Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfCYBER
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-07 12:24
Hallo,
Ik heb sinds juli 2014 een Samsung Galaxy Trend Lite, maar ik merk dat meerdere apps er tegenwoordig niet goed meer op draaien, dat de telefoon in het algemeen langzaam is (dat was altijd al zo, maar sinds ik een ssd-pc heb ben ik te ongeduldig geworden), en ik kan mijn telefoon niet rooten met SuperSU (alleen maar met malware-achtige KingRoot).

Daarom zoek ik een:
Android telefoon die aan de volgende eisen moet voldoen:
  • compatible met CyanogenMod
  • de clocksnelheid van de CPU moet minimaal 1.2GHz zijn
  • minimaal 1GB RAM, hoe meer hoe beter
  • schermdiameter minimaal 4"
  • 3.5mm audio jack
  • de helderheid moet lekker laag kunnen
  • Intern geheugen van minimaal 8GB met 32GB MicroSD mogelijkheid
  • Batterijduur van 8 uur of meer met bellen, minimaal een week stand-by
  • liever geen selfie-camera, een enkele 3 megapixel camera aan de achterkant is goed genoeg
Wat is je budget?
rond de €200, minder is beter

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
te bellen, film(pje)s mee te kijken, muziek mee te luisteren en om mee te gamen (met Drive Ahead! als benchmark :P)

Wat heb je zelf al gevonden?
Nee, maar ik heb ook nog niet gezocht. Ik vraag liever eerst hier wat handig zou kunnen zijn voordat ik verdwaal in de smartphonewereld. Een merk dat meer privacy meelevert is altijd fijn, de Android-GUI moet niet te veel verprutst zijn

Beste antwoord (via asdfCYBER op 12-04-2016 20:44)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
nolife schreef op maandag 11 april 2016 @ 10:38:
Wat is je budget?
Is de Wileyfox Swift niet iets voor jou? Hier draait standaard CyanogenOS op, kost €175,- en voldoet verder aan al je eisen.
Ik heb niet het idee dat dit een hele realistische eis is. Er zijn weinig (tot geen) smartphones die een stand-by tijd hebben van één week.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Alcatel Idol 3 4,7" (heb zelf de 5,5" versie). Zeer goede prijs/kwaliteit:
http://androidworld.nl/review/review-alcatel-idol-3-47/

En werkt met CyanogenMod:
http://forum.xda-develope...alcatel-onetouch-t3245104

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Wat is je budget?
Is de Wileyfox Swift niet iets voor jou? Hier draait standaard CyanogenOS op, kost €175,- en voldoet verder aan al je eisen.
Ik heb niet het idee dat dit een hele realistische eis is. Er zijn weinig (tot geen) smartphones die een stand-by tijd hebben van één week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123lodewijk
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
motorola moto g 2015
helderheid kan laag
is te rooten met supersu
cyanogenmod campatible https://download.cyanogenmod.org/?device=osprey
2gb of 1gb ram met 32 of 16gb opslag en sd kaart
5 inch
accuduur is denk wel boven 1 week stand by en kan denk ook wel 8 uur mee bellen.
en dat voor 210 of 160 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

De Moto G wordt geleverd in de versies 8GB en 16GB opslag en niet zoals jij aangeeft met 16 of 32GB. 8GB tegenwoordig is net te weinig en je zal dus al gauw tegen limitaties oplopen, het is dus beter om de 16GB versie te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
One Plus One? Heeft geen externe SD, maar wel 64GB intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat heb je zelf al gevonden?
Nee, maar ik heb ook nog niet gezocht. Ik vraag liever eerst hier wat handig zou kunnen zijn voordat ik verdwaal in de smartphonewereld. Een merk dat meer privacy meelevert is altijd fijn, de Android-GUI moet niet te veel verprutst zijn
Je weet wat je zoal wilt, dus ik snap even niet waarom je niet had kunnen filteren in de Pricewatch.

Met een aantal van jouw eisen, komt er al een mooie lijst uit van potentiële telefoons.

Dan is het vervolgens even verder uitpluizen welke bijvoorbeeld een micro SD slot hebben (zal vast ook op te filteren zijn in de Pricewatch). Uiteindelijk zul je handmatig moeten uitzoeken, of je er bijvoorbeeld Cyanogen of een andere ROM er op kan draaien.

[ Voor 36% gewijzigd door CH4OS op 11-04-2016 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

HollowGamer schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:09:
One Plus One? Heeft geen externe SD, maar wel 64GB intern.
De OnePlus One is nu precies twee jaar oud. Het is zeker een fijn en goed toestel, maar ik verwacht niet dat het ,na de Marshmallow update die het momenteel ontvangt, nog geüpdatet wordt naar Android N. Daarmee lijkt me het dus momenteel geen goede keus meer.

