Hackintosh goed idee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram98
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:16
Ik ben niet 100% zeker of dit zo in het goeie forum zit, alvast sorry als het hier niet goed zit!

Mijn vraag
Ik gebruik al mijn hele leven Windows als OS, maar recentelijk heb ik een Macbook aangeschaft als laptop en ik ben toch wel heel erg fan geworden van OS X. Mijn vraag is dus, is het verstandig om van mijn huidige (Windows) PC een Hackintosh te maken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik game veel, en dat wil ik ook zo houden. Ik ga waarschijnlijk dus ook Bootcamp gebruiken. Alleen vraag ik me af of ik een performance hit krijg als ik games run via bootcamp ipv gewoon met windows als main OS.

Ik heb een i5 2500k en een HD 7870 met 12GB RAM, qua compitabiliteit zit dus volgens mij wel goed.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb niks geprobeerd. Maar ik heb wel veel mensen gevonden die ook gamen via bootcamp, alleen niet echt kunnen vinden of er een perfomance hit is. Verder zou de compitabiliteit goed moeten zitten met mijn hardware.

EDIT:

Systeem:

CPU: i5 2500k 3.3 Ghz (OC naar 4.2)
MOBO: Asus Maximus IV Extreme
RAM: Corsair Vengeance 12GB (3x4GB)
GPU: MSI Radeon HD7870
SSD: Samsung Evo 840 120GB
HDD: Seagate 1TB (weet het nummer niet meer)

Sorry dat ik het niet in zon mooi tabelletje heb gezet, ik ben er nog niet helemaal achter hoe ik dat doe :+

[ Voor 14% gewijzigd door Bram98 op 19-04-2016 14:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Bootcamp is geen speciaal ding, maar voor Apple hardware een CSM module + boot manager. Op een hackintosh kan je dat niet gebruiken, want je hebt generic EFI/BIOS. Daarnaast heet het dan gewoon multibooten.

Bootcamp heeft geen zak te maken met 'performance hits', dat heb je met virtualisatie misschien, niet met multiboot.

Verder lijkt het me geen goed idee om een hackintosh te proberen op te zetten om dat je de basisprincipes van computers niet snapt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Om te bepalen of hackintosh voor je PC te doen is heb je nog te weinig informatie gegeven. Ja die videokaart gaat werken, ja de processor kan werken. Je moet ook weten welke codec je voor geluid hebt (meestal realtek ALCxxx) en welke LAN controller en welk moeserbord bovenal. Niet elke PC kan hackintosh stabiel draaien.

Vuistregel: Gigabyte mobo, Intel of Realtek LAN en Realtek audio die werkt met kext van multibeast. Dat is het makkelijkst.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram98
nelizmastr schreef op zondag 17 april 2016 @ 19:32:
Om te bepalen of hackintosh voor je PC te doen is heb je nog te weinig informatie gegeven. Ja die videokaart gaat werken, ja de processor kan werken. Je moet ook weten welke codec je voor geluid hebt (meestal realtek ALCxxx) en welke LAN controller en welk moeserbord bovenal. Niet elke PC kan hackintosh stabiel draaien.

Vuistregel: Gigabyte mobo, Intel of Realtek LAN en Realtek audio die werkt met kext van multibeast. Dat is het makkelijkst.
Ik heb even gekeken, ik heb voor geluid de ALC 889 codec (voor zover ik heb gezien werkt die). Ik heb ook een intel LAN controller (82579V & 82583V). Moederbord is een Asus ROG Maximus IV Extreme. Niet het populairste mobo voor een hackintosh heb ik al gezien, maar volgens mij werkt het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik zou zeggen, maak een image dump en probeer het gewoon. Werkt het niet, dan kun je gewoon je image restoren en werk je verder onder Windows.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Makkelijkste is om een Yosemite image te maken met unibeast. Niet meteen El Capitan omdat daar nog slopende updates van kunnen komen. Niet ideaal voor een beginner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:07

