Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Even niets...
1x 128,5MB "Linux swap"
1x 232,6GB "Unknown"
Per schijf.
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Verwijderd
XFS bijvoorbeeld is echt een kak fileystem om te recoveren, EXT3/4 gaat veel beter.
Kan je eens met een Linux livecd kijken wel partitie type ID die derde partitie heeft?
Even niets...
Als de hardware in de NAS is overleden zou ik tevens een zoekactie starten naar een gelijk model om daar de schijven eens in te testen.
Ik gok dat je nu probeerd om via een windows pc de schijven uit te lezen, download eens een ubuntu liveCD om te kijken of je de schijven kunt lezen.
XFS fileystem kun je onder windows eventueel proberen te lezen met ufsexplorer, hier heb ik een aantal buffalo schijven mee kunnen redden.
[ Voor 16% gewijzigd door arjants op 06-07-2013 12:29 ]
We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)
Even niets...
Mount: unkown filesystem type "linux_raid_member"
Testdisk spuugt het volgende uit:
ext3 0 0 2 16 93 14 262912
Linux md 0.9 RAID 0 0 2 16 95 16 263040
[md0] Linux SWAP 2 16 95 56 16 96 8 16
ext3 16 95 62 32 189 11 262912
Verwijderd
Als je serieus aan de slag wilt met datarecovery maak je eerst 1:1 kopiën met dd onder een Linux environment en gaat vervolgens met md-raid aan de slag.
Weet je nou het RAID level? Als het simpel RAID0 is of RAID1 is recovery normaliter erg gemakkelijk. Is het RAID5 dan is het lastiger en ook risicovoller. Als de data echt belangrijk is, is het wellicht beter om deskundige hulp in te roepen.
*) Maak kopien van de schijven
*) Boot de Ubuntu LiveCD met de nieuwe schijven aangesloten en bekijk de kernel log.
Er moet daar ergens iets staan over dat MD de schijven scant op MD Members. Daar kan je zien wat MD zelf denkt dat het voor RAID level is.
Even niets...
En wat is md-raid? Een commando in linux? Hou even in gedachten dat dat dit mijn eerste keer met zoiets is.
Tot nu toe waren de weinige data recovery gevallen die ik tegenkwam altijd per ongeluk verwijderde foto's of corrupte partities.
Ik hou er voor vandaag mee op. Ik denk dat we Maandag eens met de klant gaan bellen om de boel op te sturen naar een professioneel data recovery bedrijf.
[ Voor 96% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:32 ]
Anders maak je het waarschijnlijk alleen maar erger...
Even niets...
Dit is het juiste advies als je 't toch zelf even wilt proberen. De kernel autoassembled md RAID arrays zelfs, als je dat niet wilt dien je raid=noautodetect mee te geven op de kernel command line..FireDrunk schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 12:49:
Gebruik geen Hiren's, dat loopt vaak achter, en ik vertrouw het voor geen meter als het gaat om recovery van RAID arrays. Pak liever de allernieuwste Ubuntu LiveCD die hebben MD in de kernel zitten en daarmee maak je het jezelf een stuk gemakkelijker om achter de raid levels te komen.
*) Maak kopien van de schijven
*) Boot de Ubuntu LiveCD met de nieuwe schijven aangesloten en bekijk de kernel log.
Er moet daar ergens iets staan over dat MD de schijven scant op MD Members. Daar kan je zien wat MD zelf denkt dat het voor RAID level is.
Maak een kopietje van je disks en boot Ubuntu.
md status & kernel log checken:
cat /proc/mdstat dmesg
Ook interessant is:
sudo mdadm --misc --examine /dev/sd*
Dat scheelt klooien met hexeditors - info over de array en RAID level kan mdadm je prima vertellen adhv. de superblocks.
Dat kan ook. Als de schijven hardwarematig in orde zijn is het echter een klusje van 10 minuten voor een Linuxgebruiker met RAID-ervaring - dan is het datarecoverybedrijf vast erg blij met je. That said, it's not my data.Ik hou er voor vandaag mee op. Ik denk dat we Maandag eens met de klant gaan bellen om de boel op te sturen naar een professioneel data recovery bedrijf.