Nieuwe desktop na 8 jaar: controle goede build

Pagina: 1
Acties:

• MartenBE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-11 19:35
De topic titel is misschien wat slecht geformuleerd: met "controle goede build" bedoel ik "Kunnen jullie controleren of het gaat om een goede build?"

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Het wordt mijn high end game- en programmeersysteem.
Het is de bedoeling dat het systeem een goede tijd meegaat door af en toe de graka up te daten. Ik heb niet echt het budget om om de 3 jaar het hele systeem up te graden. Dat is een van de redenen dat ik een echt sterke cpu heb genomen (de wet van moore stagneert nu de laatste tijd, dus hij zou het een goede tijd moeten trekken) met OC mogelijkheden. Met mijn huidig systeem uit 2008 is dat ook goed gelukt met af en toe een kleine upgrade en overklokken. Het is mijn eerste echt volledige build en ik ben het beu om de laatste jaren altijd de low settings aan te hoeven zetten, dus wil ik nu eens een beest van een machine :p

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ongeveer €1250 zonder graka

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
  • graka: MSI GTX 660, omdat deze zomer de nieuwe kaarten uitkomen en ik daarop wil wachten om een nieuwe graka aan te schaffen.
  • DVD tray
  • alle randapparatuur
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Ik dacht aan dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 348,-€ 348,-
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 176,95€ 176,95
1WD AV GP WD30EURX, 3TB€ 109,32€ 109,32
1Corsair Obsidian 450D€ 119,95€ 119,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Kingston HyperX Savage HX426C13SB2K2/16€ 99,80€ 99,80
1Corsair RM650x€ 102,95€ 102,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 148,60€ 148,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.141,52

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Ik ben gegaan voor de i7 omdat ik verwacht in de toekomst te werken met machine learning tools die veel threads heel goed kunnen gebruiken. Tegelijkertijd game ik met sommige games zoals Supreme Commander die een hoge single core performantie vragen. De i7 lijkt beiden goed aan te bieden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Het mag gerust fulltower zijn. Stiller is beter, maar geen hardnekkige eis.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Ja. Ik werk nu al jarenlang op een systeem met een Q6600 overclocked naar 3.0 GHz. Door dit te overklokken kon de cpu een hele tijd langer mee. Helaas was het moederbord een moeilijk overklokbare P5B-E, waardoor ik niet naar de gewenste 3.6 GHz kon overklokken. Dat was vrij hard balen en om dit te vermijden heb ik (denk ik) voor een cpu, mobo, ram en psu gekozen die me dit niet zullen lappen :p
Ik ga er mij dus sowieso mij mee bezighouden.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Kijken of ik een goede keus heb gemaakt, alle componenten compatible zijn en ik niets vergeten ben. Ook eens nazien of alles ook daadwerkelijk op elkaar en in de case past. Daarnaast eens nakijken of alle onderdelen van goede kwaliteit zijn: vooral de hdd twijfel ik of die betrouwbaar is en of de koeler een goede keuze is.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-12 20:04
Ten eerste: Mooie opzet! Ik zie zo snel geen hele grote dingen die anders moeten. Toch heb ik een paar kleine dingetjes:

Een 550 Watt voeding gaat zeker ook voldoende zijn voor een i7+ OC en een sterkere GPU. Dus ik zou de RM 550 pakken ipv de 650.

Ram kan echt een stuk goedkoper: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16

HDD is nog vrij nieuw, dus valt weinig over te zeggen qua betrouwbaarheid. Als de benchmarks goed zijn zou ik hem gewoon aanschaffen. Backups maken moet je sowieso al doen, zelfs als is je HDD betrouwbaar.

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
Je lijst is erg goed, en je post ook :).

enige dingetje dat ik nog zou veranderen zijn de dingetjes die ardjee hierboven mij genoemd heeft, en ik zou een andere processorkoeling nemen. het kleurenschema van een mugen is niet mooi te noemen en gaat storen met de rest van je build. Beter idee is dan de Be quiet Dark Rock 3 . al heb ik wel laatst een keer gelezen dat die de Oc's op een i7-6700K kan beperken. dan zou je eventueel kunnen gaan voor een Dark Rock pro 3.

