KPN ADSL 6,5km werkte altijd goed, nu niet meer, waarom?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Ik zit met een probleem...

Zo'n 20 jaar is er al een internetaansluiting op een locatie buitenaf (vereniging).
Het is een ADSL aansluiting, via ISDN. Andere mogelijkheden zijn er verder niet.

Tergend langzaam, altijd al geweest, maar sinds kort echt niet meer werkbaar.
De Experia v8 (net vervangen) verbind soms niet eens en als hij verbind, dan is het max. 0,7mbit, maar meestal langzamer. de ping is ook erg lang.

Nu zit de centrale blijkbaar op 6,5 km afstand. Best ver dus, en dat verklaart de lage snelheid natuurlijk deels.

Echter, waarom is het sinds een tijdje helemaal ingekakt en daardoor eigenlijk niet meer bruikbaar?

Gaat KPN naar XXDSL turbo in de centrale en zakken daardoor de verste verbindingen helemaal in?

KPN vanmiddag even gesproken en die nitwit aan de lijn kon alleen uitkramen dat het allemaal technisch niet kon en ging er maar even aan voorbij dat het de afgelopen 20 jaar WEL stabiel was.
Niet bijster snel, wel sneller dan nu, en stabiel. :X

Er moet dus iets veranderd zijn, dat kan niet anders m.i.; ik kom bij KPN alleen (nog) niet verder.

Te koop....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Lijkt wel op dit, wat ouder, topic :

KPN is asociaal bezig

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:26
Wellicht is dit iets?
https://www.kpn.com/prive...internet-buitengebied.htm
Dé oplossing voor het buitengebied bij minder dan 6 Mbit/s internetsnelheid via ADSL.

Om de kwaliteit van ons 4G-netwerk te borgen, is Internet Buitengebied voorlopig alléén beschikbaar voor adressen:

- Met minder dan 6 Mbit/s internetsnelheid via ADSL en geen geplande snelheidsverhoging in komende 6 maanden
- Buiten stads- of dorpskernen
- Met voldoende capaciteit op het 4G-netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
slikken en pech hebben met je xDSL lijn vrees ik :( buitengebied is alles behalve prio tegenwoordig..
ze zetten je liever op 4G met een limietje dan de lijn te fixen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Hmm, ik wilde iets genuanceerder proberen te blijven, maar het doorlezen was niet verkeerd. Thx!
Ja, daar had ik ook al naar gekeken. Dat wordt denk ik een betere oplossing dan bedraad voor nu.

Een simonly 3g zou ook gewoon kunnen natuurlijk dan.
Simkaartje in een 3G router en gaan.

Het enige waar ik nog mee zit is dat er ook gepind moet worden over de verbinding...

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
pinnen via 3/4G zou afaik gewoon moeten kunnen.. genoeg marktkooplui met een mobiele pin tegenwoordig..

al denk ik wel dat je dan ook daar weer op moet investeren :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

WouterG

Dit is geen ondertitel

Mijn ouders hadden dit ook. Altijd een werkende maar langzame verbinding gehad, daarna ineens een onwerkbaar trage verbinding. KPN ingeschakeld maar die gaven aan dat de lijn ivm lengte niet ondersteund werd, ondanks dat het altijd gewerkt had. Na enig aandringen hebben ze toch een controle uitgevoerd en het bleek dat er ergens vocht in een kabelmof was gekomen. Dit is gerepareerd en de verbinding werkte weer als vanouds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10-10 13:57

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

SMSfreakie schreef op maandag 11 april 2016 @ 21:01:
slikken en pech hebben met je xDSL lijn vrees ik :( buitengebied is alles behalve prio tegenwoordig..
ze zetten je liever op 4G met een limietje dan de lijn te fixen
Buitengebied is juist wel prio 8)7 Hier in Noord-Brabant wordt vanaf september dit jaar het gehele buitengebied verglaasd door Mabib. Dit is al zeker.

MABIB staat voor Maatschappij voor de Aanleg van Breedband Internet in Buitengebied. Ze zijn nu ook bezig om na Brabant over te gaan op MABIN, Maatschappij voor Aanleg van Breedband Internet in Nederland, en willen dus de rest van het Nederlandse buitengebied gaan verglazen.

