Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:01

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Mijn vriendin zit in de WAO door een aangeboren oog-afwijking en fibromyalgie. Daardoor is het te zwaar voor haar om een baan te hebben/houden. Dus is zij in de WAO gekomen. Nu wil ze misschien een paar uur in de week gaan oppassen op de kinderen van haar broer. Maar ze wordt bang gemaakt door allerlei berichten in de media over werken + WAO, bijv de schoonmoeder van Lange Frans, maar het schijnt toch goed te zijn gekomen maar dat gezeik heb je natuurlijk liever niet.

Ze heeft een WAO uitkering natuurlijk niet voor niets, ze kan geen 40 uur per week werken. Soms heeft ze een goede week en dan lukt alles, soms kan ze nauwelijks uit bed komen (bij wijze van). Maar van oppassen krijgt ze energie. En als ze er niets voor betaald krijgt, vraag ik me af waarom je dat niet zou mogen doen. Maar door al het gedoe bij de UWV (waar we inmiddels een dik boek over kunnen schrijven) is ze als de dood dat haar uitkering komt te vervallen en ze weer moet gaan werken.

Hoe pak je zoiets aan? Wel of niet melden bij het UWV. Of gaan oppassen en hopen dat ze er niet achter komen? Of gewoon niets doen?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-05 07:17
Alsof het UWV erachter gaat komen als zij gaat oppassen bij haar broer?
Oftewel: lekker doen, is ze er ook even uit en verder niets zeggen.

Op visite gaan mag anders ook niet meer? Is maar net hoe je de situatie bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55
WAO bestaat al jaren niet meer. Het is opgevolgd door WIA. Bij deze uitkeringen mag je tot op zekere hoogte werken naast de uitkering. Dat staat keurig gedocumenteerd (waarschijnlijk ook wel op uwv.nl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Rukapul schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:10:
WAO bestaat al jaren niet meer. Het is opgevolgd door WIA. Bij deze uitkeringen mag je tot op zekere hoogte werken naast de uitkering. Dat staat keurig gedocumenteerd (waarschijnlijk ook wel op uwv.nl).
Ze zit al jaaaaren in de WAO :)

Maar ze is ondertussen als eens gaan werken bij een sociale werkplaats en daardoor is ze bijna haar WAO status verloren. Daar kwam ze achter toen het toch te zwaar bleek en ze wou ophouden. Ze werd maar steeds gepushed om te blijven werken, ook al was ze een wrak. Gelukkig trof ze een goede keuringsarts, anders was verkeerd afgelopen denk ik. Daarom is ze nog steeds huiverig om iets te gaan doen.

/edit: Op uwv.nl staat:
Heeft u een Ziektewet-, WIA-, WAO- of Wajong-uitkering? En wilt u vrijwilligerswerk gaan doen? Dat mag. Vrijwilligerswerk kan een goede manier zijn om werkervaring op te doen. Ook is het een manier om uw sociale contacten te onderhouden. UWV wil wel weten dat u dit doet. Het kan immers iets zeggen over uw mogelijkheden. Geef dus altijd aan ons door dat u vrijwilligerswerk wilt gaan doen.
Stel je voor dat je 1x per week werk doet waarvan het UWV vind dat je dat best ook betaald kan doen. Maar door de fybromyalgie kun je dat ook echt maar 1x in de week een paar uur doen, maar de UWV vind dat je dat best 20 uur per week kan doen. Zo snugger zijn ze daar niet en elke euro bespaard is meegenomen. Onze ervaring met het UWV is op dat vlak niet erg goed, ze pushen mensen echt in een situatie waar ze niet willen en kunnen zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door zonoskar op 06-04-2016 11:19 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55
Er is geen directe relatie tussen herkeuring en werken naast de uitkering. Maar het is natuurlijk volstrekt logisch dat een keuringsarts bij een herkeuring kijkt naar wat een persoon kan. Werk wat gedaan wordt is daarvoor een indicatie naast heel veel andere aspecten. Helaas kent dat proces een grote mate van willekeur en wordt niet alles even zorgvuldig meegewogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:29
zonoskar schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:59:
Ze heeft een WAO uitkering natuurlijk niet voor niets, ze kan geen 40 uur per week werken. Soms heeft ze een goede week en dan lukt alles, soms kan ze nauwelijks uit bed komen (bij wijze van). Maar van oppassen krijgt ze energie. En als ze er niets voor betaald krijgt, vraag ik me af waarom je dat niet zou mogen doen.
Tja, als haar broer de kinderen naar het kinderdagverblijf brengt dan komt er tenminste indirect (belasting) nog wat bij de overheid in het laatje. Als jouw vriendin gaat oppassen dan heeft de overheid daar niks aan.

