Nieuwbouw UTP Cat 6a,7 of 8?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin555
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-05-2024
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met de laatste hand te leggen aan de tekeningen voor mijn nieuwbouw woning en ben ik nu met het belangrijkste stuk bezig: bekabeling!

Voor een goede WiFi dekking wil ik op elke verdieping een router/AP plaatsen en daarnaast wil ik door het hele huis UTP kabels en loze leidingen leggen. In de toekomst wil ik er niet op vertrouwen dat 4 man tegelijk 4k over WiFi gaat streamen namelijk ;)

Ik heb heel het internet afgezocht naar de verschillen (vooral praktisch) tussen UTP 6,7 en 8. Helaas zijn vele adviezen op internet gedateerd en kan ik niks mee.

Concreet heb ik de volgende vraag: Als ik de komende 20 jaar goed wil zitten, welke kabel kan ik dan het beste door het huis heen trekken en op welke manier moet deze afschermen? (kosten vs kwaliteit en toekomst)

Op dit moment heb ik het volgende idee:
Cat 7 UTP (100% koper) SFTP PiMF 1200 Mhz stugge kabels. Samenkomen in de meterkast via patchpaneel naar switch en router. Alle outlets en kabels afgewerkt met Cat 6A 10 Gbit keystones.

Mijn idee is dus dat ik met Cat 7 kabel klaar ben voor de toekomst en mocht het nodig blijken hoef ik alleen maar de keystones te vervangen. Grootste twijfel is of ik SFTP PiMF nodig heb. Ik woon niet in de stad en ook niet vlakbij hoogspanningskabels o.i.d.

Totaal laat ik 9 UTP kabels door het huis trekken, zie hier mijn schema:
Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/c10fipirj/Technische_aansluitingen2.jpg

Ik hoor graag hoe jullie hierover denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:08
Hey Martin!

Goed dat je zorgt dat je genoeg loze leidingen legt in je a.s. woning!
Misschien kleine toevoeging zorg voor 19mm buis en geen 16mm, en voorkom haakse bochten!

Mijn advies voor kabel, koop goede Cat6a kabel, Cat7 ga je van je lang-zal-ze-leven nooit per 2 stuks normaal door een loze buis heen krijgen, daar zijn ze te dik en te stug voor.
Je kan gewone UTP kabel halen (evt. zorg je voor LSZH kabel die zijn ietsje gladder) maar je bent geen exotische kabel nodig met om ieder adertje z'n eigen afscherming (S/FTP e.d.).

Zorg ervoor dat je in je meterkast (als je het makkelijk en netjes wilt houden) voor een patchpaneel, evt. kan je hier ook een keystone paneel voor pakken en dat je bijv. per (hoek v/d)kamer je utp's + je coax bij elkaar kan "patchen" dus bijv. poort 1 en 2 (+ 3 & 4)utp, en in bij poort 3(5) een coax keystone, maar dat is iets wat je geheel zelf moet weten :)

nog een kleine toevoeging: als je dat evt. zou willen kan je nu ook je huis voorzien van loze leiding die in je plafond uitkomt om evt. daar accespoint's op te hangen, zorg dan natuurlijk wel voor een nette relevante plaatsing (bijv. meer in je woonkamer op de BG) en dat je later in je bijkeuken (of outdoor) 1 kan ophangen voor je achtertuin e.d.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
martin555 schreef op zondag 17 april 2016 @ 21:11:
Ik heb heel het internet afgezocht naar de verschillen (vooral praktisch) tussen UTP 6,7 en 8. Helaas zijn vele adviezen op internet gedateerd en kan ik niks mee.
Die adviezen zijn niet gedateerd, maar jij wilt iets wat simpelweg nog niet/amper wordt toegepast.
Daarnaast stappen veel mensen bij 10Gbit over op glasvezel en ligt het nog (bijna) nergens naar PC's. Dat is echt voor de backbone of naar een zware server.

Dus ik zou (net als hierboven), gewoon 19mm loze buizen laten leggen en daar standaard netwerkmateriaal op loslaten. 2 redenen waarom ik niet te ver zou gaan in Cat++:
Netwerkkabel/spul wordt nog steeds goedkoper, vooral Cat7 en hoger. Je betaalt nu flink extra voor iets wat je niet gebruikt terwijl je later voor weinig die kwaliteit alsnog zou kunnen kopen.
Netwerkkabel is ook onderhevig aan veroudering. Na 10 jaar kan een netwerkkabel bij de connectoren zijn geoxideerd en de mantel veroudert ook. Stel je hebt de kabel niet 100% goed gemonteerd en je komt na 10 jaar erachter dat je er toch geen 10 Gbit overheen krijgt (voor die tijd is het lastig controleren zonder 10Gbit spul), dan is het lastiger om dat te verhelpen. Dan moet je alsnog de kabel vervangen.

Gbit is op dit moment voor consumenten prima en de vraag is dan ook of 10Gbit ooit naar de consument gaat komen. Misschien komt er wel een compleet ander type kabel of iets met glasvezel. Ik zou niet teveel geld gaan spenderen aan materiaal dat misschien over 10 jaar ineens toch niet geschikt blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:21
Zoals de bovenstaande reacties zou ik niet teveel ''investeren'' in je kabelnetwerk.
Natuurlijk goede kabels is belangrijk en ik snap dat je maar liever 1x kabels trekt maar door de aanleg niet te scherpe bochten te maken is het een stuk aangenamer.

Wie weet wordt CAT7 over 5 jaar een stuk goedkoper, of krijgen we allemaal glasvezel (betaalbaar) in de woning. Dan kun je beter met de tijd meegaan en zo'n kabel erdoor heen laten gaan.

Het is altijd pijnlijk om iets weg te doen wat eigenlijk veel geld heeft gekost en wat je nooit volledig kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
CAT6A (die A is wel belangrijk) is voldoende voor 10GBASE-T. Er is geen reden om voor CAT7 te kiezen. Shielding kun je ook achterwege laten.

De vraag is hoe snel je 10 gigabit nodig hebt thuis. Ik heb zelf vorig jaar alles om die reden gewoon van ouderwets CAT5e voorzien. Makkelijk te trekken en stukje voordeliger! Mocht ik ooit iets met 10 gigabit plaatsen dan is zo'n draad zo vervangen en op een ander doosje afgemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 00:45

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Ik heb hetzelfde net gehad in me eigen huis, ik heb daar maar gewoon gelijk de keuze voor CAT 7A genomen aangezien het redelijk betaalbaar is op dit moment. Echter houd rekening met de diameter van de kabel.

Verder kan je bij Reichelt redelijk goed CAT materiaal vinden ;)

Reichelt 100m Draka Cat 7A
http://www.reichelt.com/4...+AWG22-100D&SEARCH=Cat+7A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:39

Pierre

Van nature lui!

En ik zou even dit topic doorlezen klik

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoshiwa
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-11-2024
Interessante vraag, zit ook in eenzelfde situatie. Een reden die ik zie om voor CAT7 te gaan is omdat ik vermoed dat je dan ook HDMI over je cat7 kan gaan krijgen?
Op batibouw (Belgische bouwbeurs) kwam ik ook op de stand van abitana (http://www.abitanadirect.com/en/cable/omnimedia.html) , die me probeerden overtuigen hun kabel te leggen. Volgens hen is deze nog beter dan de standaard CAT standaarden, en ideaal om alle mediastreaming later te gaan doen, inclusief hdmi (mits convertorstukjes natuurlijk om van hdmi /cat te gaan, maar geen capturen van je signaal en dan via netwerk sturen ! ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:12

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Zelf ook sinds kort in een nieuwe woning.
Ik heb overal 3/4" laten leggen en zelf kabels getrokken, scheelt ook weer.
door een 3/4" buis past prima 2x CAT7 SFTP.
Heb zelf via Amazon een haspel gekocht van Ligawo.
Goede kabel voor een nette prijs.

Eventueel kan je ook duo kabels kopen. Dan zitten de 2 netwerkkabels al aan elkaar gegoten. Maakt het trekken nog weer iets makkelijker.

Mijn beredenering:
Kabel, het leggen en trekken ed kost toch al tijd. De prijs van de kabel is maar een klein deel.
Beter safe zitten en een goede kabel mét goede afscherming.
Het is stukken duurder als je toch problemen met storing krijgt, of als je toch over 1 jaar alles kan gaan vervangen.

[ Voor 27% gewijzigd door HellStorm666 op 18-04-2016 10:11 ]

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 14:58

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

even een tip erbij: hou rekening met eventueel IP TV wat over een apart vlan loopt (bij bevoorbeeld TV via glasvezel). Daarbij moet je dan bij enkel uitgevoerde kabels logische componenten hebben die de VLANs kunnen scheiden, of je kabel netwerk dubbel uitvoeren waarbij netwerk en IP TV gescheiden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159710

