Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 06:36

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
In het bedrijf waar ik werk (US bedrijf) word de lean six sigma methode gebruikt. Om hier op aan te haken, ben ik mijzelf aan het orienteren op de cursussen die mogelijk zijn.

Volgens mij heb je binnen Lean Six Sigma officieel de volgende 'levels': yellow, green en black belt.
Echter kijk ik naar cursussen in Nederland dan zie ik meer: orange, green en black belt.

Volgens http://www.iassc.org/ zijn er alleen certificeringen voor yellow, green en black.

Ik zat zelf eerst te kijken naar de 'orange' omdat deze in NL gegeven worden omdat ik vermoed dat het een tussenvorm is van geel en groen, wat misschien beter voor mijzelf is als instappunt en niveau. Maar als deze variant je dus geen officiële certificering oplevert, is dit dan wel waardevol?

Aangezien mijn bedrijf in de US zit en geen officiële vestiging heeft in NL, kan ik dit niet even navragen wat de juiste cursus is en waar ik deze eventueel kan volgen (in NL). Bij het zoeken op LSS kom ik op diverse sites uit. Ik zie nog even door de bomen het bos niet meer, dus ik ben benieuwd of er mede-tweakers zijn die een cursus hebben gevolgd (en waar) en wat de ervaringen hiervan zijn. Ik zie wel wat topics hier over dit onderwerp maar geeft mij nog niet een beeld wat er in NL te verkrijgen is en wat het niveau is.

Ik kom voornamelijk uit op:
- www.sixsigma.nl
- http://www.ncoi.nl/opleid...ix-Sigma-Yellow-Belt.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:01
Mijn vader heeft een paar weken geleden een cursus gevolgd in Lean Six Sigma bij Bureau Tromp. Hij was er tevreden over.

Ik heb net even op hun site gekeken en daar staat dat yellow vooral de basis dekt en green en black wat uitgebreider zijn. Je kunt via hun site trouwens ook een gratis cursus op locatie boeken, mocht je het willen proberen :)

[ Voor 3% gewijzigd door oohh op 14-04-2016 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
white belt is de algehele basis,

vanaf green belt is het meer voor het management dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-05 12:32
Momenteel volg ik een opleiding tot LSS Green Belt. De Yellow Belt heb ik vorig jaar behaald en ik zag van de manier van aanpakken absoluut de voordelen wel in. De introductie door het behalen van de YB heeft mijn interesse dusdanig gewekt dat ik 1 februari gestart ben met mijn GB-opleiding.

Het traject waar ik middenin zit duurt drie maand en is een mix van theorie en praktijk. Het zijn zeven theoriedagen waar er elke dag een onderdeel van de DMAIC-methode wordt uitgelicht. Het wordt bij ons 'in-house' gegeven door onze eigen Black Belt (die op zijn beurt weer bezig is met het behalen van zijn Master Black Belt).

Naast de theorie loopt er een praktijk verbeteropdracht. De stappen binnen deze praktijkopdracht lopen nagenoeg synchroon met de theorie dus het is een leuke mix van leren en meteen toepassen in de praktijk.

Onze instructeur geeft aan dat het per opleidingsinstituut erg verschilt of er de nadruk op Lean (procesverbetering, continu verbeteren, nadruk op waarde van activiteiten) of op Six Sigma (projectbasis, nadruk op elimineren van defecten, gebruik van statistiek). Het is dus even vragen/uitzoeken waar je zelf de voorkeur aan geeft. Gezien wij geen productiebedrijf zijn (verzekeraar) ligt bij ons de nadruk op het Lean gedeelte, waar we uiteraard alle aspecten van Six Sigma wel kort behandelen.

Home Assistant | ☀️ 12kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 06:36

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
oohh schreef op donderdag 14 april 2016 @ 12:27:
Mijn vader heeft een paar weken geleden een cursus gevolgd in Lean Six Sigma bij Bureau Tromp. Hij was er tevreden over.

Ik heb net even op hun site gekeken en daar staat dat yellow vooral de basis dekt en green en black wat uitgebreider zijn. Je kunt via hun site trouwens ook een gratis cursus op locatie boeken, mocht je het willen proberen :)
Bureau Tromp had ik inderdaad ook gezien. Echter de cursus is maar 1 dag, terwijl ik bij anderen 2 dagen zie. Krijg je dan misschien hier niet een hele beknopte versie van de Yellow Belt? Of juist de anderen smeren het over 2 dagen om zo meer cursusgeld te ontvangen. Op die andere site is dat bijna 1000 euro ex btw, bij Tromp 295. Aanzienlijk verschil. Vandaar dat ik niet zo goed weet wat je mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-05 12:32
M.I.G. schreef op donderdag 14 april 2016 @ 13:43:
[...]

Bureau Tromp had ik inderdaad ook gezien. Echter de cursus is maar 1 dag, terwijl ik bij anderen 2 dagen zie. Krijg je dan misschien hier niet een hele beknopte versie van de Yellow Belt? Of juist de anderen smeren het over 2 dagen om zo meer cursusgeld te ontvangen. Op die andere site is dat bijna 1000 euro ex btw, bij Tromp 295. Aanzienlijk verschil. Vandaar dat ik niet zo goed weet wat je mag verwachten.
Onze Yellow Belt training werd in 1 dag gegeven.

