Welke is beter? AMVA+ scherm of een nieuwere generatie IPS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saybia
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-05 11:56
Ik zoek een?
Een nieuwe monitor 23,24,27 inch zodat twee oude 17" tn schermen de deur uit kunnen

Wat is je budget?
150 - 200 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet een bepaalde voorkeur. Zat oa. te kijken bij BenQ en Iiyama vanwege de prijszetting. Degene die ik vond zoals de http://tweakers.net/price...e-xb2483hsu-b2-zwart.html hebben een AMVA+ scherm. De reviews en topics die ik vond hierover heb gelezen waren wat ouder dus ik vroeg mij af of het nog zinnig is om zo'n scherm te kopen of dat ips ondertussen al een inhaalslag heeft gemaakt. Is bijvoorbeeld de http://tweakers.net/price...e-xub2490hs-b1-zwart.html beter qua scherm? Ik geef niet veel om de kijkhoek...ik zit er recht voor.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Thuis omgeving. I5-750, Ati Radeon HD5700, 8 gb ram. Wil de monitor het meeste gebruiken voor studie/werk en als ik game dan speel ik meestal Guild Wars, race of simulator spellen. Vroeger Battlefield maar al geruime tijd niet meer aangeraakt.

Het mooiste zou zijn dat de bijgeleverde monitorstand pivot mogelijk maakt omdat ik veel stukken tekst lees. Daarnaast wil ik een mat scherm omdat ik vlakbij een raam zit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op welk vlak zou IPS een "inhaalslag" moeten maken tov VA volgens jou?

VA is superieur aan IPS op gebied van zwartweergave en saturation van kleuren.

IPS is superieur op gebied van witweergave en algemene kleurweergave. Bovendien hebben IPS panelen doorgaans iets lagere input lag.

Beide hebben goede kijkhoeken en zijn op dat vlak en qua kleurweergave ronduit superieur aan TN.

Op basis daarvan kun je stellen dat VA doorgaans beter is voor TV's en computers waar veel films op gekeken wordt (meeste TV's zijn idd VA), en dat IPS beter is voor kantoorwerk en fotobewerking en mogelijk ook voor games.

Let echter wel dat verschil in input lag tussen schermen met vergelijkbaar paneel groter is dan tussen paneeltypes. Je doet er goed aan reviews van individuele schermen te lezen mbt input lag.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saybia
dion_b schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 19:26:
Op welk vlak zou IPS een "inhaalslag" moeten maken tov VA volgens jou?
VA is superieur aan IPS op gebied van zwartweergave en saturation van kleuren.
De inhaalslag waarover ik het heb zit in de weergave van idd de zwartweergave. Maar ook in bleeding. Is dat nog steeds heel erg aanwezig bij een IPS scherm? In IPS is meer keuze in mijn budget, tenminste zo lijkt het.

Mijn ideale scherm zou dus een IPS scherm zijn met weinig of geen bleeding en met weinig input lag en de eerder genoemde opties. Ik denk echter dat deze niet te vinden zijn in mijn budget maar we gaan op onderzoek.

[ Voor 10% gewijzigd door Saybia op 05-04-2016 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:12
Het scherm dat ik momenteel bezit:

pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU-B1 Zwart

Ben ik -ERG- over te spreken, de zwart waardes zijn heerlijk en inputlag heb ik eigenlijk geen last van en ik speel toch veel fast paced games, CS:GO, Asseto Corsa, BF4... etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Saybia schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 23:42:
[...]

De inhaalslag waarover ik het heb zit in de weergave van idd de zwartweergave. Maar ook in bleeding. Is dat nog steeds heel erg aanwezig bij een IPS scherm?
"Heel erg" is een groot woord, maar zwart is duidelijk minder zwart dan bij VA en je merkt als je in een donkere ruimte donkere dingen op je scherm hebt de bleeding wel.
In IPS is meer keuze in mijn budget, tenminste zo lijkt het.
Yep, VA wordt meer gezien als TV-techniek, ze zijn relatief zeldzaam bij monitoren. Eigenlijk gek bij al die 16:9 monitoren - als ze toch niet voor films bedoeld zijn, waarom zo'n uitgerekte verhouding...?
Mijn ideale scherm zou dus een IPS scherm zijn met weinig of geen bleeding en met weinig input lag en de eerder genoemde opties. Ik denk echter dat deze niet te vinden zijn in mijn budget maar we gaan op onderzoek.
Je ideale scherm zou waarschijnlijk OLED zijn, maar dan mag je rustig je budget factor tien vermenigvuldigen :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saybia
dion_b schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 23:54:
[...]

"Heel erg" is een groot woord, maar zwart is duidelijk minder zwart dan bij VA en je merkt als je in een donkere ruimte donkere dingen op je scherm hebt de bleeding wel.

[...]

Yep, VA wordt meer gezien als TV-techniek, ze zijn relatief zeldzaam bij monitoren. Eigenlijk gek bij al die 16:9 monitoren - als ze toch niet voor films bedoeld zijn, waarom zo'n uitgerekte verhouding...?

[...]

Je ideale scherm zou waarschijnlijk OLED zijn, maar dan mag je rustig je budget factor tien vermenigvuldigen :X
Goede vraag. Ik denk dat het te maken heeft met de productiekosten. Inderdaad zou OLED het antwoord zijn maar ik keek net mijn vrouw aan met mijn waterige puppy oogjes maar dat gaat het niet worden helaas :N Kwam net de term "black crush" tegen bij de VA schermen. Het is ook altijd wat he.. We gaan er nog maar eens een nachtje over slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

M.i. zijn IPS en VA grosso modo gelijkwaardig, het is puur een kwestie van waar je prioriteiten liggen. Als je je meer ergert aan bleeding en lichte zwarten dan aan black crush en oversaturation moet je een VA nemen, omgekeerd IPS.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Black crush is mij eigenlijk nog niet opgevallen bij moderne AMVA's, althans, AMVA[+] monitoren.

TV's hebben er wel wat meer last van lijkt het, maarja, als je CRT en plasma gewend bent, dan heeft iedere LCD TV slecht detail in het zwart.

Zelf ben ik voor algemeen gebruik, dus normale gaming, surfen, films kijken etc meer fan van AMVA dan van IPS, maar dat komt omdat ik een hoog contrast en zo min mogelijk bleeding liever heb dan 100% perfecte kleuren, ook omdat die dingen niet te verhelpen zijn bij IPS, maar de kleuren van een AMVA zijn imo in dezelfde prijsklasse vergelijkbaar met die van IPS. En met instellen kom je ook heel ver.

De pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart, welke dezelfde is als de al genoemde, maar dan met simpelere poot, is naar mijn mening de beste keuze voor jouw eisen en jouw budget.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 23:54:
"Heel erg" is een groot woord, maar zwart is duidelijk minder zwart dan bij VA
Hoe dit bij de middenklasse- en budgetschermen tegenwoordig is zou ik niet kunnen zeggen, maar het IPS-paneel in mijn Eizo CS240 levert toch echt kneiterzwarte waarden op. Het scherm is met een iDisplayPro hardwarematig gecalibreerd op 80 cd/m², en de zwartwaarde is dan 0.1 cd/m², voor een contrastratio van 800:1.

Hoewel ik op deze pagina van Lagom de zwart-waarden vanaf 4 kan zien* (met het licht uit), zijn donkere spellen bij de standaard instellingen gewoon écht donker. Ik moet bij de meeste 3d-spellen of de helderheid/gamma aanpassen, maar voor spellen waar dat mogelijk is of lelijk uitziet, heb ik een extra profiel gemaakt met minder zwarte zwartwaarden en gamma 2.0 in plaats van 2.2.

(*Tijdens het calibreren kan ik in ColorNavigator zien dat óf de iDisplayPro de laagste 3 zwartwaarden niet kan zien, óf de monitor ze niet kan weergeven, omdat deze bij elkaar geklonterd worden.)

Toegegeven, mijn monitor valt buiten het budget van de TS, maar om nog steeds te zeggen dat VA zwarter is dan IPS in alle gevallen gaat tegenwoordig misschien wel wat ver.

[ Voor 42% gewijzigd door Katsunami op 06-04-2016 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In de mid-range zit je zeker nog niet zo zwart, en je houdt bleeding. Ik zit nu achter een Dell P2416D. Het scherm is ongelofelijk scherp, de kleuren zijn fantastisch en het is erg gelijkmatig qua licht - maar zwart is beduidend minder zwart dan op een oude AG Neovo VA 17" uit jaar nul, en bleeding merk je, vooral in de bovenhoeken.

Moet daarbij zeggen dat ik de boel alleen maar handmatig 'gecalibreerd' heb, dus met webpagina's met opeenvolgende kleuren etc. Kan allicht beter, maar ik geloof niet dat m'n zwart echt zwart wordt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
In mijn ogen is het overigens veel belangrijker om te kijken dat je een monitor koopt die NIET werkt met een wide-gamut scherm. Als je namlijk voor het grootste deel van de tijd werkt in niet-kleurgecalibreerde software (= de hele Windows-interface, en voor zover ik weet alle spellen en de meeste normale programma's), dan zullen je kleuren echt loei- en loeihard knallen, vooral groen en rood, en dat kun je er niet uit krijgen. Ik heb gemerkt dat veel mensen dit gewend zijn geraakt, en dat ze mijn monitor 'flets' vinden als ze die zien; die is namelijk voor normaal dagelijks werk hardwarematig afgesteld met een sRGB-profiel. Het zijn echter wel de correcte kleuren, daar waar een wide gamut-monitor overgesatureerde kleuren weergeeft.