Daarbij ligt de prijs zo'n 100 euro boven het budget van de TS.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 11-04-2016 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

rens-br schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:16:
[...]

De OnePlus One is nu precies twee jaar oud. Het is zeker een fijn en goed toestel, maar ik verwacht niet dat het na de Marshmallow update die het momenteel ontvangt nog geüpdatet wordt naar Android N. Daarmee lijkt me het dus momenteel geen goede keus meer.

Daarbij ligt de prijs zo'n 100 euro boven het budget van de TS.
OnePlus One gaat Marshmallow krijgen; nieuws: Cyanogen OS voor OnePlus One krijgt update naar Android 6.0 Marshmallow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Daar ben ik van op de hoogte, heb zelf ook een OnePlus One. Ik had het over de update na Marshmallow (Android N).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

rens-br schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:18:
Daar ben ik van op de hoogte, heb zelf ook een OnePlus One. Ik had het over de update na Marshmallow (Android N).
Ach, ik zie het. Las net niet goed 8)7 Maar ik denk, net zoals nu met Marshmallow, dat de modding community daar wel voor zorgt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

CptChaos schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:21:
[...]
Ach, ik zie het. Las net niet goed 8)7 Maar ik denk, net zoals nu met Marshmallow, dat de modding community daar wel voor zorgt. :)
Ik verwacht ook zeker dat CM14 verschijnt voor de OnePlus One, maar ik verwacht niet dat er nog een update komt naar COS14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
rens-br schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:18:
[...]

Die komt er zeker, het is nog altijd een toestel met 3GB aan RAM, vlotte CPU/GPU en het is zo open als mogelijk. :)

Ik wil ook aangeven dat het voor TS (budget wise) ook mogelijk is hier op V&A te kijken, daar wordt de OPO ook aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfCYBER
rens-br schreef op maandag 11 april 2016 @ 12:16:
Mijn huidige telefoon doet volgens de handleiding twee weken op een volle accu, dus het zal denk ik wel kunnen :P. Jouw telefoon doet volgens de pricewatch 200 uur op een volle accu, dat is ook meer dan een week.
CptChaos schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:13:
Je weet wat je zoal wilt, dus ik snap even niet waarom je niet had kunnen filteren in de Pricewatch
Zelfs met al die leuke filters zijn er nog meer dan honderd, en daar zitten dan ook slechtere telefoons bij. Met de hulp en ervaring van medetweakers gaat het toch echt wel een stuk makkelijker :D.
[meerdere oneplus one reacties]
Ik zal er zeker naar kijken, maar als er iets anders met vergelijkbare prestaties is waar ik makkelijker aan kan komen denk ik dat ik die dan eerder kies.

Bedankt voor de vele reacties! Ik denk dat vooral de Moto G mijn voorkeur heeft, maar ik kan natuurlijk nog altijd van gedachten veranderen. Dat die wat minder interne ruimte heeft geeft niet, zoveel zooi zet ik ook weer niet op mijn telefoon ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

nolife schreef op maandag 11 april 2016 @ 19:05:
Zelfs met al die leuke filters zijn er nog meer dan honderd, en daar zitten dan ook slechtere telefoons bij. Met de hulp en ervaring van medetweakers gaat het toch echt wel een stuk makkelijker :D.
Je hebt dan op zijn minst een eerste filtering en je hoeft dan niet meer alle telefoons bij langs te gaan. Je kunt de filters nog altijd verder uitbreiden en aanpassen, door bijvoorbeeld enkel bepaalde merken in je filter mee te nemen. Ik wilde in elk geval jou een beetje die kant op duwen, jammer dat je er vervolgens alleen maar even naar kijkt en verder niets ermee doet. Een beetje eigen inzet wordt altijd verwacht hier, we zijn geen helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfCYBER
CptChaos schreef op maandag 11 april 2016 @ 19:09:
[...]
Je hebt dan allicht een eerste filtering en je hoeft dan niet meer alle telefoons bij langs te gaan. Je kunt de filters nog altijd verder uitbreiden en aanpassen, door bijvoorbeeld enkel bepaalde merken in je filter mee te nemen. Ik wilde in elk geval jou een beetje die kant op duwen, jammer dat je er vervolgens alleen maar even naar kijkt en verder niets ermee doet. Een beetje eigen inzet wordt altijd verwacht hier, we zijn geen helpdesk.
Nee dat snap ik. Maar juist omdat ik onervaren ben in de telefoonwereld wil ik niet zomaar alle dingen buiten sluiten die hele goede opties zouden zijn geweest, op merk sorteren ga ik sowieso niet doen tenzij ik heel veel bezwaren heb tegen een bepaald merk (negatieve klantenservicescore bijvoorbeeld). Hier even vragen is voor mij gewoon handiger dan zelf gaan filteren, wat te bestellen en te ontdekken dat het waardeloos is. Dat is geen gebrek aan eigen inzet, dat is gebrek aan ervaring gekoppeld aan een kleine dosis faalangst. Het gaat hier tenslotte toch over een telefoon waar ik een paar jaar mee hoop te doen, en €200 schudt ik niet zomaar even uit mijn zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