Home Assistant | ☀️ 12kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:38
Ik heb Yellow Belt ook in 1 dag gedaan en stelde bijzonder weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-05 22:23

Amafi

Amafi

Green en Black zijn de meer voorkomende varianten waar je wat aan hebt. (i.e. gevraagd in vacatures)

Verder is er nog wel onderscheid te maken tussen het LEAN en de Six Sigma.
Lean meer in de richting van process verbeteringen en value streams en de cijfermatige kant van de Six Sigma waar je meer metingen bij gebruikt.
Wil je er wat aan hebben en kunnen toepassen dan zou ik voornamelijk kijken naar greenbelt omdat die basis gewoon veel groter/sterker is dan de yellow belts.

Cursussen die ik gedaan heb zijn gegeven door (Master) Black Belts en bedrijfsintern (US multinationals) geweest.
Daarbuiten weet ik eigenlijk niet goed wat er op de markt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Yellow is meer voor basiskennis, en om je interesse te wekken voor een Greenbelt vervolgtraject. Omdat jij dat al wil doen zou ik direct voor de Greenbelt gaan, liefst een traject waar je ook daadwerkelijk een verbetering kan doorvoeren, daar leer je verreweg het meeste van, van het opstellen van een probleemstelling tot het financieel doorrekenen van een besparingsactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:40
Zelf orange gedaan. Best aardig, maar je kunt vermoedelijk beter meteen voor green gaan. Tenzij je echt niet weet of het wat voor je is, dan biedt orange een goede basis (maar zorg dan wel dat green daar later goed op aansluit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik zou inderdaad direct voor green gaan. Ik heb begin dit jaar mijn green belt via mijn werkgever kunnen halen. Zeker nice en lag gelukkig netjes in het verlengde van mijn eerdere HBO opleiding logistiek en ecenomie

Mijn cursus was een combinatie vaneen online training van moresteam.com en een aantal classes van gecertifcicideerde "docenten"van mijn werkgever zelf.

De basis yellow/white zou je ook via een online cursus kunnen doen. Ben je max paar uurtjes mee bezig maar weet je wel of het je ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zoals andere al zeggen; gelijk voor green belt gaan.

Verder zitten er zeker een aantal handige methodes / tools in om processen te verbeteren.

[ Voor 47% gewijzigd door marshallq op 15-04-2016 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 19:52

Mystikal

It never hurts to help!

Ik heb zelf een yellow belt (werk ook bij een Amerikaans bedrijf) en zou ook mijn greenbelt moeten hebben, maar had wat problemen met het laten aftekenen van mijn greenbelt project.
Kort gezegd. Yellow Belt stelt echt niets voor. Is puur ter introductie wat CIP eigenlijk inhoudt.Dat is 1 dag binnen ons bedrijf.
Green Belt wordt het al wat serieuzer. Daar heb ik 2x3dagen training in gehad.
Maar ook dat is nog redelijk basis, Black Belt en Master Black Belt is pas echt interessant (als je er echt verder in door wilt gaan).

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:51

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ben zelf blackbelt, binnen een Nederlandse corporate. Inmiddels niet meer actief ivm managementrol maar wel redelijk wat jaren ervaring. Wij trainden al onze belts intern.

Wij hadden (ik denk hebben) 3 smaken, yellow, green & blackbelt. De eerste was een kennismaking, uitleg van wat LSS is en vaak een leuke simulatiegame om wat leanprincipes te ontdekken. Green & blackbelt werden beiden opgeleid tot volwaardige belts die zelf verbeter projecten konden doen, het verschil zat vooral in de scope van het project (met name de grootte) en of het domeinoverschrijdend was.

Daarnaast gaat een blackbelt opleiding veel meer de diepte in, je krijgt veel meer statistische tools aangeleerd, ook tools die wel binnen het portfolio passen maar in onze branche eigenlijk niet nodig zijn (denk aan design of experiment voor een dienstverlener). Blackbelts waren tevens degenen die de greenbelt opleidingen verzorgden en greenbelts coachten tijdens hun projecten.

Opdrachtgevers voor greenbelttrajecten waren vaak operationeel management, terwijl blackbelts op MT niveau hun opdrachtgevers hadden.

Eea hangt ook van je achtergrond af. Voor mij is LSS maar voor een deel de tooling, maar draait het ook voor een groot deel om het 'softe' component, de mensen die iets anders moeten gaan doen. Als je daar weinig/geen ervaring mee hebt, is blackbelt wellicht een stap te ver. Als je gewoon WO werk- en denkniveau hebt, is inhoudelijk blackbelt prima te doen (je hebt dan al de basis van de statistiek wel onder de knie).

Eisen die wij (ongeschreven) aan blackbelts tov greenbelts extra stelden waren denk ik:
- Ervaring in het meenemen van mensen in een verandering (door bijvoorbeeld greenbelt trajecten :))
- Domein (buiten je eigen organisatieonderdeel) overschrijdend kunnen werken
- Schakelen/rapporteren op MT niveau

Onze blackbelts waren vaak ook wel ingedeeld in de bovenste 2 salarisschalen (zeg maar tussen de 4k en 7k per maand) om maar een indicatie te geven, terwijl greenbelts overal vandaan kwamen.

Samenvattend: het hangt denk ik van je eigen niveau en ervaring af waar je nu het beste mee afbent. Heel vaak is een greenbelt niet nodig om een blackbelt opleiding te doen. Yellow/Orange belt zou ik niet doen.

