T1116 - DIY LED Trouwproject

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:18

masauri

aka qwybyte

Topicstarter
Dag iedereen,

Ik open dit topic om feedback te krijgen omtrent het volgend project dat ik aan het uitwerken ben.

Voor mijn trouwfeest in november ben ik een decorstuk aan het ontwerpen gebaseerd op dit podium:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/iUSEFo4rv6kXD2SzIMhmSEDO/full.jpg

Werkende te zien in dit filmpje:

Let hierbij vooral op de verschillende lichteffecten! (vanaf 03:44-05:05 & 06:54-09:10)
Het effect op 08:55 vind ik zelf héél mooi uitkomen.

De bedoeling is dat ik deze op kleiner formaat ga namaken (met een aantal aanpassingen zoals geen led schermen opzij of als ogen) en voor de dj booth ga neerzetten.
Voor ons beide heeft dit namelijk heel veel dubbel(zinnige) betekenissen.
Aangezien ik zelf geen ervaring heb met DIY electronica op een led strip na, wilde ik is horen wat andere creatieve geesten mogelijk ook als suggestie kunnen geven.

Hetgeen ik zelf wilde doen was dmv een led strip verlichting aanbrengen rond de zon en deze op de muziek laat verlichten dmv een music controller zoals deze:
https://www.amazon.ca/XCS...ller-Remote/dp/B00JJGA5OM
of deze http://www.amazon.com/gp/product/B00CZ6VB6Y.

Het basisontwerp van de 2 grote elementen heb ik als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/DF8dR0Z0dcF2w8flAAtTeBu8/full.jpg
(ja er komen onderaan bloemen in te staan die licht naar voren gaan hellen, in dezelfde kleuren als dat de mdf plaat geschilderd word.)

Vooraanzicht:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/QAKnl9SHycAjGlqe3223g9R4/full.jpg
Doordat ik ruimte creëer tussen de zon en de achterkant heb ik plaats voor de led strip en andere dingen.
Ik was eventueel aan het denken de wolken aan de rechterkant ook licht naar voren te halen zoals ik met de zon gedaan heb. Zodat daar ook licht rondom uit kan komen.
Alsook een led strip onder de schuine kant aan de voorkant van de bloembak.

De breedte van de achterkant zal maximaal 1m80 zijn en maximaal 1m20 hoog.
Dit zijn de uiterste afmetingen omdat het anders té groot word en te onpraktisch om te vervoeren.
Het achterste paneel word ook in 2 delen gemaakt om makkelijker te vervoeren, doordat de zon hier voor staat zie je hier normaal dan ook niks van.

Tot zover was dit mijn "basisidee".
Ik bedacht me dat er misschien wel andere mogelijkheden zijn die een nog mooier effect kunnen maken.
Door bv een dubbele bodem te maken in het bloembakgedeelte en daar nog wat extra electronica in te verbergen om meer leds aan te sturen e.d.
Kan ik misschien ergens een mini laser in verstoppen die ook gelinkt is aan het geluid enz?
Is het misschien beter om losse leds te kopen en een eigen printplaats met bijhorend circuit te maken zodat dit te programmeren is enz.?

Vandaar dus mijn vraag voor mensen die meer ervaring met zulke dingen hebben dan mij.
(En ja, het mag mooier worden dan de bruidstaart! :*) )
Na de bruiloft word dit anders maar een ordinaire bloembak maar als deze nog hergebruikt kan worden voor een feestje, waarom niet? 8)

Updates worden ook in dit topic gepost natuurlijk :)

Dus kom maar op met tips, creatieve ideeën en andere feedback!

