Subwoofer aankoopadvies (vervangen KEF 2500)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadSaid
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-06 01:48
Beste tweakers,

Ik heb ruim 11 jaar een 5.1 set van KEF (KHT 5005). Helaas heeft mijn subwoofer het onlangs begeven. Het betreft een KEF PSW2500. Ik heb hier op het forum wat gelezen, bijvoorbeeld het grote Subwoofer Topic en deze. Ik besef dat een goede sub 550 of meer kost, maar dit zit niet in mijn budget.

Wat is je budget?
Ik wil ronde de 200 euro uitgeven.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil hem gebruiken voor films en muziek. Dit is mijn apparatuur:
Denon AVR-X2200w receiver
Hitachi 42PD5200 plasma TV (ook 11 jaar geleden gekocht samen met de KEF set)
Kodi (Pi2)
Entone Kamai (Vodafone TV Box)

Wat heb je zelf al gevonden?
Het heb een selectie gemaakt van een aantal subs op basis van reviews / forum reacties.
klipsch r-10sw, vanwege goede review hier.
klipsch r-12sw, ook vanwege review op zelfde link hierboven en omdat hij slechts 20-30 euro meer kost dan de r-10sw.
Jamo J10 omdat een vriend van mij deze sinds kort heeft en daar tevreden over is

Welke vragen heb je hier nog over?
Welke van deze 3 subs past het beste bij mijn set? Is er eventueel een andere die er beter bij zou passen? Waarom?

[ Voor 4% gewijzigd door MadSaid op 09-04-2016 23:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:08
Hoe groot is de ruimte waar het komt te staan en wat is de afstand tot de luisterpositie?
Dat zijn eigenlijk de meest belangrijke criteria voor een keuze. Subwoofers hebben niet een bepaalde klank zoals speakers dat hebben. Er zit wel een verschil tussen ported en closed subwoofers. De closed subs zijn wat subtieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadSaid
De ruimte is ongeveer 6 x 8 meter (48m2), waarvan een deel open keuken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Dan weet ik niet of je het gaat redden met dit budget. Men schrijft altijd dat een ruimte "onder druk" gezet moet worden en voor deze grootte heb je een flinke sub nodig om dat te bereiken. Zeker met het formaat speakers die je hebt. Je moet dan denken aan het formaat bk monolith, svs sb13 ultra. Dat is iig het algemene advies. Dat betekent niet dat een kleinere sub helemaal niets kan toevoegen, maar het kan wat tegenvallen.

Ik zou in elk geval voor minimaal 12inch gaan. Door de sub dichtbij de luisterpositie te zetten, win je ook nog wat, hoewel de kamerakoustiek zeker niet onderschat moet worden. De geluidstechnisch ideale positie is meestal niet de esthetisch ideale positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadSaid
LA-384 schreef op zondag 10 april 2016 @ 00:48:
Dan weet ik niet of je het gaat redden met dit budget. Men schrijft altijd dat een ruimte "onder druk" gezet moet worden en voor deze grootte heb je een flinke sub nodig om dat te bereiken. Zeker met het formaat speakers die je hebt. Je moet dan denken aan het formaat bk monolith, svs sb13 ultra. Dat is iig het algemene advies. Dat betekent niet dat een kleinere sub helemaal niets kan toevoegen, maar het kan wat tegenvallen.

Ik zou in elk geval voor minimaal 12inch gaan. Door de sub dichtbij de luisterpositie te zetten, win je ook nog wat, hoewel de kamerakoustiek zeker niet onderschat moet worden. De geluidstechnisch ideale positie is meestal niet de esthetisch ideale positie.
Die svs sb13 ultra is alleen in mijn dromen mogelijk :z
Ik begrijp je advies wel hoor :) Destijds had ik een kleinere woning en meer geld voor dit soort zaken, nu is het andersom ;)
Ik neig gezien jou advies naar de klipsch r-12sw. Ik wil ook tzt zuilen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik ken het probleem ;) Ik kan je dus niet uit eigen ervaring een sub adviseren, maar kan je alleen maar aanraden om eens wat reviews te lezen, ook om te zien of ze consistent zijn. Verder kun je hier eens kijken. Het is een incomplete lijst van de subs welke in Nederland beschikbaar zijn met een richtprijs erbij. Wellicht zitten er nog andere potentiële kandidaten bij.

Ik heb zelf een BK XXLS400 in een 42m2 ruimte. De fabrikant raadde me de Monolith aan, maar ik ben eigenwijs geweest. Deze sub is in staat het laag subtiel aan te vullen, maar ik moet hem onhandig luid zetten om iets geweldadigs bij te dragen in films. Op de huidige stand hoor je hem zeker wel en in sommige stukjes voel je het ook iets (staat dicht tegen de bank), maar het is niet zoals in de bioscoop. Of dat met de Monolith beter was geweest kan ik niet zeggen.

Hiervoor had ik als test een Energy S8.3 (8 inch, ported sub van zo'n €350,-). Deze had niet zo'n moeite om flink aanwezig te zijn bij actievolle films, maar was eigenlijk altijd aanwezig. Ook bij rustige stukjes waarbij het laag juist subtiel had moeten zijn, hoorde je een té aanwezige brom.

Als je toch al denkt aan zuilen, zou je er ook nog voor kunnen kiezen om even door te sparen en tzt te gaan voor speakers van het kaliber Dali Zensor 7. Dikke kans dat je dan geen sub meer nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:39

FeaR

In GoT we trust

MadSaid schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 23:23:
Helaas heeft mijn subwoofer het onlangs begeven. Het betreft een KEF PSW2500.
Je kan er ook voor kiezen om de KEF subwoofer te laten maken. KEF heeft terugkerende problemen met hun subwoofers. Veelal is het een kwestie van een condensator vervangen en de subwoofer werkt weer naar behoren. Als je zelf kan solderen dan ben je voor een paar euro klaar. Als je de subwoofer weg moet brengen tegen uurloon kan ik me voorstellen dat je liever wat nieuws koopt.

Een nieuwe hoeft mijn inziens zeker geen 13" SVS te zijn. Dat is ook alles behalve in lijn met wat er oorspronkelijk bij de set werd geleverd. Wel is 200 euro voor een beetje subwoofer weinig budget. Nu scheelt het dat de subwoofer niet ver in het mid-laag aan hoeft te vullen. Dit omdat de KEF relatief ver doorlopen ten opzichte van andere all-in-ones (al is -3 dB op 100 Hz nog steeds wel op de grens waar de subwoofer plaatsbaar wordt op gehoor). Dat is dus wel een reden dat je een subwoofer wilt die niet alleen onsubtiel kan bonken aangezien deze ook deel midlaag aan moet vullen. Het is ook lastig om een subwoofer dat te laten doen én de gehele ruimte te laten vullen met LFE.
LA-384 schreef op zondag 10 april 2016 @ 14:32:
Als je toch al denkt aan zuilen, zou je er ook nog voor kunnen kiezen om even door te sparen en tzt te gaan voor speakers van het kaliber Dali Zensor 7. Dikke kans dat je dan geen sub meer nodig hebt.
Ook speakers van "het kaliber" Dali Zensor 7 hebben baat bij een subwoofer. Er zijn maar zeer weinig speakers die geen subwoofer nodig hebben. Niet alleen qua bereik, maar vooral om de output.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik weet niet of tweedehands nog een optie is maar dan is je budget alweer wat interessanter.

Zelf heb ik voor 300 euro een Rel strata 3 gekocht en dat is echt een beest. Voor 200 euro moet er zeker iets te vinden zijn.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
FeaR schreef op zondag 10 april 2016 @ 14:37:
Ook speakers van "het kaliber" Dali Zensor 7 hebben baat bij een subwoofer. Er zijn maar zeer weinig speakers die geen subwoofer nodig hebben. Niet alleen qua bereik, maar vooral om de output.
Uiteraard, maar dat neemt niet weg dat een Zensor 7 aanzienlijk luider is bij lage frequenties dan de huidige Kef's. Ik heb zelf 3 jaar goed kunnen luisteren naar het kleinere broertje, de Zensor 5, zonder toegevoegde sub. Ook deze speakers waren in staat leuk te bulderen bij actievolle scenes. Een sub maakt het natuurlijk net iets beter/leuker, maar dat wil niet zeggen dat het niet zonder kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

LA-384 schreef op zondag 10 april 2016 @ 00:48:
Dan weet ik niet of je het gaat redden met dit budget. Men schrijft altijd dat een ruimte "onder druk" gezet moet worden en voor deze grootte heb je een flinke sub nodig om dat te bereiken.
Nou dat is denk ik een zeer vereenvoudigde uitleg van het fenomeen dat "room gain" heet. Dat zorgt ervoor dat lage tonen versterkt worden vanaf een bepaalde frequentie. In een kleine kamer is die versterking groter en begint die bij een hogere frequentie. Een voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.speakerbuilding.com/content/1020/rge.gif

Een subwoofer die bij 50Hz begint af te vallen en dat heel rustig doet totdat hij bij 30Hz op -10db zit, kan toch indrukwekkend klinken in een kleine ruimte, omdat de room gain het (meer dan) corrigeert.

