Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

kogelladegeleider horizontaal elektrisch bedienen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.412 views

• Vinzzz243
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 03-01 17:13
Voor mijn 'werk de thuisbios zoveel mogelijk weg'-project ben ik op zoek naar een oplossing om de nis in de muur waar de beamer zich bevindt, te 'verbergen' achter een canvas.

Dit is het idee:

Ik wil graag een ophangsysteem dat bv bij een kaku signaal (bv asun650) het canvas opzij schuift. Dat zou prima werken met een elektrisch gordijnrail, maar ik wil dus niet het ophangsysteem zien.

Zonder elektrisch gebeuren zou ik het oplossen met een kogelladegeleider, bv http://www.ijzerwarenwink...er-max-120-kg-p-1115.html.

De nis is 60cm breed. De ladegeleider komt erboven, canvas erop, en ik kan met mn vinger het canvas opzij schuiven als de beamer gaat projecteren.

Ik heb gegoogled op actuators maar het geheel moet ook weer niet te dik worden omdat dan het canvas te ver van de muur komt en dat vind ik onnatuurlijk uitzien.

Heeft iemand een tip, bestaat zoiets kant en klaar?

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:32
quote:
Vinzzz243 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 22:15:
Dat zou prima werken met een elektrisch gordijnrail, maar ik wil dus niet het ophangsysteem zien.
Die kan je dan achter het canvas hangen. Vervolgens met een http://www.klikaanklikuit...schakelaar-asun-650/#tabs aansturen.

Proton_ wijzigde deze reactie 13-04-2016 22:30 (47%)

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• Vinzzz243
quote:
Proton_ schreef op woensdag 13 april 2016 @ 22:25:
Die kan je dan achter het canvas hangen.
Maar een gordijnrail schuift toch niet uit? In het voorbeeld zie je de kogelladegeleider inderdaad achter het canvas. Als die geleider met een elektromotor bedient kon worden, was ik er al. Die asun's worden inderdaad ook al gebruikt voor rolluik, en projectiescherm...

• Atmoz
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21-04 08:39

Atmoz

Techno!!

quote:
Vinzzz243 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 22:40:
[...]

Maar een gordijnrail schuift toch niet uit? In het voorbeeld zie je de kogelladegeleider inderdaad achter het canvas. Als die geleider met een elektromotor bedient kon worden, was ik er al. Die asun's worden inderdaad ook al gebruikt voor rolluik, en projectiescherm...
Je kunt een "verlenging" aan de gordijnrails maken waardoor het wél uitsteekt (en dus naast de beamer terecht komt).

Dus in plaats van gordijnen aan de haakjes te hangen, maak je er (bijvoorbeeld een aluminium) kokerprofiel aan vast. Om te zorgen dat e.e.a. nog "recht" hangt kun je kiezen om je canvas op één punt (net zoals bij een spijkertje in de muur) op te hangen. Dan hangt die recht zowel VOOR als NAAST de beamer. Door de doorbuiging (kokerprofiel, gordijnrails, rol-haakjes, etc...) in het laatste geval misschien iets lager, maar dat boeit verder niet :)

Thuisbioscoop Limburg

• T-MOB
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:46

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Als je canvas twee maal de breedte van je nis is, dan kun je het met elektrische gordijnrails doen. In "gesloten" toestand draagt de rails het canvas dan aan de ene helft. In open toestand aan de andere helft. Je ziet de ophanging dan helemaal nooit.

Een andere oplossing zou nog kunnen zijn om de boel te scharnieren ipv schuiven.

T-MOB wijzigde deze reactie 14-04-2016 13:05 (14%)

The current moment has been described as “post-truth,” which is a misnomer. The problem is that everyone has their truth and nobody admits doubt.

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:21
quote:
Vinzzz243 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 22:40:
[...]

Je zit volgens mij helemaal goed. Die laderails zijn volgens mij perfect voor jou, lopen licht, maar zijn wel stevig en niet duur.

Mijn oplossing zou zijn:
Technisch Lego!

Professionele oplossingen zijn complex, duur en dadelijk niet eens makkelijk aan te sturen (relais met 24 of 48v, of speciale interfaces etc. etc.)
Voor Lego zijn er honderden bouwbeschrijvingen en kant en klare oplossingen voor de aansturing. Dus dan hoef je alvast daar minder over na te denken.

Ik zou dan een balk maken van lego met aan 1 of beide kanten van die 'tandheugels' en die achter tegen het schilderij aan bevestigen.