Ik heb wel eens een presentatie gehouden bij Lean Six Sigma Nederland conferentie (de vakgroep) en kreeg daar een goede indruk van die club. Wellicht dat zij ook adviezen hebben waar je NL de opeiding goed kan doen?

Mocht je meer willen weten, let me know. Ook inhoudelijk over LSS weet ik wel het een en ander... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

marshallq schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 11:59:
Zoals andere al zeggen; gelijk voor green belt gaan.

Verder zitten er zeker een aantal handige methodes / tools in om processen te verbeteren.
Dat, zelf de theorie op de uni gedaan en nooit daadwerkelijke verbeterprojecten gedaan helaas. Certificering heb ik zodoende dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-03 16:16

Paulus0013

pom pom

Toevallig stuitte ik op dit topic.
Ik ben nu bezig met Middle Management en had Lean/Six Sigma nog op mijn lijstje staan om uit te zoeken.
In het verleden wel mee te maken gehad bij een bedrijf waar ik gewerkt heb en altijd interessant gevonden.
Op mijn huidige werk liggen nog wel wat uitdagingen mbt optimalisatie van zaken op de werkvloer.
Een snelle blik op de genoemde website icm de reacties hier zou voor mij betekenen dat Green het meest interessant is om mee te beginnen.
Ik ben van mezelf al iemand die altijd probeert het werk te optimaliseren, dus dan zou dit een mooi verlengstuk kunnen zijn om óf ideëen op te doen, óf mijn eigen ideëen meer in de praktijk te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 768625

Hoe goed bedoeld ook, dit is werving en dat staan we niet toe op GoT. :)

[ Voor 102% gewijzigd door Krisp op 13-05-2016 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1032971

Ik zie dat het al een tijdje is geleden, maar ik vroeg me af wat jullie uiteindelijk hebben gedaan? Direct voor de green belt gegaan?

Ik ben er momenteel ook mee bezig en alle adviezen zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Waar wil je advies over? Welke vragen heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:07
Yellow en Orange zijn echte introductie trainingen waar je een certificaat van deelname ontvangt. Stelt (wat ik van collega's gehoord heb) weinig voor, helemaal als je tijdens je studie/werk als eens iets van Lean hebt meegekregen.

Zelf heb ik de Green Belt training gedaan. Ondanks dat ik het een erg leuke training vond (lekker tempo, statistiek/meetbaar maken en op begrijpelijke wijze), mis ik een beetje de toepassing in de diensten sector. Het was leuker geweest wanneer ik ook daadwerkelijk in een organisatie/project zat waar ze Lean toepassen.

TLDR: Begin met Green, veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dat is op zich jammer, ook de dienstensector leent zich uitstekend voor verbeteren dmv L6S, maar dat is wel wat minder aan de oppervlakte dan bij echte productie sectoren.

Lean is echt enorm breed, dat zie je eigenlijk binnen veel bedrijven toch wel linksom of rechtsom terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1032971

Sorry, ik heb jullie reacties niet ontvangen. Ik kwam enkele trainingen tegen en zit ontzettend te twijfelen. Ik heb ook wel eens gehoord dat de yellow en orange belt makkelijk zijn, maar uiteindelijk moet ik de groene wel halen.

Het is zo'n persoonlijk doel dat mijn werkgever heeft opgesteld per werknemer binnen ons bedrijf. Ik zag op de website van https://www.leansixsigmagroep.nl/ trainingsdagen staan. Heeft iemand daar eens aan mee gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:07
ZieMaar! schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 22:03:
Dat is op zich jammer, ook de dienstensector leent zich uitstekend voor verbeteren dmv L6S, maar dat is wel wat minder aan de oppervlakte dan bij echte productie sectoren.

Lean is echt enorm breed, dat zie je eigenlijk binnen veel bedrijven toch wel linksom of rechtsom terugkomen.
Het is een beetje mens eigen (op hogere niveau's minstens net zo goed) dat mensen vinden dat ze hun werk uitstekend doen en geen reden zien voor verandering/verbetering. In de diensten sector is dat nog eens extra moeilijk meetbaar (vandaag een PvA opstellen, morgen een presentatie opleveren, tussentijds nog een stukje software ontwikkelen en een afspraak bij een potentiele partner/klant). Onder het mom van 'elke dag is anders', zet Lean vooral in op standaardisatie en vanuit daar afwijkingen signaleren en verbeteringen op die standaard ontwikkelen.

Op bijvoorbeeld een servicedesk, verkoop unit of facturatieproces kun je m.i. prima een Lean project loslaten omdat er data gegenereerd wordt en herhaling in zit. Daar besteden deze Green/Black Belt cursussen onvoldoende aandacht aan in mijn ogen (ze referen voor het gemak toch altijd weer naar een productiebedrijf). Het is dus vooral de denkwijze/gedachte die telt. Als ik de cursus zelf had moeten betalen had ik liever iets anders gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik heb green belt LSS gehaald in een 5daagse training groeps gevolgd door het examen. 5 dagen goed geamuseerd, veel geleerd ook... Veel ligt bij dergelijke dingen aan de trainer ik vond die van mij zeer goed. misschien kan je hem contacteren, volgens mij werk hij freelance voor verschillende opleidingscentra.