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Een Hackintosh is vooral goed om te bepalen of je echt de stap wilt maken naar OSX. Dit is mijn persoonlijke ervaring. Voor een productie systeem zou ik wel goed nadenken. Met iedere update of grote aanpassing loopt je namelijk het risico dat het systeem gaat falen. Je zult dan moet debuggen of moeten wachten op een oplossing vanuit de community is mijn ervaring. In het ergste geval zouden de bestanden op je pc beschadigd kunnen raken of is een complete herstallatie nodig. Dit zijn afwegingen die je moet meenemen in het maken van jouw keuze. Succes!

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Erhnam schreef op zondag 17 april 2016 @ 21:38:
Een Hackintosh is vooral goed om te bepalen of je echt de stap wilt maken naar OSX. Dit is mijn persoonlijke ervaring. Voor een productie systeem zou ik wel goed nadenken. Met iedere update of grote aanpassing loopt je namelijk het risico dat het systeem gaat falen. Je zult dan moet debuggen of moeten wachten op een oplossing vanuit de community is mijn ervaring. In het ergste geval zouden de bestanden op je pc beschadigd kunnen raken of is een complete herstallatie nodig. Dit zijn afwegingen die je moet meenemen in het maken van jouw keuze. Succes!
Dat is een reden waarom ik altijd één release achter loop indien mogelijk qua hardware. Als de point releases achter de rug zijn zit je gebakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweikese
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-04-2019
nelizmastr schreef op zondag 17 april 2016 @ 20:53:
Makkelijkste is om een Yosemite image te maken met unibeast. Niet meteen El Capitan omdat daar nog slopende updates van kunnen komen. Niet ideaal voor een beginner.
Unibeast is alles behalve ideaal. Iedere systeem update ben je weer aan het stunten om je kexts goed te krijgen omdat je die direct tussen de systeembestanden zet. Clover is wat dat betreft veel slimmer: de kexts bewaar je op de EFI drive en bij iedere boot worden ze opnieuw geladen wat dus als voordeel heeft dat je no-matter-what altijd JOU kexts laadt ook al zijn de originele systeembestanden door een update overschreven.

Clover is mijns inziens echt de way-to-go voor een hackintosh en de documentatie is goed genoeg op meerdere forums. Ik kijk meestal op tonymacx86.com voor goede info.

Alleen bij major updates, dus bv van 10.10 naar 10.11 zit je even te prutsen met je kexts maar dat is maar eenmalig. Ik geloof dat er ook een grafisch tooltje is om de config.plist te bewerken maar daar ben ik niet zo kapot van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

sweikese schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 11:40:
[...]

Unibeast is alles behalve ideaal. Iedere systeem update ben je weer aan het stunten om je kexts goed te krijgen omdat je die direct tussen de systeembestanden zet. Clover is wat dat betreft veel slimmer: de kexts bewaar je op de EFI drive en bij iedere boot worden ze opnieuw geladen wat dus als voordeel heeft dat je no-matter-what altijd JOU kexts laadt ook al zijn de originele systeembestanden door een update overschreven.

Clover is mijns inziens echt de way-to-go voor een hackintosh en de documentatie is goed genoeg op meerdere forums. Ik kijk meestal op tonymacx86.com voor goede info.

Alleen bij major updates, dus bv van 10.10 naar 10.11 zit je even te prutsen met je kexts maar dat is maar eenmalig. Ik geloof dat er ook een grafisch tooltje is om de config.plist te bewerken maar daar ben ik niet zo kapot van.
FYI Unibeast is geen bootloader. Jij doelt op Chameleon. Unibeast ondersteunt voor El Capitan sowieso alleen Clover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:56

Kek

3flix

lees anders http://www.tonymacx86.com...ers-guide-april-2016.html even door, daar staan ongeveer alle nieuwe onderdelen die goed werken voor hackingtosh,

Nu met clover en 10.11 werkt elke update nagegoeg naadloos, soms even clover updaten en dan kan je de update er zo overheen gooien (met recente hardware)

Ik heb al hackintoshes draaien sinds dat het mogelijk is 10.6 ergens ofzo.. sinds enige jaren is het echt stabiel.

met clover draait het echt snel en stabiel en als je de juist onderdelen hebt werkt alles.