De motor stop je in de uiterste hoek van je nis en is heel klein.
Ik zou wel een paar dingen in de gaten houden. Zorg ervoor dat je het hele systeem van Lego maakt, dus dat het zonder schilderij ook prima werkt. Op die manier voorkom je dat je ophanging van je schilderij problemen geeft (bijvoorbeeld teveel speling oid). Dus de balk die achter het schilderij komt ondersteunen door 2 (tand)wielen boven en 2 onder.
Als je extreem compact wil gaan, er is een micromotor van Lego (geweest?) dat ding is het formaat van een grote dobbelsteen, die zou zelfs achter je schilderij passen als daar een klein beetje ruimte is.
Maar met Lego kun je ook een systeem maken met bijvoorbeeld een lier (of 2 in jouw geval, heen en terug) en een stel katrollen. Maar het aardige van Lego is dat je al die dingen makkelijk kunt testen en eenvoudig kunt verbeteren.
Er is volgens mij ook een ding om te voorkomen dat je teveel kracht kunt zetten. Zoiets kun je ook gebruiken om handmatig dingen te kunnen blijven doen! Dat is een tandwiel met een soort slip mechanisme.

De kosten zijn daarnaast ook perfect, reserve onderdelen ook.

De 'professionele' route is denk ik een drama, omdat voor de slag die jij wilt (50cm) het allemaal heel fors wordt. Terwijl het praktisch uit zichzelf al gaat. Dan heb je meteen actuatoren die tientallen kilo's kunnen verplaatsen en je rails of canvas kunnen kapot drukken. Meer problemen dan oplossingen IMHO.

TheGhostInc wijzigde deze reactie 14-04-2016 13:56 (3%)
Reden: Plaatjes

• ATS
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 05:22
Qua afmetingen: zou niet echt een issue moeten zijn, omdat je ook ruimte hebt achter je wand. Daar staat je projector, dan kan daar ook een actuator voor je canvas zitten.

Dan qua oplossing: ik denk dat die ladegeleider een prima oplossing is. Voor het heen en weer trekken zou ik eens kijken naar een simpel motortje waarmee je een rubber band/riempje de ene of de andere kant op kan trekken, en twee schakelaartjes om de stop te maken. Qua aansturing kan je dan een unit gebruiken die je ook voor rolluiken, screens en zonneschermen gebruikt. Die zijn er ook wel voor kaku.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Vinzzz243
quote:
atmoz schreef op donderdag 14 april 2016 @ 12:33:
[...]
Je kunt een "verlenging" aan de gordijnrails maken waardoor het wél uitsteekt (en dus naast de beamer terecht komt).
ben op zoek geweest naar voorbeelden, maar vind ze niet direct. Kun je beetje visualiseren wat je bedoeld?
Dit zou dus moeten kunnen met een gordijnrail die net zo groot is als het canvas, right?
quote:
TheGhostInc schreef op donderdag 14 april 2016 @ 13:38:
Mijn oplossing zou zijn:
Technisch Lego!
Lijkt me leuk project, maar of ik dit zonder technisch lego ervaring snel gefixed krijg haha! Zoiets dus YouTube: Lego Technic custom built linear actuator
quote:
ATS schreef op donderdag 14 april 2016 @ 13:51:
een simpel motortje waarmee je een rubber band/riempje de ene of de andere kant op kan trekken, en twee schakelaartjes om de stop te maken.
Dat is natuurlijk de oplossing, maar hoe dit te maken is... ik vervolg de zoektocht.

Dat er voor dit soort domotica toepassingen geen kant en klare producten zijn (ook geen dure, althans kan ze zo snel niet vinden)...vreemd.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 07:04

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Waarom niet een katrol waarover een touwtje loopt met een gewicht, zodat de ladegeleider wordt uitgetrokken? Zo kun je met een normaal motortje gewoon het touwtje af- en opwikkelen waardoor het schilderij heen en weer beweegt.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• walletje-w
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:46
Je zou ook kunnen kijken naar een lade rails http://www.ijzerwarenwink...ae8xDAkmmODN8qRoCtMvw_wcB en die verbinden aan een arduino met een motorschild en een simpele DC motor.