@Jordyz: Prijzige-glasvezel-hypothese bij verglazingen dan kan netwerk interferentie nooit zo maar-voor-doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:42
yoshiwa schreef op maandag 18 april 2016 @ 09:33:
Interessante vraag, zit ook in eenzelfde situatie. Een reden die ik zie om voor CAT7 te gaan is omdat ik vermoed dat je dan ook HDMI over je cat7 kan gaan krijgen?
Op batibouw (Belgische bouwbeurs) kwam ik ook op de stand van abitana (http://www.abitanadirect.com/en/cable/omnimedia.html) , die me probeerden overtuigen hun kabel te leggen. Volgens hen is deze nog beter dan de standaard CAT standaarden, en ideaal om alle mediastreaming later te gaan doen, inclusief hdmi (mits convertorstukjes natuurlijk om van hdmi /cat te gaan, maar geen capturen van je signaal en dan via netwerk sturen ! ).
Klinkt als een hele dure cat6 kabel waarbij je vooral betaalt voor de poeha eromheen. Maar goed, blijkbaar is er een markt voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Alles boven cat6A is vrij nutteloos, aangezien die kabels ook allemaal tot 10Gbit gaan op 100 meter.

Zelfs als het evenzoveel kost zou ik lekker voor cat6A gaan, is makkelijker te termineren van cat7 en in de praktijk merk je geen verschil, al zou je op 10Gbit zitten.

Ik kan me geen goede argumenten bedenken om cat7 aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 08:57
Waarom sluit je de NAS aan op de router?

Sluit de NAS aan op je switch en je belast de router niet met al je NAS verkeer (traffichiervan kan aardig oplopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Cheater schreef op maandag 18 april 2016 @ 11:48:
Waarom sluit je de NAS aan op de router?

Sluit de NAS aan op je switch en je belast de router niet met al je NAS verkeer (traffichiervan kan aardig oplopen).
Wordt als het goed is niet afgehandeld door de route processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126717

Is een switch per verdieping niet handiger? Dat scheelt je nogal wat meters en erg veel minder nette taal als je besluit nieuwe kabels te trekken.
En ja, ik zou voor 6A gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:32
Ik ga dit toch ook even volgen, zit in precies het zelfde stramien te kijken.
Wel trek ik gelijk dubbele kabel naar alle dozen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheater
Ik zit ook in de startfase van dit verhaal. Kabels trekken, waarheen, hoeveel, kwaliteit, leidingen...

Omdat er steeds meer apparatuur iets met WIFI gaat doen, wil ik juist meer met bedraad gaan doen. Gewoon omdat het betrouwbaarder is, lagere latency en ik denk op de lange termijn goedkoper dan draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Cheater schreef op maandag 18 april 2016 @ 13:28:
Ik zit ook in de startfase van dit verhaal. Kabels trekken, waarheen, hoeveel, kwaliteit, leidingen...

Omdat er steeds meer apparatuur iets met WIFI gaat doen, wil ik juist meer met bedraad gaan doen. Gewoon omdat het betrouwbaarder is, lagere latency en ik denk op de lange termijn goedkoper dan draadloos.
Ik heb vorige jaar naar elke kamer een loze leiding laten leggen.
Allemaal voorzien van 2x UTP CAT 6, dat is echt voorlopig wel voldoende.

Hoewel meer Wireless gaat heb je ook meer APs nodig vanwege de muren etc.. die het signaal tegenhouden.

Ideaal om kabels te hebben. Het is de meest betrouwbare verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheater
Hann1BaL schreef op maandag 18 april 2016 @ 13:45:
Ik heb vorige jaar naar elke kamer een loze leiding laten leggen.
Allemaal voorzien van 2x UTP CAT 6, dat is echt voorlopig wel voldoende.
Waarom ligt er in je loze leidingen alvast een kabel? Anders gevraagd: hoe weet je nu al wat je met die loze leiding gaat doen over, zeg 4 jaar?
Hann1BaL schreef op maandag 18 april 2016 @ 13:45:
Hoewel meer Wireless gaat heb je ook meer APs nodig vanwege de muren etc.. die het signaal tegenhouden.

Ideaal om kabels te hebben. Het is de meest betrouwbare verbinding.
Juist en daarnaast:
Wireless maakt sneller stappen in vernieuwingen en snelheid, dan dat bedraad dit doet. De kans dat ik over 3 jaar weer nieuwe access points wil of moet kopen, omdat de apparatuur over 3 jaar die ene nieuwe techniek gebruikt is vrij groot. Vandaar denk ik dat het op langere termijn goedkoper is om juist te investeren in bedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Anoniem: 126717 schreef op maandag 18 april 2016 @ 12:54:
Is een switch per verdieping niet handiger? Dat scheelt je nogal wat meters en erg veel minder nette taal als je besluit nieuwe kabels te trekken.
En ja, ik zou voor 6A gaan.
Die switch moet je ook weer ergens neerzetten en van stroom voorzien. Niet iedereen heeft op elke verdieping een technische ruimte daarvoor. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Cheater schreef op maandag 18 april 2016 @ 13:56:
[...]