4G kost enorm veel en een of andere wet heeft de providers verplicht om, wanneer de 6mbit niet gehaald wordt, een draadloze dienst te leveren en daar zitten ze niet op te wachten kennelijk.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door albino71 op 11-04-2016 21:12 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
SMSfreakie schreef op maandag 11 april 2016 @ 21:02:
pinnen via 3/4G zou afaik gewoon moeten kunnen.. genoeg marktkooplui met een mobiele pin tegenwoordig..

al denk ik wel dat je dan ook daar weer op moet investeren :?
Maar eens informeren of dat gewoon kan via een simonly 3/4G verbinding, of dat we da verplicht KPN 4G buitengebied moeten hebben. Die laatste is niet de goedkoopste namelijk.
WouterG schreef op maandag 11 april 2016 @ 21:03:
Mijn ouders hadden dit ook. Altijd een werkende maar langzame verbinding gehad, daarna ineens een onwerkbaar trage verbinding. KPN ingeschakeld maar die gaven aan dat de lijn ivm lengte niet ondersteund werd, ondanks dat het altijd gewerkt had. Na enig aandringen hebben ze toch een controle uitgevoerd en het bleek dat er ergens vocht in een kabelmof was gekomen. Dit is gerepareerd en de verbinding werkte weer als vanouds.
Hier hoop ik ook een beetje op. Morgen maar weer eens bellen.
Family Guy schreef op maandag 11 april 2016 @ 21:08:
[...]

Buitengebied is juist wel prio 8)7 Hier in Noord-Brabant wordt vanaf september dit jaar het gehele buitengebied verglaasd door Mabib. Dit is al zeker.

MABIB staat voor Maatschappij voor de Aanleg van Breedband Internet in Buitengebied. Ze zijn nu ook bezig om na Brabant over te gaan op MABIN, Maatschappij voor Aanleg van Breedband Internet in Nederland, en willen dus de rest van het Nederlandse buitengebied gaan verglazen.

4G kost enorm veel en een of andere wet heeft de providers verplicht om, wanneer de 6mbit niet gehaald wordt, een draadloze dienst te leveren en daar zitten ze niet op te wachten kennelijk.
Van mij mogen ze ook hier komen :)

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Family Guy schreef op maandag 11 april 2016 @ 21:08:
[...]

maar voor KPN heeft het buitengebied geen PRIO ;)
KPN wacht gewoon tot een stichting of ander initiatief de vezels heeft liggen en koopt het daarna gewoon op.. maar KPN Gaat zelf echt niet verglazena
albino71 schreef op maandag 11 april 2016 @ 21:08:
[...]

Maar eens informeren of dat gewoon kan via een simonly 3/4G verbinding, of dat we da verplicht KPN 4G buitengebied moeten hebben. Die laatste is niet de goedkoopste namelijk.
sowieso zijn die 4G verbinden niet geschikt voor veel data vandaar ook de limieten die ze hanteren.. maar het zal waarschijnlijk wel de beste oplossing zijn..

of je moet al weer aan een wifi straalverbinding gaan denken..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

SMSfreakie schreef op maandag 11 april 2016 @ 21:13:
[...]

maar voor KPN heeft het buitengebied geen PRIO ;)
KPN wacht gewoon tot een stichting of ander initiatief de vezels heeft liggen en koopt het daarna gewoon op.. maar KPN Gaat zelf echt niet verglazena
Groot gelijk geef ik ze. Maar het wordt wel beter. Gelukkig. Ik denk dat over 10 jaar zo goed als heel Nederland glas heeft.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Family Guy schreef op maandag 11 april 2016 @ 21:22:
[...]

Groot gelijk geef ik ze. Maar het wordt wel beter. Gelukkig. Ik denk dat over 10 jaar zo goed als heel Nederland glas heeft.
hier loopt ook alweer een nieuw initiatief.. beetje jammer als het door gaat dat de kleine kernen wederom eerst buiten de boot vallen en de grotere kernen voorrang krijgen.. alleen in de grote kernen heeft iedereen al de keuze tussen een xDSL lijn tot 100mbit of Ziggo tot 200mbit

in de kleine kernen komt men nog niet veel verder dan 20mbit via xDSL en ben je eigenlijk als je meer wilt al gebonden aan Ziggo.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht is dit iets ?
https://www.robinmobile.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

SMSfreakie schreef op maandag 11 april 2016 @ 22:22:
[...]

hier loopt ook alweer een nieuw initiatief.. beetje jammer als het door gaat dat de kleine kernen wederom eerst buiten de boot vallen en de grotere kernen voorrang krijgen.. alleen in de grote kernen heeft iedereen al de keuze tussen een xDSL lijn tot 100mbit of Ziggo tot 200mbit

in de kleine kernen komt men nog niet veel verder dan 20mbit via xDSL en ben je eigenlijk als je meer wilt al gebonden aan Ziggo.
Ik zit momenteel via ADSL2 vast aan maximaal 8 mbit, en nog aardig onstabiel ('als de rest van de straat online gaat...').

