In het kort even de standaard vragen beantwoord welke ook in het 'langere' verhaal hieronder staan zodat er ook een kleine tl;dr is.
Hiernaast gebruik ik mijn systeem helaas sporadisch voor virtualisatie voor school opdrachten. Gezien dit nu ook prima kan zal dit in de toekomst ook werken. Hyperthreading zou wel een fijne functionaliteit zijn maar niet noodzakelijk.
Graag zou ik delen van mijn oude systeem meenemen. Dit is mijn oude systeem:
Wat ik zo voor ogen heb is een 1150 socket met een Intel Z97 of H97. Ik kom hier ongeveer op uit als ik niet mijn RAM zou upgraden en mijn 4x4GB DDR3 behoudt.
Ik hier behoorlijk naar gezocht omdat ik niet precies wist of dit nu wel of niet een goede keuze is maar met de volgende informatie bronnen:
Hiernaast heb ik als harde requirements:
In mijn budget en kijkend naar Intel vind ik 1150 en 1151 met respectievelijk H97/Z97 en B150/Q150/H170/Q170/Z170. Nu kunnen de de 1151 bordjes met die chipsets ook DDR4 aan, maar ook DDR3L, maar pakken ze dan ook nog wel mijn 1,5V memory? Of is dit niet compatible?
Wat ik ook kan vinden in de guide:
Maar ik kan dus niet mijn 4x4GB 1,5V in een DDR3 1151 bordje steken en verwachten dat dit gewoon blijft werken gedurende een langere periode?
Motherboard
Hoewel ik nog echt niet de keuze kan maken welk mobo ik nu wil hebben of nodig ga hebben voel ik me wel verplicht naar jullie te laten zien dat ik me hierin verdiept heb:
1150:1151:CPU
De CPU daarin tegen is niet zo heel boeiend maar niet onbelangrijk, bij een 1151 zou ik iets van dit nemen:
Bij een 1150 is het net wat anders:Ook hier, wil ik net wat meer of wat minder uitgeven. En wil ik er meer of minder prestaties voor terug hebben. Maar de vergelijking tussen de 1150 en 1151 CPU's vind ik lastig:Intel zelf zegt dat die beter is(goh, hoe verkoop je je producten), cpuboss(geen idee hoe betrouwbaar die is om eerlijk te zijn) geeft aan dat de nieuwere net iets beter is. Hoewel wel op ARK staat dat 'Graphics Video Max Memory' maar 2GB is, ik neem aan dat dit shared is voor de CPU based GPU en niet een dedicated GPU?
Groot voordeel wel is dat er tweedehands wat makkelijker aan de 1150 te komen is dan aan de 1151 en door de datering hier ook wat minder voor betaald hoeft te worden.
GPU
GPU is (denk ik) vrij simpele keuze, ook hier vind ik het geen issue te kiezen voor een tweedehandse videokaart:
PSU
PSU is wellicht wel een puntje. De mijne heeft een heel gelukkig leven, al zo'n 6 jaar en drie maanden. Ik las laatst dat het niet raadzaam is een PSU dan weer opnieuw te gaan gebruiken in bij een upgrade of nieuwe build. Ik geloof dat ik aan 550-600W wel genoeg zou hebben met bijvoorbeeld een 380X en de drie disks met een niet overclocked 1150/1151 i5, misschien zou een minder grote PSU zelfs volstaan:Geheugen
Voor geheugen zou ik dus het liefst geen investering doen en mijn huidige 4x4GB 1,5V behouden anders zou dit wellicht een optie zijn:SSD
Een SSD is misschien handig om mijn huidige van 128GB te upgraden. Maar dit is niet echt een prioriteit en zal wellicht buiten het budget op een later moment gedaan worden.
Mijn huidige systeem is al enige tijd aan vervanging toe, er zijn al een paar games gepasseerd welke ik graag had gespeeld maar niet kon spelen, nu is onlangs Dark Souls 3 uitgekomen en die kan ik niet laten passeren. Tijd om dus te upgraden.Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Games van laatste twee jaar welke nieuw zijn uitgekomen kunnen spelen op mid-high en de komende 4 jaar games kunnen spelen. Hiernaast virtualiseren in zo'n mate dat ook nu al mogelijk is.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Upgrade vanaf huidige situatie 400-600€.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zie hieronder.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, mobo, GPU. Eventueel RAM en PSU en optioneel SSD.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Cooler Master is wel netjes maar heb ook geen echte voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wake-on-lan, vanuit sleep, VGA D-SUB 2x, 6x SATA waarvan 2x SATA3.
Ga je overklokken?
Nee behalve als dit echt noodzakelijk is om binnen mijn budget mijn wensen te kunnen volbrengen.
Wat verwacht je van ons?
Antwoord op mijn vragen welke in het verhaal hieronder staat, advies over 1150 t.o.v. 1151, advies over DDR3 1,5V op 1151. Wellicht nog dingen die ik over het hoofd gezien heb aanstippen.
Hiernaast gebruik ik mijn systeem helaas sporadisch voor virtualisatie voor school opdrachten. Gezien dit nu ook prima kan zal dit in de toekomst ook werken. Hyperthreading zou wel een fijne functionaliteit zijn maar niet noodzakelijk.
Graag zou ik delen van mijn oude systeem meenemen. Dit is mijn oude systeem:
Ik geloof dat mijn huidige bottleneck(s) in mijn systeem zitten in mijn prachtige AMD CPU en GPU ik het daarom ook voornamelijk hebben over het upgraden van mijn;
Daarnaast heb ik nog een DVD drive die ik nooit gebruik en een hotswap 5,25" bay waar ik ook één van mijn disks af en toe uitwissel voor gemakkelijk back-uppen deze heeft nog als ik het goed heb een oude molex aansluiting. Daarnaast gebruik ik twee relatief oudere schermen waarvan één gelukkig 1080p is welke beide een VGA (D-Sub) aansluiting hebben. Ik wil ook graag mijn Cooler Master Silencio 550 behouden, hierin past een GPU met een maximale lengte van: 427mm.