Waarom ligt er in je loze leidingen alvast een kabel? Anders gevraagd: hoe weet je nu al wat je met die loze leiding gaat doen over, zeg 4 jaar?

[...]

Juist en daarnaast:
Wireless maakt sneller stappen in vernieuwingen en snelheid, dan dat bedraad dit doet. De kans dat ik over 3 jaar weer nieuwe access points wil of moet kopen, omdat de apparatuur over 3 jaar die ene nieuwe techniek gebruikt is vrij groot. Vandaar denk ik dat het op langere termijn goedkoper is om juist te investeren in bedraad.
Bedraad is de ontwikkeling compleet anders dan wireless:

met bedraad kom je met zeer oude bekabeling, Cat5E nog steeds aan de maximale snelheid die je apparatuur aan kan.,

Waarom alles bekabeld:
Omdat ik 1x een doos kabel had staan en het klusje veel sneller is om in 1 keer aan te leggen dan kabels te leggen wanneer nodig is. In 1x met 2 man kabels trekken, outlets monteren en connectoren aanknijpen is lekker snel. Er is zomaar geen reden om over een paar jaar cat6 te gaan vervangen. De Gbit standaard wordt denk niet zomaar vervangen door 10 GBit/s

Wireless is er veel meer winst te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat ik niet begrijp dat je wel naar Cat 7 kabel etc kijkt maar vrolijk je NAS aan je router hangt. In mijn ogen snap je het totaal plaatje dan niet. De switching capaciteit van je router is namelijk veel minder dan van een goede switch. Doorvoer van de backplane.
Als op termijn meer snelheid nodig zou hebben wordt dit vooral veroorzaakt door gelijktijdig gebruik van meerdere devices, dan wordt het belangrijker om per verdieping een switch te gebruiken en deze met 10gb aan elkaar te verbinden en dan je NAS/server met 10gb eraan te knopen.
10GB naar de einduser zie ik niet als nuttig, of je moet in de videoediting werken.
Let ook vooral op goede eindmontage / wallmounts etc kabel kost niet veel maar die wel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Laten we nou geen aannames doen over de router van de TS en of het snel is om zijn NAS daaraan te koppelen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 16:30
Cat7 kabel op Cat6 keystones afwerken zou ik ook niet aanbevelen.
Cat7 kabel is totaal overbodig, zelfs voor de komende jaren, ik persoonlijk zou nu overal Cat6 leggen. Zeker op kortere afstanden ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Hann1BaL schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:07:
[...]

Bedraad is de ontwikkeling compleet anders dan wireless:

met bedraad kom je met zeer oude bekabeling, Cat5E nog steeds aan de maximale snelheid die je apparatuur aan kan.,

Waarom alles bekabeld:
Omdat ik 1x een doos kabel had staan en het klusje veel sneller is om in 1 keer aan te leggen dan kabels te leggen wanneer nodig is. In 1x met 2 man kabels trekken, outlets monteren en connectoren aanknijpen is lekker snel. Er is zomaar geen reden om over een paar jaar cat6 te gaan vervangen. De Gbit standaard wordt denk niet zomaar vervangen door 10 GBit/s

Wireless is er veel meer winst te halen
Ik denk dat je het nu toch het woord verkeerd gebruikt.
IK denk dat je Mainstream of "gebruikelijk" zoekt in plaats van standaard

"De Gbit standaard wordt denk niet zomaar vervangen door 10 GBit/s"
Er is geen "De Gbit"standaard. er is "een Gbit standaard" net zoals er een 100mbit standaard is.
Die vervangen elkaar niet maar leven vrolijk langs elkaar.
Zo is er ook al een 10Gbit standaard op Cat 6, dat is nu al redelijk betaalbaar als consument.

En vroeger was 100Mbit al genoeg. nu bestanden steeds groter worden is gigabit wel handig.
Maar op dit moment is de gbit verbinding al de remmende factor in in bestanden overzetten naar mijn nas.
Niet erg genoeg dat ik me er al iets aan wil doen. maar hoe goedkoper 10Gbit over koper word, hoe groter de kans dat mensen dat vroeger of later toch gaan plaatsen

Voor nu is Cat5 1gbit nog wel voldoende. Maar je woont ergens 20 jaarn em kabels trekken is iets dat je liever maar 1 keer doet. Dus Ik zou nu ook voor Cat6 gaan als ik kabels. dan heb je 10gbit als nodig is

En wie weet wat ze over 10 jaar als kabel verzonnen hebben, 15 jaar geleden was gedaisy chainde coax nog de meest bruikbare manier van pc's op een netwerk aansluiten :P

[ Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 18-04-2016 15:40 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
[
Zo is er ook al een 10Gbit standaard op Cat 6, dat is nu al redelijk betaalbaar als consument.
Waar kom jij al redelijk betaalbaar 10Gbit consumenten hardware tegen?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-06 15:58

Younes

Wie, Wat, Waar?