Wellicht dat als die grotere kernen glasvezel krijgen, dat de kleinere kernen ook sneller internet krijgen i.v.m. nieuwe / snellere wijkcentrales? Ik weet niet waar de TS vandaan komt, wellicht dat er daar ook initiatieven lopen.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Family Guy schreef op maandag 11 april 2016 @ 22:43:
[...]
Ik zit momenteel via ADSL2 vast aan maximaal 8 mbit, en nog aardig onstabiel ('als de rest van de straat online gaat...').
Dan zou ik daar eens werk van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Helaas heb ik te maken gehad met eenzelfde situatie.

Op oude adres gewoont tot en met ADSL2+, ging altijd lekker tot 20mbit ineens werd de verbinding instabiel, en wat 20mbit was werd 12mbit. En je bent weken bezig met KPN om die zooi te fixen.

Verhuisd en op nieuwe adres 20mbit, dit ging 1,5 jaar goed geen enkel probleem tot ineens mijn verbinding begon te klapperen.. lang verhaal kort, ik ging van 20 naar 8mbit om een ook maar enig stabiele verbinding te hebben.

VDSL2 wordt geïntroduceerd en ik ging van 8mbit naar 55mbit en ik was blij dit heeft bijna 2 jaar goed gefunctioneerd.... Tot ik ineens merkte dat toen ik wat aan het downloaden was maar 3mb/s haalde ipv 5.5... Tot mijn verbazing gaf mijn modem aan dat ik nog maar 30mbit had.... Na vele weken gedoe, meerdere monteurs over de vloer gehad te hebben, kwam het er opneer dat ik maar 'pech' had. Daar kwam ook nog bij dat ik niet de enige was die 'pech' had ook andere mensen uit de straat hadden problemen mensen met 2 decoders konden die niet meer gebruiken omdat er te weinig bandbreedte was. Iedereen die problemen had 6-7 huishoudens in totaal ongeveer (waarvan ik het weet) zijn allemaal naar Ziggo gegaan en ik ook.

Voor 3 andere mensen heb ik gebeld naar hun ISP en zo de tickets op me genomen dat als ze vragen hadden ze iemand hadden die enige kennis had, en ik was in 2 gevallen ook diegene die het geinstalleerd had en het heeft eigenlijk gewoon goed gewerkt tot ineens de verbinding inkakte. Bij 1 van de mensen in kwestie is toen zijn aderpaar via een andere Stap 58N kast omgestoken en die ging van 22mbit weer naar 40mbit (wat ook 50+ was) maar dit was voor korte duur ook daar ging het na een aantal weken weer fout en kwam uiteindelijk op een instabiele 32mbit uit.

De KPN monteur zat bij mij op de bank te bellen naar 'de ondergrondse' (afdeling KPN) en werd eigenlijk gewoon afgepoeierd, wat er eigenlijk gezegd werd was 'ga maar even moeilijk kijken en druk rondlopen zodat het lijkt dat je je best hebt gedaan want wij doen toch niets' de monteur gaf aan dat mogelijk de kabel nat was of 'lekte' en dat deze opnieuw gelast moest worden of vervangen. Bij mij hangt er nog een Stap 58N kast/verdeler en die dateert ook uit ~1958, KPN heeft geen zin om deze te upgraden.

Waar het opneer komt is dat je bij KPN (Of je eigen ISP maar het blijft van KPN) geen poot hebt om op te staan, werkt het dan heb je geluk, werkt het niet dan schroeven ze gewoon je snelheid wat terug op de hoop dat het stabiel blijft, werkt dat ook niet dan helaas pindakaas.

En helaas is dit niet het enige gevalletje 'KPN doet er niets aan' ook de manier waarop het ging was zorgwekkend. Zelf zat ik bij XS4ALL en die hadden mijn ticket gelijk naar KPN doorgezet maar omdat XS4ALL nog 'niet genoeg geprobeerd had' kregen ze het ticket weer terug omdat ze eerst maar een vervangend modem moesten sturen ookal had ik zelf nog 2 FB 7360's liggen en kennelijk ging een 7360v2 het wel oplossen volgens KPN.

Nu 200/20mbit van Ziggo en ben tevreden, helaas heeft de TS die optie niet...