- Moederbord
- CPU
- GPU
- Geheugen
- PSU
- SSD voor OS'en
Wat ik zo voor ogen heb is een 1150 socket met een Intel Z97 of H97. Ik kom hier ongeveer op uit als ik niet mijn RAM zou upgraden en mijn 4x4GB DDR3 behoudt.
Ik hier behoorlijk naar gezocht omdat ik niet precies wist of dit nu wel of niet een goede keuze is maar met de volgende informatie bronnen:
- \[DDR/DDR2/DDR3/DDR4] Informatie & Overklok Topic
- [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen
- PCGAMER - The differences between DDR3 and DDR4 RAM
- AnandTech - DDR4 Haswell-E scaling review
- How-To Geek - What’s the Difference Between DDR3 and DDR4 RAM?
Hiernaast heb ik als harde requirements:
- Wake-on-lan werkt op minimaal sleep, liever S4 of zelfs S5, linkje.
- Minimaal 6 SATA aansluiting waarvan echt minimaal 2 stuks SATA III/SATA600 zijn.
- GPU moet passen in mijn kast: 427mm want die wil ik niet upgraden.
- Bang for buck, geld moet rollen maar ik ben ook maar een arme student. Ik wil prima voor sommige onderdelen gaan voor een tweedehands optie maar echt veel gaat mij dit denk ik niet schelen. Budget zo tussen de 400-600€. Waarbij 400€ aantrekkelijker is dan 600€.
- Ondersteunen huidige monitoren.
- Gebruik maken van huidig DDR3.
- Gebruik maken van huidige CPU koeler(ik heb de brackets nog dus 1150 socket moet werken, overige sockets zijn 775, 1150, 1155, 1156, 1366, 2011, AM2, AM3, AM3+, FM1, FM2, FM2+).
- Het liefst minimaal 1 VGA/DVI aansluiting direct op mobo wegens mogelijke driver issues.
- Gebruiken huidige PSU, maar is dit reëel? Deze is van 29-01-10.
In mijn budget en kijkend naar Intel vind ik 1150 en 1151 met respectievelijk H97/Z97 en B150/Q150/H170/Q170/Z170. Nu kunnen de de 1151 bordjes met die chipsets ook DDR4 aan, maar ook DDR3L, maar pakken ze dan ook nog wel mijn 1,5V memory? Of is dit niet compatible?
Wat ik ook kan vinden in de guide:
Voltage van mijn huidig geheugen is 1,5V dus zou dat niet gaan werken? en om nu voor een DDR4 1151 bordje te gaan en er minimaal 50€ tegenaan te gooien voor DDR4 van 16GB zit ik eigenlijk ook niet zo op te wachten.Als je DDR3 op een 1151 Skylake moederbord wil installeren (er zijn borden met DDR3 en borden met DDR4), dan moet je wel op het voltage letten, omdat Intel zegt dat RAM sticks met een voltage hoger dan 1,35V het systeem kunnen beschadigen.
Maar ik kan dus niet mijn 4x4GB 1,5V in een DDR3 1151 bordje steken en verwachten dat dit gewoon blijft werken gedurende een langere periode?
Motherboard
Hoewel ik nog echt niet de keuze kan maken welk mobo ik nu wil hebben of nodig ga hebben voel ik me wel verplicht naar jullie te laten zien dat ik me hierin verdiept heb:
1150:1151:CPU
De CPU daarin tegen is niet zo heel boeiend maar niet onbelangrijk, bij een 1151 zou ik iets van dit nemen:
- pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed
- pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed
- pricewatch: Intel Core i5-6600 Boxed
Bij een 1150 is het net wat anders:Ook hier, wil ik net wat meer of wat minder uitgeven. En wil ik er meer of minder prestaties voor terug hebben. Maar de vergelijking tussen de 1150 en 1151 CPU's vind ik lastig:Intel zelf zegt dat die beter is(goh, hoe verkoop je je producten), cpuboss(geen idee hoe betrouwbaar die is om eerlijk te zijn) geeft aan dat de nieuwere net iets beter is. Hoewel wel op ARK staat dat 'Graphics Video Max Memory' maar 2GB is, ik neem aan dat dit shared is voor de CPU based GPU en niet een dedicated GPU?
Groot voordeel wel is dat er tweedehands wat makkelijker aan de 1150 te komen is dan aan de 1151 en door de datering hier ook wat minder voor betaald hoeft te worden.
GPU
GPU is (denk ik) vrij simpele keuze, ook hier vind ik het geen issue te kiezen voor een tweedehandse videokaart:
- Dit zou waarschijnlijk een 380X worden.
PSU
PSU is wellicht wel een puntje. De mijne heeft een heel gelukkig leven, al zo'n 6 jaar en drie maanden. Ik las laatst dat het niet raadzaam is een PSU dan weer opnieuw te gaan gebruiken in bij een upgrade of nieuwe build. Ik geloof dat ik aan 550-600W wel genoeg zou hebben met bijvoorbeeld een 380X en de drie disks met een niet overclocked 1150/1151 i5, misschien zou een minder grote PSU zelfs volstaan:Geheugen
Voor geheugen zou ik dus het liefst geen investering doen en mijn huidige 4x4GB 1,5V behouden anders zou dit wellicht een optie zijn:SSD
Een SSD is misschien handig om mijn huidige van 128GB te upgraden. Maar dit is niet echt een prioriteit en zal wellicht buiten het budget op een later moment gedaan worden.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente