Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik ga aankomend jaar veel reizen en ik ben op zoek naar een nieuwe camera. De camera (Nikon D60 Body, met 2 lenzen namelijk de AF-s nikkor 18-55mm & 55-200mm lenzen) die ik hiervoor gebruikte was van mijn ouders. Ik heb al veel gezocht en gelezen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer, dus ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen adviseren.

Ik ben op zoek naar een camera spiegel reflex/systeemcamera

- Prijsklasse €700 -+-1000)
- Lange accu duur of Accu los op te laden niet in de camera (zodat ik de mogelijkheid heb om extra accu's mee te nemen)
- Ik maak vooral fotos van de natuur en gebouwen.
- Camera het liefst die niet te zwaar is.
- Filmen is onbelangrijk heb een GoPro

Hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen. Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2016 19:56 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 08-04-2016 13:07)

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Dan zou ik overwegen om te investeren in een betere body. De D5300 kost ongeveer €200 meer dan de D3300, maar daarvoor krijg je:
  • Een veel beter autofocussysteem (meer en gevoeligere AF-punten)
  • Een uitklapbaar scherm met een hogere resolutie heeft
  • GPS (voor geo-tagging)
Een andere optie is om er een extra prime lens bij te halen. Deze lenzen zijn enorm lichtsterk en vaak erg scherp. Als standaard prime is de Sigma 30mm f/1.4 Art (Nikon) een aanrader, terwijl de Nikon 50mm f/1.8G een leuke instap voor portretten is.

Qua standaard zoomlens zou ik de Sigma 17-50mm f/2.8 en de 17-70mm f/2.8-4 eens goed naast elkaar leggen. Het grootste verschil is dat de 17-50 tot 2x zoveel licht vangt (voornamelijk op het tele-eind) terwijl je 17-70 nog 1.4x verder kan inzoomen dan de 17-50. Bedenk voor je zelf dus goed waar je dan meer waarde aan hecht, meegenomen dat je ook al een voor een 55-200 (achtige) lens gaat.

Tot slot ga je een geheugenkaartje nodig hebben: Kingston heeft momenteel een uitstekende serie geheugenkaarten die leessnelheden van 90 MB/s en schijfsnelheden van 80 MB/s haalt, voor een zeer scherpe prijs. 64GB voor €25 en 128GB voor €45.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoe beviel die D3300 en welke lenzen gebruikte je daarbij?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:05:
Hoe beviel die D3300 en welke lenzen gebruikte je daarbij?
Beste Orion,

Heb helaas het verkeerde type gekozen het was een (Nikon D60 Body, met 2 lenzen namelijk de AF-s nikkor 18-55mm & 55-200mm lenzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 19:56:
[...]

Beste Orion,

Heb helaas het verkeerde type gekozen het was een (Nikon D60 Body, met 2 lenzen namelijk de AF-s nikkor 18-55mm & 55-200mm lenzen)
Dan blijft de vraag: hoe beviel dat? Qua formaat, qua lensbereik etc.

Zoek je iets vergelijkbaars of kleiner of juist groter? Zoek je een vergelijkbaar bereik aan lenzen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:12:
[...]

Dan blijft de vraag: hoe beviel dat? Qua formaat, qua lensbereik etc.