https://www.linkedin.com/in/micheldoppert/

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:58
Zelf kan ik de Lean Six Sigma Black Belt van de bij de UvA van harte aanbevelen. Het vraagt wellicht wat meer tijd dan de andere, maar je bent wel meteen 'klaar'. De begeleiding is goed, en ik denk dat je met WO denkniveau het prima kan redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Lean en Six Sigma zijn gewoon twee methode's welke vaak samen worden aangeboden onder de naam Lean Six Sigma. Er zijn vele opleidingsinstituten die Lean Six Sigma cursussen aanbieden en ze zullen allemaal zeggen dat ze de autoriteit zijn op het gebied. Echter niets is minder waar. Zou vooral gewoon kijken of het instituut waar je het wil doen wat reviews en ervaringen heeft. Verder ook gewoon rondvragen. Bedrijf waar ik zit is zo groot (15k+ man) dat de cursus gewoon intern wordt gegeven en je gewoon een diploma krijgt van mijn werkgever. Als je green belt doet heb je normaal gezien een theoretisch examen + een project realiseren waarbij de baten tenminste €20k+ of €50k+ moet zijn. Hoogte ligt beetje welk instituut je kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310554

"Lean Six Sigma is een wereldwijd bewezen methodiek voor het duurzaam en aantoonbaar verbeteren van processen en organisaties. Het biedt een aanpak waarmee organisaties op een gestructureerde wijze (Define, Measure, Analyse, Improve en Control of DMAIC) concrete resultaten kunnen boeken met continu verbeteren."
~ Lean Six Sigma Groep
Tegenwoordig kan je makkelijk even contact opnemen met een adviesbureau om te peilen wat bij je past. Afhankelijk van waar je werkt en hoeveel tijd/kosten je wilt investeren zal je dan een passende training kunnen vinden. Let bij de bedrijven er gewoon even op dat ze gecertificeerd zijn (LCS, IASSC, CEDEO etc.) en kijk even op springest of soortgelijke website voor reviews.

Wie van jullie heeft nu in 2019 een Lean Six Sigma training gedaan? Waar en wanneer en wat is je ervaring hierover? Ben benieuwd hoe het tegenwoordig zit :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 310554 op 14-08-2019 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1981
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-07-2024
Goed om alles hierover eens te lezen.

Is hier ook iemand die mij kan vertellen waar het examen uit bestaat voor de green belt training ?

Hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:23

LankHoar

Langharig tuig

leon1981 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:54:
Goed om alles hierover eens te lezen.

Is hier ook iemand die mij kan vertellen waar het examen uit bestaat voor de green belt training ?

Hoor het graag.
Er is geen specifiek green belt examen. Het hangt echt af van de organisatie waarbij je het examen afneemt. Ik heb zelf via leverancier A examen gedaan, en daar lag de focus op concepten en uitwerken van problemen. Ik sprak later iemand die examen bij bedrijf B had gedaan en daar werden ook Six Sigma calculaties gevraagd enzo. Het verschilt dus nogal. Vraag het je trainer, zou ik zeggen. En examen zonder praktijkervaren trainer(s) zou ik niet aan beginnen: het is imo heel waardevol om de ervaringen te horen van verschillende experts.

NB: ik heb zelf de afgelopen 2-3 jaar regelmatig yellow belt training gegeven binnen het bedrijf waar ik werkte, en wanneer ik met green belt trainers sprak van andere bedrijven dan hoorde ik dat ze vaak verschillende focus hebben wat betreft hun stof, vooral met yellow belt, maar zeker ook green belt.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-04 22:18
LankHoar schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:36:
[...]

Er is geen specifiek green belt examen. Het hangt echt af van de organisatie waarbij je het examen afneemt. Ik heb zelf via leverancier A examen gedaan, en daar lag de focus op concepten en uitwerken van problemen. Ik sprak later iemand die examen bij bedrijf B had gedaan en daar werden ook Six Sigma calculaties gevraagd enzo. Het verschilt dus nogal. Vraag het je trainer, zou ik zeggen. En examen zonder praktijkervaren trainer(s) zou ik niet aan beginnen: het is imo heel waardevol om de ervaringen te horen van verschillende experts.

NB: ik heb zelf de afgelopen 2-3 jaar regelmatig yellow belt training gegeven binnen het bedrijf waar ik werkte, en wanneer ik met green belt trainers sprak van andere bedrijven dan hoorde ik dat ze vaak verschillende focus hebben wat betreft hun stof, vooral met yellow belt, maar zeker ook green belt.
Ik wil graag op korte termijn Lean Yellow of Green Belt certificaat halen. Ik heb Lean Management regelmatig behandeld tijdens mijn hbo studie en in praktijk toegepast in praktijken.

Ik kan helaas nergens vinden wat de leerstof is voor de Lean Yellow en Green belt.

Wat adviseren jullie eerst Yellow belt certificaat halen of meteen gaan voor de Green belt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

BMS080 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:17:
[...]

Ik wil graag op korte termijn Lean Yellow of Green Belt certificaat halen. Ik heb Lean Management regelmatig behandeld tijdens mijn hbo studie en in praktijk toegepast in praktijken.

Ik kan helaas nergens vinden wat de leerstof is voor de Lean Yellow en Green belt.