nolife schreef op maandag 11 april 2016 @ 19:05:
Mijn huidige telefoon doet volgens de handleiding twee weken op een volle accu, dus het zal denk ik wel kunnen :P. Jouw telefoon doet volgens de pricewatch 200 uur op een volle accu, dat is ook meer dan een week.
Dat is al logischer. Je bedoeld dus een theoretische standby duur van een week. Kan me niet heugen dat ik ooit verder ben gekomen dan 4 dagen met mijn telefoon.
Dat die wat minder interne ruimte heeft geeft niet, zoveel zooi zet ik ook weer niet op mijn telefoon ;).
Met geluk heeft de Moto G zo'n 3GB vrij. Wat je ook met je telefoon doet, op gegeven moment is dit echt te weinig. Misschien nu niet, maar over 5 jaar wel.

Ik had in mijn vorige post ook de Wileyfox Swift aangeraden, heb je daar nog naar gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

nolife schreef op maandag 11 april 2016 @ 20:01:
Nee dat snap ik. Maar juist omdat ik onervaren ben in de telefoonwereld wil ik niet zomaar alle dingen buiten sluiten die hele goede opties zouden zijn geweest, op merk sorteren ga ik sowieso niet doen tenzij ik heel veel bezwaren heb tegen een bepaald merk (negatieve klantenservicescore bijvoorbeeld).
Is imo een non-excuus. Er zijn genoeg Tweakers hier die jou daar anders wel alsnog op zouden kunnen wijzen. En ervaring heb je natuurlijk niet nodig om met de Pricewatch te filteren. ;) Je hoeft niet gelijk hele goede telefoons voor jouw budget te vinden, als je maar laat zien dat je wat gezocht hebt en erover hebt nagedacht. Het topic is er immers bedoeld om voor jou de perfecte telefoon te vinden voor het budget wat je ervoor over hebt.
Hier even vragen is voor mij gewoon handiger dan zelf gaan filteren, wat te bestellen en te ontdekken dat het waardeloos is. Dat is geen gebrek aan eigen inzet, dat is gebrek aan ervaring gekoppeld aan een kleine dosis faalangst. Het gaat hier tenslotte toch over een telefoon waar ik een paar jaar mee hoop te doen, en €200 schudt ik niet zomaar even uit mijn zak.
Dat doen velen met jou. Ik zie het probleem niet waarom je niet in eerste instantie zélf naar de pricewatch kon gaan en de resultaten hiervan in het topic niet zou kunnen delen. Zoals gezegd, mocht je dan zelf telefoons gemist hebben, zijn hier meer dan genoeg mensen die je dat zouden kunnen vertellen dat telefoon X van merk Y om welke reden dan ook voor jou ook interessant kan zijn. Ook als het (licht) boven budget is, bijvoorbeeld.

Ik bedoel dus niet dat je zelf tussen de bomen het bos moet zien te vinden en op jezelf aangewezen bent, anders zou dit forum er niet zijn immers. ;) Het gaat mij er om, als iedereen een instelling zoals jou zou hebben, dat dit forum overspoeld zou worden met topics met een vergelijkbare vraag, al dan niet in hetzelfde budget. Uiteindelijk zou de Pricewatch dan overbodig worden. Wat naar mijn idee zonde is, want het is een super goed hulpmiddel in de zoektocht naar apparatuur, waaronder ook telefoons.

Ik had liever gezien, dat je zelf wat resultaten liet zien uit de Pricewatch, waardoor er in de reacties van het topic een discussie ontstaat, dan dat je zelf te kennen geeft niet te hebben gezocht, omdat je bang bent dat je goede telefoons buiten gesloten hebt uit de resultaten. ;)

EDIT:
Om zelf ook even wat gedachtes te geven, duik ik zelf ook even in de Pricewatch voor je.

