Moederbord (atx/mini/micro) voor i7 + M.2 ssd + UHD@60hz?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.beat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-01-2022
Ik probeer een zo stil mogelijke, snelle maar kleine PC samen te stellen voor muziek productie. Ik weet alleen niet welk moederbord ik kan kiezen. Ik heb voor de rest gekozen voor:

- Intel i7-6700k
- Geen extra videokaart. De integrated graphics van de CPU zijn voldoende om een UHD scherm @60hz aan te kunnen sturen.
- 32Gb DDR4
- Samsung 950 PRO (256Gb) M.2
- Externe geluidskaart

De vraag is wat voor formaat (standard/mini/micro atx), en wellicht welk merk/model, moederbord hiervoor geschikt zou zijn. Belangrijke eis is in ieder geval dat het UHD scherm @60hz aangesloten kan worden, en dat het een M.2 SSD slot heeft.

Beste antwoord (via dr.beat op 18-04-2016 00:00)

Verwijderd

Een paar opmerkingen over je lijstje.
Het geheugen gaat niet passen met de Mugen want is net te hoog. pricewatch: Kingston ValueRAM KVR21N15D8K2/32 past wel en is lekker betaalbaar of iets hoger geklokt pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2400C14.
De voeding is erg matig voor die prijs en daarbij geen ondersteuning voor C6/C7 Voeding advies en informatie topic - Deel 32. Goede betaalbare voedingen zijn pricewatch: Corsair CX450M, pricewatch: Corsair Vengeance 400W en pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 08:33

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Wat voor plug heeft je scherm? Displayport dvi of hdmi?

Verder ga je overclocken?
Je zou kunnen kijken voor mini itx en dan sorteren op jouw wensen dus m.2 en gb etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Neem de Asus Z170I Pro Gaming. Het is een Mini-ITX moederbord, dus super compact. Z170 chipset, DisplayPort 1.2 voor je 4k 60Hz beeldscherm, USB 2, 3 en 3.1 en een M.2 (PCIe 3.0 x4) slot. Verder is er een PCIe 3.0 x16 slot voor uitbreidingen.

Let wel op: Er passen maximaal 2 reepjes RAM in, dus je moet zorgen dat je reepjes van 16GB per stuk hebt. Deze bijvoorbeeld: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2133C13.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
dr.beat schreef op zondag 10 april 2016 @ 12:25:
Ik probeer een zo stil mogelijke, snelle maar kleine PC samen te stellen voor muziek productie. Ik weet alleen niet welk moederbord ik kan kiezen. Ik heb voor de rest gekozen voor:

- Intel i7-6700k
- Geen extra videokaart. De integrated graphics van de CPU zijn voldoende om een UHD scherm @60hz aan te kunnen sturen.
- 32Gb DDR4
- Samsung 950 PRO (256Gb) M.2
- Externe geluidskaart

De vraag is wat voor formaat (standard/mini/micro atx), en wellicht welk merk/model, moederbord hiervoor geschikt zou zijn. Belangrijke eis is in ieder geval dat het UHD scherm @60hz aangesloten kan worden, en dat het een M.2 SSD slot heeft.
Welk UHD/scherm hebben we het over?

Voor UHD @ 60 Hz heb je in ieder geval DisplayPort 1.2 of HDMI 2.0 nodig. Als je monitor DisplayPort heeft, kun je een Skylake-moederbord met DisplayPort nemen, dan zit dat goed, die is altijd versie 1.2.

Als je voor HDMI gaat, dan is de standaard HDMI-aansluiting op Skylake echter versie 1.4, dus daar moet je echt op zoek naar versie 2.0.

15 borden met DisplayPort met m2 in micro-ATX of ITX-formaat:

http://tweakers.net/categ...RVthPBq9SC6LdUjRVC8oJz_gA

1 bord met HDMI 2.0 met m2 in micro-ATX of ITX-formaat:

http://tweakers.net/categ...HnS8Cp1Q3TYTpb4r5UQlef8AQ

[ Voor 21% gewijzigd door White Feather op 13-04-2016 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alle formaten moederborden zijn geschikt als ze maar over de juiste aansluitingen beschikken.
Welke behuizing heb je op het oog?
Ben je van plan te gaan overklokken? Zijn bijvoorbeeld vragen die relevanter zijn voor de keuze van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.beat
Dank allen! Wat antwoorden:

- Display: Dell P2715Q (pricewatch: Dell P2715Q (210-ADVO) Zwart Die heeft inderdaad een MiniDisplay port.
- Overklokken: Hoeft niet per se voor mij, maar als het kan dan is dat natuurlijk mooi meegenomen. :)
- Behuizing: Liefst zo klein mogelijk, maar er moeten wel een paar ssd schijven in passen. CD/DVD is niet nodig, extra videokaart ook niet.