Wat adviseren jullie eerst Yellow belt certificaat halen of meteen gaan voor de Green belt.
Wat is je doel hiermee? Yellow Belt heeft beperkte waarde op je CV. Het betekent dat je snap wat LSS is, en met de tools overweg zou kunnen wanneer het door iemand anders geleid word. Green Belt daarentegen laat zien dat je zelfstandig aan de slag kunt met die tools, en ook Yellow Belts kunt leiden hierin.

YB is goedkoop en vrij makkelijk. Green Belt is vaak een stuk duurder, en kost meer tijd en inspanning om het te behalen. Nogmaals, ik zou vooral ook goed overwegen bij welke organisatie je een training/certificaat gaat behalen, dat kan best een verschil maken. Indien je het zelf betaald, zou ik me afvragen of YB wel veel nut heeft, praktisch gezien, daar je al enigzins ervaring met Lean hebt. Kortom, het hangt echt af wat je doel is hiermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-04 22:18
LankHoar schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:55:
[...]

Wat is je doel hiermee? Yellow Belt heeft beperkte waarde op je CV. Het betekent dat je snap wat LSS is, en met de tools overweg zou kunnen wanneer het door iemand anders geleid word. Green Belt daarentegen laat zien dat je zelfstandig aan de slag kunt met die tools, en ook Yellow Belts kunt leiden hierin.

YB is goedkoop en vrij makkelijk. Green Belt is vaak een stuk duurder, en kost meer tijd en inspanning om het te behalen. Nogmaals, ik zou vooral ook goed overwegen bij welke organisatie je een training/certificaat gaat behalen, dat kan best een verschil maken. Indien je het zelf betaald, zou ik me afvragen of YB wel veel nut heeft, praktisch gezien, daar je al enigzins ervaring met Lean hebt. Kortom, het hangt echt af wat je doel is hiermee :)
Thanks! Denk dat Green Belt inderdaad beter is om meteen voor te gaan omdat deze ook meer waarde heeft. Ik kan alleen nergens vinden welk boek je kan gebruiken als leerstof. Er worden meerdere boeken geadviseerd door verschillende websites geadviseerd. Heb jij een lijstje van welk boek je het best kan gebruiken om te leren. Kan je de Green belt examen halen met zelfstudie of is een cursus bij een organisatie verplicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

BMS080 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:51:
[...]

Thanks! Denk dat Green Belt inderdaad beter is om meteen voor te gaan omdat deze ook meer waarde heeft. Ik kan alleen nergens vinden welk boek je kan gebruiken als leerstof. Er worden meerdere boeken geadviseerd door verschillende websites geadviseerd. Heb jij een lijstje van welk boek je het best kan gebruiken om te leren. Kan je de Green belt examen halen met zelfstudie of is een cursus bij een organisatie verplicht?
Ik zou mijn eerste post waar je me in quote nog eens lezen :) Het probleem is dat er niet een centraal orgaan is dat dit soort dingen regelt, dus het hangt echt van de organisatie af waarmee je in zee gaat. In theorie kun je volgens mij jezelf een certificaat geven, want er is dus geen controlerend orgaan die een standaard zet. Zal echter weinig waarde hebben ;)

Ik heb het zelf bij Price Water Coopers (PwC) gedaan, mijn Green Belt. Was een prima cursus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tegniek
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-04 14:29
k wil lss green belt zelfstudie gaan doen.
Welk studie boek raden jullie aan? er zijn er nogal wat, veel boeken beschrijven het algeheel maar niet specifiek gericht op het behalen van het examen.

Alvast bedankt voor de feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Een green belt bestaat uit 2 onderdelen:
- theorie over de data analyses
- verandermanagement

Die tweede kan nooit uit een boekje komen, het eerste natuurlijk wel. Ik heb geen boekentips verder, maar vind bovenstaande wel belangrijk om te benoemen voor mensen die dit zelf willen doen.

Voor certificering zijn ook altijd aantoonbare succesvolle projecten nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StefanoKoo
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-12-2021
Ik heb de volgende boeken gebruikt tijdens mijn Lean Six Sigma Green Belt training:

- Lean Six Sigma voor dummies: het klinkt een beetje suf maar dit is echt een prima boekje om alle terminologie te leren. Iedere term wordt in max 1 bladzijde behandeld.

- Leidinggeven aan Six Sigma: dit gaat wat meer over hoe je Lean binnen een afdeling aan de praat krijgt. Lekker dun maar wel met goede tips erin :)

- Voor mijn examen kreeg ik het boekje Lean Six Sigma van A tot Z bij mijn opleiding (Tromp). Dit is net als het voor Dummies boek handig om alle termen te leren. Ook staan er nog wat praktijkvoorbeelden in en wat formats die je kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:21
in het kader van een interne doorgroeifunctie (naar senior rol) ben ik mij aan het orienteren naar wat aanvullende kennis/vaardigheden.
Ik werk zelf bij de overheid waarin we ons begeven tussen een operationele omgeving (verkeersmanagement) en de ontwikkelingen in techniek/data en beleidsvraagstukken. Ons werkveld is aardig in beweging/ontwikkeling. Organisatorisch wel wat uitdagingen gezien de grootte van de organisatie en verschillende belangen.

Voor mijn verbreding en stukje verdieping lijkt met een lean six sigma black belt interessant om te volgen.
Een concreet project voor praktijkexamen kan ik nu al beschrijven/aandragen aangezien ik daar momenteel al aan werk. Is het mogelijk om gelijk op de black belt in te stappen (formeel green belt + upgrade)? Wat zijn jullie ervaringen?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Paulus0013 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 07:49:
Toevallig stuitte ik op dit topic.
Ik ben nu bezig met Middle Management en had Lean/Six Sigma nog op mijn lijstje staan om uit te zoeken.
In het verleden wel mee te maken gehad bij een bedrijf waar ik gewerkt heb en altijd interessant gevonden.
Op mijn huidige werk liggen nog wel wat uitdagingen mbt optimalisatie van zaken op de werkvloer.
Een snelle blik op de genoemde website icm de reacties hier zou voor mij betekenen dat Green het meest interessant is om mee te beginnen.
Ik ben van mezelf al iemand die altijd probeert het werk te optimaliseren, dus dan zou dit een mooi verlengstuk kunnen zijn om óf ideëen op te doen, óf mijn eigen ideëen meer in de praktijk te brengen.
Om mijzelf eens te citeren na 6 jaar....
Net mijn Green Belt theorie afgerond en ga nog aan de slag met de praktijkopdracht.

Mijn ervaring is wellicht wat apart... ik heb daar met stijgende verbazing de 6 lesdagen gezeten. Ik snap werkelijk niet waarom bedrijven hun processen zo laten ontsporen en dat men pas dingen gaat ondernemen als er op iets wordt vastgelopen. Je kunt toch iedere dag kijken waar iets beter kan? Kennelijk is het dan normaal dat leidinggevenden en managers heel narrow minded hun werk doen ofzo?
Ook verbaast mij de hele papieren rompslomp eromheen enorm. Alles uitschrijven is nogal geen werk, allerlei sessies houden met belanghebbenden kost een berg tijd en dus geld. Terwijl de hele bottom line vaak common sense is.

Ik heb ook precies 0 aantekeningen gemaakt tijdens de lesdagen, omdat er voor mij echt niets was waarvan ik dacht "ow ja dat moet ik onthouden'. Misschien is het wel mijn mindset die ik met de jaren heb ontwikkeld, waardoor ik altijd bij alles 10x vraag waarom, hoe werkt dit en kan dit niet anders?

Ik vraag mij nu wel een beetje af wat ik met dit certificaat kan en naar wat voor salaris en rol je kunt groeien.
Ik werk nu in een productieomgeving met wisselde rollen. De ene week kan ik dan aan een productielijn staan om machines te bedienen, terwijl ik een andere week weer teamleider ben van de afdeling. Daarnaast ben ik in nog wat projectjes gerommeld, waar ik onder werktijd amper tijd voor krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Het is nogal een oud topic dus ik hoop dat er nog iemand wat actuele informatie heeft :)

Ik ben van plan om een Lean Six Sigma Green Belt certificering te krijgen.

Volgens mij is DE organisatie hier voor IASSC? Want ik zie ook andere organisaties zoals AIGPE.

Nu zit ik eens op die website te kijken en zie ik dat ik examens kan doen via PearsonVUE maar via de website van hun kan ik weer niks vinden :)

Kan wel on demand examens bestellen via IASSC. Maar ik ken die hele organisatie niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-05 21:51
Paulus0013 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 03:18:
[...]

Om mijzelf eens te citeren na 6 jaar....
Net mijn Green Belt theorie afgerond en ga nog aan de slag met de praktijkopdracht.

Mijn ervaring is wellicht wat apart... ik heb daar met stijgende verbazing de 6 lesdagen gezeten. Ik snap werkelijk niet waarom bedrijven hun processen zo laten ontsporen en dat men pas dingen gaat ondernemen als er op iets wordt vastgelopen. Je kunt toch iedere dag kijken waar iets beter kan? Kennelijk is het dan normaal dat leidinggevenden en managers heel narrow minded hun werk doen ofzo?
Ook verbaast mij de hele papieren rompslomp eromheen enorm. Alles uitschrijven is nogal geen werk, allerlei sessies houden met belanghebbenden kost een berg tijd en dus geld. Terwijl de hele bottom line vaak common sense is.

Ik heb ook precies 0 aantekeningen gemaakt tijdens de lesdagen, omdat er voor mij echt niets was waarvan ik dacht "ow ja dat moet ik onthouden'. Misschien is het wel mijn mindset die ik met de jaren heb ontwikkeld, waardoor ik altijd bij alles 10x vraag waarom, hoe werkt dit en kan dit niet anders?

Ik vraag mij nu wel een beetje af wat ik met dit certificaat kan en naar wat voor salaris en rol je kunt groeien.
Ik werk nu in een productieomgeving met wisselde rollen. De ene week kan ik dan aan een productielijn staan om machines te bedienen, terwijl ik een andere week weer teamleider ben van de afdeling. Daarnaast ben ik in nog wat projectjes gerommeld, waar ik onder werktijd amper tijd voor krijg.
Ondanks dat dit een oude reactie is toch even mijn ervaring.

En die is redelijk hetzelfde als die van jou. Ik had Yellow belt gedaan. Als eerste de vraag: wat is lean :?
Mijn antwoord: gezond boerenverstand met een commercieel sausje erover.
Was niet waar :+

Toen een opdracht waar we een vliegtuigfabriek moesten nabootsen. Vliegtuigen verkopen levert x op, zaken in het proces kosten Y, transport intern kost Z enz.
Uiteraard ontspoort dat altijd in chaos. Na de 2e keer chaos vroeg ik de cursusleider om het tabelletje met kosten en opbrengsten nog eens naar voren te toveren.
Even pielen in de excel om uit te zoeken hoe je met het minste aantal te leveren vliegtuigen (en dus interne kosten) rendabel/winstgevend was. Dat is tenslotte de eerste vereiste om als bedrijf te kunnen overleven.