Je moet er wel tijd en energie in steken, en weten dat als het eens een keer niet gelijk werkt, je dat kan permiteren of weet hoe het op te lossen is..

Niet aan te raden als je er echt geen kaas van hebt gegeten, en ook geen zin hebt in researchen/leren

[ Voor 10% gewijzigd door Kek op 19-04-2016 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram98
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb gedaan wat Sircuri al voorstelde, ik heb gewoon een system image gemaakt en ben losgegaan.

Ik kan succesvol in Clover komen, vervolgens krijg ik het Apple logotje met progress bar (of niet, afhankelijk van of ik -v als bootflag gebruik) maar nadat het balkje halverwege komt gaat mn scherm op zwart en moet ik mn systeem opnieuw starten.

Heb al even rondgegoogled en gekeken bij tonymacx86, veel mensen stellen voor om een aantal verschillende (combinaties van) bootflags te proberen, maar heb tot zover nog geen geluk :(

Iemand anders nog een idee? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Het kan van alles zijn, hackintosh is heel afhankelijk van welke hardware je gebruikt.
Kijk eens voor een handleiding met jou moederbord, staan vaak tips in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram98
Dutchdeveloper schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 13:54:
Het kan van alles zijn, hackintosh is heel afhankelijk van welke hardware je gebruikt.
Kijk eens voor een handleiding met jou moederbord, staan vaak tips in
Ik weet het, ik zal mijn hardware even bij de originele post erbij zetten. Helaas is mijn bordje niet zo heel populair onder hackintosh gebruikers (Asus Maximus IV Extreme)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

Let ook op dat je je bios instellingen eerst terug zet naar standaard... als je in de tijd daar aanpassingen hebt gedaan kan het zijn dat die het booten tegen houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram98
Ik ga vanavond even kijken, het is soortgelijke hardware dus misschien bied het een uitkomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-10 13:12

Hokkie

Hello

Voor een Tweaker is het wel gaaf, maar voor mainstream niet. Zoek je een leuke hobby en je kunt accepteren dat sommige dingen niet/buggy werken, is osx86 erg leuk. Wil je een stabiel systeem en niet hoeven na te denken over updates, dan zou ik dit niet doen.

Koop een Mac Mini en een PS4 op xbox.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

Hokkie schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 14:03:
Voor een Tweaker is het wel gaaf, maar voor mainstream niet. Zoek je een leuke hobby en je kunt accepteren dat sommige dingen niet/buggy werken, is osx86 erg leuk. Wil je een stabiel systeem en niet hoeven na te denken over updates, dan zou ik dit niet doen.

Hehm bij mij begon het dus als een hobbie, het is eigeijk pas leuk als iets moeilijk werkend te krijgen is. of als het echt een zoektocht is.

Nu vind ik het saai worden, want ik heb alles werkend en het is super degelijk.

Ik kan wel weer een paar honderd euro er tegen an gooien en bleeding edge hardware enzo gaan uitproberen (m.2) maar zoveel geld heb ik er ook niet voor over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram98
Hokkie schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 14:03:

Ik vind het echt niet erg om af en toe aan t werk te moeten om de boel draaiende te houden, dus daar geen probleem voor mij :). Daarnaast wil ik dual booten met windows dus ik kan in geval van nood nog terug dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Bij mijn MSI XPower II heb ik iATKOS moeten inschakelen om een distro voor me te bouwen adhv een hardware dump. Mijn combinatie was onmogelijk zonder bepaalde patching en gelazer met DSDT's. Ik heb het nu stabiel draaien met een 4930K en een 780Ti, met Nvidia web drivers uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Bram98 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 14:07:
[...]
Daarnaast wil ik dual booten met windows dus ik kan in geval van nood nog terug dan.
Hier zou ik niet klakkeloos vanuit gaan of op z'n minst een USB met Windows installatiebestanden achter de hand houden (om de installatie te 'repareren'). Je loopt nogal te klooien in de BIOS en bootbestanden namelijk. Als ik op Google zoek, krijg ik 134.000 hits waarbij mensen tegen dit soort problematiek aanlopen.

