Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Cat6a aanleggen. Benodigdheden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jochem8
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-08-2021
Bij een klant (en over een paar maanden bij mezelf) moet ik binnenkort de netwerkbekabeling vervangen. Nu komt er bij de klant cat6a en wil ik graag een goed afgeschermde kabel hebben. Op internet lees ik zoveel dingen en ben ook dit topic tegen gekomen Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels en heb daar dus absoluut geen zin in.

Ik ben dus op zoek naar kwaliteitsspul en geen goedkope meuk. De benodigdheden zoals wcd's en tangen heb ik ook nodig, maar wat is nou kwalitatief goed spul? Gereedschappen hoeven niet het goedkoopste spul te zijn, ik heb liever wat gemak. Wie kan me hiermee verder helpen?

Benodigdheden:
  • 300mtr. (dubbel) afgeschermde kwalitatief hoge Cat6a kabel
  • Wandcontactdozen inbouw afgeschermd voor Cat6a
  • Connectoren Cat6a
  • Gereedschappen zoals LSA punch down tool, tang om connectoren aan te knippen
  • Ben ik nog wat vergeten?
Als je linkjes naar sites erbij hebt is het helemaal geweldig! Alvast bedankt!

Alle reacties

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Punch tool.
Kabelstripper + kniptang.
Schroevendraaier(s).
Trekveer.

Dubbel afgeschermd is niet perse noodzakelijk, tenzij je de kabels gaat leggen naast een 400 volt krachtstroom lijn oid.

FTP is voldoende.

Ik heb ook Cat6A WCD's, die zijn van Busch Jaeger:
https://www.electrokarwei...ntactds-2x-rj45-cat6a-iso

In de meterkast heb ik een 10" patch panel:
https://netwerkproducten....ch-patchpaneel-c-396.html

Geen idee wat voor kabel ik heb, heb ik via een oude werkgever geregeld. Zal thuis eens kijken wat het voor spul is...

• jochem8
Thx voor je reactie. Er ligt in zowel mijn nieuwe huis als in hun pand krachtstroom, maar of die dicht bij de netwerkkabelleidingen liggen weet ik niet. Dus dan maar voor de zekerheid dubbel afgeschermd.
Ik had zelf gedacht om gewoon pluggen te zetten aan de netwerkkabels die in de meterkast uitkomen en die rechtstreeks op de switch aan te sluiten, maar overal lees ik dat mensen patchpanelen plaatsen. Zie ik wat over het hoofd dan?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

jochem8 schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:26:
Thx voor je reactie. Er ligt in zowel mijn nieuwe huis als in hun pand krachtstroom, maar of die dicht bij de netwerkkabelleidingen liggen weet ik niet. Dus dan maar voor de zekerheid dubbel afgeschermd.
Dat hoeft niet. UTP is goed genoeg. S/FTP is alleen maar nodig als je extreme bronnen van storing hebt en dan heb ik 't over zware machines zoals je die normaal gesproken in een fabriekshal tegen zou komen.
Ik had zelf gedacht om gewoon pluggen te zetten aan de netwerkkabels die in de meterkast uitkomen en die rechtstreeks op de switch aan te sluiten, maar overal lees ik dat mensen patchpanelen plaatsen. Zie ik wat over het hoofd dan?
Installatiekabel is niet gemaakt om gebruikt te worden zoals jij beschrijft. Daarom worden er patch panels gebruikt. Dat zit 'm ten eerste in de connectoren (hoewel ie daar nog wel omheen kunt door connectoren voor solid kabel te kopen) maar voornamelijk in dat ze niet gemaakt zijn om te bewegen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• jochem8
CyBeR schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:30:

Dat hoeft niet. UTP is goed genoeg. S/FTP is alleen maar nodig als je extreme bronnen van storing hebt en dan heb ik 't over zware machines zoals je die normaal gesproken in een fabriekshal tegen zou komen.
Ok, UTP is dus goed genoeg. Is dat een kabel als deze? https://www.secomp.nl/rol...1150991.html?t_CatID=3294 of is dat ook een installatiekabel? Kan ik geen 'normale' Cat6a netwerkkabel door de muren trekken dan?
CyBeR schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:30:
Installatiekabel is niet gemaakt om gebruikt te worden zoals jij beschrijft. Daarom worden er patch panels gebruikt. Dat zit 'm ten eerste in de connectoren (hoewel ie daar nog wel omheen kunt door connectoren voor solid kabel te kopen) maar voornamelijk in dat ze niet gemaakt zijn om te bewegen.
Ok. Maar zie hierboven: Is het dan geen idee om gewone Cat6a netwerkkabel door de muren te trekken? Of kun je die weer niet aansluiten op wandcontactdozen?

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
In de muur wil je graag kabel met een vaste kern hebben. De connectoren/wandcontact dozen zijn daar ook op gebouwd (een flexibele kabel is daarvoor niet ideaal, en geeft risico op het los raken/storingen bij de wandcontact dozen.)

Nadeel van de vaste kabel is dat deze zoals aangegeven niet flexibel is en kan breken, dus vandaar in de meterkast beter afmonteren in een patch paneel en dan met korte flexiblele kabels aansluiten op de apparatuur.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

jochem8 schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:33:
[...]

