RAID recovery

Pagina: 1
Acties:

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik heb weer een mooie.

Een klant heeft een Lacie inns04-4200-lac NAS, deze kan RAID 0,1,5 en 10 doen, deze is daar 4/5 jaar terug ooit eens neergezet door Databyte en er zitten 4 Samsung 250GB schijven in.

Probleem, deze NAS is overleden, er is geen backup en tot overmaat van ramp is er niet bekend op welk RAID niveau de NAS stond ingesteld.

Groter probleem, aangezien ze de nas na een tijdje gewoon als opslag zijn gaan gebruiken en niet als backup ligt het bedrijf stil...

Ik heb Runtime Raid reconstructor al geprobeerd maar die pikt helaas de juiste settings niet op. Op dit moment staat EaseUS Data recovery te draaien in de hoop dat deze wat vind maar ik reken er niet op.

Heeft iemand suggesties?

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-01 08:59
Zie je uberhaupt een partitie (met of zonder type)?

Even niets...

• Shamalamadindon
1x 128,5MB Ext3
1x 128,5MB "Linux swap"
1x 232,6GB "Unknown"

Per schijf.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Verwijderd

De unknown partitie is waar de softwarematige RAID op wordt gebruikt. Vraag: welke RAID level is gebruikt? Heb je met md-raid gekeken of deze wat kan vinden? Zoals in Ubuntu. Windows-utilities zijn kansloos omdat dit partitie-level RAID betreft. Dat kunnen de meeste Windows utilities niet aan voor zover ik weet.

• FireDrunk
RAID Reconstructor van Runtime kan volgens mij wel om gaan met MD-RAID, maar het gaat vooral om wel filesystem er daarna op staat.
XFS bijvoorbeeld is echt een kak fileystem om te recoveren, EXT3/4 gaat veel beter.

Kan je eens met een Linux livecd kijken wel partitie type ID die derde partitie heeft?

Even niets...

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou eerst de schijven clonen zodat je de orginele schijven intact gaat houden bij je reparatiepogingen, vooral gezien de economische waarde van de schijven op dit moment.

Als de hardware in de NAS is overleden zou ik tevens een zoekactie starten naar een gelijk model om daar de schijven eens in te testen.
Ik gok dat je nu probeerd om via een windows pc de schijven uit te lezen, download eens een ubuntu liveCD om te kijken of je de schijven kunt lezen.

XFS fileystem kun je onder windows eventueel proberen te lezen met ufsexplorer, hier heb ik een aantal buffalo schijven mee kunnen redden.

[ Voor 16% gewijzigd door arjants op 06-07-2013 12:29 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• FireDrunk
Allemaal goede tips, ik kan mij er alleen maar bij aansluiten :)

Even niets...

• Shamalamadindon
Parted Magic (Hirens) kan de partities niet mounten.
Mount: unkown filesystem type "linux_raid_member"

Testdisk spuugt het volgende uit:
ext3 0 0 2 16 93 14 262912
Linux md 0.9 RAID 0 0 2 16 95 16 263040
[md0] Linux SWAP 2 16 95 56 16 96 8 16
ext3 16 95 62 32 189 11 262912

Verwijderd

Leo1010: je dient enkel read-only operaties uit te voeren. Schrijven naar je schijven is absoluut uit den boze! Dat je alleen al probeert om te mounten is om die reden zeker geen slim idee.

Als je serieus aan de slag wilt met datarecovery maak je eerst 1:1 kopiën met dd onder een Linux environment en gaat vervolgens met md-raid aan de slag.

Weet je nou het RAID level? Als het simpel RAID0 is of RAID1 is recovery normaliter erg gemakkelijk. Is het RAID5 dan is het lastiger en ook risicovoller. Als de data echt belangrijk is, is het wellicht beter om deskundige hulp in te roepen.

• FireDrunk
Gebruik geen Hiren's, dat loopt vaak achter, en ik vertrouw het voor geen meter als het gaat om recovery van RAID arrays. Pak liever de allernieuwste Ubuntu LiveCD die hebben MD in de kernel zitten en daarmee maak je het jezelf een stuk gemakkelijker om achter de raid levels te komen.

*) Maak kopien van de schijven
*) Boot de Ubuntu LiveCD met de nieuwe schijven aangesloten en bekijk de kernel log.

Er moet daar ergens iets staan over dat MD de schijven scant op MD Members. Daar kan je zien wat MD zelf denkt dat het voor RAID level is.

Even niets...

• Shamalamadindon
Nee ik weet het RAID level niet. Dat heb ik in de eerste post al verteld.

En wat is md-raid? Een commando in linux? Hou even in gedachten dat dat dit mijn eerste keer met zoiets is.
Tot nu toe waren de weinige data recovery gevallen die ik tegenkwam altijd per ongeluk verwijderde foto's of corrupte partities.

Ik hou er voor vandaag mee op. Ik denk dat we Maandag eens met de klant gaan bellen om de boel op te sturen naar een professioneel data recovery bedrijf.

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-12-2025
Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:32 ]

• FireDrunk
No offense, maar als je echt geen idee hebt wat je doet en wat MD-raid is, kan je beter iemand vragen die wel weet waar hij/zij mee bezig is.

Anders maak je het waarschijnlijk alleen maar erger...

Even niets...

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-01 13:27
FireDrunk schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 12:49:
Gebruik geen Hiren's, dat loopt vaak achter, en ik vertrouw het voor geen meter als het gaat om recovery van RAID arrays. Pak liever de allernieuwste Ubuntu LiveCD die hebben MD in de kernel zitten en daarmee maak je het jezelf een stuk gemakkelijker om achter de raid levels te komen.

*) Maak kopien van de schijven
*) Boot de Ubuntu LiveCD met de nieuwe schijven aangesloten en bekijk de kernel log.

Er moet daar ergens iets staan over dat MD de schijven scant op MD Members. Daar kan je zien wat MD zelf denkt dat het voor RAID level is.
Dit is het juiste advies als je 't toch zelf even wilt proberen. De kernel autoassembled md RAID arrays zelfs, als je dat niet wilt dien je raid=noautodetect mee te geven op de kernel command line..

Maak een kopietje van je disks en boot Ubuntu.

md status & kernel log checken:
cat /proc/mdstat
dmesg

Ook interessant is:

sudo mdadm --misc --examine /dev/sd*

Dat scheelt klooien met hexeditors - info over de array en RAID level kan mdadm je prima vertellen adhv. de superblocks.
Ik hou er voor vandaag mee op. Ik denk dat we Maandag eens met de klant gaan bellen om de boel op te sturen naar een professioneel data recovery bedrijf.
Dat kan ook. Als de schijven hardwarematig in orde zijn is het echter een klusje van 10 minuten voor een Linuxgebruiker met RAID-ervaring - dan is het datarecoverybedrijf vast erg blij met je. That said, it's not my data.
Pagina: 1