Die kerel stond met zijn oren te klapperen. "Ik geef deze cursus nou 8 jaar, dit heb ik nog nooit meegemaakt"
Daar stond ik dan weer van te kijken, is het meest voor de hand liggende lijkt me :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:12
Ik zit waarschijnlijk iets eerder in mijn carrière dan jullie, maar heb vorig jaar ook de LSS greenbelt gehaald. Leuk natuurlijk, een diploma erbij. Schijnt ook goed te staan op mijn CV, maar ik merk dat ik ontzettend veel moeite heb met het vertalen van de theorie naar praktijk. Voorts blijkt dat zo'n beetje al mijn collega's op kantoor en in de productie de leidinggevende ook allemaal al een greenbelt hebben... Maar we doen er met zijn alleen geen ene flikker mee. Het heeft mij wat inzicht gegeven in bepaalde hoe en wat zaken van klanten (ik zit op de kwaliteitsafdeling) en wat context gegeven aan zaken (Wat ik al eens in mijn voordeel heb kunnen gebruiken, klant had een onredelijk zware eis inzake Cpk), maar verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Bij welke organisatie heb je hem behaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Laatst online: 09:33

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Lean en Six Sigma zijn twee verschillende dingen binnen procesoptimalisatie. Six Sigma kan prima in combinatie met Lean worden gebruikt, maar Six Sigma is in dat geval een tool binnen de Lean methodiek.

Lean is de basis, en daarin heb je inderdaad verschillende kleuren 'belts'. Als je alleen de theorie hebt, ben je white of yellow belt. Pas je die theorie toe in een praktijkopdracht, kun je green of black belt worden. De kleur hangt af van de omvang van de praktijkopdracht. An sich weet een black belt dus niets méér dan een white of yellow belt, hij/zij kan het alleen aantoonbaar toepassen. Als je je wilt laten inhuren als Lean specialist, is green of black belt natuurlijk wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ik heb alleen theorie en toch echt een certificaat waarop Lean Six Sigma green belt wordt vermeldt. Dit inclusief certificaatnummer en welke instanties hier geaudit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Laatst online: 09:33

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Pizza_Boom schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 07:54:
Ik heb alleen theorie en toch echt een certificaat waarop Lean Six Sigma green belt wordt vermeldt. Dit inclusief certificaatnummer en welke instanties hier geaudit hebben.
Het zit 'm misschien in de terminologie; Lean Six Sigma focust zich vooral op het zelfstandig nemen van beslissingen in elke processtap, terwijl Lean breder is en een filosofie is die de klant centraal stelt en ALLES daarvan af laat hangen; biedt iets geen klantwaarde? Dan is het verspilling en moet het uit het proces. Dat is veel breder dan alleen Lean Six Sigma. Mijn vorige reactie ging meer over Six Sigma vs. Lean, maar je kunt ze inderdaad ook combineren tot Lean Six Sigma. Maar een Lean green belt is dus niet hetzelfde als een lean six sigma green belt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grizzlywilde
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-04 09:49
Pizza_Boom schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 00:15:
Ik zit waarschijnlijk iets eerder in mijn carrière dan jullie, maar heb vorig jaar ook de LSS greenbelt gehaald. Leuk natuurlijk, een diploma erbij. Schijnt ook goed te staan op mijn CV, maar ik merk dat ik ontzettend veel moeite heb met het vertalen van de theorie naar praktijk. Voorts blijkt dat zo'n beetje al mijn collega's op kantoor en in de productie de leidinggevende ook allemaal al een greenbelt hebben... Maar we doen er met zijn alleen geen ene flikker mee. Het heeft mij wat inzicht gegeven in bepaalde hoe en wat zaken van klanten (ik zit op de kwaliteitsafdeling) en wat context gegeven aan zaken (Wat ik al eens in mijn voordeel heb kunnen gebruiken, klant had een onredelijk zware eis inzake Cpk), maar verder?
Moest je voor je Greenbelt opleiding dan geen case uit de praktijk behandelen? Ik heb 100 jaar geleden deze opleiding gedaan (overigens het certificaat niet behaald), maar ik moest echt aan de slag met data uit de praktijk om een probleem op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
grizzlywilde schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:07:
[...]

Moest je voor je Greenbelt opleiding dan geen case uit de praktijk behandelen? Ik heb 100 jaar geleden deze opleiding gedaan (overigens het certificaat niet behaald), maar ik moest echt aan de slag met data uit de praktijk om een probleem op te lossen.
Wel wat, maar dat is toegespitst op de opdracht, verder was er een hoop voorbeelddata. Verder is het heel globaal. Bij ons in het klasje zaten mensen bij de overheid, een groot bouwbedrijf, ik en enkele collegas van allerlei afdelingen.
Ik heb echt wel vragen gesteld specifiek over mijn werkgever en mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:17
In mijn bedrijf doen we een variant van Lean Six Sigma.
Gezien ik zelf al decennia Agile werk in software engineering, zijn er weinig verrassende dingen.
Het is vooral iets wat door een zeer groot deel van de organisatie gedragen moet worden, vooral ook door business, om geod te kunnen werken.
Na wat basistraining, gaat het vooral om praktijk ervaring en verbetertrajecten doen.
We gebruiken hier niet de "belts" maar wel levels.
Ik heb nu bijna level 2 afgerond, wat in feite een basis training is. (gaat tot level 7 ofzo).

