dan vraag ik mij namelijk af wat je in hemelsnaam met die voeding doet. :p Dan heb je namelijk echt een hele verkeerde voeding gekozen. Een kleine compacte SFX-L voeding met korte kabels in een grote ATX kast is namelijk echt heel vreemd.
Dat zijn inderdaad de exacte onderdelen.
Nu, buiten het feit dat ik qua vormgeving een slechte PSU heb gekozen (kabels zijn inderdaad te kort en zal er nog nieuwe moeten kopen), maakt de bruikbaarheid/kwaliteit toch niet minder?
De voeding staat op Tom's Hardware als één van de betere en als de Editor's Choice 2015.
[...]
Nou niet via Silverstone iig, via de Amazon website is vast wel de juiste manier te vinden.
België -> Duitsland
Enig idee hoe lang dit RMA proces zou kunnen duren?

Alvast al super bedankt voor de uitleg.
Het is trouwens mijn allereerste vaste computer! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:07:
Dat zijn inderdaad de exacte onderdelen.
Nu, buiten het feit dat ik qua vormgeving een slechte PSU heb gekozen (kabels zijn inderdaad te kort en zal er nog nieuwe moeten kopen), maakt de bruikbaarheid/kwaliteit toch niet minder?
De voeding staat op Tom's Hardware als één van de betere en als de Editor's Choice 2015.
De award krijgt die omdat die het goed doet voor een SFX voeding, voor een ATX voeding is het niets bijzonders.
België -> Duitsland
Enig idee hoe lang dit RMA proces zou kunnen duren?
Dagen tot maanden, weinig over te zeggen.

Maar als je een andere voeding koopt zoals bijvoorbeeld de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W wat ook een goede voeding is welke onhoorbaar stil is (zolang die geen defecten heeft natuurlijk) dan gaat het je niet echt geld kosten. Als je een nieuwe pricewatch: Silverstone SX500-LG terug krijgt voor RMA dan kun je deze verkopen voor waarschijnlijk wel een vergelijkbaar bedrag als de be quiet! en gaat het je dus niet echt meer geld kosten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar als je een andere voeding koopt zoals bijvoorbeeld de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W wat ook een goede voeding is welke onhoorbaar stil is (zolang die geen defecten heeft natuurlijk) dan gaat het je niet echt geld kosten. Als je een nieuwe pricewatch: Silverstone SX500-LG terug krijgt voor RMA dan kun je deze verkopen voor waarschijnlijk wel een vergelijkbaar bedrag als de be quiet! en gaat het je dus niet echt meer geld kosten.
Ik verlies sowieso geld in dat scenario, maar ik kan wel nog geld besparen op de kabels die ik dan niet meer hoef te kopen.
Misschien doe ik het dan toch zo wel, bedankt voor de tip!

Trekt 450 watt het wel als ik in de toekomst een krachtige GPU ga kopen?
Heb je eventueel nog wat andere goede voedingen, in de juiste form factor? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:03:
[...]

Ik verlies sowieso geld in dat scenario
Ja misschien door RMA kosten van de Silverstone, maar de be quiet! is nog geen 75 euro incl. verzenden naar België bij Afuture.
maar ik kan wel nog geld besparen op de kabels die ik dan niet meer hoef te kopen.
Zijn die überhaubt te koop? Heb ze namelijk nog niet gezien. Wel individueel gesleevde kabels, maar dat maakt het zo duur, daarvoor heb je een nieuwe voeding.
Trekt 450 watt het wel als ik in de toekomst een krachtige GPU ga kopen?
Het is een 400W voeding, welke o.a. genoeg moet zijn voor een GTX 970, GTX 980, GTX 980 Ti, R9 380, R9 380X en Fury X zonder overklokken.
Heb je eventueel nog wat andere goede voedingen, in de juiste form factor? :p
Ben je van plan over te klokken? Waar moet de voeding aan voldoen? En wat voor videokaart denk je aan?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zijn die überhaubt te koop? Heb ze namelijk nog niet gezien. Wel individueel gesleevde kabels, maar dat maakt het zo duur, daarvoor heb je een nieuwe voeding.
Ja hoor, de voeding is modulair. Ik zou andere kabels kopen, of met een verlengstuk gaan werken.
Ben je van plan over te klokken? Waar moet de voeding aan voldoen? En wat voor videokaart denk je aan?
Jup, maar had hiervoor enkel aan de CPU gedacht.
Ik wacht op de nieuwe, met Pascal/Polaris.
Dus de voeding bepalen is misschien wat moeilijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:38:
[...]