Extra vraag:
- Is een mini/micro atx kast(je) goed stil te krijgen? Passen er wel ventitators in die groot genoeg, en dus stil, zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door dr.beat op 10-04-2016 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
dr.beat schreef op zondag 10 april 2016 @ 23:20:
Dank allen! Wat antwoorden:

- Display: Dell P2715Q (pricewatch: Dell P2715Q (210-ADVO) Zwart Die heeft inderdaad een MiniDisplay port.
- Overklokken: Hoeft niet per se voor mij, maar als het kan dan is dat natuurlijk mooi meegenomen. :)
- Behuizing: Liefst zo klein mogelijk, maar er moeten wel een paar ssd schijven in passen. CD/DVD is niet nodig, extra videokaart ook niet.

Extra vraag:
- Is een mini/micro atx kast(je) goed stil te krijgen? Passen er wel ventitators in die groot genoeg, en dus stil, zijn?
Elk moederbord met Displayport 1.2 uitgang volstaat dus eigenlijk (overklokken buiten beschouwing gelaten).

In een µATX of mITX behuizing passen meestal ook 120mm ventilators, als je stille componenten gebruikt zijn die behuizingen ook stil te krijgen. Er is dan nog variatie in het type van voeding dat ondersteund wordt, veel mITX behuizingen ondersteunen gewone ATX voedingen die heel stil kunnen zijn, maar de echt kleine behuizingen vereisen bv een kleinere SFX voeding met een kleinere fan die wat luider kan zijn.

Nu hangt het er wel vanaf of en hoe veel je wilt overklokken, stil en overklokken gaan niet altijd samen en zeker niet in kleinere behuizingen. De plaats voor CPU koelers is in een kleinere behuizing ook wel wat meer beperkt en meestal geldt toch dat grotere koelers stiller zijn voor dezelfde capaciteit. (Je zou ook wel een waterkoeler kunnen gebruiken, die zijn voor grote vermogens te koelen stiller, maar ook nooit écht stil omdat die pomp continu moet werken).

Op zich leent je systeem zich wel perfect voor een mITX build, je hebt geen 3,5" of 2,5" HDD's/SSD's, geen videokaart, je gebruikt geen PCIe uitbreidingskaarten, dan zou een ATX behuizing nogal zonde van de ruimte zijn.

Ik zou gezien de eisen het overklokken laten vallen, de 6700K gaat van zichzelf al heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.beat
Dank, @MacPoedel! Dan ben ik er zo'n beetje uit denk ik. Hier staat mijn wensenlijstje:

gallery: dr.beat

Volgens mij past alles bij elkaar, maar als iemand even zou willen dubbelchecken dan zou dat fijn zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een paar opmerkingen over je lijstje.
Het geheugen gaat niet passen met de Mugen want is net te hoog. pricewatch: Kingston ValueRAM KVR21N15D8K2/32 past wel en is lekker betaalbaar of iets hoger geklokt pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2400C14.
De voeding is erg matig voor die prijs en daarbij geen ondersteuning voor C6/C7 Voeding advies en informatie topic - Deel 32. Goede betaalbare voedingen zijn pricewatch: Corsair CX450M, pricewatch: Corsair Vengeance 400W en pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.beat
Dank @ACB2401! Anders had het allemaal toch net niet gepast. Ik heb de prijslijst nu aangepast naar jouw suggesties. Dit zou moeten passen:

gallery: dr.beat

Is de 400W voeding voldoende voor de i7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt geen aparte videokaart, dan gaat een 200w voeding al genoeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 14:22:
Je hebt geen aparte videokaart, dan gaat een 200w voeding al genoeg zijn.
200W is genoeg, maar de meeste goede voedingen in ATX of SFX formaat hebben een vermogen van 300W of meer.

Als dan C6/C7 power states en Haswell compatibiliteit volgens Intels voorgeschreven test een vereiste zijn, dan zijn de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt of pricewatch: Super Flower Golden Green HX 350 watt zowat de enige voedingen met het laagste vermogen die voldoen en verkrijgbaar zijn (anders ook pricewatch: Antec VPF Series 350W). In het lijstje van -The_Mask- staat bijna niets anders onder de 450W. Probleem is dat veel voedingen van lager vermogen group regulated zijn, en dat die niet om kunnen met crossloads zoals die Haswell test.

Die 360W voedingen zijn dan net iets meer geschikt, maar de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W in je lijstje zal toch min of meer hetzelfde verbruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door MacPoedel op 13-04-2016 12:38 ]

Pagina: 1