Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 08:34
Hallo,

De vlakke plaat collector van mij zen systeem is lek. Het zit zo te zien echt in het paneel en niet in de aanvoer leidingen. Het lijkt of je, om erin te komen, een profiel moet losschroeven en dan de kitrand loshalen waarna je de glasplaat eraf kan halen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Vandaag gerepareerd. Wat is zo'n vlakke plaat ook een heerlijke simpele techniek.
Schroeven in randprofiel losgedraaid. (Sommige hadden corrosie in de kruiskop, waardoor een schroeven draaier geen vat meer had, met een waterpomptang krijg je ze wel open). Dan kan het randprofiel met de glasplaat gezamenlijk eraf.
Even lek lokaliseren.
De leiding ligt niet op de collector plaat maar zat (bij mij) achter collector plaatdelen van zo'n 20 cm breed. Bij het lek moest je wel even de plaat lostrekken van de koperen buis. Zit aan elkaar gelast Met enige kracht gaat dat heel beheerst. Klein stukje pijp (ø10 mm) vervangen. De buis was iets opgebold en had over de lengte een kleine scheur. Zou niet weten wat de oorzaak is geweest.
Alles weer teruggedaan en nu werkt het weer prima. Je moet wel even met z'n 2-en zijn om de glasplaat erop en eraf te halen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Die bolling en scheur klinkt als vorstschade. Is het een leegloopsysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Of bij een gesloten systeem, overdruk?
Kan je zoiets solderen? Bij stagnatie kan het wel heet worden :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:23

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Bolling en scheur is 100 % zeker vorstschade, heb het tientallen keren gezien in mijn werk.
Zorg dat het niet weer gebeurt. Maw, neem maatregelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 24-04-2016 09:35 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
OK, zal het afschot nog een keer controleren. (Is een leegloop systeem). Het was in de 3e buis vanaf de onderzijde paneel, dus dan moet er wel heel wat water in gestaan hebben.

Edit: Zou het kunnen dat de pomp terugstromen verhindert?

[ Voor 14% gewijzigd door MeTooPV op 24-04-2016 14:50 ]

Pagina: 1