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Icephase schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 01:01:
Lean en Six Sigma zijn twee verschillende dingen binnen procesoptimalisatie. Six Sigma kan prima in combinatie met Lean worden gebruikt, maar Six Sigma is in dat geval een tool binnen de Lean methodiek.

Lean is de basis, en daarin heb je inderdaad verschillende kleuren 'belts'. Als je alleen de theorie hebt, ben je white of yellow belt. Pas je die theorie toe in een praktijkopdracht, kun je green of black belt worden. De kleur hangt af van de omvang van de praktijkopdracht. An sich weet een black belt dus niets méér dan een white of yellow belt, hij/zij kan het alleen aantoonbaar toepassen. Als je je wilt laten inhuren als Lean specialist, is green of black belt natuurlijk wel handig.
Een greenbelt kan zelf geen DoE uitvoeren, als ze al weten wat het is. Een blackbelt zou dat wel moeten kunnen. Zo zijn er volgens mij nog veel meer verschillen op inhoud van de trainingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
C_V_S schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 00:16:
Bij welke organisatie heb je hem behaald?
Welke organisatie kan je het beste je examen doen?

Dit is toch de officiële:

https://orders.iassc.org/...rtification-exam-voucher/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Pizza_Boom schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 00:15:
Ik heb dit weer precies andersom. Mij boeit het niet wat welke theorie inhoudt, wie het bedacht heeft en welke naam het heeft. Ik vind al dat analyseren zelf wel interessant, maar er gaat soms gruwelijk veel tijd in zitten. En vaak bereik je al de helft met common sense. Ik vind ook dat al dat verzamelen en analyseren geen doel op zich moet worden. Het is eigenlijk een tool die je kijk op wat er gebeurt in de praktijk met theorie zou moeten onderbouwen.

Als er weinig mee gedaan wordt, wordt het kennelijk onvoldoende gedragen binnen het bedrijf. Dat mag je de leiding dan aanrekenen naar mijn mening. Dat is een beetje bedrijven eigen heb ik het idee.

Ik had dat trouwens ook met Middle Management B. Nadat ik A had gedaan, bleek B wel veel meer op theorie te leunen. Ook de vragen in de toetsen gingen die kant op. Van wie was welke theorie en dat soort dingen. En precies dat kan mij allerminst boeien. Mij ging het er juist om hoe ik dingen in de praktijk kon toepassen. Niet of Jantje of Pietje een methode bedacht heeft.
ybos schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:41:
[...]
Die kerel stond met zijn oren te klapperen. "Ik geef deze cursus nou 8 jaar, dit heb ik nog nooit meegemaakt"
Daar stond ik dan weer van te kijken, is het meest voor de hand liggende lijkt me :X
Ik had dat dus omdat ik geen aantekeningen maakte. Men vroeg zich af of ik het wel zag zitten allemaal en of ik niet met tegenzin kwam. Nou nee, ik heb er notabene zelf voor gekozen om daar te zijn. Maar er is werkelijk niets voorbij gekomen, dat ik zelf niet met logisch nadenken kon bedenken.
Pizza_Boom schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 07:54:
Dat lijkt mij sterk voor LSS Green Belt. Het klop dat je na je toets een theoriecertificaat krijgt. Voor een volledig certificaat zal je ook praktijk gedaan moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Paulus0013 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 07:07:
Dat lijkt mij sterk voor LSS Green Belt. Het klop dat je na je toets een theoriecertificaat krijgt. Voor een volledig certificaat zal je ook praktijk gedaan moeten hebben.
Er staat toch echt gewoon certificaat op. Ik heb er net nog speciaal naar gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PindakaasPiraat
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18:51
C_V_S schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:37:
[...]

Welke organisatie kan je het beste je examen doen?

Dit is toch de officiële:

https://orders.iassc.org/...rtification-exam-voucher/
Dat is toch de Amerikaanse variant, waarvoor je ook geen praktijkcertificering doet? In Europa heb je het ILSSI: https://ilssi.org/exams-page/#dutch

Om even terug te keren naar de vraag: bij welke instantie kun je het beste de opleiding volgen Ik zit zelf te kijken naar 5ST3PS en MKPC, maar MKPC doet "een eigen certificering", terwijl je bij 5ST3PS een certificaat van het ILSSI krijgt. Zijn er nog andere, betere opties die ik nu overzie?

[ Voor 23% gewijzigd door PindakaasPiraat op 20-03-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonswah
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11:51
ZieMaar! schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:24:
[...]

Een greenbelt kan zelf geen DoE uitvoeren, als ze al weten wat het is. Een blackbelt zou dat wel moeten kunnen. Zo zijn er volgens mij nog veel meer verschillen op inhoud van de trainingen?
DoE was onderdeel van mijn LSSGB theorie.
Ben nu bezig met LSSBB maar vind de meerwaarde t.o.v. GB (vooral op het Lean vlak) behoorlijk beperkt tot nu toe.
Pagina: 1