In plaats van 'de overheid' praat ik echter liever over 'de burger'; we betalen al voor je zus en nu wil haar broer daar ook even een slaatje uitslaan door gratis zijn kinderen bij je zus te droppen, i.p.v. een kinderdagverblijf wat indirect de maatschappij ten goede komt? Want meer kinderopvang = meer werk en minder werklozen die wel arbeidsgeschikt zijn

Uiteraard is het maar een druppel in een gloeiende woestijn, maar ik hoop dat je wel kan begrijpen waarom dit niet zomaar (terecht) van het UWV mag: dit gaat uiteindelijk ten koste van een arbeidsplaats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
Heb je wel eens gezien wat een KDV kost?

Daarnaast, één kind naar een KDV is niet één arbeidsplaats op een KDV. Één kind met oppas (KDV of anders) is wel één ouder die kan gaan werken en daarmee geld in het laatje brengt voor zowel die burger als de overheid...

Men moet echt eens ophouden mensen die in de WIA zitten (en hun familie, en vrijwilligerswerk) als profiteurs te beschouwen... Kom maar terug als jij (of een naaste) in die situatie zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Paul op 06-04-2016 17:05 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Paul schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:05:
[...]
Heb je wel eens gezien wat een KDV kost?

Daarnaast, één kind naar een KDV is niet één arbeidsplaats op een KDV. Één kind met oppas (KDV of anders) is wel één ouder die kan gaan werken en daarmee geld in het laatje brengt voor zowel die burger als de overheid...

Men moet echt eens ophouden mensen die in de WIA zitten (en hun familie, en vrijwilligerswerk) als profiteurs te beschouwen... Kom maar terug als jij (of een naaste) in die situatie zit.
Ja, ik weet wat een KDV kost. Ik noem hier niemand profiteur, het is jammer dat je meteen zo emotioneel reageert. Ik probeer alleen duidelijk te maken waarom dergelijke regels (noodgedwongen) bestaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:10

Qwerty-273

Meukposter

Tja, een andere boeg zou zijn dat de broer dan geen aanspraak maakt op een kinderopvangtoeslag. Wat de "burger" dan (max 230 uur tegen max € 6,89 = ) max € 1584.70 per maand zou besparen. Dat kan dan weer besteed worden voor andere dingen die de "burger" ten goede komen. En voorkomt het schuiven met belastinggeld van broekzak -> vestzak -> jaszak -> heuptasje -> etc. Waar de kosten voor elke stap nog buitenbeschouwing gelaten worden.

Tja, het is een grijze lijn. Is het werk of is het gewoon sociale omgang met de familie? Als het je eigen kinderen zouden zijn, is het dan nog steeds werk? Of gewoon een taak van de ouders die dat zelf kunnen verdelen? Het lijkt slechts een paar uur per week te zijn, dus niet 40 uur p/w oppassen - dat is natuurlijk wel een duidelijk verschil.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
we betalen al voor je zus
een slaatje uitslaan
gratis zijn kinderen [..] droppen
Het komt nogal "het kost al genoeg, doe maar wat terug" over... De meeste mensen zitten echt niet voor hun lol in de WIA en wij, als beschaafde samenleving, kiezen ervoor die mensen te helpen. Waarna vervolgens iedere actie die ze doen 100x onder een vergrootglas wordt gelegd want oh jeej ze ze zouden eens een zinvol bestaan kunnen opbouwen... Niet (alleen) jij, het komt gewoon iedere keer opnieuw terug wanneer iemand met een handicap probeert er toch iets van te maken ipv alleen maar zielig op de bank te zitten.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
tweakerdennis schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:19:
Ja, ik weet wat een KDV kost. Ik noem hier niemand profiteur, het is jammer dat je meteen zo emotioneel reageert. Ik probeer alleen duidelijk te maken waarom dergelijke regels (noodgedwongen) bestaan
Zulke regels komen door mensen zoals jij die iedereen die geld "krijgen" meteen een profiteur noemen. De WAO (en ook de WW) is gewoon een verzekering waar ook jij aan bijgedragen hebt. Niemand klaagt dat zijn/haar buurman de TV vergoed krijgt van de verzekering als daar iets mee gebeurt wat de verzekering dekt.