"been there done that got the t-shirt" ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Hokkie op 19-04-2016 15:39 ]

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornebw
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-10 10:36
Hokkie schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 15:37:
[...]

Hier zou ik niet klakkeloos vanuit gaan of op z'n minst een USB met Windows installatiebestanden achter de hand houden. Als ik op Google zoek, krijg ik 134.000 hits waarbij mensen tegen dit soort problematiek aanlopen.

"been there done that got the t-shirt" ;)
toen ik Hackintosh instaleerde op mijn 2e hardeschijf.
Had ik altijd de mogelijkheid terug te gaan naar Windows via het Clover menu.

Ik heb ongeveer 2 weken zitten prutsen met KEXT bestanden voor Wifi, HDMI audio en de hele rambam.

Maar na de instalatie had ik altijd de mogelijkheid te booten naar windows zonder dat OSX volledig kon booten "Kernel errors".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

Best practice voor dual boot is 1 losse HDD voor mac os x en 1 losse voor windows.

dat werkt bij mij al jaren prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Ja, ok. Maar als het niet lukt en je hebt net, onder Windows, je schijf volgepompt met foto's en documenten, je wel zuur bent als het niet lukt. En ja, een backup is essentieel als je met osx86 gaat stoeien ;)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornebw
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-10 10:36
Hokkie schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 15:55:
[...]
Ja, ok. Maar als het niet lukt en je hebt net, onder Windows, je schijf volgepompt met foto's en documenten, je wel zuur bent als het niet lukt. En ja, een backup is essentieel als je met osx86 gaat stoeien ;)

Succes!
Daar heb je zeker een goed punt. Beter je alles op een back-up dan stoeien en alles kwijt raken

Voor Bram98, ik heb zelf een i7 2600k. Om deze goed te laten booten naar OSX moest ik een aantal dingen voor powermanagement voor de CPU uitzetten.

Ik moest een vaste clock snelheid instellen en er mocht geen turbo gebruikt worden.
Als ik dit deed kreeg ik een kernal panic.
Misschien zal dit bij jou i5 ook zo zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:34

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Bram, ik denk dat je jezelf moet afvragen wat ga je doen in OS X? Je geeft aan al een Macbook te hebben, waarom niet die gebruiken voor standaard en pc voor gamen?

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felsch
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-09 00:24
Bram98 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 13:47:

Ik heb gedaan wat Sircuri al voorstelde, ik heb gewoon een system image gemaakt en ben losgegaan.

Ik kan succesvol in Clover komen, vervolgens krijg ik het Apple logotje met progress bar (of niet, afhankelijk van of ik -v als bootflag gebruik) maar nadat het balkje halverwege komt gaat mn scherm op zwart en moet ik mn systeem opnieuw starten.

Heb al even rondgegoogled en gekeken bij tonymacx86, veel mensen stellen voor om een aantal verschillende (combinaties van) bootflags te proberen, maar heb tot zover nog geen geluk :(

Iemand anders nog een idee? Alvast bedankt!
Iets wat ik heb gedaan en gevonden ergens op het net, geen idee waar, hier: http://www.insanelymac.co...ck+%2Bscreen#entry2230419 , is gewoon even naar slaapstand gaan en weer terug gaan.

In het andere voorbeeld heb je een radeon verde kext, welke je in een 10.10(10.11) clover map moet zetten. zodra deze daar staat zal je ook geen zwart scherm hebben. Dit is overigens iets wat je snel zult vinden als je zoekt naar specifiek radeon kaarten.