Er wordt gesteld dat cat7 s/ftp niet nodig is in een huis tuin en keuken omgeving. Kan ik me iets bij voorstellen, maar wat als je 2 kabels door 1 leiding laat gaan en 1 daarvan middels POE gebruikt wordt om een accesspoint aan de andere kant van de kabel te voorzien van stroom? Is die SFTP kabel dan wél nodig?

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Younes schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:47:
Er wordt gesteld dat cat7 s/ftp niet nodig is in een huis tuin en keuken omgeving. Kan ik me iets bij voorstellen, maar wat als je 2 kabels door 1 leiding laat gaan en 1 daarvan middels POE gebruikt wordt om een accesspoint aan de andere kant van de kabel te voorzien van stroom? Is die SFTP kabel dan wél nodig?
kortweg nee.
SFTP word pas intressant bij hoge "vuile"stromen.
POE valt daar duidelijk niet onder :P
Frogmen schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:41:
[...]

Waar kom jij al redelijk betaalbaar 10Gbit consumenten hardware tegen?
Betaalbaar is relatief :P
Pricewatch, gbit nics kosten nu nog 250. Maar toen ik er een aantal jaren geleden naar keek zatem ze nog boven de 600E. Zodra ze rond de 125 uitkomen, gaat er waarschijnlijk bij mij een setje in :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Younes schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:47:
Nee, ook dan niet.
Hier op kantoor ligt een bundel (20x Cat5E) waar PoE overheen gaat zonder dat het problemen veroorzaakt.

Afgeschermde meuk heb je enkel nodig in omgevingen met veel RF storingen zoals fabriekshallen etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Gravit0n schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:56:
[...]

Nee, ook dan niet.
Hier op kantoor ligt een bundel (20x Cat5E) waar PoE overheen gaat zonder dat het problemen veroorzaakt.

Afgeschermde meuk heb je enkel nodig in omgevingen met veel RF storingen zoals fabriekshallen etc. :)
bij ons ook. En die liggen vervolgens ook nog eens boven een rits TL bakken. wat nog veel erger is dan zo'n POE Dingetje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

heuveltje schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:34:
[...]

Ik denk dat je het nu toch het woord verkeerd gebruikt.
IK denk dat je Mainstream of "gebruikelijk" zoekt in plaats van standaard

"De Gbit standaard wordt denk niet zomaar vervangen door 10 GBit/s"
Er is geen "De Gbit"standaard. er is "een Gbit standaard" net zoals er een 100mbit standaard is.
Die vervangen elkaar niet maar leven vrolijk langs elkaar.

En vroeger was 100Mbit al genoeg. nu bestanden steeds groter worden is gigabit wel handig.
Maar op dit moment is de gbit verbinding al de remmende factor in in bestanden overzetten naar mijn nas.
Niet erg genoeg dat ik me er al iets aan wil doen. maar hoe goedkoper 10Gbit over koper word, hoe groter de kans dat mensen dat vroeger of later toch gaan plaatsen

Voor nu is Cat5 1gbit nog wel voldoende. Maar je woont ergens 20 jaarn em kabels trekken is iets dat je liever maar 1 keer doet. Dus Ik zou nu ook voor Cat6 gaan als ik kabels. dan heb je 10gbit als nodig is

En wie weet wat ze over 10 jaar als kabel verzonnen hebben, 15 jaar geleden was gedaisy chainde coax nog de meest bruikbare manier van pc's op een netwerk aansluiten :P
toon volledige bericht
Ik geloof dat mn bericht wel duidelijk genoeg was.

Computers hebben nu een Gbit/s NIC en voordat PCs standaard voorzien worden van 10 Gbit/s NICs zijn we wel weer even verder. Daarnaast moet de apparatuur dan op die snelheid wel data kunnen voorzien.

Natuurlijk kan GBit/s limiterend werken, maar het is zat voor het verplaatsen van grote hoeveelheden data, bekijken van meerdere 4K video streams etc..

Inderdaad, met Cat6 ben je dus wel even gered.
Maar het is lastig te voorspellen wat je over 20 jaar gaat gebruiken, maar kabels zijn met hetzelfde gemak weer verwijderd en vervangen.

Op dit moment is 10Gbit nog zeer uitzonderlijk, aangezien de meeste apparatuur geleverd wordt met Gbit netwerkpoorten. Natuurlijk zullen er mensen, zeker op tweakers, zijn met specifieke wensen, maar de vraag is even wat het gros nodig heeft. Dat kan de TS natuurlijk het beste voor zichzelf bepalen.