Ja hoor, de voeding is modulair. Ik zou andere kabels kopen, of met een verlengstuk gaan werken.
Dat de voeding modulair is zegt niet zoveel er zijn van maar een klein deel van alle modulaire voedingen losse kabels te koop en Silverstone is niet zo'n merk waarbij alle modulaire kabels goed beschikbaar zijn.
Jup, maar had hiervoor enkel aan de CPU gedacht.
Ik wacht op de nieuwe, met Pascal/Polaris.
Dus de voeding bepalen is misschien wat moeilijk...
Nee niet echt verbruik zal lager liggen, dus zonder overklokken heb je sowieso meer dan genoeg aan een voeding zoals de be quiet! Straight Power 10 400W mits één GPU en dus geen SLI/CrossFire.

Maar waarschijnlijk kun je zelfs twee van de opvolgers van de GTX 970 in SLI zetten op die voeding en nog ruimte hebben voor overklokken van de CPU.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:34:
[...]
Dat de voeding modulair is zegt niet zoveel er zijn van maar een klein deel van alle modulaire voedingen losse kabels te koop en Silverstone is niet zo'n merk waarbij alle modulaire kabels goed beschikbaar zijn.
Om eerlijk te zijn ging ik er van uit dat alle modulaire kabels op elke modulaire PSU ging.
Blijkbaar niet?
[...]
Nee niet echt verbruik zal lager liggen, dus zonder overklokken heb je sowieso meer dan genoeg aan een voeding zoals de be quiet! Straight Power 10 400W mits één GPU en dus geen SLI/CrossFire.

Maar waarschijnlijk kun je zelfs twee van de opvolgers van de GTX 970 in SLI zetten op die voeding en nog ruimte hebben voor overklokken van de CPU.
Ik ben helemaal niet van plan om met SLI/CrossFire te beginnen, zeker niet in de nabije toekomst.
Hoe kan jij zo zeker zijn dat ik voldoende met 400w ga hebben?

Is er een tool of manier om dit te berekenen? PCPARTPICKER gaf mijn huidige build aan op ongeveer 225 - 250w zonder overclock en zonder GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 10:03:
[...]

Om eerlijk te zijn ging ik er van uit dat alle modulaire kabels op elke modulaire PSU ging.
Blijkbaar niet?
Nee, er bestaat geen standaard pinout voor modulaire kabels, pak maar een paar willekeurige modulaire voedingen erbij dan zie je al dat de aansluitingen op de voeding allemaal anders zijn. Mochten ze wel overeenkomen dan betekend het echter niet dat de pinout hetzelfde is. Kans dat dat anders is is best wel groot en dan kun je daarmee de PC slopen doordat je kortsluiting hebt gemaakt.
Ik ben helemaal niet van plan om met SLI/CrossFire te beginnen, zeker niet in de nabije toekomst.
Hoe kan jij zo zeker zijn dat ik voldoende met 400w ga hebben?

Is er een tool of manier om dit te berekenen? PCPARTPICKER gaf mijn huidige build aan op ongeveer 225 - 250w zonder overclock en zonder GPU.
Je kunt het uitrekenen en voor de niet bestaande kaarten een "educated guess" maken, als je het nieuws volgt lukt dat wel aardig.

Voeding advies en informatie topic - Deel 32 daar vind je wel hoe je het verbruik kunt berekenen. Wat PCPartPicker aangeeft is trouwens totale onzin, met GTX 970 erin kom je pas rond de 250W maximaal. Nu neemt de PC nog geen 100W maximaal.

Voor de nog onaangekondigde videokaarten zie:
CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 133 en
[Algemeen] nVidia Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eens naar jouw topic, omtrent voedingen gekeken en ga toch zo'n be quiet! Straight Power 10 - 400W aanschaffen.

M'n huidige ga ik opsturen en later verkopen zoals aangeraden.

Bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1