Ik weet niet hoe het daar zit met 4G maar als ik eerlijk ben zou ik niet eens meer de moeite nemen om te wachten op KPN tot ze met een oplossing komen. 4G is wel te doen maar ja hoeveel data verbruik je nou echt?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 16:15
Ook ik heb helaas ervaringen hiermee. Mijn buurvrouw heeft een brakke aansluiting, er komt maar 15Mb op binnen. (VDSL2) Zet je de beide TV's aan (die staan bijna altijd aan), dan blijft er geen snelheid meer over. Tv werkt net wel/niet. Niet erg wenselijk. De rest in de straat heeft keurig 50Mb down, alleen bij m'n buurbrouw is het knudde.

Ik ben nu ondertussen ruim een jaar bezig met KPN om deze fout te laten repareren. Ik heb te vaak gebeld naar KPN om een afspraak te maken of de status op te vragen, wetende dat ik anders niet op de hoogte wordt gehouden. Op den duur ben ik online gegaan op het KPN forum, daar kwam ik al iets verder, maar had helaas geen resultaat.

Nu zit er eindelijk vaart achter en hoop ik dat de kapotte kabel binnenkort gerepareerd wordt. Uiteindelijk kwam het er op neer dat iemand die hier ook op Tweakers zit mij verder kon helpen met dit probleem waar de telefonische helpdesk en webcare mij hier niet mee kunnen helpen.

Ik ben nog steeds te spreken over de diensten van KPN, als het werkt, dan werkt het ook goed en stabiel. Maar als iets misgaat hang je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Dank allen voor de reacties.

Even een update....

Er is weer een monteur geweest en inmiddels zitten we op een iets betere verbinding van 1 Mbit/s.
Nog steeds maar de helft, maar vooruitgang is vooruitgang.

Er komt binnenkort een monteur langs die verstand heeft van de 'oude' infrastructuur. Mooi, maar tegelijkertijd vreemd dat ze dat niet meteen doen.

Anyway, wordt vervolgd en zodra we verder zijn, zal ik hier weer melding doen.
Ik kies t.z.t. ook even het beste antwoord.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudhaar
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-10 08:34
In het verleden ook meegemaakt: verbinding werkt lange tijd goed maar wordt plots slechter.
Ik ga ook voor een gevalletje vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:23
albino71 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 20:57:
Dank allen voor de reacties.

Even een update....

Er is weer een monteur geweest en inmiddels zitten we op een iets betere verbinding van 1 Mbit/s.
Nog steeds maar de helft, maar vooruitgang is vooruitgang.

Er komt binnenkort een monteur langs die verstand heeft van de 'oude' infrastructuur. Mooi, maar tegelijkertijd vreemd dat ze dat niet meteen doen.

Anyway, wordt vervolgd en zodra we verder zijn, zal ik hier weer melding doen.
Ik kies t.z.t. ook even het beste antwoord.
Mocht je aanhoudende problemen ervaren, dan weet je me te vinden. Ik kijk graag met wat de mogelijkheden zijn en of er nog een oplossing te vinden is. Waarschijnlijk moet er wel wat te doen zijn, helemaal aangezien het wel gewerkt heeft. Is de isdn verbinding essensieel ivb een analoge lijn voor dat pin apparaat?

Mocht ik iets voor je moeten/kunnen doen, dm me dan even het adres + huisnummer.
Goudhaar schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 21:03:
[...]
In het verleden ook meegemaakt: verbinding werkt lange tijd goed maar wordt plots slechter.
Ik ga ook voor een gevalletje vocht.
Muahh nee, dat denk ik niet. Dan zouden er namelijk wel andere problemen gaan optreden. En niet alleen een trage verbinding.

[ Voor 20% gewijzigd door rolandos582 op 15-04-2016 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Dat is wel iets.. ISDN lijn er inruilen voor een analoge, levert iets meer bandbreedte op..
alleen volgens mij is dat vooral nuttig voor het upstream kanaal :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
rolandos582 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 21:18:
Mocht je aanhoudende problemen ervaren, dan weet je me te vinden. Ik kijk graag met wat de mogelijkheden zijn en of er nog een oplossing te vinden is. Waarschijnlijk moet er wel wat te doen zijn, helemaal aangezien het wel gewerkt heeft. Is de isdn verbinding essensieel ivb een analoge lijn voor dat pin apparaat?

Mocht ik iets voor je moeten/kunnen doen, dm me dan even het adres + huisnummer.
Top, dankjewel!

Volgens mij is er ISDN (dacht een duovox te zien), ik weet dat echter niet 100% niet zeker.
Of dat noodzakelijk is weet ik ook niet, al zou het voor een alarm kunnen zijn wellicht.

Ik heb ook geen idee hoeveel aderparen e.d. er binnenkomen.

Ga er morgen weer langs en dan check ik het e.e.a..

Te koop....

Pagina: 1