Pakken de we vergelijking er bij: Echt al 10 jaar geleden ging er overal Cat5E in en waren de computers nog voorzien van 100Mbit poorten. Die bekabeling is nu nog niet limiterend voor de nieuwste computers.

Daarnaast zeg je dat het voor 20 jaar is: De statistiek leert toch echt dat de meeste mensen alweer verhuisd zijn binnen 20 jaar. Niemand gaat een nieuwbouwhuis bouwen met dat in gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
heuveltje schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:56:
[...]

[...]
Betaalbaar is relatief :P
Pricewatch, gbit nics kosten nu nog 250. Maar toen ik er een aantal jaren geleden naar keek zatem ze nog boven de 600E. Zodra ze rond de 125 uitkomen, gaat er waarschijnlijk bij mij een setje in :P
Ja en dan heb je een 10Gb nic maar wat kost die switch en die NAS anders heb je er nog niets aan. En is dat consumenten spul?
Ik geloof er niet in en zeker ook niet in het nut, zelfs in de prof markt kom je het weinig tegen, je ziet het vooral in de netwerken voor de backbone en dan meestal glas. En natuurlijk naar de centrale storage hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Hann1BaL schreef op maandag 18 april 2016 @ 16:00:
[...]

Ik geloof dat mn bericht wel duidelijk genoeg was.

Computers hebben nu een Gbit/s NIC en voordat PCs standaard voorzien worden van 10 Gbit/s NICs zijn we wel weer even verder. Daarnaast moet de apparatuur dan op die snelheid wel data kunnen voorzien.

Natuurlijk kan GBit/s limiterend werken, maar het is zat voor het verplaatsen van grote hoeveelheden data, bekijken van meerdere 4K video streams etc..

Inderdaad, met Cat6 ben je dus wel even gered.
Maar het is lastig te voorspellen wat je over 20 jaar gaat gebruiken, maar kabels zijn met hetzelfde gemak weer verwijderd en vervangen.

Op dit moment is 10Gbit nog zeer uitzonderlijk, aangezien de meeste apparatuur geleverd wordt met Gbit netwerkpoorten. Natuurlijk zullen er mensen, zeker op tweakers, zijn met specifieke wensen, maar de vraag is even wat het gros nodig heeft. Dat kan de TS natuurlijk het beste voor zichzelf bepalen.

Pakken de we vergelijking er bij: Echt al 10 jaar geleden ging er overal Cat5E in en waren de computers nog voorzien van 100Mbit poorten. Die bekabeling is nu nog niet limiterend voor de nieuwste computers.

Daarnaast zeg je dat het voor 20 jaar is: De statistiek leert toch echt dat de meeste mensen alweer verhuisd zijn binnen 20 jaar. Niemand gaat een nieuwbouwhuis bouwen met dat in gedachte.
toon volledige bericht
De ts had het over 20 jaar :
Concreet heb ik de volgende vraag: Als ik de komende 20 jaar goed wil zitten, welke kabel kan ik dan het beste door het huis heen trekken en op welke manier moet deze afschermen? (kosten vs kwaliteit en toekomst)
Antwoord is dan eerder cat6 dan cat5. en bij +-150 meter zijn de prijsverschillen dan ook niet zodanig dat ik dat echt een reden vind om voor cat5 te gaan.

Overigens zijn we bij mijn ouders al van 10mbit COAX > naar 10Mbit UTP gegaan . EN toen we naar 100mbit gingen konden we weer alle UTP kabels vervangen :) Gelukkig dat gbit idd daarna wel zonder problemen ging :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

heuveltje schreef op maandag 18 april 2016 @ 16:09:
[...]

De ts had het over 20 jaar :

[...]

Antwoord is dan eerder cat6 dan cat5. en bij +-150 meter zijn de prijsverschillen dan ook niet zodanig dat ik dat echt een reden vind om voor cat5 te gaan.

Overigens zijn we bij mijn ouders al van 10mbit COAX > naar 10Mbit UTP gegaan . EN toen we naar 100mbit gingen konden we weer alle UTP kabels vervangen :) Gelukkig dat gbit idd daarna wel zonder problemen ging :P
Niemand zegt dat hij voor cat5e moet gaan! Cat5e er alleen bijgepakt om te laten zien hoe lang het mee gaat en hoe lang het al niet limiterend is.

Ga je dus nu voor 6 zit je voorlopig ook gewoon weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Hann1BaL schreef op maandag 18 april 2016 @ 16:11:
[...]

Niemand zegt dat hij voor cat5e moet gaan! Cat5e er alleen bijgepakt om te laten zien hoe lang het mee gaat en hoe lang het al niet limiterend is.

