Welke weerstand voor koelventilator auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Mijn weerstand is kapot (de warmtezekering er van), nou vraag ik me af met hoeveel Watt weerstand ik deze kan vervangen. Auto = Ford KA.
Op de oude staat 0,69 Ohm, aangezien er 12 Volt overheen gaat kom ik dan uit op een 209 Watt weerstand.
Nou heb ik een filmpje gezien van iemand die een 100 Watt gebruikt bij 1 Ohm, dat geeft met 12 Volt 144 Watt.
Kan dit wel? Vliegt mijn auto dan niet in brand, in het ergste geval?
Ik zat dus te kijken naar deze: https://www.conrad.nl/nl/...onics-1-stuks-422991.html
En dit filmpje: YouTube: Opel Astra H/Zafira B Cooling fan resistor repair
In dat filmpje wordt zelfs gezegd "Als je een 50 Watt weerstand gebruikt in de airflow dan kan dat ook."

De originele weerstand kan ik niet meer vinden online, daarom zoek ik naar een universele.

Beste antwoord (via Soldaatje op 10-04-2016 11:19)

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-06 16:24
Op deze pagina staat dat de radiatorventilator 80W is, dus dan zou je op 2 ohm equivalent uitkomen. De stroom door weerstand + fan is dan 12 / 2.69 = 4.4A, de spanningsval over de weerstand is 4.4 * 0.69 = 3.0V, wattage is 3.0 * 4.4 = 13.2W.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Je berekening klopt niet helemaal. Je doet alsof de volledige 12V over de weerstand staat, maar dat is niet zo: de weerstand is in serie geschakeld met de ventilator, die zelf ook een soort weerstand is. Een deel van de spanning valt over de weerstand, het andere deel over de ventilator. Je kan niet zeggen welk wattage weerstand nodig is zonder meer over de ventilator zelf te weten.

Even een rekenvoorbeeldje: stel dat de ventilator equivalent met 1 ohm is, en de weerstand is ook 1 ohm. Dan is de spanningsval over de weerstand 6 volt (de helft van 12V) en de stroomsterkte is 6A (12V / 2 ohm). Je zit dan op 36W, in plaats van 144W.

[ Voor 24% gewijzigd door Tom-Z op 10-04-2016 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Tom-Z schreef op zondag 10 april 2016 @ 10:43:
Je berekening klopt niet helemaal. Je doet alsof de volledige 12V over de weerstand staat, maar dat is niet zo: de weerstand is in serie geschakeld met de ventilator, die zelf ook een soort weerstand is. Een deel van de spanning valt over de weerstand, het andere deel over de ventilator. Je kan niet zeggen welk wattage weerstand nodig is zonder meer over de ventilator zelf te weten.

Even een rekenvoorbeeldje: stel dat de ventilator equivalent met 1 ohm is, en de weerstand is ook 1 ohm. Dan is de spanningsval over de weerstand 6 volt (de helft van 12V) en de stroomsterkte is 6A (12V / 2 ohm). Je zit dan op 36W, in plaats van 144W.
Ok, dank. Ik weet alleen niks van de fan, wat ik wel weet is dat het relais 50/20 Ampere is, dus de stroom die er doorheen loopt moet dan minder dan 20 A zijn, of zegt dat niet genoeg?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Op deze pagina staat dat de radiatorventilator 80W is, dus dan zou je op 2 ohm equivalent uitkomen. De stroom door weerstand + fan is dan 12 / 2.69 = 4.4A, de spanningsval over de weerstand is 4.4 * 0.69 = 3.0V, wattage is 3.0 * 4.4 = 13.2W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:14
Waarom haal je er niet gewoon 1 van de sloop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Tom-Z schreef op zondag 10 april 2016 @ 11:02:
Ziet er goed uit, bedankt!
Ik kan dus zoeken naar een weerstand van 25W, want zonder extra koellichaam kan die max 20W, dat zou dan genoeg moeten zijn. Of een van 50 Watt, die kan dan max 30 W zonder koellichaam, voor de zekerheid. (alleen die verkoopt Conrad alleen in pakket van 20 stuks)
Die 25/20W klopt niet, ik moet de datasheets nog even beter bestuderen.

Ik zou ook de autoslopen inderdaad kunnen afbellen, maar gewoon iets bestellen vind ik dan makkelijker. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Soldaatje op 10-04-2016 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Die warmtezekering zal niet zomaar stuk zijn gegaan. Is de ventilator niet gewoon kapot/stervende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je kunt ook kijken naar weerstandsdraad
https://www.conrad.nl/nl/...raad-25-m-5-m-429015.html

OK, heb je maar 25cm van nodig ;)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:19
timberleek schreef op zondag 10 april 2016 @ 12:14:
Die warmtezekering zal niet zomaar stuk zijn gegaan. Is de ventilator niet gewoon kapot/stervende?
Die was zeker kapot, zie dit topic: Auto radiator-fan draait niet, kapot?
TLDR: Er zat een schroevendraaier in de fan.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
wesleytjuh schreef op zondag 10 april 2016 @ 13:34:
[...]

Die was zeker kapot, zie dit topic: Auto radiator-fan draait niet, kapot?
TLDR: Er zat een schroevendraaier in de fan.
Precies!

Mensen, ik ben blij, ik heb de oude weerstand gepakt, de warmtezekering eruit geknipt en kortgesloten met een stuk koper gesoldeerd. Niet zoals het hoort, maar zolang de fan nu blijft draaien zal het goed gaan.

Eigenlijk bizar dat ik een jaar rond heb gereden hiermee, en ook geen waarschuwingslampjes.

De fan werkt eindelijk weer, ook in de lage snelheid, hopelijk is de rook nu ook wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfredp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
"hopelijk is de rook nu ook wat minder" .... welke rook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:19
Ik ben bang dat een nu wel af en toe draaiende ventilator je rook niet gaat oplossen :(.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Pagina: 1