Ik vermoed dat ik ben opgelicht, wat zijn mijn opties?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.276 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leatjuhh
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 16:58
Ik heb onlangs via de V&A op Tweakers een bod uitgebracht op een advertentie voor een videokaart. Namelijk een GTX970.

Ik bracht mijn bod uit in een privébericht en kreeg direct reply dat mijn bod akkoord was en dat ik hem voor die prijs mocht overnemen.

Ik vroeg de aanbiedende partij hoe hij de overdracht wilde afhandelen en hij liet me weten dat aan mij over te laten.

Een aantal weken terug ben ik bezig geweest om mijn oude videokaart (GTX750ti) te verkopen en de uiteindelijke koper stelde voor om het via Kiala te verzenden. Aangezien dit een prima ervaring had opgeleverd (redelijk snelle levertijd, Kiala punt bij mij om de hoek etc.) stelde ik bij deze koop ook voor om dit te doen.

Na enkele keren via Tweakers contact te hebben gehad liet de verkoper me weten de verzending in gang te zetten op het moment dat het geld op zijn rekeningnummer was overgeschreven.
Blij met de deal die ik gesloten had, maakte ik het afgesproken bedrag over.
Verder nog informatie toegevoegd over naar welk Kiala punt ik mijn pakket graag verzonden zou hebben (en emailadres voor Track en Trace etc.).

Verkoper gaf nadat er een weekend overheen was gegaan aan dat het bedrag op zijn rekening gestort was. Hij zou het pakket diezelfde dag nog aanmelden en verzenden, mits dat hem zou lukken i.v.m. werk.

De dag er na kreeg ik bericht dat het pakket was verzonden.

Ik vond het eigenlijk direct al raar dat ik geen email had gekregen bij het moment van aanmelden.
Dit was naar mijn idee vreemd, maar dit hoefde nog niet per se iets slechts te betekenen. Wellicht was de verkoper vergeten mijn e-mailadres op te geven? 8)7

Nu, een week later heb ik nog zo goed als elke dag de verkoper berichtjes gestuurd met de vraag hoe het gesteld is met mijn pakket en of dat hij mij de Track & Trace code kan sturen omdat ik me afvraag waar mijn pakket blijft.
Maar je raad het al; tot op heden geen reactie. Het laatste dat ik vernomen heb is dat hij het pakket dus heeft verzonden.

Ik heb de volgende gegevens:
  • Tweakers username
  • Naam (waarschijnlijk een nepnaam, persoon is niemand volgens Google)
  • IBAN (ING)
  • Postcode (waarschijnlijk ook nep, vermoed ik)
Kan iemand me helpen in de juiste richting, of is het wellicht al te laat en (had ik me beter in moeten laten lichten dus) kan ik mijn zuur verdiende centen voor altijd gedag zeggen..? ;w

Bedankt alvast voor jullie deskundige advies.

~ Leat

Alain

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is vaak eenvoudig te controleren door het gebruikte tweakersprofiel te controleren. Net geregistreerd, en geen verdere activiteit? Dan is er een grote "red flag". 100% is het natuurlijk niet, maar vrij hoge zekerheid zeker.

Daarnaast, wat heb je betaald voor de videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leatjuhh
Inderdaad, in mijn enthousiasme heb ik niets gecontroleerd.
Datum van aanmaken van het account is dezelfde als de datum van de aanbieding...

Grote red flag, achteraf..

Verder heb ik 250,- betaald, dat is goedkoop maar niet onrealistisch.

Maar mijn eigenlijke vraag is, wat kan ik nu ondernemen?

Is het nog mogelijk om mijn bedrag terug te krijgen of kan ik hier niets tegen doen?

Alain

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compworm
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-01-2024
Tweakers heeft ook nog een ander topic betreffende dit onderwerp: How to - Help! Ik ben opgelicht!!

verder kan je even met de bank bellen, maar waarschijnlijk kunnen die zonder politie etc weinig voor je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10 18:47
Controleer ook de gegevens op https://www.politie.nl/aa...roleer-handelspartij.html en doe aangifte.

En voor de volgende keer is paypal met kopersbescherming een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 14:07
Uit ervaring kan ik je zeggen dat de kans klein is dat je je geld nog terugziet, ervan uitgaande dat je gewoon via de bank het geld hebt overgeschreven. Je moet altijd aangifte doen, wie weet is er sprake van een oplichter waar al meerdere aangiftes tegen lopen. Dan mag je hopen dat je misschien ooit nog iets van geld terugkrijgt(als de politie iets met de aangiftes doet, bij mij niet het geval, ondanks vele aangiftes), maar ga er maar niet van uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Ottie93 op 18-04-2016 13:35 ]

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ottie93 schreef op maandag 18 april 2016 @ 13:35:
Uit ervaring kan ik je zeggen dat de kans klein is dat je je geld nog terugziet, ervan uitgaande dat je gewoon via de bank het geld hebt overgeschreven. Je moet altijd aangifte doen, wie weet is er sprake van een oplichter waar al meerdere aangiftes tegen lopen. Dan mag je hopen dat je misschien ooit nog iets van geld terugkrijgt(als de politie iets met de aangiftes doet, bij mij niet het geval, ondanks vele aangiftes), maar ga er maar niet van uit.
niet helemaal waar, er wordt toch zo'n 60% van de opgeletopinternet zaken tot een goed einde gebracht, ECHTER!!!! de lange adem doet het hem. De terugbetaal/veroordelingstijden zijn tussen de 3 en 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leatjuhh
Compworm schreef op maandag 18 april 2016 @ 12:38:
Tweakers heeft ook nog een ander topic betreffende dit onderwerp: How to - Help! Ik ben opgelicht!!

verder kan je even met de bank bellen, maar waarschijnlijk kunnen die zonder politie etc weinig voor je doen.
Zojuist even gebeld met de ING, hun verwezen me inderdaad door naar naar de Politie..
Ik ga zeker even aangifte doen vanavond, maar ben bang dat ik dus niets meer terug zie... |:(

Lesje duur geleerd..