Ga je dus nu voor 6 zit je voorlopig ook gewoon weer goed.
Zijn we het daar over eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

heuveltje schreef op maandag 18 april 2016 @ 16:18:
[...]

Zijn we het daar over eens.
Dan zijn we er ;)

Cat6 zal voor langere tijd genoeg zijn. Ik vind het ook fijn om niet altijd overal een switch te plaatsen en het voordeel is dat je er dus eenvoudig 2 door een 16mm buis kunt trekken. Cat7 wordt 1 kabel per kamer en brengt je weinig.

Daarnaast is het in de IT onmogelijk om iets echt toekomstbestendig te maken. De ontwikkelingen staan niet stil en voorspellingen doen voor over 15-20 jaar zijn altijd gewaagd.

[ Voor 17% gewijzigd door Hann1BaL op 18-04-2016 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheater
Frogmen schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:23:
Wat ik niet begrijp dat je wel naar Cat 7 kabel etc kijkt maar vrolijk je NAS aan je router hangt. In mijn ogen snap je het totaal plaatje dan niet. De switching capaciteit van je router is namelijk veel minder dan van een goede switch. Doorvoer van de backplane.
Deze reactie is al voorbij gekomen, maar dan een stukje vriendelijker van toon. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
Even my 50 cents.

Afgeschermde kabel is alleen van belang als je bundels kabels over afstanden naast elkaar hebt lopen en 10Gb gebruikt. Dan loop je kans op zogenaamde NEXT storing van elkaar.
Voor huis gebruik is cat6 momenteel de beste oplossing, die is zelfs voor 10Gb over 55m gespecificeerd.

Poe heeft geen enkele invloed op netwerkkabels,
Externe rf storing van buiten heeft geen enkele invloed. Dat voorkomt de twist in de aderparen.
Dus ook stroomkabels gebben geen enkele invloed

Afscherming geeft alleen maar potentieel extra problemen as je door een slecht aardplan last krijgt van aardlussen.

Wat wel heel veel invloed heeft is goed afmonteren en zorgen dat de twist zo lang mogelijk in stand blijft.
Verder stugge kabel in de buis trekken en afmonteren op wcd's of patchpanel, van daaruit met kant en klare kabels patchen.
Niet gaan knutselen met connectors aan kabels knijpen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin555
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-05-2024
Woow! Heerlijk al die reacties, ontzettend bedankt!

Ik heb besloten om stugge Cat 6A kabels te gaan leggen zonder afscherming en afmonteren in patchpaneel. Mocht het toch zo zijn dat ik over 10 jaar meer eis van de kabels, dan maar nieuwe trekken die dan de standaard zijn (glasvezel/utp/...).

Over mijn NAS, die hangt nu aan mijn router omdat ik geen switch bij de router heb. Heb daar trouwens (nog) geen problemen mee gehad. Zal me er nog even in verdiepen, kan hem in mijn nieuwe huis altijd nog op de switch aansluiten omdat de switch, router en nas toch naast elkaar staan.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Nog 2 tips: kijk of je duplex kabel kunt krijgen en zorg dat je voor het trekken een trekkous gebruikt. Ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Cheater schreef op maandag 18 april 2016 @ 16:26:
[...]

Deze reactie is al voorbij gekomen, maar dan een stukje vriendelijker van toon. :|
Daar geef ik je gelijk in, maar misschien is het een beetje frustratie over het kortzichtig naar specs kijken en niet naar het totaal plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheater
Voor mijn netwerk thuis heb ik een 48poort managed gigabit switch van 3Com op de kop weten te tikken voor een paar tientjes. Gewoon op een veiling als Troostwijkauctions of Bva-auctions.

Er staan nu geen interessante switches op die sites op dit moment, maar hou het in de gaten kan ik adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
Even terug komen op het aansluiten je Nas op je router.
Je moet al een heel goedkoop routertje hebben wil die niet voldoende swithcapaciteit hebben.

Al die apparatuur maakt namelijk gebruik van dezelfde chipset als 8 poort switches.

Mensen die roepen dat de backplane niet genoeg capaciteit heeft, hebben de klok wel horen luiden maar hebben geen idee wat een klepel is. >:)

Dit soort apparatuur hebben helemaal geen backplane, alles gebeurt binnen een chip.
Bacplanes is iets van switches die een andere orde van grootte zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik zou meer aansluitingen dubbel uitvoeren. Al is het alleen maar om het simpeler te maken om IPTV te scheiden van PC verkeer. Het kan anders maar dit is makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheater
En het staat al niet in je tekening, maar ik zou, indien je een losse tuner gebruikt, nergens COAX meer naartoe leggen.
Met de nodige voorbereidingen zie ik dit als een waste of time en een waste of money.