Zoek je iets vergelijkbaars of kleiner of juist groter? Zoek je een vergelijkbaar bereik aan lenzen?
De grote van de camera met de lenzen is niet iets wat storrend was, dat was prima. Het bereik was van de lenzen was erg fijn, enige nadeel was het wisselen van de lenzen en het extra gewicht.In het donker waren de lenzen uiteraard minder al vind ik dit moeilijk te vergelijken bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal. Ik zoek wel een camera die net een stap beter is dan deze om er ook een aantal jaren mee vooruit te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:24
Je wil dus niet wisselen, lichtsterker en minder gewicht? Helaas, maar dat is onmogelijk.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Universal Creations schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:26:
Je wil dus niet wisselen, lichtsterker en minder gewicht? Helaas, maar dat is onmogelijk.
Wisselen van de lenzen was meer vervelend maar helaas onoverkomelijk, soms miste je daardoor alleen net een mooi foto moment. Maar viel mee te leven hoor :) Gewicht is tijdens het reizen wel handig om dat zo veel mogelijk in te perken maar ik heb liever een goede camera en lenzen dan dat ik iets meer gewicht heb het gaat namelijk ook niet om kilo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Nikon D5500, is een van de kleinste en lichtste DSLRs. Anders een mirrorless, zoals de Sony A6000 of A6300.
Heb zelf een Panasonic FZ1000 bridge camera. Die is zo goed voor mij, dat ik mijn Nikon D5100 en Sony A6000 heb weggedaan. Veelzijdige camera en nooit meer met lenzen sukkelen.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2016 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:24
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:31:
Wisselen van de lenzen was meer vervelend maar helaas onoverkomelijk, soms miste je daardoor alleen net een mooi foto moment. Maar viel mee te leven hoor :) Gewicht is tijdens het reizen wel handig om dat zo veel mogelijk in te perken maar ik heb liever een goede camera en lenzen dan dat ik iets meer gewicht heb het gaat namelijk ook niet om kilo's.
Een D3300 is een stap beter qua beeldkwaliteit en ruisprestaties, aangezien de D60 een CCD heeft en boven iso400 nauwelijks bruikbaar is qua ruis. Met jouw budget kun je wel denken aan een pricewatch: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (Nikon) als wat lichtsterkere standaardlens. Qua tele zit je dan toch redelijk vast aan een pricewatch: Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G ED VR II omdat je budget niet verder reikt (geheugenkaartje(s) en tas heb je ook nog nodig).
Met een spiegelreflex heb je het voordeel van lange accuduur (mits je niet al teveel filmt en foto's op het schermpje bekijkt). Een FZ1000 is wel leuk, maar ondanks de op het oog lichtsterke lens, minder lichtsterk over het geheel dan de set die ik adviseer.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Universal Creations schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:23:
[...]

Een D3300 is een stap beter qua beeldkwaliteit en ruisprestaties, aangezien de D60 een CCD heeft en boven iso400 nauwelijks bruikbaar is qua ruis. Met jouw budget kun je wel denken aan een pricewatch: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (Nikon) als wat lichtsterkere standaardlens. Qua tele zit je dan toch redelijk vast aan een pricewatch: Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G ED VR II omdat je budget niet verder reikt (geheugenkaartje(s) en tas heb je ook nog nodig).
Met een spiegelreflex heb je het voordeel van lange accuduur (mits je niet al teveel filmt en foto's op het schermpje bekijkt). Een FZ1000 is wel leuk, maar ondanks de op het oog lichtsterke lens, minder lichtsterk over het geheel dan de set die ik adviseer.
De Sigma lens plus de Body van de D3300 ziet er erg goed uit. Welke lens zou je in plaats van de Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G ED VR II mocht ik nog wat geld over hebben?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Dan zou ik overwegen om te investeren in een betere body. De D5300 kost ongeveer €200 meer dan de D3300, maar daarvoor krijg je:
  • Een veel beter autofocussysteem (meer en gevoeligere AF-punten)
  • Een uitklapbaar scherm met een hogere resolutie heeft
  • GPS (voor geo-tagging)
Een andere optie is om er een extra prime lens bij te halen. Deze lenzen zijn enorm lichtsterk en vaak erg scherp. Als standaard prime is de Sigma 30mm f/1.4 Art (Nikon) een aanrader, terwijl de Nikon 50mm f/1.8G een leuke instap voor portretten is.

Qua standaard zoomlens zou ik de Sigma 17-50mm f/2.8 en de 17-70mm f/2.8-4 eens goed naast elkaar leggen. Het grootste verschil is dat de 17-50 tot 2x zoveel licht vangt (voornamelijk op het tele-eind) terwijl je 17-70 nog 1.4x verder kan inzoomen dan de 17-50. Bedenk voor je zelf dus goed waar je dan meer waarde aan hecht, meegenomen dat je ook al een voor een 55-200 (achtige) lens gaat.

Tot slot ga je een geheugenkaartje nodig hebben: Kingston heeft momenteel een uitstekende serie geheugenkaarten die leessnelheden van 90 MB/s en schijfsnelheden van 80 MB/s haalt, voor een zeer scherpe prijs. 64GB voor €25 en 128GB voor €45.
Pagina: 1