Dit is ook meteen de reden waarom ze niks durft te doen. Ze is niet eens bang om haar uitkering te verliezen, maar je wilt als persoon toch een beetje financieel onafhankelijk zijn. Als man is dat misschien moeilijk voor te stellen, maar altijd maar je hand ophouden is echt kut. Of het nou van de overheid is, of van je echtgenoot. Dan moet je dus gaan werken, maar als je initiatieven neemt en je geeft het UWV een vinger dan nemen ze meteen de hele arm/schouder en half je bovenlijf erbij. Dus je wordt onderhand gedwongen om meer te werken dan je kan en dat leidt uiteindelijk tot veel meer uitgaven aan psychische hulp (dat betalen wij ook allemaal)

Geen enkele werkgever neemt iemand aan voor 2 uur per dag, dus als dat het max is wat je gegarandeerd kunt (want ja, een flexibel contract is natuurlijk helemaal geen doen, en ik snap dat ook wel vanuit de werkgever gezien), dan ben je veroordeeld tot de sociale werkplek. En daar sta je dan tussen de mensen uit de bijstand die absoluut daar niet willen zijn (dus alles tegenwerken en proberen te saboteren), het gajes van de straat die op re-integratie gestuurd zijn, de mentaal-niet-zo-sterke medemens (die het leuk vinden daar te werken en waarvoor deze werkplaatsen überhaupt verzonnen zijn) en de autisten die gedwongen worden om te gaan met onregelmatige projecten en dus regelmatig staan te janken omdat ze dat niet aankunnen. Dit is de realiteit als werken te zwaar is voor je, maar je mentaal gewoon bovengemiddeld bent. Je zou het je grootste vijand nog niet toewensen.

En dat komt door types die al roeptoeterend dit beleid afdwingen, want oh, we zouden eens een paar euro teveel uitkeren aan die profiteurs. Lekker je oogkleppen ophouden en alleen naar de directe kosten kijken zou ik zeggen. Maar goed, de meeste van deze roeptoeterende medemens leeft lekker in een luxe bubbel (ik ook tot 6 jaar geleden) en heeft verder geen idee hoe kut de situatie is. Van toeslagen die je het jaar naderhand lekker weer kunt terug betalen omdat de fiscale regels anders geworden zijn, tot detacheringsbeloften die niet nagekomen worden omdat het voor de sociale werkplek werkgever veel lucratiever is om de subsidie op te strijken dan de werknemer aan een baan te helpen. Wist je dat er per werknemer meer subsidie binnenkomt bij zo'n sociale werkplaats dan dat de werknemer bruto op zijn salarisstrook heeft staan? Het zou dus voor de overheid veel goedkoper zijn dit geld meteen over te maken aan de persoon. Maar dan staan de directeurs van de sociale werkplekken wel op straat.

/rant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Ik ben het geheel met je eens, het is jammer dat er voor dit soort gevallen geen werk is of kan worden gemaakt voor deze personen. Dit terwijl deze mensen taken zouden kunnen uitvoeren die nu gewoon simpelweg niet worden gedaan. Voor mijn Part op scholen helpen, in het bejaardenhuis met mensen gewoon kletsen, etc. Helaas blijkt dit te moeilijk te zijn en blijven we met het probleem zitten dat er mensen zijn die voor XX% zijn afgekeurd, maar wel voor XX% iets zouden willen doen. Naar mijn mening zou je dit juist moeten bevorderen, al krijgen de mensen voor die XX% maar een euro per uur netto...ik brn dan vooral voorstander van het geestelijk effect, je nuttig voelen voor de maatschappij. De oude voorlees moeders terug op de basisschool, terwijl de gezonde moeders aan het werk zíjn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

zonoskar schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:59:
..........
Hoe pak je zoiets aan? Wel of niet melden bij het UWV. Of gaan oppassen en hopen dat ze er niet achter komen? Of gewoon niets doen?
Hoe irritant wisselende en onberekenbare beoordelingen van jullie situatie ook is, ga niet lopen marchanderen met je uitkering.
Je loopt risico's op boetes of erger. :F

Gewoon netjes en correct melden dat je vriendin "op proef" een dagdeel in de week gaat oppassen bij haar naaste familie en vanwege de enorme druk die dat voor haar met zich meebrengt daar geen enkele financiële tegemoetkoming voor wenst te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390797

Vervelend, dat jouw vriendin in de WAO zit. Naast het feit dat ze ziek is lever je een stuk onafhankelijkheid in. Dan vergeten we vaak nog het feit dat de werkende medemens een flink deel van hun inkomen aan premies moet afdragen om te zorgen dat jouw vriendin nu geld ontvangt. Het meisje achter de kassa, de postbode en de mede tweaker, allemaal leveren we wat in voor deze uitkering.