Met een eenvoudige HDMI over IP extender (met IR oogje), kun je vanuit je meterkast (waar bijvoorbeeld je COAX binnenkomt, en je de tuner plaatst) je TV overal plaatsen waar je ook een netwerkaansluiting hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
BlackWhizz schreef op woensdag 20 april 2016 @ 22:13:
Ik zou meer aansluitingen dubbel uitvoeren. Al is het alleen maar om het simpeler te maken om IPTV te scheiden van PC verkeer. Het kan anders maar dit is makkelijker.
Daar zou ik me in een huis-tuin-keuken netwerk niet zo druk om maken. Gewoon zorgen dat je switch IGMP snooping ondersteunt en je zit wel goed hoor, scheelt je ook weer complexiteit. Waarom moeilijker maken dan nodig... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbert058
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-01-2018
In alle holle ruimten van mijn huurwoning heb ik Cat 6a UTP kabel getrokken. Kwaliteit van de kabel was voor mij belangrijker dan de prijs. Ik heb teveel slechte ervaringen op diverse fora gelezen met "no name" dus vooral goedkope kabel met alleen maar teleurstellende resultaten. En dan moest de klus van het trekken van nieuwe kabel weer opnieuw plaatsvinden. Penny wise, pound foolish is een hierbij vaak van toepassing zijnde uitdrukking.
Ik heb me dus verdiept in gerenommeerde merken van producenten van UTP kabel. Er zijn er legio.

Uiteindelijk heb ik zelf gekozen voor zuivere (dus Unshielded) Cat 6a UTP kabel van CommScope:
https://objects.eanixter.com/PD474505.PDF

Het heeft me wel wat inspanningen gekost om deze SYSTIMAX GigaSPEED X10D® 3091B ETL Verified Category 6A U/UTP Cable te kunnen kopen, maar het resultaat is verbluffend goed. En de aansluitingen heb ik door een professional laten uitvoeren. Ik heb geen zin om zelf te klooien. Het moet meteen goed zijn. Toekomstgericht want voldoende overhead. En PoE+ compatibel (í.v.m. IP- High Res. beveiligingscamera's). En als ik t.z.t. een beroep moet doen op E-Zorg dan is de infrastructuur aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Ik ben blij voor je dat je elektronen zich over zo'n mooie kabel mogen bewegen. Het beeld, geluid en tekst zullen vast en zeker ook veel dynamischer worden weergegeven.
Daarnaast wat jammer dat je zelf wel verouderd maar je kabels niet, maar ja hadden je ouders nu ook maar in het beste geinvesteerd. ;-)
Daarnaast nu je in alle holle ruimtes van je huurwoning kabels hebt getrokken zal je wifi naar de tuin wel minder zijn maar binnen beter of niet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 403231

Herbert058 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:19:
In alle holle ruimten van mijn huurwoning heb ik Cat 6a UTP kabel getrokken. Kwaliteit van de kabel was voor mij belangrijker dan de prijs. Ik heb teveel slechte ervaringen op diverse fora gelezen met "no name" dus vooral goedkope kabel met alleen maar teleurstellende resultaten. En dan moest de klus van het trekken van nieuwe kabel weer opnieuw plaatsvinden. Penny wise, pound foolish is een hierbij vaak van toepassing zijnde uitdrukking.
Ik heb me dus verdiept in gerenommeerde merken van producenten van UTP kabel. Er zijn er legio.

Uiteindelijk heb ik zelf gekozen voor zuivere (dus Unshielded) Cat 6a UTP kabel van CommScope:
https://objects.eanixter.com/PD474505.PDF

Het heeft me wel wat inspanningen gekost om deze SYSTIMAX GigaSPEED X10D® 3091B ETL Verified Category 6A U/UTP Cable te kunnen kopen, maar het resultaat is verbluffend goed. En de aansluitingen heb ik door een professional laten uitvoeren. Ik heb geen zin om zelf te klooien. Het moet meteen goed zijn. Toekomstgericht want voldoende overhead. En PoE+ compatibel (í.v.m. IP- High Res. beveiligingscamera's). En als ik t.z.t. een beroep moet doen op E-Zorg dan is de infrastructuur aanwezig.
Om een 1 of andere reden moet ik toch gelijk aan zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht denken ;)
Thuis gewoon CAT6 kabel getrokken die ik voor een leuk prijsje via mijn werk op de kop heb getikt.. merk/producent.. echt geen idee maar werkt al 6+ jaar meer dan prima :)

Mogen toch hopelijk duidelijk zijn dat duur niet automatisch (meer/betere) kwaliteit betekend, voorbeelden genoeg in het topic dat ik gelinkt heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 403231 op 31-01-2017 22:43 ]

Pagina: 1