Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Update: Het ligt dus aan de versterkermodule. Hoe repareer ik die en wat heeft het veroorzaakt?

Voor wat entertainment bij keukentaken ben ik even een radiootje in elkaar gaan klussen met een MPD backend.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Uc9J6ecRyRqNKtNX1gZkDggh/full.jpg

PSU 12V 2A naar de Amp, Step down naar 5V en 3.3V voor de Raspberry Pi + GPIO.
Maar na 2 dagen zit er een ratel in het geluid. Alsof de speakers een rochel in de keel hebben. Volgens mij had ik die eerst niet, of is het mij in mijn enthousiasme niet opgevallen omdat ik nog niet echt naar 3FM luisterde. Het zit namelijk niet (of een stuk minder) in andere kanalen. Alleen (of voornamelijk) in de kanalen van de NPO:

3FM X
Bron: http://icecast.omroep.nl/3fm-bb-mp3

3FM Alternative X
Bron: http://icecast.omroep.nl/3fm-alternative-mp3

VRT Studio Brussel V
Bron: http://mp3.streampower.be/stubru-high.mp3

Q-Music V
Bron: http://icecast-qmusic.cdp.triple-it.nl/Qmusic_nl_live_96.mp3

De amp is rated voor 12v. Maar dit 'ratelen' klinkt als een amp op een accu die bijna leeg is. Echter staat ie hier behoorlijk zacht, en hij kan zonder probleem (inclusief ratel) heel hard, wat bij een bijna-leeg accu niet gaat zonder de ratel erger te maken.

Dus ik vermoedde dat de ratel van de Pi afkwam. Maar als ik een headset inplug, dan klinkt het goed. Is deze amp gewoon defective? Of ben ik hem langzaam aan het stuk maken omdat het signaal van de Pi te sterk is, en zal elke replacement ook na 2 dagen ratelen? Als ik het signaal vanuit de Pi op 80% zet (in de alsamixer dus 45% want logaritmisch) en de amp wat harder, zit de ratel er nog in. Dus hij lijkt niet te worden overstuurd.

Wat denken jullie?

edit:

Speakers zijn 10W 4Ω each. Die kunnen dit makkelijk aan. Of is die weerstand te laag voor deze amp?
Heb verder niet zoveel specs van die module. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Sando op 18-04-2016 14:49 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:05

nexhil

BAM!

Kun je niet gewoon eerst een andere bron gebruiken?
Bijvoorbeeld een laptop, discman, tv, mp3 speler etc.? Of denk ik te makkelijk?

Dan kun je je PI misschien uitsluiten... of niet.

[ Voor 23% gewijzigd door nexhil op 18-04-2016 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zonder je hele post gelezen te hebben (tl;dr ;))... De analog out van de Pi's staat erom bekend gewoon ruk te zijn. Ik heb dit destijds opgelost met een USB geluidskaartje van 10 euro.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
nexhil schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:35:
Kun je niet gewoon een andere bron gebruiken?
B een laptop, discman, mp3 speler etc.? Of denk ik te makkelijk?
Nee dat is heel slim gedacht. Wegens tunnelvisie dacht ik daar niet aan. 8)7
En inderdaad, dan heb ik het ook, en het ligt dus aan de amp.

Maar waarom? Is dat een teken dat [insert makkelijk te vervangen component] gewoon stuk is? Dan vervang ik dat zo even. Maar er staat niks bol. Er is niks zwart.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Sando schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:42:
[...]

Nee dat is best slim gedacht. Wegens tunnelvisie dacht ik daar niet aan. 8)7
Dan heb ik het ook, en het ligt dus aan de amp.

Maar waarom? Is dat een teken dat [insert makkelijk te vervangen component] gewoon stuk is? Dan vervang ik dat zo even. Maar er staat niks bol. Er is niks zwart.
De raspberry heet geen volwaardigde DAC onboard en kan dus last hebben van ruis/storingen.

In deze link (is een voorbeeld, meerdere winkels leveren deze kaartjes) staan betere DAC's die je er zo op klikt. Hierdoor zal het geluid en stuk beter worden vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Te zwakke voeding? Je hebt wel iele draadjes aan de voedingsconnector.

Geef die versterker eens een knappe voeding, dus niet van zo'n el cheapo switching supply.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
memphis schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:48:
Te zwakke voeding? Je hebt wel iele draadjes aan de voedingsconnector.

Geef die versterker eens een knappe voeding, dus niet van zo'n el cheapo switching supply.
Oeh, zou het daar aan kunnen liggen? Ik bedoel ik hoef geen hi-fi, maar die ratel is wel erg lo-fi.
Ik heb geen knappe voeding liggen, maar ik zal eens kijken of ik iets kan vinden om het uit te proberen.

Voor diagnostische redenen dan, want ik wil een el cheapo switching voeding gebruiken. Switching omdat dat zuiniger is en el cheapo omdat de lol juist is om met goedkoop en gerecycled spul iets te maken. ;)

(Ik gebruikte dezelfde amp en el cheapo voedingen al eerder voor muziek vanuit een tablet en daar zat ook geen ratel in.)

edit:

De amp gaat niet door de step-down module, maar zit direct aan de el cheapo PSU. Wel iele draadjes inderdaad. De voeding is trouwens smooth genoeg om de Pi stabiel te laten draaien.