De WAO is lastig met het verrekenen van inkomsten, door het gebruik van een "klassensysteem" kun je meer gekort worden dan dat je daadwerkelijk hebt verdient. Dit wordt dan ook nog eens achteraf berekend. Je bent niet alleen je onafhankelijkheid kwijt, je weet vooraf ook niet goed waar je aan toe bent.

Pas nadat je 5 jaar hebt gewerkt wordt de uitkering blijvend aangepast. Ook dan heb je nog recht om op de oude uitkering terug te kunnen vallen als er sprake is van een toegenomen arbeidsongeschiktheid.

Het kan helpen dat jouw vriendin haar situatie en mogelijkheden bespreekt met de arbeidsdeskundige. Specifiek kan er naar de situatie gekeken worden, de WAO is een regeling met veel onheldere uitzonderingen. Dan weet je waar je tenminste aan toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Mijn vriendin heeft twee jaar thuis gezeten met oa spanning klachten, eerst een jaar ziektewet, en daarna een jaar WW. Het uwv vond het geen enkel probleem dat ze twee ochtenden in de week vrijwilligerswerk deed op de peuterspeelzaal, en daarnaast nog twee ochtenden bij de voedselbank.

Mijn advies, lieg niet tegen ze.. Je wilt ze niet als vijand hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Anoniem: 390797 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 06:27:
Dan vergeten we vaak nog het feit dat de werkende medemens een flink deel van hun inkomen aan premies moet afdragen om te zorgen dat jouw vriendin nu geld ontvangt. Het meisje achter de kassa, de postbode en de mede tweaker, allemaal leveren we wat in voor deze uitkering.
Nee hoor, dat vergeet helemaal niemand. Daar krijg je namelijk totaal de kans niet voor want zodra een willekeurige vreemdeling hoort dat je in de WAO / WIA etc zit dan is de kans groot dat die vreemdeling jou voor de neus gaat houden hoeveel hij of zij daarvoor wel niet afdraagt...

Weet je wat vaak wordt vergeten? Dat de meeste van die mensen in de WAO / WIA daar helemaal niet zelf voor hebben gekozen en veel liever gezond zouden zijn en gewoon een baan konden krijgen...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05 13:47

Basszje

Reisvaap!]

Let wel goed op en hou overal goede documentatie van bij. Is het niet zo dat als je als particulier kinderopvang doet je gelijk een soort van ZZP'er (gastouder?) ben waar de ouders vergoeding voor krijgen?

Als dat het geval is dan zal het UWV dat dan gelijk ook als werk zien dat je moet opgeven, anders kan je kortingen krijgen. Laat je keuringsarts eventueel een toestemming op papier zetten of iets dat je later nog kan aantonen.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390797

Paul schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 07:59:
[...]

Weet je wat vaak wordt vergeten? Dat de meeste van die mensen in de WAO / WIA daar helemaal niet zelf voor hebben gekozen en veel liever gezond zouden zijn en gewoon een baan konden krijgen...
Je hebt helemaal gelijk.

Met de Wao/Wia/Wajong hebben we een mogelijkheid om de mensen die met deze niet-keuze geconfronteerd worden tenminste een bestaansniveau te geven.

Het UWV heeft niet alleen de taak om mensen een uitkering te verstrekken, ze hebben ook de taak jou te helpen weer een ( gedeeltelijk ) mee te doen met werk. Daar is budget voor beschikbaar, ook als duidelijk is dat je nooit meer volledig aan het werk kan. Meedoen is belangrijker......

Ik krijg de indruk dat je gefrustreerd bent. Ik hoop dat je dit een plaats kan geven en de mogelijkheden die er wel zijn om de onafhankelijkheid terug te krijgen weet te benutten. De strijd met de ziekte vraagt al energie genoeg.

Ontopic O-) :
Door in gesprek te gaan met de arbeidsdeskundige kun je kijken of en waar waar de mogelijkheden zijn en welke invloed dat heeft op de uitkering.

Is er een opleiding/certificaat voor nodig om op te kunnen passen voor geld? Moeten er aanpassingen verricht worden aan het huis? Welk effect hebben de inkomsten op de uitkering? Of de winst? Hoeveel zal jouw uitkering dalen en jouw inkomen stijgen.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 390797 op 19-04-2016 17:32 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Anoniem: 390797 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 17:31:
Ik krijg de indruk dat je gefrustreerd bent.
Valt wel mee, en met mezelf is gelukkig niks (? :P ) mis :)

Qua UWV, de doelstelling is goed, de uitvoer, tja, zullen we het daar ergens anders over hebben? :+

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1