Dan zou je ook nog kunnen kijken naar 3D printer onderdelen. Zoals een rails systeem, timing belt. https://www.123-3d.nl

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:32
quote:
Vinzzz243 schreef op zondag 24 april 2016 @ 20:16:
[...]
ben op zoek geweest naar voorbeelden, maar vind ze niet direct. Kun je beetje visualiseren wat je bedoeld?
Dit zou dus moeten kunnen met een gordijnrail die net zo groot is als het canvas, right?
Half zo groot, voor onzichtbare montage.
De automatische gordijnrails die ik zo gauw vind vind zijn overigens minimaal een meter breed...
quote:
Dat is natuurlijk de oplossing, maar hoe dit te maken is... ik vervolg de zoektocht.
Dat er voor dit soort domotica toepassingen geen kant en klare producten zijn (ook geen dure, althans kan ze zo snel niet vinden)...vreemd.
Waar ben je handig in, en wat is je budget?
Het kant-en-klaar product is bijvoorbeeld de KAKU Asun 650.
De aandrijving zelf is zo specifiek (afstand, kracht, snelheid, compact, waterdicht) dat daar dan geen markt voor is.
Een motor met twee eindschakelaars is bovendien niet echt rocket science :)

Voor jouw doel kan je op een motortje een klosje lijmen (zo één waar garen vanaf komt) en een stuk visdraad (of het garen) aan de ene kant van het canvas naar de andere kant, met tussendoor wat loopings over het klosje.
Om de draad op spanning te houden aan één kant een elastiek/veer.

Linksom draaien: ene eind spoelt op, andere eind spoelt af -> het canvas beweegt naar links
Rechtsom draaien: ene eind spoelt af, andere eind spoelt op -> het canvas beweegt naar rechts
De ladegeleider houdt de boel recht.

Elektrisch:
Neem een speelgoedauto met 4 batterijen (=6V), sloop de motor eruit
Twee losse USB voedingen + kabels
De (+) van voeding 1 en de (-) van voeding 2 gaan op één contact van de motor.
De (-) van voeding 1 gaat via de linker eindschakelaar naar de Linksom klem op de ASUN650
De (+) van voeding 2 gaat via de rechter eindschakelaar naar de Rechtsom klem op de ASUN650
De COM klem van de ASUN650 gaat naar het andere contact van de motor
Een eindschakelaar is een schakelaar die normaal gesproken contact maakt, maar het contact verbreekt als je 'm indrukt. Je monteert hem zodanig dat hij door de ladegeleider wordt ingedrukt als de beweging moet stoppen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
.           ___ Eindschakelaar
(+)---------o o-------------o Linksom klem ASUN 
USB voeding
(-)  
 |                        
 +--------(Motor)-----------o COM klem ASUN
 |                         
(+)                          
USB voeding ___ Eindschakelaar
(-)---------o o-------------o Rechtsom klem ASUN

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• Atmoz
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21-04 08:39

Atmoz

Techno!!

quote:
Vinzzz243 schreef op zondag 24 april 2016 @ 20:16:
[...]

code:
1
2
3
4
5
[==========================]  (gordijnrail, iets minder breed dan schilderij)
||    ||         
[============] (koker)
            ||
             A

Zoiets?
Bij "A" hangt het schilderij op.

[edit]

Als je het stabieler wilt neem je een ladegeleider. Dan zal de doorbuiging naar onder bijna 0 zijn.
Je hoeft ook maar de beamer "vrij te spelen" he?! Dus niet de volle breedte van het schilderij opzei te schuiven, right?

Atmoz wijzigde deze reactie 26-04-2016 16:50 (18%)

Thuisbioscoop Limburg

• Vinzzz243
quote:
atmoz schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 16:48:
[...]
code:
1
2
3
4
5
||    ||         
[============] (koker)
            ||
             A

Zoiets?
Bij "A" hangt het schilderij op.

[edit]

Als je het stabieler wilt neem je een ladegeleider. Dan zal de doorbuiging naar onder bijna 0 zijn.
Je hoeft ook maar de beamer "vrij te spelen" he?! Dus niet de volle breedte van het schilderij opzei te schuiven, right?
Het voordeel van de gordijnrail was juist dat het kant en klaar al elektrisch beweegt :) Hoe ziet de tekening uit in open toestand? het is al laat 8)7
Zo?
code:
1
2
3
4
5
||                       ||
                  [============] (koker)
                               ||
                               A

Ik hoef inderdaad alleen de beamer/nis vrij te spelen (60 cm breedte)

Vinzzz243 wijzigde deze reactie 26-04-2016 22:56 (5%)

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 06:55
Of het schilderij aan een plafondrail hangen (met van die doorzichtige draadjes en dan een derde draad diagonaal naar een hoek en daar oprollen?