Overigens kan je dit met een equalizer ook makkelijk regelen, alleen is room gain "gratis" en kost equalizing je output / vermogen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadSaid
Moby schreef op zondag 10 april 2016 @ 14:44:
Ik weet niet of tweedehands nog een optie is maar dan is je budget alweer wat interessanter.

Zelf heb ik voor 300 euro een Rel strata 3 gekocht en dat is echt een beest. Voor 200 euro moet er zeker iets te vinden zijn.
Ik heb geen goede ervaring met 2e hands (marktplaats). Dan zou ik veel meer kennis moeten hebben om e.e.a. goed te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf o.a. de grootste Klipsch uit die familie staan en ben voor de aanschaf ook eens naar de kleinere modellen gaan luisteren. Moet zeggen dat zowel de R10 als R12 best een "punchy" bass weergeven, ze gaan alleen niet heel erg laag: Verwacht een flinke roll-off onder de 35-30 hz. Op hogere volumes worden ze wel rommelig (port noise), maar dat is ook niet anders te verwachten in deze prijsklasse.

Omdat de sub in een grote ruimte komt te staan zou ik ook kijken naar tweedehands voor een krachtiger exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadSaid
LA-384 schreef op zondag 10 april 2016 @ 14:32:
Ik ben al een tijdje over jou opmerking aan het nadenken... Ik overweeg een zuil die iets meer bij mijn budget past: Yamaha NS-555 heeft ook goede reviews. Ik zie wel dat het een impedantie heeft van 6 Ohm (net zoals de Dali). Mijn huidige Kef's hebben 8 Ohm. Ik heb in de handleiding van mijn AVR-X2200 gezocht en daar hoef ik alleen op te geven dat tenminste 1 speaker 6 Ohm is. Hoewel het er niet staat lijkt het erop dat hij dus om kan gaan met een set speakers met verschil in impedantie. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:39

FeaR

In GoT we trust

Een versterker heeft geen weerstand, de versterker levert naar het verloop van de speaker. Dat verloop is van een paar Ohm onderin tot tientallen bovenin. Exacte waardes verschillen natuurlijk per speaker. Nadeel is dat nominale impedantie niets zegt over hoe ver een speaker dipt en daar wordt het lastig(er) voor een versterker. Daardoor kan een speaker met nominaal 4 Ohm mogelijk makkelijker aan te sturen zijn dan eentje van 8 Ohm nominaal als de laatste meer en vaker dipt.

Plus dat naast de weerstand ook de gevoeligheid mee telt. De hedendaagse speakers zijn met hun gevoeligheid van veelal gemiddeld rond de 90 dB in staat heel wat herrie te maken uit een paar Watt. Daardoor is een dip niet zo heel spannend. Vermogen moeten verdubbelen omdat de weerstand halveert klinkt spannend, maar als je van 0,5 naar 1 Watt moet valt dat allemaal wel mee.

Als je een combinatie hebt van lage weerstand en lage gevoeligheid wordt het lastiger. Maar dergelijke speakers zie je niet veel meer. Ze zijn er wel, speakers met zo'n 75 dB gevoeligheid en die tot 1 Ohm dippen.

Doordat je dergelijke lage vermogens gebruikt kan je in praktijk eigenlijk veel meer speakers en receivers op elkaar aansluiten dan de handleidingen je willen laten geloven. Pas op hoge volumes kan je dan in de problemen komen. Maar dan zoek je dus extremen op die je veelal thuis niet zal doen. Jouw oren en die van de buren zullen eerder de grens aangeven dan de apparatuur.

De receiver instellen op 4 of 6 Ohm is veelal een begrenzing voor mensen die grenzen op gaan zoeken. Je begrenst dan de receiver zodat deze niet te veel moet leveren. Als je die grenzen niet op gaat zoeken is het volgende diverse sites handiger om de receiver op 8 Ohm te laten staan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1