Ik heb hier ook eerder mee gestoeid. Ik wens succes met je build. Een ander punt waarmee je moet letten is dat je bereid moet zijn om veel tijd hier in te steken, onder andere om dingen die eerder in dit topic genoemd zijn, videokaart, geluid, netwerk etc etc etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Felsch op 19-04-2016 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram98
Felsch schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 19:35:
[...]

Iets wat ik heb gedaan en gevonden ergens op het net, geen idee waar, hier: http://www.insanelymac.co...ck+%2Bscreen#entry2230419 , is gewoon even naar slaapstand gaan en weer terug gaan.

In het andere voorbeeld heb je een radeon verde kext, welke je in een 10.10(10.11) clover map moet zetten. zodra deze daar staat zal je ook geen zwart scherm hebben. Dit is overigens iets wat je snel zult vinden als je zoekt naar specifiek radeon kaarten.

Ik heb hier ook eerder mee gestoeid. Ik wens succes met je build. Een ander punt waarmee je moet letten is dat je bereid moet zijn om veel tijd hier in te steken, onder andere om dingen die eerder in dit topic genoemd zijn, videokaart, geluid, netwerk etc etc etc.
Ik had inderdaad ook al iets gelezen over in slaapstand gaan en dan weer terug, maar volgens mij werkt dit alleen bij mensen die een wit scherm krijgen en niet zwart. Ik zal me eens verdiepen in die kexts van de radeon, Thanks!
cornebw schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 16:17:
[...]

Daar heb je zeker een goed punt. Beter je alles op een back-up dan stoeien en alles kwijt raken

Voor Bram98, ik heb zelf een i7 2600k. Om deze goed te laten booten naar OSX moest ik een aantal dingen voor powermanagement voor de CPU uitzetten.

Ik moest een vaste clock snelheid instellen en er mocht geen turbo gebruikt worden.
Als ik dit deed kreeg ik een kernal panic.
Misschien zal dit bij jou i5 ook zo zijn.
Ik heb nog niemand anders hierover gehoord, dus misschien is dit wel de geheime gouden tip :),
ik ga er zsm naar kijken!
[RNMC] Viper schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 17:11:
Bram, ik denk dat je jezelf moet afvragen wat ga je doen in OS X? Je geeft aan al een Macbook te hebben, waarom niet die gebruiken voor standaard en pc voor gamen?
Ik snap je punt, maar ik ben eigenlijk zo onder de indruk van OS X geraakt, dat ik dat eigenlijk voor alles wil gebruiken, op het gamen na (puur omdat niet alle games op OS X draaien).

-

Na wat lezen van een aantal threads over builds met soortgelijke hardware, zie ik dat veel mensen met een ASUS ROG moederbord een oudere of modified bios gebruiken, is dit misschien ook een idee voor mijn moederbord? Ik kan namelijk verder niks vinden over de bios versies van mijn mobo (Maximus IV Extreme)

Is er nog een mogelijkheid om de oudere versies van OS X te bemachtigen? Yosemite zou minder problemen geven dan El Capitan, maar voor zover ik weet is er geen (legale) manier om aan de oudere versies te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-10 13:10
Missc heb je hier iest aan http://www.macupdate.com/app/mac/54770/apple-os-x-el-capitan
Yosemite http://www.macupdate.com/app/mac/48498/os-x-yosemite

[ Voor 26% gewijzigd door Mel33 op 21-04-2016 08:44 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:34

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Bram98 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 08:21:
Ik snap je punt, maar ik ben eigenlijk zo onder de indruk van OS X geraakt, dat ik dat eigenlijk voor alles wil gebruiken, op het gamen na (puur omdat niet alle games op OS X draaien).
Snap het punt, had zelf ook dit probleem. Uiteindelijk gekozen om te sparen voor een macbook. Vooral omdat ik het pretig vind om een handzaam apparaat te hebben, voor op de bank. Wellicht is dit ook iets voor jou of als je grafische wensen hoger liggen wellicht een mac pro (tweedehands).