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• Vinzzz243
quote:
BarryH schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 23:01:
Of het schilderij aan een plafondrail hangen (met van die doorzichtige draadjes en dan een derde draad diagonaal naar een hoek en daar oprollen?
Creatief :) maar wil het geheel 'zwevend' ophangen, als in je ziet echt helemaal niet dat er iets van een mechanisme bij hoort...

• teacher
  • Laatst online: 23:49

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Idee: lineaire actuator naast de beamer/achter de nis. Voor de overbrenging een dikke (push pull) bowden kabel.

http://nl.aliexpress.com/...ar-Motor/32607124015.html

Wise enough to play the fool

• Vinzzz243
Wow! Creatieve oplossingen allemaal. Maar aangezien ik zelf geen held met échte elektronica ben, heb ik hulp gevraagd aan een oud klasgenoot. Het project staat nu even paar weekjes stil, omdat de onderdelen van aliexpress komen...

Wat gaan we uiteindelijk doen/proberen?
  • onder het gat gaan we 2 geleiders en 1 (of 2 - ligt aan het gewicht) lead screws plaatsen, gekoppeld aan een 100 rpm dc motor.
  • het canvas beweegt dus niet meer van links naar rechts, maar van boven naar beneden. Op die manier hoeven we maar 15-20 centimeter te overbruggen.
  • als het canvas hoog genoeg is (bv 50cm hoog) dan valt de hele "installatie" zowel in normale toestand als in geschoven toestand, weg achter het canvas en lijkt het dus alsof het canvas zweeft over de muur.
  • de installatie is nog geen 3 cm dik, en kan ik dus redelijk wegwerken achter het canvas (ik moet zorgen dat de latjes van het canvas dus zo'n 3 cm dik zijn)
  • kosten: nog geen 4 tientjes, mits alles met deze onderdelen gaat werken 8)
Dit is ongeveer de opstelling. Op de blauwe punten wordt het canvas bevestigd, de zwarte lijnen stellen de latten voor van het canvas:

Bij de aliexpress lead screws zijn verschillende opties te kiezen. Ik heb gekozen voor optie 3. Zo kunnen we in ongeveer een halve minuut het schilderij over deze afstand bewegen.

Het scherm dat uit de boekenplank komt, heeft 50 seconden nodig om uit te rollen. Het schilderij wil ik dan ook binnen 50 seconden verschoven hebben...

keep you posted.

Vinzzz243 wijzigde deze reactie 26-05-2016 10:47 (9%)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik zou de lead screws aan elkaar verbinden met een riem, en dan maar 1 motor gebruiken; dat scheelt synchronisatie gedoe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vinzzz243
quote:
teacher schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 19:06:
Ik zou de lead screws aan elkaar verbinden met een riem, en dan maar 1 motor gebruiken; dat scheelt synchronisatie gedoe.
Goeie, ik had er toch maar 2 voor de zekerheid besteld, wisten niet zeker of 1 genoeg zou zijn voor het gewicht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 07:10

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik zou gewoon 1 lead screw in het midden zetten. Scheelt behalve synchronisatie ook nog uitlijning. De geleiding komt al van de lades. de leadscrew moet dus richting zijkant met een beetje speling opgehangen worden, zodat hij enkel de hoogtefixatie doet.

Je moet alleen nog nadenken over een eindstop of rem. Het kan zijn dat de gearbox voor genoeg wrijving zorgt dat het canvas gewoon blijft hangen als de motor stroomloos is, dan hoef je dus geen rem te bouwen. Enkel nog een eindstop switch aan boven en onderkant zodat de motor weet wanneer hij moet stoppen. Als je dat niet maakt en er een tijd op zet (10sec omhoog is open) dan is de kans groot dat je op een gegeven moment toch wat verloop krijgt.

dus nog aanschaffen:
- rem (denk ik niet nodig)
- arduino
- motorcontroller (H-brug)
- 2x sensor/switch (hier kun je natuurlijk heel fancy gaan doen met optische sensoren, maar een simpel indrukdingetje met lange slag is ook goed
- voeding voor arduino en motor

PVoutput

• sjink
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 04-04 20:40
OW

*blup*

• teacher

teacher

Dysgaf!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True