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik zou voor intelligente LED-strip gaan: dan kun je per pixel je kleuren bepalen. Dat kan niet met de controller die je daar linkt, maar er zijn genoeg tutorials te vinden en een Arduino is genoeg om daar wat leuks mee te doen.
De laser zou ik mee uitkijken: als je dit decorstuk voor de DJ booth wil zetten, kun je met die laser eigenlijk alleen het publiek in en dat wil je niet, aangezien je bij een falende spiegel ineens mensen kunt verblinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:43
Kijk bijvoorbeeld hier maar eens: http://nl.aliexpress.com/...4-leds-m/32261917862.html. Arduino eraan en je kunt jezelf uitleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-10 07:47
Persoonlijk zou ik voor APA102 LEDs lijken icm Arduino / Teensy + FastLED eraan en gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Topicstarter
Kaj. schreef op woensdag 06 april 2016 @ 08:54:
Ik zou voor intelligente LED-strip gaan: dan kun je per pixel je kleuren bepalen. Dat kan niet met de controller die je daar linkt, maar er zijn genoeg tutorials te vinden en een Arduino is genoeg om daar wat leuks mee te doen.
Ik vraag me af in hoeverre dit programmeer werk in houd om mijn gewenste resultaat te krijgen.
Ik had misschien beter nog vermeld dat ik een complete 0 ben op dat vlak.
Maar aangezien ik nog voldoende tijd heb om te proberen is het zeker een optie met wat goede tutorials
(ben er voorlopig wel nog geen tegen gekomen op mijn niveau :p)
Kaj. schreef op woensdag 06 april 2016 @ 08:54:
De laser zou ik mee uitkijken: als je dit decorstuk voor de DJ booth wil zetten, kun je met die laser eigenlijk alleen het publiek in en dat wil je niet, aangezien je bij een falende spiegel ineens mensen kunt verblinden.
Wel goed om te onthouden ja, ik zag alleen het mooie effect. Maar inderdaad, bij een falende spiegel heb ik een probleem met alle gevolgen vandien.
Wat ik tegenwoordig ook wel vaker zie is zo'n laser vanuit china dat wel een ok effect geeft, maar wat ik wat "goedkoop" vind overkomen. Hadden we bij ons personeelsfeestje ook, maar kon me niet helemaal bekoren. Dus heb het al werkende gezien.
Afbeeldingslocatie: http://g01.a.alicdn.com/kf/HTB1DczhJVXXXXcwXFXXq6xXFXXXg/1pcs-New-Arrival-Blue-Mini-Lazer-Pointer-Projector-light-DJ-Disco-Laser-Stage-Lighting-for-Xmas.jpg
DurkVell schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:50:
Kijk bijvoorbeeld hier maar eens: http://nl.aliexpress.com/...4-leds-m/32261917862.html. Arduino eraan en je kunt jezelf uitleven.
Goedkope optie om is idd iets te proberen met een arduino!
SkyThes schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:06:
Persoonlijk zou ik voor APA102 LEDs lijken icm Arduino / Teensy + FastLED eraan en gaan. :)
Eurm, ik zie moeilijk hoe ik de leds kan plaatsen op de juiste plaats en kan aansluiten op het gedeelte achter de zon dan.
Bij de led strips kan ik de plaatsing niet bepalen waardoor niet iedere punt bv. een led zal bevatten, maar eerder voor een gloed zal zorgen.

Op de adafruit site kwam ik deze ook tegen:
Afbeeldingslocatie: https://cdn-shop.adafruit.com/1200x900/322-00.jpg
https://www.adafruit.com/products/322
En deze lijken me dan weer perfect om te kunnen plaatsen waar ik ze zou willen, alleen vraag ik me af of ik er dan niet héél veel moet plaatsen om een mooi effect te krijgen :? .
(en als ik dan zie dat 25 stuks er 40$ kosten zonder verzendkosten word het denk ik wel een héél dure optie)
Edit: hoewel het blijkbaar ook goedkoper kan: http://www.ebay.com/itm/5...proof-DC-5V-/291659773532

Waar ik nu dan aan denk is om zowel met een strip te werken als met dots.
De dots voor de punten op de ster, en de strip voor de rest van de verlichting, maar dan ook reagerend op de muziek.

Verder ben ik nog wat andere leuke dingen tegengekomen zoals dit:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=0yd0uMYDvS8&nohtml5=False]
Vind ik een mogelijke optie voor rond de zon, met meer leds maar ook met meer ruimte er tussen in.

Van deze opstelling heb ik de setup ook is van bekeken maar dat lijkt me verdomd moeilijk :X

Echter geeft het wel een goed effect zoals ik het mooi vind en hoe ik het uiteindelijk zowat wil :+
---

De vraag is hoe ik het allemaal gecombineerd ga krijgen zodat het zichzelf niet gaat tegenwerken door bv. de strip en dot leds tegelijk aan en uit te gaan als de muziek dit aan geeft.
Nog veel denk- en opzoekwerk voor de boeg dus.

Morgenavond ga ik verder met mijn vader om te berekenen hoe groot alles moet worden, kleur bespreken enz. dus dan kan ik wel weer een kleine update geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Projector mapping misschien een idee?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyThes
masauri schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:47:
[...]

Van deze opstelling heb ik de setup ook is van bekeken maar dat lijkt me verdomd moeilijk :X
[video]
Echter geeft het wel een goed effect zoals ik het mooi vind en hoe ik het uiteindelijk zowat wil :+
---
Wil je net als in de video dat de strip/dots in zijn geheel van kleur verspringen in plaats van elke led een andere kleur? Dit is namelijk veel goedkoper te realiseren met normale RGB led strips. Kosten ongeveer 10 euro de meter (60leds per meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Topicstarter
memphis schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:44:
Projector mapping misschien een idee?

[video]
De ruimte waarin het trouwfeest door gaat laat zoiets als dit niet toe.
Er zouden mensen voor de beamer lopen dus zou de projectie verloren gaan.
SkyThes schreef op donderdag 07 april 2016 @ 08:43:
[...]