Bootcamp werkt verder natuurlijk goed voor games.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-10 11:01
Ik heb een soortgelijke setup (i5-2500K, ASUS mobo). Ik heb wel mijn videokaart moeten vervangen (HD6950 -> GTX 960).

Was in mijn geval extreem makkelijk, even aan een vriend met een Macbook gevraagd om een USB-stick te maken en op deze manier El Capitan i.c.m. Clover geïnstalleerd. Als ik het me goed herinner heb ik geen aanpassingen moeten doen, alleen even een geschikte DSDT gebruiken en de flag in Clover instellen (nvda_drv=1). Systeem draait stabiel en ik vind dit persoonlijk een stuk fijner dan Windows.

Updaten is inderdaad een ander verhaal. Minor updates gaan goed (ik heb 10.11.3 -> 10.11.4 gedaan en dat liep soepel) maar ik weet niet wat er gebeurt als ik naar 10.12 wil, waarschijnlijk wordt dat een kwestie van een paar maanden wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram98
[RNMC] Viper schreef op donderdag 21 april 2016 @ 17:08:
[...]

Snap het punt, had zelf ook dit probleem. Uiteindelijk gekozen om te sparen voor een macbook. Vooral omdat ik het pretig vind om een handzaam apparaat te hebben, voor op de bank. Wellicht is dit ook iets voor jou of als je grafische wensen hoger liggen wellicht een mac pro (tweedehands).

Bootcamp werkt verder natuurlijk goed voor games.
Ik ben uiteindelijk ook van plan om een "echte" Apple desktop te nemen naast mijn Macbook. Helaas zie ik dat voorlopig nog niet gebeuren (bankrekening van een 17 jarige mbo student die probeert zijn rijbewijs te halen is niet echt om u tegen te zeggen).
DiedB schreef op donderdag 21 april 2016 @ 17:21:
Ik heb een soortgelijke setup (i5-2500K, ASUS mobo). Ik heb wel mijn videokaart moeten vervangen (HD6950 -> GTX 960).

Was in mijn geval extreem makkelijk, even aan een vriend met een Macbook gevraagd om een USB-stick te maken en op deze manier El Capitan i.c.m. Clover geïnstalleerd. Als ik het me goed herinner heb ik geen aanpassingen moeten doen, alleen even een geschikte DSDT gebruiken en de flag in Clover instellen (nvda_drv=1). Systeem draait stabiel en ik vind dit persoonlijk een stuk fijner dan Windows.

Updaten is inderdaad een ander verhaal. Minor updates gaan goed (ik heb 10.11.3 -> 10.11.4 gedaan en dat liep soepel) maar ik weet niet wat er gebeurt als ik naar 10.12 wil, waarschijnlijk wordt dat een kwestie van een paar maanden wachten.
Misschien dat een nieuwe GPU inderdaad uitkomst bied, mijn HD7870 begint het ook te begeven dus wat dat betreft komt het eigenlijk wel mooi uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakwondo
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:06
Is er een Nederlandse Community?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Tweakwondo schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 23:31:
Is er een Nederlandse Community?
Nauwelijks, behalve hier [OSx86] Installatie ervaringen & discussie
En dan heb je natuurlijk tonymacx86 en osx86.net wel Engelstalig.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakwondo
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:06
GerardVanAfoort schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 00:19:
[...]

Nauwelijks, behalve hier [OSx86] Installatie ervaringen & discussie
En dan heb je natuurlijk tonymacx86 en osx86.net wel Engelstalig.
Ja klopt. Die zijn bij mij bekend. Ik wist niet dat osx86 nu "legaal" is op t.net. Ik vind het altijd fijner hulp te krijgen van mensen die dezelfde native taal spreken zo is het voor mij wat gunstiger in ieder geval :). Ik loop tegen een aantal dingetjes aan vandaar. Tof dat je snel hebt gereageerd ik zal eens kijken op de forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Zie ook MS Beleid :) Houd wel rekening met het warenbeleid: geen links naar kant-en-klare ISO's e.d.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Voor mij is Hackintosh geen goed idee. Leuk voor even maar vooral veel gedoe bij updates dat je je afvraagt waarom je doet.