Verwijderd

Of een pricewatch: Gelid Solutions The Black Edition welke erg goed koelt en stukken goedkoper dan een bq, compacter en mooier dan een pricewatch: Scythe Fuma. Op het web zijn heel wat reviews te vinden van de Gelid.

• MartenBE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-11 19:35
Bedankt voor de feedback, allen!
Ardjee schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:07:
...
Een 550 Watt voeding gaat zeker ook voldoende zijn voor een i7+ OC en een sterkere GPU. Dus ik zou de RM 550 pakken ipv de 650.

Ram kan echt een stuk goedkoper: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16

...
De voeding was ik niet zeker en omdat het maar €10 scheelt ging ik voor 650W. De RAM had ik gekozen omdat de timings (15-15-15 / 2133MHz en 13 - 14 - 14 / 2666MHz http://www.kingston.com/dataSheets/HX426C13SB2K2_16.pdf) mij beter leken. Ik weet er niet zoveel van, dus daar moet ik eens verder naar kijken. Misschein is dit dan beter: pricewatch: Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16 http://www.kingston.com/datasheets/HX426C15FBK2_16.pdf? (Ik weet ook niet of de 1.2V versus 1.35V iets uitmaakt qua comptabiliteit?)
Nate-Senpai schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:19:...
enige dingetje dat ik nog zou veranderen zijn de dingetjes die ardjee hierboven mij genoemd heeft, en ik zou een andere processorkoeling nemen. het kleurenschema van een mugen is niet mooi te noemen en gaat storen met de rest van je build. Beter idee is dan de Be quiet Dark Rock 3 . al heb ik wel laatst een keer gelezen dat die de Oc's op een i7-6700K kan beperken. dan zou je eventueel kunnen gaan voor een Dark Rock pro 3.
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 12:17:
Of een pricewatch: Gelid Solutions The Black Edition welke erg goed koelt en stukken goedkoper dan een bq, compacter en mooier dan een pricewatch: Scythe Fuma. Op het web zijn heel wat reviews te vinden van de Gelid.
De koeler ben ik ook nog eens aan het bekijken. De Gelid is inderdaad goedkoper, kleiner en doet het niet slecht. De Dark Rock pro 3 komt overal wel goed uit de statistieken. Dilemma ...
Dat weegt wel ongeveer een kilo, gaat mijn moederbord niet breken als ik mijn pc rechtop zet? :p

[ Voor 32% gewijzigd door MartenBE op 07-04-2016 15:37 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-12 20:04
De timings maken netto erg weinig uit op de totale performance van een systeem. Een tijdje geleden heeft tweakers met DDR3 hier nog een artikel over geschreven: reviews: De grote Tweakers-geheugentest

Hieruit blijkt dat het lood om oud ijzer is qua geheugentimings.

Wel schijnen geheugenspeeds bij een i5 2500K hedendaags wel relevant te zijn. Er zijn benchmarks te vinden die een 2500K op 1333,1600 en 1866 MHz testen. Hier zijn wel FPS verschillen in games te vinden van 20%, dus ik kan niet zeggen wat het verschil is over 5 jaar, maar voor nu maakt het allemaal weinig verschil. Persoonlijk zou ik je nog steeds adviseren om eerder voor sneller geheugen te gaan dan geheugen met een lage latency, traditioneel gezien maakt een hogere snelheid meer uit dan de lagere latency (vergeet ook niet dat je latencys moet vermenigvuldigen met snelheid om de werkelijke latency in ms te krijgen. Voorbeeld: geheugen op 800 MHz op 10:10:10 latency hoeft niet sneller qua latency te zijn dan 1600 MHz op 11:11:11)
Pagina: 1