Eigenlijk is het te gek voor woorden toch..? Je hebt het bankrekening nr. en die hangt vast aan een naam. Vervolgens is het onwaarschijnlijk dat je dit geld ooit terug ziet, terwijl je via via gewoon aan een naam zou kunnen komen... Maar nu versimpel ik de zaak zeker en het zal wel wat gecompliceerder liggen dan hoe ik het beschrijf..

[ Voor 23% gewijzigd door Leatjuhh op 18-04-2016 13:57 . Reden: Toevoeging van een gedachtenspinsel. ]

Alain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 14:07
Ik ben voor hetzelfde bedrag opgelicht op Marktplaats. Het is te gek voor woorden soms..

https://opgelicht.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=17929
https://www.opgeletopinte....msg307627.html#msg307627
https://www.opgeletopinte....msg317778.html#msg317778

[ Voor 10% gewijzigd door Ottie93 op 18-04-2016 14:27 ]

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Leatjuhh schreef op maandag 18 april 2016 @ 13:54:
[...]

Zojuist even gebeld met de ING, hun verwezen me inderdaad door naar naar de Politie..
Ik ga zeker even aangifte doen vanavond, maar ben bang dat ik dus niets meer terug zie... |:(

Lesje duur geleerd..

Eigenlijk is het te gek voor woorden toch..? Je hebt het bankrekening nr. en die hangt vast aan een naam. Vervolgens is het onwaarschijnlijk dat je dit geld ooit terug ziet, terwijl je via via gewoon aan een naam zou kunnen komen... Maar nu versimpel ik de zaak zeker en het zal wel wat gecompliceerder liggen dan hoe ik het beschrijf..
Een bekende van mij is ook al eens opgelicht, maar dan voor een fors hoger bedrag. Rechtsbijstand erop gezet om een zaak te starten, maar de politie weigerde gewoonweg een verzoek bij de bank in te dienen om de tenaamstelling van de rekening te achterhalen. Rechtsbijstand kon niets meer doen, zaak gesloten... Het gaat er raar aan toe ;)

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leatjuhh
Detmer schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:30:
[...]

Een bekende van mij is ook al eens opgelicht, maar dan voor een fors hoger bedrag. Rechtsbijstand erop gezet om een zaak te starten, maar de politie weigerde gewoonweg een verzoek bij de bank in te dienen om de tenaamstelling van de rekening te achterhalen. Rechtsbijstand kon niets meer doen, zaak gesloten... Het gaat er raar aan toe ;)
Belachelijk!
Je zou bijna zelf ook mensen op gaan lichten via internet met de wetenschap dat het zo easy is om er mee weg te komen... :X
Wellicht kan ik zo mijn 250,- kan terugverdienen. /sarcasm

[ Voor 4% gewijzigd door Leatjuhh op 18-04-2016 14:59 . Reden: spelling ]

Alain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Leatjuhh schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:49:
[...]

Je zou bijna zelf ook mensen op gaan lichten via internet met de wetenschap dat het zo easy is om er mee weg te komen... :X
Je moet wel de juist 'slag' mens zijn.

Als jij jouw 250 euro zou willen terug 'stelen', dan ga je waarschijnlijk snoeihard voor de bijl en eindig je voor een rechter. Want wij zijn te netjes en daardoor worden we waarschijnlijk wel gepakt. De kl**tz*kken die dit regelmatig doen, die betalen af en toe ik een keertje eentje terug als het echt te dichtbij komt.

Maar door dit soort dingen baal ik weleens dat we niet iets corrupter zijn in NL. Dat een agent of bankbeambte 'even weg kijkt' terwijl je zijn of haar adres even overschrijft. En dan gewoon 40 kuub mest op de oprit bij hem storten. Dan fingeer je een paar emails en dan mag hij gaan aantonen wat er nu exact is gebeurd :+

Sowieso aangifte doen, zeker omdat je soms verzekerd bent of op een andere manier genoegdoening kunt krijgen. Zonder aangifte is er niks gebeurd. Je zou niet de eerste zijn die maanden of zelfs jaren na dato ineens een brief krijgt dat je je kunt voegen bij een zaak en dat hij/zij gewoon toch voor de bijl gaat!
(En het is goed voor de statistieken, kan de politie/politiek het ook niet bagatelliseren.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leatjuhh
TheGhostInc schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:06:
[...]
Je moet wel de juist 'slag' mens zijn.

Als jij jouw 250 euro zou willen terug 'stelen', dan ga je waarschijnlijk snoeihard voor de bijl en eindig je voor een rechter. Want wij zijn te netjes en daardoor worden we waarschijnlijk wel gepakt. De kl**tz*kken die dit regelmatig doen, die betalen af en toe ik een keertje eentje terug als het echt te dichtbij komt.
Het was natuurlijk sarcastisch om aan te tonen hoe krom dat het eigenlijk is..
Maargoed.. Zojuist via web aangifte gedaan en dan tot die tijd (als ik dan ook daadwerkelijk bericht krijg) maar weer sparen voor een GTX970 en mijn games spelen op potato kwaliteit... ;( ;(

Bedankt allen voor de opheldering..

Alain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het laatste contact was nog 5 dagen geleden, dus om dan nu al van oplichting te spreken is wellicht iets te voorbarig. Laten we dus even afwachten. Aangezien we niet gaan beschuldigen op basis van vermoedens sluit ik dit topic. Als TS nieuwe info heeft kan hij zich bij ons melden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.