Wil je net als in de video dat de strip/dots in zijn geheel van kleur verspringen in plaats van elke led een andere kleur? Dit is namelijk veel goedkoper te realiseren met normale RGB led strips. Kosten ongeveer 10 euro de meter (60leds per meter).
Ik wil voor de verlichting van het achterste paneel één of meerdere strips gebruiken die dit doen.
Rekening houdend dat ze waterdicht zijn natuurlijk (ip68 5050 strips denk ik dat het is zeker? met van die rubber bescherming er rond.)

En dan iets aparts voor de zon.
Wat wel per led een andere kleur kan voor op iedere punt van de zon. (-> komt dit begrijpbaar over? Anders maak ik er een tekening van)
Als beide dan hun eigen ding afgestemd op de muziek doen lijkt me dat wel goed samen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyThes
masauri schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:16:
[...]

Ik wil voor de verlichting van het achterste paneel één of meerdere strips gebruiken die dit doen.
Rekening houdend dat ze waterdicht zijn natuurlijk (ip68 5050 strips denk ik dat het is zeker? met van die rubber bescherming er rond.)

En dan iets aparts voor de zon.
Wat wel per led een andere kleur kan voor op iedere punt van de zon. (-> komt dit begrijpbaar over? Anders maak ik er een tekening van)
Als beide dan hun eigen ding afgestemd op de muziek doen lijkt me dat wel goed samen te komen.
Je hebt die strips zo wel IP64 als IP68 waar die laatste voornamelijk is om onder te dompelen in water. Voor situaties waar het bijvoorbeeld kan regenen is IP64 gewoon prima.

Voor de LEDs welke je per stuk wilt aansturen zou ik dan gewoon die dots (of andere "Neopixels") gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-10 17:46
Toen ik je topic start las moest ik meteen denken aan DMX gestuurde LED strips, met een goede controller kan je dan gewoon showtjes en alle gekkigheid maken die je maar kan bedenken.

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Topicstarter
SkyThes schreef op donderdag 07 april 2016 @ 10:33:
[...]
Je hebt die strips zo wel IP64 als IP68 waar die laatste voornamelijk is om onder te dompelen in water. Voor situaties waar het bijvoorbeeld kan regenen is IP64 gewoon prima.

Voor de LEDs welke je per stuk wilt aansturen zou ik dan gewoon die dots (of andere "Neopixels") gebruiken.
Helder en duidelijk, thx!
Persoonlijk zou ik dan voor de IP68 gaan, om toch iets meer aan te kunnen kwa regen en weer.
Omdat deze dus ook buiten komt te staan, dan moet hij toch wel tegen een stootje kunnen (als ik te lui ben alles terug te demonteren van de led's.
Kobus Post schreef op donderdag 07 april 2016 @ 10:49:
Toen ik je topic start las moest ik meteen denken aan DMX gestuurde LED strips, met een goede controller kan je dan gewoon showtjes en alle gekkigheid maken die je maar kan bedenken.
Klinkt goed, maar vereist dit dan geen pc of zo die aan staat en de leds aanstuurt?
Lijkt me in totaal een ook duurdere optie vermoed ik, ga ik is wat meer over opzoeken nu.

Het voordeel van de arduino zie ik dat die compact is en makkelijk weg te werken, met enkel de power adapter aansluitingen die zichtbaar zouden zijn als aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-10 17:46
masauri schreef op donderdag 07 april 2016 @ 11:03:

[...]

Klinkt goed, maar vereist dit dan geen pc of zo die aan staat en de leds aanstuurt?
Lijkt me in totaal een ook duurdere optie vermoed ik, ga ik is wat meer over opzoeken nu.

Het voordeel van de arduino zie ik dat die compact is en makkelijk weg te werken, met enkel de power adapter aansluitingen die zichtbaar zouden zijn als aansluiting.
PC is niet perse nodig, maar wel het mooist natuurlijk omdat je dan ook software hebt waarmee showtjes maken makkelijker is dan het zelf handmatig te moeten programmeren in je Arduino sketch. Arduino en Raspberry hebben ook DMX shields. Denk niet dat het zo veel duurder zal zijn, je controller moet DMX ondersteunen en je moet ergens DMX kunnen uitsturen (die kastjes zijn meestal best prijzig.)

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Topicstarter
Een nieuwe combinatie die ik ben tegen gekomen is deze:
Pre-defined in FL (fruity loops) en zo via een arduino de leds aangestuurd.
Maar dus véél werk per liedje dat ge wilt spelen.
[YouTube: https://youtu.be/W_KSkzhFwIU]

Ik vraag me af of dit niet na te maken is maar dan muziek aangestuurd waarbij kleur gebaseerd is op frequentie ipv voorgeprogrammeerd te zijn?

Welke vergelijking/verschillen zouden op gaan met de led strip...
+ perfect te plaatsen zoals ik "ze zou willen plaatsen"
- meer draadkabeltjes om weg te werken
- meer kans op vochtschade
Wat nog zoal?

Pagina: 1