Data recupereren van Buffalo NAS (2x3 TB)

Pagina: 1
Acties:

• Borealis
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-02-2021
Ik heb een Buffalo NAS (2x3TB) die het onlangs begeven heeft.
Beide schijven staan in raid1 en ik hoop de data hiervan te kunnen recupereren.
Mijn vraag is nu, hoe doe ik dit het best?
Als ik een Synology NAS koop en deze schijven er in steek, zouden die dan herkend worden en kan ik dan direct aan mijn data?
Of toch maar via een linux-boot cd opstarten en zo mijn data copieren? Dit is wat meer werk (en ik ben Linux-leek).
Wat raden jullie aan?

Thx,
Peter

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Bij mijn weten accepteert geen enkele NAS zomaar een filesysteem van een ander merk. Ze willen allemaal hun eigen indeling maken.
Natuurlijk zou je de array wel handmatig kunnen mounten vanaf een commandprompt op die nas, maar dan kun je makkelijker de schijven aan een Linux PC hangen. Die zal ze waarschijnlijk automagisch mounten.

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Buffalo NAS'sen gebruiken XFS als filesystem.

Probeer eens de schijven aan je pc te hangen en boot van een linux live CD/USB

RAID recovery

De schijven in een ander merk nas hangen gaat helaas niet helpen, elk merk heeft een eigen raidoplossing

[ Voor 24% gewijzigd door arjants op 07-04-2016 20:09 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• goarilla
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-08-2025
Borealis schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:58:
Ik heb een Buffalo NAS (2x3TB) die het onlangs begeven heeft.
Beide schijven staan in raid1 en ik hoop de data hiervan te kunnen recupereren.
Mijn vraag is nu, hoe doe ik dit het best?
Als ik een Synology NAS koop en deze schijven er in steek, zouden die dan herkend worden en kan ik dan direct aan mijn data?
Of toch maar via een linux-boot cd opstarten en zo mijn data copieren? Dit is wat meer werk (en ik ben Linux-leek).
Wat raden jullie aan?

Thx,
Peter
Sommige fabrikanten breiden filesystems inderdaad uit voor eigen noden (Synology voor NTFS ACL's destijds).
Maar steek de schijf eens in een linux box en maak je meester in de volgende commando's: mdadm, vgscan, vgchange, lsblk, mount.
Persoonlijk zou ik iets zoals dit doen:
mdadm -As
vgchange -a y
lsblk
mount -o ro /dev/whatever-looks-like-my-fs-from-lsblk /mnt/tmp

[ Voor 0% gewijzigd door goarilla op 07-04-2016 23:14 . Reden: -o ro ipv -ro ]

• Borealis
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-02-2021
Bedankt voor de antwoorden.

Zoals eerder gezegd, ik ben een absolute linux-leek. Hieronder een screenshot tot hoever ik intussen geraakt ben. Kan iemand me een beetje verder helpen om de inhoud van deze harde schijf te kunnen bekijken encopieren naar een ntfs-schijf?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZGnli2x.png?1

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Open een console/terminal, en type:
sudo mdadm --assemble /dev/md0 /dev/sdb6 --run
mkdir /tmp/md0
sudo mount -o ro /dev/md0 /tmp/md0

De eerste regel assembleert de raid array uit slechts 1 member (degraded), namelijk partitie 6 van die schijf.
De tweede regel maakt een mountpoint,
en de derde regel mount de array.

Als het goed is kun je via de GUI naar /tmp/md0/ gaan om je data weg te kopieren.
Pagina: 1