Het is dan gemakkelijker om Linux te gebruiken en die aan te passen naar de looks en feel. Daar zijn complete pakketten voor zoals een MacBuntu transformation pack voor Ubuntu Linux. Met bijkomend voordeel dat bijna alle andere programma's echt gratis zijn. :)

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2ppym8g.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
CR2032 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 10:55:
maar vooral veel gedoe bij updates dat je je afvraagt waarom je doet.
De laatste jaren ervaar ik juist dat het alleen maar makkelijker is geworden. Waarbij je vroeger custom DSDT's moest maken en veel custom kexts moest installeren, werkt het tegenwoordig gewoon veelal out-of-the-box. Zolang je de juiste hardware neemt (Gigabyte moederbord, Intel CPU), de juiste bootmethode (UEFI) en de juiste software (Clover Configutator) kan je gewoon updaten zonder dat je weer alles opnieuw moet configureren.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb nu al zo'n acht jaar hackintoshes, en het wordt idd alleen maar simpeler. Mijn huidige systeem is nu al door vier updates heen gegaan (van Mountain Lion naar nu El Capitan, zonder verse herinstallatie).

Ik heb niks tegen echte Macs (ik heb er twee) maar aangezien het bv onmogelijk is om een Mac Mini met meer dan 2 TB te hebben (en voor een 2 TB versie betaal je 1200 euro), dan ga je toch al snel naar alternatieven kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 20:30
Het begin is lastig. Om alles goed te begrijpen m.b.t. bootloaders, configuraties, kext-bestanden etc. Maar als je compatible hardware gebruikt hoef je jezelf echt geen zorgen te maken. Als eenmaal alles is geinstalleerd en werkt zal dat ook gewoon blijven werken. Ik kan alle updates gemakkelijk uitvoeren via de AppStore, hoef daarna hooguit 1 kleine commandline-fix toe te passen om 5ghz te activeren voor m'n WIFI. Zelfs updaten naar Sierra zal zonder al te grote problemen moeten kunnen, zelfs nu die nog in beta-status is.

Het probleem is echter wanneer je wat excentriekere hardware gebruikt. Een USB WIFI Dongle, of USB Bluetooth dongles die met vage thirdparty drivers werken. Dan loop je vanzelf tegen problemen aan die niet gemakkelijk zijn op te lossen.

Verder zijn zaken als Bluetooth-Handoff lastiger om te activeren, hiervoor moet je toch nog wel wat dingen doen, hoewel ook hier geldt; als je goed leest, is het simpel. Bovendien moet je zulke dingen ook leuk vinden, anders zal ik er niet eens aan beginnen :)

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
Dreamvoid schreef op maandag 25 juli 2016 @ 13:31:
Ik heb nu al zo'n acht jaar hackintoshes, en het wordt idd alleen maar simpeler. Mijn huidige systeem is nu al door vier updates heen gegaan (van Mountain Lion naar nu El Capitan, zonder verse herinstallatie).

Ik heb niks tegen echte Macs (ik heb er twee) maar aangezien het bv onmogelijk is om een Mac Mini met meer dan 2 TB te hebben (en voor een 2 TB versie betaal je 1200 euro), dan ga je toch al snel naar alternatieven kijken.
Een upgrade van mijn 2012 mac mini naar 2x 2tb kost me welgeteld €200 aan schijven en materiaal. Bij de 2014 versie wirdt het wat lastiger ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
supersnathan94 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 08:57:
[...]

Een upgrade van mijn 2012 mac mini naar 2x 2tb kost me welgeteld €200 aan schijven en materiaal. Bij de 2014 versie wirdt het wat lastiger ja.
En waar laat je je SSD dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
sssensss schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 10:47:
[...]