[ Voor 10% gewijzigd door Sando op 18-04-2016 14:59 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Zoe je misschien de PI even van een andere stroom bron kunnen voorzien? Gewoon een USB adapter ofzo?
Misschien dat je PSU dan wat ontlast wordt.. net als wat hierboven staat zou ik het ook in de richting van de PSU zoeken.

[ Voor 20% gewijzigd door nexhil op 18-04-2016 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Het was toch niet de PSU. Ik heb vanavond 3 andere PSUs geprobeerd. De amp is gewoon stuk. Andere amp en het klinkt weer 'goed' (vzv de pi 'goed' kan klinken). :)

Ik weet niet waarom de amp stuk-ish is gegaan. De versterkermodule op de print is beschadigt vermoed ik. Ik vermoed dat de output van de pi te sterk was voor het oude versterkertje. Ik heb alsamixer maar op de helft gezet zodat ik de nieuwe niet kapot maak.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/U6vVhFu.jpg

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Mooi dat het opgelost is met een andere versterker en bedankt voor de feedback :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Sando schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 01:44:
Het was toch niet de PSU. Ik heb vanavond 3 andere PSUs geprobeerd. De amp is gewoon stuk. Andere amp en het klinkt weer 'goed' (vzv de pi 'goed' kan klinken). :)

Ik weet niet waarom de amp stuk-ish is gegaan. De versterkermodule op de print is beschadigt vermoed ik. Ik vermoed dat de output van de pi te sterk was voor het oude versterkertje. Ik heb alsamixer maar op de helft gezet zodat ik de nieuwe niet kapot maak.

[afbeelding]
In principe geeft een Pi gewoon line-niveau signaal, iets waar een willekeurige versterker prima mee overweg zou moeten kunnen. Waar dit soort versterkertjes niet tegen kunnen, is ESD. Grote kans dat er ergens onbedoeld een keer een kleine ontlading plaats heeft gevonden.

Overigens kan je de geluidskwaliteit van een Pi enorm verbeteren door een add-on bordje te gebruiken. Er zijn inmiddels hele mooie versterkerbordjes te krijgen die een digitaal signaal van de Pi trekken en zelf omzetten naar analoog. Die bordjes geven een heel acceptabele geluidskwaliteit.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:17
De analoge uitgang van een Pi is een 12-bit PWM uitgang o.i.d., wat geluidskwaliteit betreft vergelijkbaar met een kristalradio uit de 2e wereldoorlog dus. Wil je fatsoenlijke audio dan moet je er echt een DAC aan hangen, deze zijn zat te krijgen voor de Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Veel mensen die hier een externe DAC op mijn hart drukken. Er zijn veel DACs, met variërende prijzen, en een voor een leek (ik dus) onbekende meerwaarde.

Met andere woorden: Geen woorden maar ebay-linkjes naar de DAC die naar jouw mening goed én goedkoop is. :)

Ennnnn, close-to-zero-conf.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Zoek eens op DAC in het raspberry pi topic...

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:47
Sando schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 21:28:
Veel mensen die hier een externe DAC op mijn hart drukken. Er zijn veel DACs, met variërende prijzen, en een voor een leek (ik dus) onbekende meerwaarde.

Met andere woorden: Geen woorden maar ebay-linkjes naar de DAC die naar jouw mening goed én goedkoop is. :)

Ennnnn, close-to-zero-conf.
Nou vooruit dan maar, goedkoopste die ik kon vinden, zelf ook gekocht een tijd geleden, werkt uitstekend..

http://www.ebay.com/itm/A...aspberry-PI-/331535439744

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
_root schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 21:53:
[...]

Nou vooruit dan maar, goedkoopste die ik kon vinden, zelf ook gekocht een tijd geleden, werkt uitstekend..

http://www.ebay.com/itm/A...aspberry-PI-/331535439744
Lijkt alsof de I2S pinnen de zelfde zijn als I2C (die ik gebruik). Kan je ze tegelijk aan dezelfde pinnen aansluiten?

(Net zoals je meerdere I2C aan de zelfde pinnen kan aansluiten, maar ik neem aan dat de bandbreedte voor I2S groter is.)

---

edit:

Unrelated: Wie weet hoe die aansluiting heet op deze afbeelding? Ik zie ze vaak (4 pins, 6 pins en 10 pins) maar ik heb geen idee waar ik op moet ebayen om die kabels te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hUK8H86.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Sando op 20-04-2016 10:05 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

JST XH connectors?
Moeilijk te zeggen vanaf een foto....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
memphis schreef op woensdag 20 april 2016 @ 10:14:
JST XH connectors?
Moeilijk te zeggen vanaf een foto....
Zelfde als deze:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ddiz5kg.jpg

Volgens mij is het Molex Picoblade, JST-ZH, JST-GH, JST-PH, JST-PA, Hirose DF13 of geheim antwoord E.

Het lijkt het meest op JST-PH. Bedankt voor de goede richting. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Sando op 21-04-2016 17:44 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb een goedkope PCM2704 DAC van ebay met een kort USB kabeltje. Dat klinkt dat beter dan de standaard raspberry pi uitgang. Voor versterking geexperimenteerd met een TA2024 moduul kost ook maar een paar dollar. Voor op het bureau kwam er wel genoeg geluid uit.
Pagina: 1