EDIT2:
pricewatch: LG G3 16GB Zwart
An sich een erg interessant toestel, is weliswaar groter dan 4", met een resolutie van 2560*1440.
De helderheid is aan te passen in Android, zoals dat met elke recente Android telefoon kan. Standaard voorzien van Marshmallow en er kan Cyanogenmod op. Het geheugen is ook uitbreidbaar. Heeft een quadcore Snapdragon 801 CPU die zijn rondjes doet op 2,5GHz (2500MHz). Maar ja, hij is helaas wel boven budget, weet niet hoeveel speling daar in zit of is €200,- echt de max?

EDIT3:
In de vraag en aanbod zijn ook leuke telefoons te vinden, bijvoorbeeld deze: V&A aangeboden: LG Nexus 5 16GB Zwart + bumpercase. Toestel voldoet ruim aan jouw wensen. Zijn fijne toestellen kan ik je vertellen, heb er zelf namelijk ook twee versleten. Het enige nadeel is wel, dat het geheugen niet uitbreidbaar is.

V&A aangeboden: LG Nexus 5 32GB Wit is dan eventueel een mooi alternatief, qua prijs even duur, wel dubbele aan opslag, maar helaas in het wit. De kapjes zijn vast ergens los te koop, mocht je per se een zwarte willen. V&A aangeboden: Zwarte LG Nexus 5 32GB in de verkoop is 32GB en zwart, maar weer tikkeltje duurder.

Voordeel aan de Nexus telefoons is dat updates en upgrades door Google zélf uitgegeven wordt. Je zit dan dus als het ware op de eerste rij met nieuwe versies van Android. Ik denk zelf echter wel, dat Android N de laatste officiele upgrade wordt vanuit Google voor de Nexus 5.

[ Voor 34% gewijzigd door CH4OS op 11-04-2016 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Het is alleen jammer dat beide toestellen die aanraad 2 jaar oud zijn en met de Marshmallow update waarschijnlijk hun laatste officiële update hebben ontvangen. Verder heeft de Nexus 5 een erg slechte accuduur. De meeste mensen die ik ken die een Nexus 5 hebben gehad, hadden moeite met het einde van de dag halen met normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

rens-br schreef op maandag 11 april 2016 @ 20:38:
Het is alleen jammer dat beide toestellen die aanraad 2 jaar oud zijn en met de Marshmallow update waarschijnlijk hun laatste officiële update hebben ontvangen.
Tja, dat is het nadeel als je telefoons wilt hebben met een lager budget, dan zit je nu eenmaal gauw aan oudere toestellen vast. Natuurlijk zijn er ook nieuwere toestellen te krijgen, maar of die qua specs onder doen voor toestellen die al twee jaar op de markt zijn? ;)

Ook moet ik zeggen, dat Android N wel erg vlak na Marshmallow zit, dus wie weet n is het enkel voor de testperiode dat Android N niet is uitgebracht voor de Nexus 5. Binnenkort zouden immers toestellen toegevoegd worden aan de preview versies. :) ;)
Verder heeft de Nexus 5 een erg slechte accuduur. De meeste mensen die ik ken die een Nexus 5 hebben gehad, hadden moeite met het einde van de dag halen met normaal gebruik.
Wat is dan normaal gebruik? Ik heb zelf altijd een 20%-30% verbruik gehad, al deed ik zelf niet zo heel veel met de telefoon. Behalve af en toe wat notifications en mails checken en natuurlijk af en toe een belletje.

[ Voor 28% gewijzigd door CH4OS op 11-04-2016 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