Ok, UTP is dus goed genoeg. Is dat een kabel als deze? https://www.secomp.nl/rol...1150991.html?t_CatID=3294 of is dat ook een installatiekabel? Kan ik geen 'normale' Cat6a netwerkkabel door de muren trekken dan?
massief = installatie.
Ok. Maar zie hierboven: Is het dan geen idee om gewone Cat6a netwerkkabel door de muren te trekken? Of kun je die weer niet aansluiten op wandcontactdozen?
Daarvoor geldt dan weer het omgekeerde: die zijn gemaakt om gebruikt te worden in situaties waar ze wel bewogen worden, zoals patchkabels. In ruil voor die flexibiliteit is de signaaloverdracht ietsje slechts (hoewel redelijkewijs verwaarloosbaar in de meeste situaties) en belangrijker: die kun je dan weer niet afmonteren in een patchpanel of WCD omdat die gemaakt zijn voor massieve kabel.

Het komt erop neer: gebruik de materialen zoals ze bedoeld zijn voor het beste resultaat.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 18-04-2016 16:16 ]

• G-bird
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-12-2017
jochem8 schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:26:
Er zijn sommige mensen die van een IP punt bijv een telefoon punt willen maken. Kan gewoon over een utp kabel zonder probleem. Met een patchkast sluit je een keer aan en met een patch kable besluit je dan of het telefonie of internet is.

• jochem8
Bedankt voor jullie replies. Ok, massieve cat6a kabel als installatiekabel voor door de muren, die afmonteren op een patchpanel en op wcd's. Helder, bedankt!

Ik zie dat de kabelrol die ik eerder noemde (https://www.secomp.nl/rol...1150991.html?t_CatID=3294) een cat6 kabel is en geen cat6a, dus daar moet ik nog een alternatief voor vinden. Iemand een tip voor een goede kwaliteit cat6a installatiekabel? Als de loze leiding groot genoeg is, kan ik dan zonder problemen twee dubbel afgeschermde installatiekabels door een leiding trekken?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je leiding groot genoeg is kun je er achttien doorheen trekken. Hoe dikker hoe moeilijker, en hoe meer afgeschermd hoe dikker.

En nogmaals UTP is voor nagenoeg elke situatie meer dan goed genoeg -- dat is dan wel niet afgeschermd maar het is wel een twisted pair kabel met een differentieel signaal eroverheen. Dat laatste maakt dat bijna alle externe ruis weggefilterd kan worden.

Met STP of FTP of S/FTP ben je dus wel meer geld kwijt maar heb je nagenoeg nooit beter signaal.

Dat alles gezegd hebbende kom ik in de praktijk voornamelijk Foiled cat6a tegen, zoals dit: https://www.netwerkwinkel...-500m-MX0033-p_31411.html

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 18-04-2016 20:41 ]

• jochem8
CyBeR schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:37:
Als je leiding groot genoeg is kun je er achttien doorheen trekken. Hoe dikker hoe moeilijker, en hoe meer afgeschermd hoe dikker.
Begrijp ik. Ik bedoelde eigenlijk of er geen storing op gaat treden als ik meer dan één kabel door die buis trek.
CyBeR schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:37:
Dat alles gezegd hebbende kom ik in de praktijk voornamelijk Foiled cat6a tegen, zoals dit: https://www.netwerkwinkel...-500m-MX0033-p_31411.html
Dat zijn dan weer die LSZH kabels, waarvan ik lees dat ze erg goed zijn.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LSZH = Low Smoke Zero Halogen. Dat gaat om wat ermee gebeurt als je huis in de fik staat.

En nee je krijgt geen storing als je meer dan een kabel in een buis legt. UTP kan héél veel hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door CyBeR op 18-04-2016 22:59 ]

• jochem8
CyBeR schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:59:
LSZH = Low Smoke Zero Halogen. Dat gaat om wat ermee gebeurt als je huis in de fik staat.

En nee je krijgt geen storing als je meer dan een kabel in een buis legt. UTP kan héél veel hebben.
Thx. Ik dacht gelezen te hebben dat die LSZH-kabels wat flexibeler waren en daardoor makkelijk door een buis te trekken zijn. Edit: Niet dus. De kabel is alleen lichter.

Goed, resumerend tot zover:
Cat6a UTP installatiekabel, te halen bij: https://www.netwerkwinkel...-500m-MX0033-p_31411.html
LSA punch tool, cable cutter en tang om pluggen er aan te knijpen: https://www.netwerkwinkel...a-Cat7-RJ11-RJ12-en-RJ45/
Cat6a patch panel: https://www.netwerkwinkel...L9005-76808S-p_29467.html

Ik hoor net dat de aannemer gewoon loze leidingen uit de grond heeft laten komen, dus ze zitten niet netjes ingefreesd in de muur. Dus ik denk dat ik daar bovenop opbouwdozen met keystones zet, als ik het goed begrijp.

Connectoren heb ik zo te zien niet nodig, want in de wcd en patch panel connect ik ze met de LSA punch tool. Wat er daarbuiten gebeurt doe ik met kant-en-klare cat6a netwerkkabels, dus losse pluggen heb ik ook niet nodig.

Bwoah...volgens mij ben ik er :?

[ Voor 1% gewijzigd door jochem8 op 18-04-2016 23:22 . Reden: Fout verbeterd. ]

Pagina: 1