===

Wat VA-schermen betreft: ik heb hier een oude Eizo Flexscan S1931 monitor staan. Die heeft een SPVA-paneel. Eizo heeft daar de hele rare keuze gemaakt om het scherm vanaf fabriek hardwarematig af te stellen met gamma 2.0 in plaats van 2.2. Dat levert een monitor op met lichte middentonen, en zwart dat niet diepzwart is. Die monitor heb ik jarenlang softwarematig afgesteld met een Spyder3Elite. Deze heeft een wizard, die aangeeft dat je meer rood, minder groen, meer blauw, etc moet instellen op de monitor. Dat is de calibratie. Daarna worden de laatste restjes softwarematig met een profilering goedgezet. (De CS240 kan dat allemaal automatisch, in de hardware.) Als ik na deze afstelling de voor / na-curves bekijk, dan kan ik duidelijk zien dat de Spyder3Elite softwarematig de gamma een fractie verdonkert om op 2.2 te komen, waardoor ook de zwartwaarden iets naar beneden worden getrokken.

Deze SPVA-monitor is duidelijk *niet* zwarter dan IPS-schermen. Vraag me niet waarom Eizo die keuze heeft gemaakt om op 2.0 af te stellen; misschien omdat het precies midden tussen 1.8 (Mac van die tijd) en 2.2 (PC) ligt.

===

Zoals je zelf ook al zei: het verschil tussen PVA en IPS is tegenwoordig een keuze van smaak, en/of de plek waar je je prioriteiten legt. Persoonlijk ben ik dus van mening dat het hebben van een standaard sRGB-monitor het belangrijkste van alles is, om je kleuren niet over-de-top te laten knallen.

Overigens, veel goedkopere IPS-monitoren zijn niet eens 'volledig' IPS. Een IPS-scherm heeft normaal minimaal 8-bit kleur. De goedkopere IPS-schermen spelen vals. Het zijn e-IPS schermen (waarbij de 'e' voor 'economy' staat) en hebben om de kosten zo laag te krijgen slechts 6-bit kleur. Je mist dus een flink aantal kleuren, die door de firmware in het scherm 'erbij worden verzonnen' via dithering. Als VA-monitoren een dergelijk probleem niet hebben, en wél 8-bit zijn, dan zou alleen dat al een reden voor mij zijn om voor een VA-monitor te gaan.

[ Voor 59% gewijzigd door Katsunami op 06-04-2016 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saybia
Bedankt allemaal voor de goede input! Ik ga waarschijnlijk voor de eerder genoemde pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU-B2 Zwart kopen. De oudere B1 is net zo duur of duurder en ik denk niet dat er veel verschil inzit aangezien het om hetzelfde AMVA paneel gaat. 27 inch valt net buiten budget en dan heb je dezelfde resolutie. Ik vind de hoogteverstelling en pivot wel makkelijk en praktisch. Met wat kortingscodes kan ik de XB2483B2 kopen voor 157 euro (Of ik moet nog een code vinden). Lijkt mij een mooie deal.

[ Voor 5% gewijzigd door Saybia op 07-04-2016 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Saybia schreef op donderdag 07 april 2016 @ 10:49:
Bedankt allemaal voor de goede input! Ik ga waarschijnlijk voor de eerder genoemde pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU-B2 Zwart kopen. De oudere B1 is net zo duur of duurder en ik denk niet dat er veel verschil inzit aangezien het om hetzelfde AMVA paneel gaat. 27 inch valt net buiten budget en dan heb je dezelfde resolutie. Ik vind de hoogteverstelling en pivot wel makkelijk en praktisch. Met wat kortingscodes kan ik de XB2483B2 kopen voor 157 euro (Of ik moet nog een code vinden). Lijkt mij een mooie deal.
Dit lijkt me voor jouw budget + wensen echt de best mogelijke keuze :) Iedereen met een budget tot ~200 euro raad ik eigenlijk dit scherm aan. Onlangs voor twee vrienden een game/all-round PC samengesteld en allebei hebben deze monitor. Ik ben dusdanig gecharmeerd van het A-MVA paneel dat ik mijn eigen IPS panelen eigenlijk wil vervangen voor A-MVA panelen.
Pagina: 1