CptChaos schreef op maandag 11 april 2016 @ 20:40:
[...]
Tja, dat is het nadeel als je telefoons wilt hebben met een lager budget, dan zit je nu eenmaal gauw aan oudere toestellen vast. Natuurlijk zijn er ook nieuwere toestellen te krijgen, maar of die qua specs onder doen voor toestellen die al twee jaar op de markt zijn? ;)
Ben ik het met je eens, persoonlijk zou ik toch kiezen voor de software updates dan voor de specificaties.
Ook moet ik zeggen, dat Android N wel erg vlak na Marshmallow zit, dus wie weet n is het enkel voor de testperiode dat Android N niet is uitgebracht voor de Nexus 5. Binnenkort zouden immers toestellen toegevoegd worden aan de preview versies. :) ;)
Android N is misschien vroegtijdig aangekondigd, maar de release staat gepland voor Q3. Dat is ongeveer rond dezelfde tijd dat Android M is verschenen. Dus dat valt op zich wel mee. Google geeft 18 maanden ondersteuning op zijn toestellen, dus ik verwacht dat de Nexus 5 zijn laatste update heeft gehad.
Wat is dan normaal gebruik? Ik heb zelf altijd een 20%-30% verbruik gehad, al deed ik zelf niet zo heel veel met de telefoon. Behalve af en toe wat notifications en mails checken en natuurlijk af en toe een belletje.
CptChaos schreef op maandag 11 april 2016 @ 20:40:
[...]
Normaal gebruik is beetje internetten, muziek luisteren en Whatsappen tijdens de heen en terug-reis van en naar school. Dit was zo'n 2 uur en het scherm stond misschien ook 2 uur aan. De telefoon was meestal leeg voordat eraan de terugreis begonnen kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfCYBER
CptChaos schreef op maandag 11 april 2016 @ 20:16:
[...]
Ik zie het probleem niet waarom je niet in eerste instantie zélf naar de pricewatch kon gaan en de resultaten hiervan in het topic niet zou kunnen delen. Zoals gezegd, mocht je dan zelf telefoons gemist hebben, zijn hier meer dan genoeg mensen die je dat zouden kunnen vertellen dat telefoon X van merk Y om welke reden dan ook voor jou ook interessant kan zijn.
[...]
Het gaat mij er om, als iedereen een instelling zoals jou zou hebben, dat dit forum overspoeld zou worden met topics met een vergelijkbare vraag, al dan niet in hetzelfde budget.
[...]
Er is ook geen probleem, ik had gewoon de tijd niet om alles uit te pluizen en me een beetje te verdiepen in de smartphonewereld. Daarom bij deze bedankt dat je toch nog de moeite hebt genomen om me wat wijs te maken, ik zal er op letten bij volgende forumposts.
Lijkt me een beetje overkill, veel meer dan 200 gaat het helaas niet worden komende paar jaar.
[Nexus 5 reacties
Ik vind batterijduur belangrijker dan prestaties, dus als het inderdaad een te dure batterijslurpende overkill foon is, maakt hij weinig kans bij mij :/ .

EDIT:
rens-br schreef op maandag 11 april 2016 @ 20:10:
[...]
Met geluk heeft de Moto G zo'n 3GB vrij. Wat je ook met je telefoon doet, op gegeven moment is dit echt te weinig. Misschien nu niet, maar over 5 jaar wel.

Ik had in mijn vorige post ook de Wileyfox Swift aangeraden, heb je daar nog naar gekeken?
Met CyanogenMod heb je root mogelijkheden, dus al die voorgeinstalleerde rommel kan er meteen weer af.
Ik heb er naar gekeken, en het ziet eruit als een behoorlijk goede telefoon. Maar het is geloof ik wel een relatief onbekend merk, is het betrouwbaar?

[ Voor 19% gewijzigd door asdfCYBER op 12-04-2016 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:37
Batterijduur wordt vaak bekeken aan de hand van SoT. Helaas is dat een zeer beperkende vergelijking.
Denk aan veel meer zoals:

- Wat lopen er voor processen op de achtergrond
- netwerkkwaliteit
- GPS / Bluetooth / etc.
- Schermhelderheid
- etc.

@TS: Wileyfox is wel het een en ander over te vinden. Of het betrouwbaar is kun je denk ik wel vinden in reviews die je makkelijk bij elkaar kunt Googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

nolife schreef op maandag 11 april 2016 @ 21:53:
[...]
Ik heb er naar gekeken, en het ziet eruit als een behoorlijk goede telefoon. Maar het is geloof ik wel een relatief onbekend merk, is het betrouwbaar?
Merk is inderdaad vrij nieuw. Maar hoor alleen maar lovende woorden over het toestel, er is ook een speciaal topic [Wileyfox Swift] Ervaringen en Discussie lees het maar eens door. Verder was tweakers er in zijn review ook erg tevreden over:
De winnaar is wat ons betreft de WileyFox Swift. Dat komt onder andere door zijn verzorgde uiterlijk en Cyanogen OS, waardoor er veel in te stellen is. Het geheugen van 16GB is uit te breiden met een sd-kaart en de smartphone heeft plek voor twee simkaarten. Daarnaast ligt hij fijn in de hand en is de camera alleszins redelijk voor een toestel in deze prijsklasse.
Het grote voordeel is dat de software standaard CyanogenOS is, waardoor rooten e.d. en ondersteuning wel goed zit.

[ Voor 31% gewijzigd door rens-br op 12-04-2016 07:57 ]

Pagina: 1