En waar laat je je SSD dan?
Extern via TB is een optie, maar op het moment dat ik 4TB aan storage in dat ding prop (raid 0) dan maak ik me niet echt heel druk meer om SSD prestaties. Kennelijk heb ik dan veel grote bestanden om op te slaan en het gaat toch allemaal over het netwerk. Sequentiele snelheid van 100MBps is dan genoeg. Voor OS is een USB3.0 SSDtje ook snel zat dan.

Dat gezegd hebbende: Ik gebruik de Mini puur als minidesktop (internet/muziek) / fileservertje. Moet er meer dan 2TB in dan hang ik dat er extern wel aan. Zo heb ik er nu een kleine 10TB aan hangen. 6TB Thunderbolt (6X1TB raid0), 2TB USB3.0 (2x 1tb raid 0), 1TB USB2.0 (2X500GB raid 0), 1TB Firewire800 (2x500gb raid0).

Intern heb ik dan 250GB SSD voor OS en Apps en 1TB HDD space voor back-up van die SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Je kan natuurlijk altijd het OS op een 64 GB SD-kaartje installeren, dan kunnen de schijven de meeste tijd gewoon in spindown blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:04
Dreamvoid schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 19:05:
Je kan natuurlijk altijd het OS op een 64 GB SD-kaartje installeren, dan kunnen de schijven de meeste tijd gewoon in spindown blijven.
Lijkt me geen goede optie. Volgens mij wordt het dan supertraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Volkan1984 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 20:02:
Lijkt me geen goede optie. Volgens mij wordt het dan supertraag.
Hangt er van af wat voor SD kaart - je krijgt geen SSD snelheden, maar sneller dan de originele harde schijf is het met een doorsnee Class 1 kaartje al snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 12:13
Hackintosh werkt prima tegenwoordig. Zo soepel....

Mac Mini gaf de geest dus uit frustratie een NUC dual boot gemaakt.

Ging eigenlijk als een tierelier. Download van El Capitan duurde nogal lang bij Apple.

Clover voor de boot
1 SSD voor El Capitan installeren
Dan apart 1 Sata schijf voor Windows installeren.
Beide schijven aansluiten en op de SSD laten booten.
Dual Screen, 16GB...werkt nog sneller dan die Mini.
En als finishing touch een Apple stickertje erop geplakt om te stangen

Edit: Oh ja..met Clover de Kext bestanden in de juiste generieke map stoppen. Dan heb je er geen last van als je een OS update moet uitvoeren....

[ Voor 22% gewijzigd door kwakzalver op 05-08-2016 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Ook nooit vergeten om je IGP uit te gooien als je een dGPU hebt. Mijn HD4600 tripte compleet i.c.m. mijn 780Ti. Voor H264 rendering e.d. gaat-ie altijd je IGP aanslingeren en als die niet lekker werkt krijg je leuke glitches :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 12:21

OgWok

U.N.C.L.E.

Mijn ervaring met Clover is dat het ook een verbetering is t.o.v. Chameleon. Zeker met de OSX updates. Verder vind ik nVidia GPU's een stuk makkelijker werken om het zaakje draaiend te krijgen.

Heb Yosemite perfect draaiend op een Gigabyte P55M (i5), H67M (i7) en Z77P (i5).

[ Voor 17% gewijzigd door OgWok op 05-08-2016 17:49 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Hier ook een hackintosh fanaat (al vanaf 10.6 SL). En zie een aantal ludieke posts. Je zoekt op voorhand uit welke componenten je nodig hebt om Hackintosh te draaien, en dus niet andersom ... want dan is het einde zoek. Het is geen OS, maar een beleving :-p En mijn zoektocht is nog nooit begonnen op tonyhack, maar in diverse subcommunity forums met kant-en-klare bootpacks. OSXlatitude b.v.
Pagina: 1